Graupner Mini Viper (was:Goedkope speedkist)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jitze, 22 dec 2009.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat werkt niet.
    We hebben het al eerder geprobeerd.
    In de sloot liggen ook al enkele complete aandrijvingen maar helaas hebben we nog geen aandrijvinkjes kunnen rooien.
    Alhoewel lipo's wel groeien als je ze lang laat liggen, en op een gegeven moment komen ze ook uit, de geur is niet zo lekker.
    Dan geef ik toch de voorkeur aan bloembolletjes.

    GJ
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Wel grappig in ieder geval, dit motortje heeft al een hele historie achter zich liggen.

    bij RCTechnics even wat 4,1x4,1 en 4,74x4,5 propjes in de mand gedaan, dan hopelijk volgende week een keer het toestelletje inracen.

    ik heb een 30A en 40A regelaar liggen. gelijk maar de 40A doen zeker :cool:
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hij lag een weekje in het knollenveld, maar goed. Denk dat Jitze hier een perfect motortje aan heeft, wat totaal niet tot de grens belast hoeft te worden om een hele snelle mini viper te maken.
    Proppen op zo'n 20A, dan moet het al behoorlijk snel zijn.
    Denk niet dat de Mini Viper het overleeft als je op 35 a 40A propt, wat het motortje wel zou moeten kunnen hebben.

    Groet,
    Gerben
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hij werkt!

    Vandaag kwamen toevallig alle spullen tegelijk binnen.

    Dus nieuwe lagers erin, draairichting van de motor checken en aan regelaar solderen.
    Toen even met mn nieuwste Turnigy gadget een meting gedaan:



    De interessante kant van het scherm is niet goed te zien hier, maar hij blijft op ongeveer 190 Watt hangen (zie laatste twee seconden).
    Het 4,75x4,50 propje zit er nu op. Lijkt me ruim voldoende voorlopig. De grotere spoed-propjes komen wel als het huidige propje breekt.

    Al met al is het prima gelopen zo! Ik had een week geleden niet verwacht dit nu up and running te hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Klopt het dat ik het voltage onder de 10V zie zakken?
    Was die lipo wel vol en zo ja wat voor lipo is dat?
    Spanningen van minder dan 3.5V/cel met moderne lipo's wijzen op een overblastte of oude lipo.

    Met een "goede" lipo zou je rond de 300W moeten zitten.

    Groet,
    Gerben
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gerben,
    het is een combinatie van meerdere factoren.
    Het is een Flight Power LiPo van 2,5 jaar oud. Ofwel, nog de oude generatie FP's. Daarnaast kan hij slechts 20C (27A) continuous leveren, en inmiddels zal dat getal wel iets lager geworden zijn.
    Daarbovenop was de LiPo ook nog eens niet helemaal vol ;)
    Het was mijn eerste testje om even de Watt meter te proberen.

    Ik heb nog een andere 3S1300 accu liggen. Die probeer ik deze week nog even. Mocht dat ook niet veel soeps zijn, dan komt er een nieuwe accu.
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    vliegklaar

    De Mini Viper ligt inmiddels weer vliegklaar op de bouwplank.

    Ik heb een Hyperion 3S1600 accu erin gepropt, is 24 gram zwaarder dan de FP, maar kan wel meer power leveren.
    Totaal is het toestelletje nu ongeveer 50 gram zwaarder dan voorheen.


    Hopelijk durft Ben er nog mee te vliegen (heb er zelf nog niet mee gevlogen). De start zal nu een stuk kritischer worden met zo'n klein speedpropje.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Ik heb de Mini Viiper gevlogen met een Ap29BB (ongeveer een Speed 480) en 10 cellen N500AR, dat is vast nog een stukje zwaarder dan je huidige setup.
    Dan had je wel een stevige en vooral rechte worp nodig voor een zekere start.

    Groet,
    Gerben
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    *kuch*

    Ik had de stroom nog niet gemeten met de Hyperion accu. Net even gedaan en het motortje klonk ineens wel heeeeeel fel.

    Het resultaat: 36A statisch met een mooie 380Watt aan power.

    Ongelooflijk hoeveel verschil een accu kan maken!


    Wat zeggen jullie: blazen met die handel? Of toch weer even een iets kleinere prop bestellen?
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met een beetje gas management en fatsoenlijke koeling kan het motortje het wel hebben.
    Of de Viper nog bij te houden is, is een 2e....

