Graupner mini Discus

ik wil je lol niet bederven maar wel een waarschuwing geven over de lipo die je nu gebruikt!

Deze lipootjes gaan op hun best een keer of honderd opladen mee. Waarom, ze zijn vaak maar 35 of 40 MAh wat erg weinig is. Om te zorgen dat ze snel volgeladen worden pompt de bijbehorende zender er vaak wel 200MAh in (4C, iets wat alleen de duurste lipo pakketten aan kunnen). Verder moet je met 40MAh en normaal sturen rekenen op 5-7 minuten vliegtijd maximaal waarna je toestel plotseling niets meer zal doen (daar staat lipo om bekend - werken tot ineens het voltage teveel dropt, wat ook nog eens funest voor je lipo is)

Ik heb wel een 450MAh single cell lipo voor je (kosten 2.5 dollar, zeg maar 2.5 euro inclusief verzenden) die je een vliegtijd van minstens drie kwartier oplevert, alleen zul je dan even moeten kijken naar een geschikte lipo lader (bij united hobbies in hong kong heb je er al eentje voor goed 18 dollar, 15 euro ofzo)

lipo: HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY 450mAh 20C single cell
lader: HobbyKing Online R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (COPY)
voeding daarvoor: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing Power Supply 100~240v 5A (ook hier in Nederland wel te vinden voor een paar euro meer)

Mocht je interesse hebben hoor ik het wel :)
Succes met de bouw in ieder geval!

Alwin

ziet er goed uit! en die servo armen kan vast wel een stukje af, zo heel veel kracht heb je niet nodig dacht ik. en je houd genoeg "servo arm" over.:cool:

Dat die armpjes korter kunnen ben ik met je eens. Maar: hoe langer de servo-arm, hoe minder kracht ze uit kunnen oefenen. Dus als je ze korter maakt krijg je minder uitslag en juist méér kracht.

koppel = kracht x arm.
Het koppel dat de servo kan leveren staat vast. Als je de arm korter maakt krijg je dus meer kracht.

Inderdaad, gewoon de eerste gaatjes gebruiken en de roerhoorns ook korter op de roeren aansluiten. Uitslagen van 3-4mm zijn meer dan groot genoeg op dit toestel. Bovendien, verwacht er niet teveel van, Standaard zweeft het toestel al voor geen meter ;)

Ik heb vandaag lekker kunnen opschieten. Het richtingsroer werkt nu. Het hoogteroer is bijna af, ik moet alleen nog wachten totdat het lijm droog is en dan kan ik de kabel aanleggen.
Hier een paar foto's
smrl0w.jpg

opthud.jpg

Vanavond kan ik het hoogteroer ook afmaken en dan hoef ik alleen nog maar de ontvanger en accu op de juiste plek te plaatsen.

Steven

De mini Discus is af! De eerste test vluchtjes zijn al gemaakt en dat vloog super. Wel gevoelig op de roeren, maar dat is een kwestie van wennen. Er komt nog wel een lanceerhaak op voor mijn startkabel. De registratie is PH-1148 en het callsign is IDB. Dit is hetzelfde als de Discus op de zweefvliegclub waar ik zelf vlieg.

Hier een foto van het eindresultaat (foto heb ik met mn telefoon gemaakt, vandaar het wat slechtere kwaliteit)
t4uycz.jpg

Koop een doosje van die dunne elastiekjes (Action, 40 cent ofzo) en knoop er 100 aan elkaar met daaraan weer 10 meter visdraad. Ideaal lanceer elastiek :D

Goed plan! vanmiddag even naar de winkel!

@ vinnygogo

Ik heb hem gewoon vooruit geworpen en een klein beetje omhoog. om te testen of ie reageert op roeruitslagen en of die in een mooie rechte lijn vliegt. En dat deed ie super! dus vanmiddag weer verder met testen.

Ik zal ook nog even een foto plaatsen gemaakt met een goede camera bij goed daglicht.

Hee bedank! ik gebruik JR. Ik heb je een PM gestuurd ;)

Nog even een update:

ik heb al wat leuke vluchten kunnen maken. Ik heb nu een mooi lanceer elastiek.
Maar ik heb het richtingsroer verwijderd en ga toch voor rolroeren. Onderdelen zijn onderweg. Ook ga ik het elastiekje van het hoogteroer vervangen door een torsieveer.

Vanavond maak ik ze voor je klaar :)

Richtingroer verruilen voor ailerons klinkt als een goed idee, minder gewicht in de staart (geen aansturing). Als je de torsieveer installeert probeer eens of je single pull aansturing kunt maken (met een draad), als dat werkt doe ik een stukje dyneema bij de lipo's in de enveloppe. Scheelt zomaar weer twee tot drie gram :)

JR aansluiting goed vast met de speciale tang :)

twee stuks, alleen nog even opladen :)

Draadjes zijn 4cm, gewicht is 12 gram per stuk. Morgenochtend langs de brievenbus (laatste lichting is hier al geweest)!

Back