graupner mx-12 zender

• Topicstarter Topicstarter Danny4you
  • Startdatum Startdatum
Ik laad de zender met een robitronic snellader voor NiMH batterijen. zender geeft luid signaal wanneer de batterij leeg begint te raken.

LET OP. Graupner heeft de plus aan op de buitenring van de stekker!

Gebruik je een speciaal programma ? bijv een aantal A per uur ofzo ?

ik laad met ongeveer 0.9 amp. Wel een NiMH programma gebruiken. Laad programma voor Nicad vindt de batterij in de zender niet leuk.

LET OP. Graupner heeft de plus aan op de buitenring van de stekker!

Ja na 2 kapotte zekeringen kwam ik hier ook achter...... :oops:
Tja alleen maar met Futaba en Robbe zenders gevaren, gevlogen en gereden... :wink:

Gr. Wouter

Hoi,

Na het vlug lezen van de handleiding bleven de volgende vragen over:
Hoeveel modellen kun je instellen op de mx12?
En heeft deze zender uitbreidbaar geheugen?
Zitten er ook schuifkanalen op deze zender? (blijkbaar niet)

Marten

10 modellen. Er zit standaard geen schuifknop op.
Uitbreidbaar geheugen ? Kweet niet.

Ook ik heb de Mx-12 aangeschaft bij Staufenbiel in Duitsland
www.modell-hobby.de binnen 2 dagen geleverd. Een NL handleiding zal wel handig zijn, maar heb reeds een Engelse gevonden.

Totaal € 151,90 incl. verzendkosten voordeel van +- € 40,- dan als je em hier in NL zo bestellen

Wist alléén het verhaal van de + en - niet, maar ben ik nu dan dus ook achter, gelukkig geen zekering gekost.

Hoi,

Bedankt voor de antwoorden.
@michiel:
Hoe bedoel je geen uitbreidbaar geheugen of niets uittebreiden zoals schakelaars schuifknop, e.d.

Marten

oh sorry, ik bedoel dan de modellen. het geheugen is dus bij mij weten nooit uitbreidbaar bij graupner.

of er ook nog extra kanalen kunnen ingebouwd worden weet ik niet, maar het zou me niks verbazen als dat ook niet kon. Maar echt nodig is dit voor de meeste vliegers toch niet. Alleen voor de echt grote zwevers bv.

michiel b zei:
graupner zenders zijn bij mij weten nooit uitbreidbaar.

De MC 15 en MC 16 waren wel degelijk uit te breiden tot wel 24 modellen.
De MX 12 is compleet 6 kanalen en standaard niet verder uit te breiden.
Maar voor de meeste vliegers is hij compleet genoeg met veel instel mogenlijheden voor zowel vliegtuigen als helicopter.

is er iets bekend over deze zender en het aankoppelen aan de computer om deze als joystick te gebruiken in de diverse sims?

Ja,

Kan je gewoon via de leraar/leerling aansluiting aansluiten.

Ik gebruik wel mijn realflight interface.
Volgens mij krijg je op de kabel gewoon het pulssignaal en moet het dus ook werken bij bv. de FMS adapter.

Onderstaande is opgelost........

Let wel op dat je bij aanschaf even een reikwijdte test doet, mijn MX 12's(35 en 40 MHz) hebben beide maar een bereik van 10 meter met ingeschoven antenne. heeft me al een shocky gekost. Dit is nog niet opgelost door graupner. Dit schijnt een probleem te zijn van een hele productie batch. Ik vlieg dus nog steeds met mijn oude mc12...

Groeten,
Jan Scholten

He Jan,

Vreemd want mijn MX12 doet zeker de 25 meter. Van de week getest. En ter info, de prijzen zijn hier ook 160 a 170 Euro, en helemaal het komplete pakket. Wel hier en daar informeren want er zijn er ook die 195 Euro vragen.

Gr. Frans

Ik moet mijn MX12 nog testen. Wat is 'gemiddeld' ?

10 meter is te weinig, begrijp ik. Is 25 meter voldoende of moet ik met ingeschoven antenne nog meer bereik hebben ?

Hallo,

Wat betreft het uitlopen van een handzender moet je een klein gedeelte van de antenne uitschuiven daar deze anders bijna in zijn geheel in de zender zit en deze geen uitstraling heeft.
Een gewoone zender heeft al een stuk antenne staan dus ook uitstraling!!! :wink:

vliegman zei:
Hallo,

Wat betreft het uitlopen van een handzender moet je een klein gedeelte van de antenne uitschuiven daar deze anders bijna in zijn geheel in de zender zit en deze geen uitstraling heeft.
Een gewoone zender heeft al een stuk antenne staan dus ook uitstraling!!! :wink:
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De meeste zenders hebben namelijk een plastic behuizing en daar gaan de radiogolven gewoon doorheen. Als je antenne helemaal ingeschoven is, dus in de behuizing, zit er intern nog steeds een stuk antenne van zo'n 15 tot 20cm lang. Dat moet voldoende zijn om zeker een meter of 25 of zelfs wel meer te kunnen halen.
Let op, er zijn ook van die hele kleine mocro ontvangers in de handel die feitelijk voor indoor bedoeld zijn. Ze hebben een heel korte antenne en zijn "eenvoudiger" van opbouw waardoor ze erg geveoellig zouden worden voor storingen. Om deze reden worden deze ontvangers behoorlijk ongevoellig gemaakt en zal je dus een heel erg beperkte rijkweidte hebben. Met ingeschoven antenne moet je niet vreemd opkijken als je dan maar een meter of 10 haalt. Met uitgeschoven antenne zal het niet veel meer dan 300 meter zijn. Een "normale" ontvanger haalt minstens het dubbele en als je hem in de vrije ruimte gebruikt, in een weiland of op de heide, dan is een paar kilometer rijkweidte heel goed mogelijk. Met uitgeschoven zenderantenne natuurlijk.

Wat het zendbereik is met ingeschoven antenne lijkt me niet bijzonder relevant. Het gaat lijkt mij op het zendbereik met uitgeschoven antenne. Ik zit zelf namelijk ook te kijken naar een mx12 en ik kan er niet wakker van liggen als de zender met ingeschoven antenne maar 10 meter zendt.

Back