    Groet,
    Gerben
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    sja, ik twijfel nog even. Een kleinere diameter is minder prettig met opgooien vanwege de statische trekkracht.

    Koeling is er niet heel veel in mn Mini Viper.

    Ik denk dat ik wat expo op het gas ga zetten en eerst eens beginnen met een vluchtje van 2 minuten. Dan kan k in ieder geval een gevoel krijgen voor de temperatuurontwikkeling.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    vandaag was de grote dag. De mini Viper heeft 1 vluchtje gemaakt van zo'n 3 minuten, opnieuw met Ben aan de knuppels. Hij moest opnieuw een stuk down getrimd worden maar vloog goed en erg snel!
    Bij de landing buitelde hij over de kop en kreeg een tik op zn neus. Mede door de warmte van de motor schoot het huis weer los van de voorkant. Dit moet ik dus opnieuw lijmen, maar dan met een lijm die goed tegen warmte kan.

    Is epoxy hiervoor geschikt?


    De volgende vlucht ga ik eindelijk zelf eens aan de knuppels, t moet er toch een keer van komen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jitze, schiet het huis van de motor los van de lagerplaat voorop de motor, dus waar de as uitkomt?
    Als dat zo is dan zou je ipv epoxy beter hittebestendige locktite kunnen gebruiken.
    Je motortemperatuur mag sowiezo niet boven de 50-60 graden uitkomen maar epoxy kan dan wel wat flexibel worden.
    Dus: goed ontvetten en met hittebestendige locktite erop zetten.


    GJ
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    GJ, dat klopt inderdaad. Het is de zwarte lagerplaat voorop de motor. Die mag dus permanent vastzitten.
    Ik zal eens kijken waar ik hittebestendige locktite kan halen.


    Vanmorgen overigens zo'n 3 minuten gevlogen. Bijna de hele vlucht halfgas en een paar korte stukjes volgas. De motor was wel warm geworden, maar je kon je vingers er nog ophouden.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.879
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je geen haast hebt, Gerben heeft nog een flesje Locktite van mij staan maar hij is komende week op vakantie.
    Als je het wilt kopen, Brezan, Wurth, Eriks

    GJ
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Hoe staat het met de Mini Viper?

    Groet,
    Gerben
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Gerben,

    Leuk dat je het vraagt. Vorige week donderdag heb ik eindelijk eens zelf met de Mini Viper gevlogen. De eerste vlucht had ik een beetje last van trillende handen omdat ik nog niet goed wist wat ik kon verwachten. Het ging gelukkig prima.
    Vrijdag en zaterdag ook nog een paar vluchten ermee gemaakt en het gaat steeds lekkerder. Twee dingen die opvallen:
    - het laatste stuk (een kwart ongeveer) van de gasweg gaat de motor weliswaar meer toeren maken maar lijkt de snelheid bijna niks meer omhoog te gaan.
    - hij is kleeeeeein! meer dan 3 seconden rechtdoor vliegen is niet aan te bevelen want dan zie je niks meer...
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jitze,

    Dat klinkt goed. Pas maar op snelheid went snel, straks wil je weer meer ;)

    Welke prop vlieg je nu?

    Groet,
    Gerben
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    4,75x4,5
    Statisch trekt dit rond de 35A. Omdat ik er een 40A regelaar in heb zitten durf ik niet veel hoger te gaan. Als ik genoeg hieraan gewend ben zet ik de 4,75x4,75 erop.
    Ik heb ook nog een 4,75x5,5 liggen, misschien dat dat afgetopt nog een keer een leuke optie is, maar dan wordt het echt een projectiel.


    Wanneer kom je weer eens in Dordrecht vliegen?
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Inmiddels weer zo'n 15 vluchtjes achter de rug met de Mini Viper. En het is waar: snelheid went erg snel! Eerst vloog ik de hele tijd half gas en op het rechte stuk heel af en toe volgas. Nu vlieg ik het grootste deel van de accu volgas leeg.

    Ik wil er in het vervolg een andere accu in gaan zetten met een hogere discharge rate omdat ik nu bijna aan het maximum van de accu zit en dat ook 'voel'.
    Daarna experimenteren met grotere spoed propellors.


    Overigens heb ik twee keer iets raars gehad. Bij het bij hoge snelheid 'up' trekken voor bijv. een vierkante looping rolt het toestel tegelijk een kwart (rechtsom). Heb ik hier kennisgemaakt met high speed stall?
     

Deel Deze Pagina