Graupner Key West - motor + ESC?

Mijn zelfklevend schuim met gesloten celstructuur komt uit de koelwereld, de airco-monteurs hebben dit spul op rol van 50 mm breed, perfect voor zo'n koelmantel.

Elke installateur kan het voor je bestellen, maar dan wordt het een dure grap, als je maar 20 cm nodig hebt.
Ik biets altijd een stukje van de monteur, die het onderhoud doet aan de koelinstallaties op m'n werk...

Groeten, Jan.
 
Ah, dat verklaart waarom ik een beetje moeite had met vinden.
Ik heb overigens al een velletje geregeld, gewoon bij Quartel. Die man stond me wel een beetje gek aan te kijken toen ik vertelde waarvoor het was, dus eerst maar eens kijken of het wel echt waterdicht is, maar goed. Hij ZEI in ieder geval dat het een gesloten structuur had. We zien wel.
Net even de motor uitgebouwd en uitgeplozen hoe ik de flex-as kan trekken voor het onderhoud na het varen; manohman wat zat die koppeling vast op de as zeg. Vóór montage maar eerst even met een schuurpapiertje er langs, zodat hij weer netjes klemt op de borgboutjes ipv op "RAM ik zit er in, tabee". En morgen nog een keertje langs Q, voor wat slang (silicone? Of beter wat anders) en bijpassende pijpjes, en dan hoppa aan de slag maar.
 
Forumtipje:
Geef ook je woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
 
Vandaag de koelmantel voor de motor gemaakt, maar dat schuim van Quartel (graupner spul) is niet echt geweldig... laat zich veel te gemakkelijk induwen en na een tijdje klemmen komt het ook niet meer echt terug. Hij lijkt nu luchtdicht; binnenkort maar eens een lektestje doen maar daarvoor moet ik eerst iets van een pomp ofzo regelen.

Ik heb het eindstuk van de flexas dat in de motorkoppeling komt met korrel 240 een beetje afgeschuurd, hij past nu in de koppeling zonder klemmen. Ook heb ik er een plat vlakje aan gevijld, waar één van de borgschroefjes op kan klemmen. Schroefje 40,5mm er aan, flex-asje weer terug in zijn huls... die verdacht makkelijk heen en weer schuift. Die moet ik dus even opnieuw lijmen.

Pompebled, die Kontronic regelaar moet zeker het folie van af voordat ik dat koelblok ergens op vast kan maken?
 
Hallo setsunakaede,

Daar was ik al bang voor, ik ben ook al eens bijna een boot kwijt geraakt omdat de zaak vol liep door een lekkende koelmantel, door de stuwdruk gaat dat vollopen verbazend rap, ik kon de boot nog net aan de kant krijgen voor de elektronica er mee stopte vanwege het water in de boot...

Ik heb hier ook twee versies liggen van 50 mm breed; de ene is mat zwart en veert direct terug, da's de goeie, de andere komt na het indrukken héél traag weer in model, die lekt dus als een zeef, als de stuwdruk er op komt.

Wat de regelaar betreft, daar moet inderdaad de krimpkous af als je de waterkoeling erop wilt zetten:
full

De fets zitten nu tegen een plaatje aluminium aan, als het past, zonder sluiting te maken zou ik dat er af halen en vervangen door de waterkoeling.

Loop je het risico van kortsluiting (ik heb de regelaar nooit open gehad) dan zet je de waterkoeling op het aluminium plaatje met een héél klein beetje warmtegeleidende pasta er tussen.

Nieuw stukje krimpkous er omheen, klaar.

