Graupner Mega dragstar III

Hallo Robert,

Om te beginnen zou ik een aantal Graupner props aanschaffen uit de K-serie, als je voor dogdrive gaat de 2317 serie, vanaf 40 mm, neem je een as met 4 mm schroefdraad, dan de 2318 serie., vanaf de 36K tot de 42K.

Deze carbonprops kunnen behoorlijk wat hebben en zijn een 'beetje' goedkoper dan metalen props, die over het algemeen ook nog geslepen en gebalanceerd moeten worden.

Je hebt nog niks gezegd over welke schroefas en koppeling je wilt gaan gebruiken; de standaard meegeleverde schroefas is te kort om de motor in de step te plaatsen, dan komt de prop véél te dicht op de spiegel te zitten.

Heb je de prop met gebruik van de standaard schroefas wél op de goede afstand van de spiegel (10-13% van de romplengte), dan kan de motor alleen maar óp de step staan en is je ashoek véél te steil voor een goed varende boot.

Als de boot op een vlakke ondergrond rust, moet de schroefaskoker zo horizontaal mogelijk uit de spiegel komen en de propnaaf moet zo'n 2-3 mm vrij zijn van de ondergrond, zie deze foto:
full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
:worship:mooi dat iedereen nou een beetje wakker is geschud en je eindelijk fatsoenlijk advies gaat krijgen, let goed op wat mensen met een soortgelijke boot te vertellen hebben en niet op mensen die denken het beter te weten die zelfs niet in het bezit zijn van een dergelijke boot,compliment aan pompebled, hij weet waar hij het over heeft en geeft je een gedegen advies.
Verder zal je nooit in de eerste set-up de perfecte boot krijgen anders was er al wel iemand opgestaan die hem in productie zal gaan nemen.

bedankt

inderdaad! duwboot,

Jan bedankt dit is nou iets waar ik op zit te wachten.

ik ga nu snel hopen dat mijn onderdelen nog voor de kerst binnen zijn. :D

ik heb er echt zin aan om te beginnen, en haal morgen eerst eens een dremeltje.

Groetjes robert

nee ik trek jou advies niet in twijfel integendeel ik ga zeker gaatjes maken in de onderkant dat was ook een goede tip. dat er een vergietwerking zou zijn is naar mijn idee ook vreemd.

dus met jou ben ik ook blij..

ik snap alleen de plotselige frustratie niet.

ik heb je ook nog een pb gestuurd. :)

groetjes robert

beetje stil ineens,verder iemand nog wat te melden? Kan namelijk ook een enorme waslijst neerplanten van boten, autos,vliegers en een heli als je wil maar daar ben ik niet zo van, als iemand mijn advies in twijwel trekt hoor ik het graag,
mvg paul

is goed vriend, eerst maar je spulletjes afwachten, daarna gaan we bouwen en evt. varen.

lijkt me een goed plan, ik geef wel een gil als het binnen is.
ik weet niet wanneer een topic gesloten word maar als dat gebeurd maak ik er een bouwverslag van.

Groetjes Robert

is goed vriend, eerst maar je spulletjes afwachten, daarna gaan we bouwen en evt. varen.

[mod]Ik ben niet lief aangekeken maar toch even de bezem gehanteerd ;). Graag met respect elkaar behandelen en uitlokken van reacties (negatief) is niet nodig.

Even een resetje naar een uurtje of 20 geleden. Nieuwe ronde, nieuwe kansen :thumbsup:
Martin[/mod]

vloedkamer af

hallo allemaal,

in afwachting van mijn onderdelen ben ik maar vast met de vloedkamer aan de gang gegaan zie foto's graag hoor ik jullie mening

groetjes robert

dfeqv4.jpg

2dadpxy.jpg

14nhklk.jpg

dfg0bb.jpg

Hallo Robert,

Netjes!

