Graupner Mega dragstar III

Btw,

Een 3s lipo misschien deze?

Heb ik ook en bevalt zeer goed voor de prijs!

In het verhaal vloedkanaal (rijmt trouwens:)) kan ik verwijzen naar de topic van pompebled(Jan) met de Arpro.
Ik kan je daar niets zinnigs over vertellen.(ben ik te nieuw voor)

gr. Arnold

Laatst bewerkt:
Bij ons zitten 5 gaten van 15mm aan de bovenkant, het gat aan de acherkant moet echt zo groot mogelijk zijn en wat je ook kan doen is 3 kleine gaatjes in de step boren(van achter naar voren gericht,zo kan de lucht er namelijk uit als hij ondersteboven ligt)

Mooie foto's,

Bij een boot zonder steps moet je dus in de bodem ook enkele gaatjes boren voor het ontsnappen van de lucht(al ik het goed begrijp).
En aan de bovenkant heb je 5 gaten van 15 mm geboord , verdeeld over de lengte van het vloedkanaal?

Zo hebben we dan weer wat geleerd:D

gr. Arnold

Naar mijn idee wel ja, anders duurt het veel te lang voor het kanaal gevuld is, bij deze is het een paar seconden, waar wel op gelet moet worden is dat deze romp gebouwd is voor 14 cellen nimh en een brush 700 motor qua gewicht, wat hij er nu in gaat bouwen is vele malen lichter en sneller dus zal ook de as verder naar achter moeten, dat heb ik dus ook gedaan.

Bij een boot zonder steps moet je dus in de bodem ook enkele gaatjes boren voor het ontsnappen van de lucht(als ik het goed begrijp)?
gr. Arnold

Neen.
Gaatjes in de bodem geven het effect alsof je een vergiet door het water trekt, de weerstand van die gaatjes is enorm en zal je vaargedrag aanzienlijk beinvloeden.

Iets anders zijn een aantal buisjes, die schuin in de bodem zijn gelijmd, richting spiegel wijzend, dan heb je zuiging tijdens het varen en helpt het het vloedkanaal legen als je na een flip weer doorvaart.
Veel moet je je er niet van voorstellen, de bulk van het water schiet er aan de achterzijde uit.

Een rij gaatjes aan de zijkant is wél een mogelijkheid om de lucht eruit te laten bij een boot, die op de kop ligt.
De gaatjes zitten dan vlak bij de bodem, maar niet erín.

Bij mijn boten probeer ik het aantal gaten altijd zo klein mogelijk te houden, ook qua formaat.
Als er gaten zijn, die zo groot zijn, dat de neus van een andere boot er in zou kunnen blijven hangen, kun je Murphy erop naslaan, dat dat ook daadwerkelijk een keer zal gebeuren, meestal met een kilometer of vijftig snelheidsverschil, dan wordt zo'n gat ineens véél groter...

Groeten, Jan.

Had ik al willen zeggen inderdaad dat de eventuele gaatjes schuin geboort moeten zijn en ook van buisjes, maar in een step werkt het toch niet als vergiet dacht ik?

trouwens hoe groot moet de opening zijn bovenop de boot voor de vloedkamer? die is nu nog gesloten op het gat achterin zie foto

Hallo Robert,

Het gat in de spiegel maximaal vijlen, met ronde kanten tegen het uitscheuren.
full

Op de foto hierboven nog met de nood-uit in de spiegel (set-up voor 700 motor, 12 cellen NiMH) de onderste foto heeft de nood-uit op de zijkant, om de kabels tussen Lipo en regelaar zo kort mogelijk te houden.(Lees je hierover in, vóór je spullen in de romp zet)

Het aantal gaten bovenop; liever meer kleine, dan weinig grote gaten, de praktijk heeft me geleerd, dat er altijd wel iets in grote gaten wil blijven hangen, bij 60 km/h + is de schade dan niet onaanzienlijk...
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi jan,

ik zie die nood uit inderdaad zitten ik kan me alleen geen reden verzinnen waarom die erop zou moeten zitten. misschien kan je dit mij eens leren?
ik ben al aardig op weg naar een leuke setup maar ik heb nog genoeg te doen zie ik al ;)

bedankt vast voor de info

Gr Robert

Hallo Robert,

Het gat in de spiegel maximaal vijlen, met ronde kanten tegen het uitscheuren.
full

Op de foto hierboven nog met de nood-uit in de spiegel (set-up voor 700 motor, 12 cellen NiMH) de onderste foto heeft de nood-uit op de zijkant, om de kabels tussen Lipo en regelaar zo kort mogelijk te houden.(Lees je hierover in, vóór je spullen in de romp zet)

Het aantal gaten bovenop; liever meer kleine, dan weinig grote gaten, de praktijk heeft me geleerd, dat er altijd wel iets in grote gaten wil blijven hangen, bij 60 km/h + is de schade dan niet onaanzienlijk...
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat voor motor is dat en welke prop draai je als ik vragen mag

De motor op de tweede foto is een 36-56 met 2700KV op 4S kan ik maximaal een 36K varen, anders houd ik de boot niet op het water, een bewerkte 33mm metaalprop is ietsje milder qua vaargedrag, maar het gaat eigenlijk te hard voor deze romp.

Momenteel ben ik al gezakt naar een 2300kv motor en kan de 36 en 37,5K draaien zonder dat me regelmatig de bladen van de prop om de oren vliegen.

@ Robert,
Een nood-uit zorgt ervoor, dat je je boot spanningsloos kunt dichtplakken (en openmaken). pas als je gaat varen steek je de verbinding tussen de Lipo en de regelaar erin.

Voordeel is stress-vrij werken aan de boot zonder gevaar, van plotseling aanlopende motoren met scherpe props aan de as.
In het wedstrijdgebeuren is een nood-uit verplicht, dan hoeft de bemanning van de reddingboot niet voor z'n vingers te vrezen want de boot wordt direkt stroomloos gemaakt door het lostrekken van de nood-uit.

Groeten, Jan.

Bestelling setup

Beste allemaal
ik ben op de volgende setup gekomen.
gaat dit goedkomen of word dit lastig graag jullie advies
tevens draait deze regelaar wel op 4 cellen?

MOTOR
REGELAAR
LIPO

Het roer word op advies van jan een Hopf alu roer met waterpickup
ROER (deze heb ik al besteld bij hopf,niets meer aan te doen dus)
Ik ga binnenkort beginnen met het polyester werk.
zoals:
- versterking spiegel incl houtje ertussen gemonteerd.
-versterking romp algemeen

Groetjes robert

Laatst bewerkt:
Back