@Ron, you've got mail.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vanavond even de krimpkous van de ESC af gepeuterd (1 kant open gesneden langs de kopse kant van de printplaat) en dit is wat er onderuit kwam:
full


full


Ik vermoed dat de twee grotere blokjes op de tweede foto de FET's zijn die het schakelen regelen, en die kleinere blokjes (8-poots SMD dingetjes) weet ik zo even niet... Stiekem ook FET's? Ze liggen in ieder geval ruimschoots lager dan de twee grote blokjes dus dat zou nog wel eens een probleem kunnen gaan worden. Zowiezo past het koelblok niet zonder meer op de regelaar, dat zou garantie voor kortsluiting zijn. Dan zou er dus een op maat gemaakt alu shimmetje tussen moeten, of twee om ook de kleine dingetjes mee te koelen (er zat trouwens géén alu plaatje onder.
Ik vraag me af of het dan niet bijna net zo goed is om de regelaar zonder krimpkous en zonder waterkoeling in de boot te bouwen (scheelt al iets) of direct een op maat gemaakte messing koeling te gaan bouwen, en het alu koelblok te bewaren voor een volgend project waar die beter op pas te maken is. Any thoughts?

Overigens, dit is één van mijn zelf gemaakte ESC's, schema van Bruce Abbott en printplaat zelf getekend in Eagle Layout Editor. Koeling van de FET's: Messing buisje die redelijk klem in de gaten zit (heeft wat gewurm gekost met een tang om hem er doorheen te prullen):
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo setsunakaede,

Een 700 motor in een boot regelen met een 40A regelaar zonder waterkoeling is mij een beetje té avontuurlijk, gezien het feit dat de stroompieken bij het vanuit stilstand wegvaren en het accelereren na een bocht ruim 60A kunnen zijn, afhankelijk van de gekozen prop.

Ik heb jaren gevaren met een 700 Neodym motor op 12 cellen NiMH en daarbij een 35A vliegregelaar gebruikt, met een zeer rudimentaire koeling:
full

Hier zit wél een aluminium plaatje onder de krimpkous, waar ik het messing kokertje gewoon overheen heb geschoven en gezekerd met een drup secondenlijm.
Ik heb de regelaars nog, werkte perfect.

Ik zou bij je zelfbouw regelaar het pijpje vastsolderen aan de fets, dan heb je een véél betere warmteoverdracht.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, duidelijk. Ik heb nog e.e.a. te doen :)
Pijpje vastsolderen heb ik een beetje angst voor, omdat die FET's niet al te lang echt heet (>180C) mogen zijn. En met mijn 150W soldeerbout kom ik er ook niet echt lekker bij. Ik moet dus nog even goed uitzoeken hoe ik dat ga aanpakken.
 
Ik heb dat bij een soortgelijke regelaar op de volgende manier opgelost;
De regelaar met siliconenslangen verbonden, aan de ene kant een grote (60 ml) injectiespuit vol water en de andere kant in een voldoende groot opvangbakje.

Ik soldeerde één fet en als het tin gestold was duwde mijn zoon gelijk water door het pijpje, de fets kunnen op die manier niet door'garen' tot de kritische temperatuur.

Vervolgens het water weer uit de leidingen en dezelfde procedure voor de volgende fets.

Groeten, Jan.
 
Dat is een goede, dat gaat me denk ik wel lukken.
Ik ben al een aardig eindje onderweg met mijn messing custom koelplaat, met meerdere lagen zodat alle blokjes geraakt worden (die kleine blokjes lijken toch ook FET's te zijn). Fotootje volgt nog.
 
De plaatjes bij het plaatje uit vorige post:
full


full

Het koelblok is opgebouwd uit 2x 1mm messing, 1 stukje 0,3mm messing en een messing pijpje van rond 4mm (3mm binnen). En uiteraard de nodige soldeer. Straks even een testje waar het plaatje raakt en waar nog niet, en als het naar mijn zin is plak ik hem gewoon vast met een mengseltje van 2K-lijm en Arctic Silver (metaalhoudende koelpasta uit de computerwereld). Een trucje dat ik uit diezelfde computerwereld heb geleerd, en wat ik beter vertrouw dan krimpkous, ivm verschuiven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik twijfel nog of ik er überhaupt nog krimpkous omheen doe, of dat ik hem gewoon flink goed vast zet op een veilige plaats in de boot en verder onbedekt laat. Ik heb namelijk niet zulke brede krimpkous. Nu valt dat ook wel te bestellen, maar ...tsja... Gewoon goed vast zetten met klittenband en tie-raps en de andere geleidende zaken uit de buurt houden zou het ook moeten doen, lijkt me?