Nu hangt het van de verdeling van de componenten in de boot af, of je vloedkanaal zal werken zonder extra gaten, of de toevoeging van gewicht aan de buitenkant in het vloedkanaal.

Zeg nog even welke as je gaat gebruiken.

Groeten, Jan.

as

Beste allemaal,

dit word de alu motor mount:

5ppnr7.jpg

en dit de gekogellagerde starre as:

14m71ic.jpg

35bxa9c.jpg

okxssp.jpg

103wri0.jpg

:thumbsup::thumbsup:
gaat de goede kant op al zeg ik het zelf.

is het een idee om in de punt wat 24 uurs epoxy te laten lopen zodat de romp niet uit elkaar valt als ik een keer tegen de kant aanvaar?

gister de badkuip test gedaan.
als ik wat druk uitoefen in het midden van de onderkant loopt hij netjes vol en kiept om. nu is de vraag of het met de 980g lukt van de componenten.

Hallo Robert,

Netjes!

Nu hangt het van de verdeling van de componenten in de boot af, of je vloedkanaal zal werken zonder extra gaten, of de toevoeging van gewicht aan de buitenkant in het vloedkanaal.

Zeg nog even welke as je gaat gebruiken.

Groeten, Jan.

Hallo Robert,

De meegeleverde as is te kort, je krijgt de ashoek nooit goed.

In combinatie met de alu motorsteun komt de motor ook nog eens verder van de step (als je de motor in de step plaatst) en hoger dan noodzakelijk.
De prop zal in deze motorpositie bijna tegen de spiegel aan zitten, dat gaat niet goed.

Als je de prop ver genoeg van de spiegel af positioneert, zal de motor inclusief motorsteun verder naar achteren in de romp komen, waardoor de ashoek véél te steil wordt.

Ik heb het nu een paar keer gezegd, en houdt er nu over op; neem een langere as of wees 'tevreden' met een boot die suboptimaal zal varen (om het eens eufemistisch uit te drukken).

Alleen hars in de neus zou ik niet doen, bij een klap barst dat even goed los, een beetje hars, met een pluk glasweefsel zorgt wél voor versteviging. Houdt het licht!

Groeten, Jan.

ik zal aan jaimy vragen of hij er nog een heeft. en anders bestel ik er eentje.

heb jij nog suggesties jan?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=250478611728 deze had jij me laatst geadviseerd maar past deze ook op die borsteloze binnenloper met waterkoeling..?

Groetjes

zal ik gelijk kijken of ik er nog budget voor heb.

Hallo Robert,

De meegeleverde as is te kort, je krijgt de ashoek nooit goed.

In combinatie met de alu motorsteun komt de motor ook nog eens verder van de step (als je de motor in de step plaatst) en hoger dan noodzakelijk.
De prop zal in deze motorpositie bijna tegen de spiegel aan zitten, dat gaat niet goed.

Als je de prop ver genoeg van de spiegel af positioneert, zal de motor inclusief motorsteun verder naar achteren in de romp komen, waardoor de ashoek véél te steil wordt.

Ik heb het nu een paar keer gezegd, en houdt er nu over op; neem een langere as of wees 'tevreden' met een boot die suboptimaal zal varen (om het eens eufemistisch uit te drukken).

Alleen hars in de neus zou ik niet doen, bij een klap barst dat even goed los, een beetje hars, met een pluk glasweefsel zorgt wél voor versteviging. Houdt het licht!

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
heb jij nog suggesties jan?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=250478611728 deze had jij me laatst geadviseerd maar past deze ook op die borsteloze binnenloper met waterkoeling..?
Hallo Robert,

Links op de foto de flens, zoals die in bovenstaande link wordt geleverd:
full

De Ø 5 mm gaten, die het verst uit elkaar staan zijn h.o.h. (hart op hart) 29 mm en bedoeld voor een 700 motor.
De twee Ø 3 mm gaten zijn er door mij bij geboord, zodat ook een motor met 25 mm hoh bevestigingsgaten erop past.
De beide 3 mm gaten moeten wel goed gecentreerd worden, anders zou de motor uit het hart van de flens zitten, met alle narigheid van een aanlopende as tot gevolg...

