graupner mx-12 zender

• Topicstarter Topicstarter Danny4you
  • Startdatum Startdatum
Helemaal waar, maar is er geen relatie tussen het bereik met ingeschoven en uitgeschoven antenne ? M.a.w. hoe meer bereik met ingeschoven antenne, hoe meer bereik met uitgeschoven antenne ?

de discussie die nu over mijn beperkte reikwijdte ontstaan is klopt niet helemaal. Allereerst crasht een shocky met een webra pico 5 ontvanger. reikwijdte met MX12 40 Mz met ingeschoven antenne 10 mtr,antenne 20 cm uit:14 mtr antenne volledig uit 100 meter.model 1 meter boven de grond met antenne draad haaks op de zender die de antenne verticaal heeft staan. vervolgens doe ik hetzelfde met mijn oude MC12 en ik haal 37mtr,45 meter en bij 200 meter ben ik gestopt met lopen. Conclusie:reikwijdte duidelijk minder. toen zelfde test gedaan met een webra dubbelsuper 8 ontvanger,multiplex pico4/5 en een multiplex 5/7 ontvanger en twee andere modellen met dezelfde resultaten zowel voor de MX 12 als de MC12.
daarna dezelfde test gedaan met een MX12 en MC12 op 35 Mhz met dezelfde resultaten(mijn zoon en ik hebben namelijk 2 MX 12 en 2 MC 12 zenders) en voor de zekerheid nog een nieuwe MX12 in de winkel geleend(40 mhz) met wederom dezelfde resultaten.
als laatste heb ik de zelfde test gedaan op het model van iemand anders met dezelfde resultaten. Ik weet niet hoe dit op te lossen,zou ik iets verkeerd ingesteld hebben in de MX 12, zie ik iets over het hoofd, werkt deze zender alleen met graupner ontvangers(heb ik geen om te testen)?

Ik ben erg tevreden over de MC 12's die we hebben, beter zelfs dan over mijn MPX 3010 qua instellen en mogelijkheden, wilde graag een nieuwe handzender en baal hier nu dus erg van.
Wie weet een oplossing??

Wat ik begrepen heb zonder je verhaal af te vallen of wat dan ook.. Is dat er in principe een gouden regel is om je ontvanger van hetzelfde merk te houden als de zender.. Maar dit heb ik gehoord en weet niet hoe serieus ik dit moet nemen. Ik heb dus ook een MX-12 en een Graupner ontvanger en ik heb geen problemen. Je mag je antenne trouwens ook niet inlaten bij het aanzetten omdat hij dan de print als verlenging van de antenne kan gebruiken en dat zou niet helemaal tof zijn.

Just what i heard.

Noah zei:
MX-12 139 eurie in duitsland incl, ontvanger, servo e.d.

Klopt, verzendkosten erbij rond de 10 a 15 Euro. Zit je op 150 tot 155 Euro. En voor 5 Euro meer heb ik hem in NL en dezelfde dag. Met als voordeel als newbie dat ik nog terug kan gaan als er iets niet klopt of werkt.

klopt, in nederland kopen is veiliger ivm service. Ik heb de zenders gekocht bij shamrock inc antenne en accu voor 90 euro per stuk.

