Graupner Mega dragstar III

Beste allemaal,

ik ben een van de gelukkigen die van zijn vriendin een bootje heeft gekregen :rolleyes:

na mijn auto ''project'' succesvol te hebben afgesloten ([URL="
auto project[/URL]) ga ik nu mijn tijd/energie steken in een Dragstar III
dit word mijn eerste bootje.

nou komt er nogal een hoop op mij af als ik alleen de tekening bekijk.
gewichtsverdeling,prop grootte, motorkeuze enz enz.

ik hoopte eigenlijk hier iemand te vinden die mij een beetje op weg kan helpen.

de romp is gelijmt en de vloedkamer zit erin.

nu ben ik toe aan de electronica.

ik heb een Acoms technisport 2.4Ghz
kan ik hier gewoon een ontvanger voor kopen en die aansluiten op de atenne van de romp? (ik las dat de ontvanger een antenne moet hebben van 23.5 cm) maat die word langer door de romp.

de regelaar hangt natuurlijk een beetje af van de motorkeuze.

dit zijn mijn wensen:
- +/- 70 km/h
- lipo
- waterkoeling (mits niet nodig)
- goed roer
- regelaar
- brushless motor.

Hierbij wat foto's tot nu toe.

dsc0049z.jpg

dsc0050s.jpg

dsc0051c.jpg

dsc0052w.jpg

de fotos doen het niet..
hierbij ook de linkjes

http://img407.imageshack.us/img407/3208/dsc0049z.jpg
http://img163.imageshack.us/img163/6918/dsc0050s.jpg
http://img694.imageshack.us/img694/5659/dsc0051c.jpg
http://img527.imageshack.us/img527/4115/dsc0052w.jpg

Alvast bedankt voor alle info/hulp.

ps mocht je in de buurt wonen laat het even weten via pb
misschien kunnen we een keer een kopje koffie drinken.

Groetjes Robert

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Robert,

Afhankelijk van hoe goed je Duits is, heb je hier een heleboel informatie over het opbouwen van een speedboot:
Tips für Raceboats-Beginner ... von Henning (PDF)

In principe wordt elke mono-romp op dezelfde manier opgebouwd:
- As zo vlak mogelijk in de romp (als je een starre as neemt)
- Motor zo laag mogelijk (in de step bij een MD III)
- roergarnituur rechts naast de as.
- voorzijde prop op 10 - 13% van de romplengte uit de spiegel.
- propnaaf op 2-3 mm van de tafel, als de romp op de step en de spiegel steunt.
- zwaartepunt op 28% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel.

In mijn albums vind je een boel foto's ter inspiratie:
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van pompebled: Nood-uit

Groeten, Jan.

:DGoedendag, we zijn zelf ook in het bezit van een mega dragster III, heb hem ooit geklokt op 78 kmph hij was toen voorzien van een graupner 700 bb neodym 9.6 volt, robbe navy 570 70ah, graupner speed schroef carbon 45mm 14 cellen 4200mha intellect en verder de originele onderdelen die bij de romp geleverd zijn.Voor verdere info altijd welkom om je te helpen.Groet paul en patricia

Ik zie dat je nog een roer zoekt , ik heb nog een perfect roertje liggen daarvoor , nieuw ongebruikt en van aluminium merk Hopf/graupner nr14 <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > en als je voorlopig nog niet toe bent aan brushless voldoet een graupner 700 bb turbo 8,4 volt motor ook goed , deze is ook te varen op een hoger voltage dan dat op de motor staat , zelf gevaren op 14 cellen dus 3s lipo kan ook .

Verder advies voor brushless motor een feigao 540l12 op 4s lipo is uitermate geschikt om de boot voort te stuwen icm een 90 amp regelaartje .

mvg

Michiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie het inderdaad,

alleen denk ik wel dat ik een roer nodig heb met waterpickup
omdat jan mij heeft geadviseerd over het gebruik van waterkoeling.

maar bedankt voor het aanbod

Laatst bewerkt:
bedankt voor de handleiding,
mijn duits is niet zo goed maar ik heb nog een boek liggen van de middelbare school ;)

wat is de step precies? ik zag ik je pb het ook al staan is dat die verlaging in de romp?

Hallo Robert,

Afhankelijk van hoe goed je Duits is, heb je hier een heleboel informatie over het opbouwen van een speedboot:
Tips für Raceboats-Beginner ... von Henning (PDF)

In principe wordt elke mono-romp op dezelfde manier opgebouwd:
- As zo vlak mogelijk in de romp (als je een starre as neemt)
- Motor zo laag mogelijk (in de step bij een MD III)
- roergarnituur rechts naast de as.
- voorzijde prop op 10 - 13% van de romplengte uit de spiegel.
- propnaaf op 2-3 mm van de tafel, als de romp op de step en de spiegel steunt.
- zwaartepunt op 28% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel.

In mijn albums vind je een boel foto's ter inspiratie:
Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van pompebled: Nood-uit

Groeten, Jan.