Omdat ook het deel, waar de koppeling in draait, dikker is dan bij een 600 motorflens, moet er even gedremeld worden om de boutkoppen voor de 25 mm hoh passend te krijgen, dit is geen probleem, er staat vlees genoeg.

Ter vergelijking; de rechterflens is er eentje voor een 600 motor.

Op deze foto zie zo'n as uit de link met een Ø 36 mm motor (hoh 25mm) eraan geschroefd in mijn ARPRO.
full

Groeten, Jan.

beste jan,

zijn er niet schroefassen die ik direct kan gebruiken? ik zie het namelijk niet zitten om daar aan te rommelen.

ik moet dus op de aansluitdikte letten van de motor

en de schroefafstand?

ik zal eens gaan zoeken of ik wat kan vinden

Hallo Robert,

Links op de foto de flens, zoals die in bovenstaande link wordt geleverd:
full

De Ø 5 mm gaten, die het verst uit elkaar staan zijn h.o.h. (hart op hart) 29 mm en bedoeld voor een 700 motor.
De twee Ø 3 mm gaten zijn er door mij bij geboord, zodat ook een motor met 25 mm hoh bevestigingsgaten erop past.
De beide 3 mm gaten moeten wel goed gecentreerd worden, anders zou de motor uit het hart van de flens zitten, met alle narigheid van een aanlopende as tot gevolg...

Omdat ook het deel, waar de koppeling in draait, dikker is dan bij een 600 motorflens, moet er even gedremeld worden om de boutkoppen voor de 25 mm hoh passend te krijgen, dit is geen probleem, er staat vlees genoeg.

Ter vergelijking; de rechterflens is er eentje voor een 600 motor.

Op deze foto zie zo'n as uit de link met een Ø 36 mm motor (hoh 25mm) eraan geschroefd in mijn ARPRO.
full

Groeten, Jan.

:cool:tsjonge, jonge, jonge wat een hopeloze toestand zeg, sorry dat ik het zeg maar een mg dr III moet wel goed gebouwd worden en zoals ik het nu zie en lees gaat dit richting een dramatische teleurstelling,bijvoorbeeeld een accu steun integreren in de motorsteun kan makkelijk,de motor dient echt in de step te liggen(let op de waterkoeling) wat ik ook zie is dat je materiaal gebruikt wat niet water en hitte bestendig is, wees nou wijs en bouw hem doordacht!!

Nou duwboot dat klinkt me niet als muziek in de oren..

ik ben benieuwd wat ik verkeerd doe.
want dan hoor ik het liever nu dan als ik klaar ben :)

als je tips en suggesties hebt hootr ik dat graag

Groetjes Robert

:cool:tsjonge, jonge, jonge wat een hopeloze toestand zeg, sorry dat ik het zeg maar een mg dr III moet wel goed gebouwd worden en zoals ik het nu zie en lees gaat dit richting een dramatische teleurstelling,bijvoorbeeeld een accu steun integreren in de motorsteun kan makkelijk,de motor dient echt in de step te liggen(let op de waterkoeling) wat ik ook zie is dat je materiaal gebruikt wat niet water en hitte bestendig is, wees nou wijs en bouw hem doordacht!!

zou je mij kunnen vertellen wat niet water en hittebestendig is?

ik heb een watergekoelde motor
een watergekoelde regelaar 120A (die word met deze motor niet warm?)
lipo (word niet warm)
motormount smeer ik in met warmtegeleidende pasta ook op de schroefas.
het roer met waterpickup voor de waterkoeling toevoer.

dan vraag ik me af waar het verkeerd gaat.
ik hoor graag je reactie.

Back