Ik heb zojuist nog even het blokje getest + aangepast op vlakheid, zie hier het resultaat:
full

Misschien wat slecht te zien, maar alle blokjes hebben nu een mooie afdruk op het koelblokje achtergelaten. De meeste pasta is inmiddels weer van de blokjes af geveegd. Morgenavond maar eens goed gaan zitten voor het vastlijmen.
Oh ja, met dat spuitje koelprut (1,5gr) doe ik inmiddels al een paar jaar, er zitten nu iets van 3 of 4 CPU's, 2 GPU's en een stapel losse koelblokjes mee op grafische kaarten vast (en dus nu dit testje mee gedaan)en ik heb nog geen kwart er van weggesmeerd... Zoals Ron al eerder terecht opmerkte: Het spul moet dus DUN!!! opgebracht worden en zeker niet zo dik als op bovenstaande foto ;-) dat was alleen voor een duidelijke afdruk...

Ook nog even het pijpje op de FET's van mijn zelfbouw-ESC gesoldeerd. Niet bepaald mijn beste soldeerklus ooit, maar het zit rondom en hij doet het nog (uiteraard even getest...).
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat sluitringen (schuren, voorvertinnen) voor en achter FET over pijpje schuiven, dan hoef je minder soldeertin te smelten. Werkt wat sneller.

Idem bij solderen in lengte van pijpje, koperdraad ernaast. Hoewel daar de soldeertijd niet van belang is.

Loop je met tie-wraps niet het risico dat je een dun koelplaatje bol trekt, slechter thermisch contact?
 
Koelplaatje is niet echt dun hoor, het is 2mm messing met tin er tussen en een pijpje er bovenop.
Ik doelde ook meer op de tie-wraps om de regelaar in de boot op zijn plek te houden, het koellichaam wordt op de regelaar vastgeplakt met een mengseltje van Bison Combi Metal en een beetje Arctic Silver koelpasta. Klein ieniemini drupje op elk FETje, goed uitsmeren, aandrukken en een dagje wachten en dan zit het aardig vast zonder echt te hoeven inboeten op thermische geleiding.
 
Ik ben nog op zoek naar beter celrubber of neopreen, maar dat blijkt wat lastig vindbaar hier, gek genoeg.
Ik zit er aan te denken om, in plaats van het rubber, een heel smalle kartonnen rand te maken langs de buitenkant van de mantel, als afstandhouder, en dan direct daarbinnen een dun rupsje siliconenkit á la Bison PowerMax te leggen met een injectiespuit, net iets dikker dan het karton, voor de afdichting.
Nu ben ik vast niet de eerste die op deze gedachte gekomen is, dus ik ben benieuwd wat jullie van dit "idee" vinden?
 
Ik heb inmiddels het celrubber gevonden en een stuk 35x3mm gekocht... op rol, 20m... Ze verkochten helaas geen kleine stukjes daar, ondanks wat er op hun website stond.
Na een mislukte poging (te strak...) heb ik nu wél een waterdichte koelmantel, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

full


Met koelmantel er op is de motor te hoog! Hij past niet meer goed op zijn steun, en ook de kap past niet meer, ik kom ongeveer een centimeter tekort. Zó krap is het dus onder de kap van een Key West... Een motor met koelspiraal gaat ook niet passen, die past niet in de steun (net ook even geprobeerd).

Wat is nu wijsheid? Een koelmanteltje maken van een enkel stukje messing, strak om de fluxring heen getrokken, met een aantal messing pijpjes en dan gewoon heen en weer gaan zigzaggen aan de zijkanten, onder het motto van "slechte koeling is altijd nog beter dan geen koeling"?

Of... kan iemand me een advies geven voor een goede brushless vervanger? Even veel vermogen en toeren, maar minder groot zodat het wél makkelijk past?

Verder moet ik nu ook rustig gaan denken over de accu's. Ik voel op zich wel wat voor LiPo's, maar ik ben bang dat (met de originele 700 Turbo 9,6V, 2S een beetje te tam is en 3S al wat te veel voor de motor en de bestuurder. Ik ben tenslotte nog helemaal geen échte speedboten gewend. :n00b:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top