Graupner MC10 met maar 2 modelgeheugens :(

BYM

Forum veteraan
Ik heb een Graupner MC10 met maar 2 modelgeheugens, wat valt daar nou aan te doen dan ?

hallo
ikke heb ook een mc 10 en ik wil best ook meer modellen kunnen programeren

wat is daar aan te doen buiten een mc 12 te kopen

groetjes raf

Ik ben bang dat je bij de MC10 niets kunt doen om het aantal model geheugens te vergroten. Als je perse wilt kan je misschien wel het geheugen IC vervangen door een groter exemplaar. Helaas ben je er daar niet mee. Ook de software in de microprocessor zal aangepast moeten worden zodat hij dat grotere geheugen ook gebruiken kan.
De Futaba zenders hebben die software al in de processor zitten omdat die voor uitbreidingen gemaakt zijn.

Ernst Grundmann zei:
Ik ben bang dat je bij de MC10 niets kunt doen om het aantal model geheugens te vergroten. Als je perse wilt kan je misschien wel het geheugen IC vervangen door een groter exemplaar. Helaas ben je er daar niet mee. Ook de software in de microprocessor zal aangepast moeten worden zodat hij dat grotere geheugen ook gebruiken kan.
De Futaba zenders hebben die software al in de processor zitten omdat die voor uitbreidingen gemaakt zijn.

Ok bedankt, ik zal in dat geval mijn mctientje maar laten voor wat het is en mettertijd als het zover is eens gaan kijken voor een uitgebreider exemplaar. Voorlopig ben ik nog een groentje op vlieggebied dus dat duurt ook nog wel ff :P

Dát is nou precies de reden waarom ik iedereen een MC12 adviseer. De MC10 is erg beperkt waardoor je snel tegen zijn tekortkomingen aanloopt... Voor minder dan €50,- heb je érg veel extra's. Zo is de MC12 geschikt om heli te vliegen (instelcurves etc wel minimaal) Je hebt 8 modelgeheugens tot je beschikking, die je allemaal een 3 letterige naam kunt geven. Een timerfunctie op de zender etc. Noem maar op. Al met al maken die extra's de MC12 tot een superieure zender boven de MC10. ...en dat voor een paar tientjes meer...

Ben het eens met Jorrit, het prijsverschil tussen mc 10 en mc 12 is zo weinig in verhouding wat de zender meer kan.
Ikzelf heb daarom ook een mc12 gekocht. Prima zender voor prijs/kwaliteit.

Ik zou proberen de mc10 te verkopen aan iemand die niet veeleisend is en bijv. maar 1 of 2 modellen (dus geheugenplaatsen) gebruikt. Voor die persoon is een mc10 ideaal. En vervolgens met een paar euro erbij kun je dan een losse mc12 kopen.

Groeten
Ruud

Dat is inderdaad wel een idee ....
Ik stuit alleen op een paar struikelblokken, namenlijk ik ken hélemaal niemand in deze scene, plus dat ik hem als extra gekocht heb bij mijn vliegtuig, zat min of meer bij de prijs inbegrepen :P

Ach joh tegen die tijd dat ik zo ver ben dat ik inderdaad met mijn trainer de lucht in ga en dat alles zat ben en sneller wil, heb ik genoeg gespaard om een knappe zender aan te schaffen en zie ik wel weer wat ik met dit setje doe :)

Toch bedankt voor de goede raad !

De MC10 is een prima zender die zeker in het begin ruim voldoende mogelijkheden heeft. Die twee geheugens is wel wat weinig maar voor een beginner toch wel voldoende. Let maar op het duurt waarschijnlijk nog minstens een jaar voordat je aan een tweede model erbij toe bent. In die tijd kan je lekker sparen voor een zender met meer mogelijkheden. Heb je die eenmaal dan kan je de MC10 misschien wel weer doorverkopen aan en andere beginner. Dus voorlopig lekker gebruiken en leren vliegen. :lol:

Ernst, dan moet je 2 keer geld uitgeven. Na een jaar tijd al een nieuwe zender aanschaffen vind ik wel érg snel. Zeker voor een beginner die alleen circuitjes vliegt. Een MC10 kost €180,- en een MC12 €225,- (legaal in NL). Dat is dus maar €45,- verschil. Waar hebben we het over? Wil je jaren met een fijne zender doen, of het eerste jaar aanploeteren om vervolgens verlies te maken op de verkoop van je MC10? Voor een gebruikte MC10 krijg je misschien nog €100,- terug. Dan moet je dus €125,- extra uitgeven om een MC12 te kopen o.i.d. Verder heb je dan al een jaar gevlogen zonder timer e.d. Zeker in de beginperiode maak je lange vluchten van een kwartier. Door het gebruik van die timer is de kans aanzienlijk kleiner dat je zonder brandstof komt te zitten en een onverwachte noodlanding moet maken. (soms met alle gevolgen van dien). Doe jezelf een lol als beginner zijnde en schaf gewoon gelijk een MC12 aan. 8 modelgeheugens + naam, timer, uitgebreidere software etc etc. Nét even de extra dingen wat de MC12, zoals ik al eerder zei, een superieure zender boven de MC10 maakt.

Ernst Grundmann zei:
De MC10 is een prima zender die zeker in het begin ruim voldoende mogelijkheden heeft. Die twee geheugens is wel wat weinig maar voor een beginner toch wel voldoende. Let maar op het duurt waarschijnlijk nog minstens een jaar voordat je aan een tweede model erbij toe bent.
Tja. Ik ben binnen 2 jaar gegroeid naar 5-6 heli's. daarnaast heb ik ook nog wat geklooit met wat vliegtuigjes. In totaal heb ik 7 modelgeheugens vol.

Jorrit je hebt helemaal gelijk maar ik heb begrepen dat hij die MC10 al heeft! Dus vandaar mijn verhaaltje. Het zou pas echt zonde zijn als hij deze zender aan de kant gooit en een nieuwe gaat kopen. Hij kan veel beter eerst met deze zender aan de gang gaan en ondertussen sparen voor een "betere".

Ernst Grundmann zei:
Jorrit je hebt helemaal gelijk maar ik heb begrepen dat hij die MC10 al heeft! Dus vandaar mijn verhaaltje. Het zou pas echt zonde zijn als hij deze zender aan de kant gooit en een nieuwe gaat kopen. Hij kan veel beter eerst met deze zender aan de gang gaan en ondertussen sparen voor een "betere".

Correctemundo , die MC10 heb ik al een paar weken in bezit.!

Bovendien, ik heb een trainer gekocht, met 4 servo's al ingebouwd en afgesteld, inc 7,5cc 2takt net ingelopen, inc die zender MC10 ...

Dit voor het bedrag van 200 euro :D
Dus ach :roll: :wink:

Betreft die timer, joh ik heb meestal een klokkie bij me, en anders altijd wel mijn vriendin die me zegt hoe laat het is (tijd om naar huis te gaan als ze het zat wordt :lol: ) dus ik maak me niet zo'n zorgen :)

Uiteraard wel bedankt voor het meedenken :!:

Back