In het topic van Arnold's Arowana zie je een alternatief voor een wateropname in het roerblad.

Persoonlijk ben ik niet zo weg van die dikke roerbladen met waterinlaat, het heeft te veel weerstand naar mijn smaak...

Groeten, Jan.

roer met pickup is niet echt nodig.
je kan namelijk ook een spraipick up gebruiken.
dat is 1 goedkoper
en 2 werk het vaak beter ook.

@paul (duwboot)
ik zou wel is willen weten hoe jij je boot geklokt hebt.
want 78km/h boor een brushed mono 2 is wel erg hoog.
een gemidelde mono 2 brushed vaar rond de 60km/h

Iemand nog een idee over de ontvanger?

ik twijfel er een beetje aan.

Een 2,4ghz ontvanger hoef je niet aan te sluiten op een externe antenne deze kun je gewoon in je boot laten . En nee je kunt niet iedere ontvanger gebruiken icm 2,4ghz zender je zult dus echt een 2,4ghz ontvanger moeten kopen en dan zou ik wel 1tje nemen van het zelfde merk als de zender.

En wbt het roer hoor ik wel of je interesse hebt , je hebt Jan zijn argumenten gelezen omtrent dik roer en hoe t ander kan dmw pickup in de bodem.

Laatst bewerkt:
Deze ontvanger hoort daarbij.
dus ik kan de antenne gewoon in de lengte van de romp leggen en dan regelt de boel nog prima?

Groetjes Robert

Een 2,4ghz ontvanger hoef je niet aan te sluiten op een externe antenne deze kun je gewoon in je boot laten . En nee je kunt niet iedere ontvanger gebruiken icm 2,4ghz zender je zult dus echt een 2,4ghz ontvanger moeten kopen en dan zou ik wel 1tje nemen van het zelfde merk als de zender.

Deze ontvanger hoort daarbij.
dus ik kan de antenne gewoon in de lengte van de romp leggen en dan regelt de boel nog prima?

Groetjes Robert

ff gegoogled zie dat de antenne best wel lang is voor een 2,4ghz ontvanger je kunt dan ook een rietje gebruiken als antenne en daar het draadje doorvoeren net zoals bij auto`s .

loopt daar dan geen water in?

EDIT: ik kan het ''rietje'' natuurlijk plaatsen buiten de afneembare kap... beetje kit.... probleem opgelost
hahaha Sorry tijd om naar bed te gaan denk ik

ff gegoogled zie dat de antenne best wel lang is voor een 2,4ghz ontvanger je kunt dan ook een rietje gebruiken als antenne en daar het draadje doorvoeren net zoals bij auto`s .

Laatst bewerkt:
Aan jaimy,mega heb ik geklokt met een gps geko, de tip van de 2 brothers in bussem was de as verder naar achter te leggen en dat scheelt aanzienlijk ivm met gewicht verdeling en dus ook de voortstuwing, vandaar, en het was ook een soper accu pack, groet

loopt daar dan geen water in?

EDIT: ik kan het ''rietje'' natuurlijk plaatsen buiten de afneembare kap... beetje kit.... probleem opgelost
hahaha Sorry tijd om naar bed te gaan denk ik

Nope , je hebt daar speciale houders voor waarin je het rietje steekt daarover doe je een stukje siliconenslang en sluit het einde van het rietje af met het gekleurde dopje , zo doen wij het al jaren en het is waterdicht , kan er wel wat foto`s van maken morgen weet je gelijk hoe t moet en misschien heeft Jan al wel wat in zijn archief staan .

Nope , je hebt daar speciale houders voor waarin je het rietje steekt daarover doe je een stukje siliconenslang en sluit het einde van het rietje af met het gekleurde dopje , zo doen wij het al jaren en het is waterdicht , kan er wel wat foto`s van maken morgen weet je gelijk hoe 't moet en misschien heeft Jan al wel wat in zijn archief staan .

Sterker nog, ik ken vaarders, die sluiten het uiteinde niet af en gebruiken dat gaatje om de drukverschillen (en daarmee lekkage door de schroefaskoker) in de romp te voorkomen.

Zelf gebruik ik een opschroefbare verenstalen antenne, de draad van de ontvanger wordt ingekort met de lengte van de antenne.
Ik heb mijn rompen dus ook 100% waterdicht afgeplakt.

Groeten, Jan.

dus als ik de antenne inkort van die ontvanger en als de lengte van het afgeknipte stuk even lang is als de antenne van de boot dan komt het goed?:confused:

Sterker nog, ik ken vaarders, die sluiten het uiteinde niet af en gebruiken dat gaatje om de drukverschillen (en daarmee lekkage door de schroefaskoker) in de romp te voorkomen.

Zelf gebruik ik een opschroefbare verenstalen antenne, de draad van de ontvanger wordt ingekort met de lengte van de antenne.
Ik heb mijn rompen dus ook 100% waterdicht afgeplakt.

Groeten, Jan.

Back