Jan,
Over dit punt is ook al eerder geschreven maar toch nog maar een keer. De test met ingeschoven antenne is een test van de ONTVANGER en niet van de zender. Als je de zenderantenne ingeschoven houdt wordt er vele malen minder energie uitgezonden zodat je kan kijken of je ontvanger wel goed is afgeregeld en, als je die hebt en ingesteld hebt, of de failsafe goed werkt.
Door diverse oorzaken, een crash bijvoorbeeld, kan de afregeling van de ontvanger verlopen. Er kan ook een kerntje van een spoeltje breken, de ontvangerantenne kan gebroken zijn en zo zijn er nog wel 100 mogelijkheden te bedenken waardoor de ontvanger niet 100% meer werkt. Om dit soort dingen te controleren doe je dus die reikwijdte test. Natuurlijk kan je dat met uitgeschoven antenne doen maar dan moet je zo'n verrekte eind lopen en heb je een verrekijker nodig om je helper nog te kunnen zien. Hoewel, de GSM is een goede vervanger. Dus antenne inschuiven dan heb nog maar een fractie van het vermogen en kan je de test doen binnen redelijke afstanden.
Dan zit er natuurlijk ook nog een verschil in de diverse zenders. De meeste moderne zenders hebben een beveiligingsschakeling die het vermogen van de zender terug regelt als de antenne niet helemaal uitgeschoven is. Dat is ter beveiliging van de eindtransistor die anders te heet kan worden. Als je een reikwijdte test doet met zo'n zender dan zal je merken dat je soms niet verder dan een meter of 20 á 30 komt. Niets aan de hand, dat hoort dus zo! Ook niets schrikken als je dezelfde test doet met een zender van een collega. Even jou kristal erin en nogmaals een reikwijdte test doen. Tot je verbazing heb je met die ouwe trouwe zender wel 100 meter bereik. Die zender heeft dan niet zo'n ingebouwde beveiliging. Hij moet dan weer uitkijken dat hij z'n zender niet te lang met ingeschoven antenne aan laat staan want dan zou zijn eindtransistor wel eens kapot kunnen gaan.
Nogmaals het is een simpele test van de ontvanger en niet van de zender! Het is wel belangrijk dat je weet hoeveel de reikwijdte is als je zeker bent dat alles goed is dan heb je een vergelijkingswaarde voor later. Stel je haalt ruim 50 meter met ingeschoven antenne en nieuwe of pas afgeregelde apparatuur. Wanneer je later weer eens een test doet en je haalt dan maar 20 meter dan weet je dat er iets niet helemaal lekker zit. Het zou dan wel eens tijd kunnen zijn voor een grondige controle van de apparatuur, met name van de ontvanger.
Dan is er als laatste ook nog een enorm verschil in ontvangers. De meeste standaard ontvangers leveren geen enkel probleem op en hebben een heel behoorlijke reikwijdte. Die kan tot kilometers oplopen in het vrije veld en de lucht. Maar de micro en super miniatuur ontvangers presteren meestal een heel stuk minder. Dat komt doordat die ontvangers "uitgekleed' zijn. Ze moesten zo klein mogelijk dus moesten er onderdelen uit. Heel veel onderdelen kunnen in SMD vorm gemaakt worden, dat neemt haast geen ruimte meer in. Helaas kan je spoelen en keramische filters niet in SMD vorm krijgen. Die onderdelen krijg je gewoon niet zo klein. Oké bepaalde spoeltjes wel maar lang niet allemaal. Die ontvangertjes zijn dus niet zo heel erg selectief waardoor de kans op storing van een buurkanaal niet denkbeeldig is. Jij vliegt op 67 maar dan zou je last kunnen krijgen van 66 en 68. Om deze reden maken de fabrikanten deze ontvangertjes een heel stuk ongevoelliger. Het voordeel is dat de kans op storingen van je buren minimaal wordt maar het nadeel is dat de reikwijdte een heel flink stuk minder wordt. Met sommige van die ontvangertjes mag je blij zijn dat je 200 meter haalt. Met uitgeschoven zenderantenne! Die ontvangertjes zijn eigenlijk voor indoor gebruik bedoeld. Ook voor parkvliegertjes kan je ze gebruiken. Je blijft dan heel dichtbij met je model zodat je nooit buiten het bereik komt. Voor grotere modellen en modellen die een stuk verder van je weg komen zijn deze ontvangertjes niet geschikt. En waarom zou je daarin niet een "normale" ontvanger gebruiken? Die zijn ook al heel klein geworden en kosten niet eens veel meer, soms zelfs minder. Micro ontvangertjes die wel het volle bereik hebben zijn meestal duurder dan "normale" ontvangers. In deze ontvangertjes worden allerhande trucjes gebruikt om toch zo klein mogelijk te blijven maar zonder dat het ten koste gaat van de reikwijdte. Dat betekent extra (SMD) onderdelen en in veel gevallen het gebruik van een speciale microprocessor (een DSP) met bijbehorende software. Bijvoorbeeld de BERG ontvangers.

Noah,
Het maakt echt niet uit welk merk PPM ontvanger je gebruikt bij je zender. Die hoeft in het merendeel van de gevallen helemaal niet van hetzelfde merk te zijn. Ik gebruik een Multiplex, een paar Futaba, een paar Microprop, een Conrad, een zelfbouw en een Webra ontvanger(s) samen met mijn ene zender, een Futaba FC18 V1.
Alleen bij PCM ontvangers moet je uitkijken. Een Futaba PCM ontvanger werkt echt niet met een Multiplex PCM zender en ook niet andersom. Dat komt doordat PCM een manier van codering is die met een microprocessor gebeurt. Elk merk heeft zijn eigen codering, je zou het een computertaal kunnen noemen. Er zijn wel ontvanger fabrikanten die PCM ontvangers maken die je bijvoorbeeld met een Futaba zender kan gebruiken. Dan heb je dus ook een verschil in merk tussen de zender en de ontvanger.
Er is wel een "gouden regel" dat je altijd een kristal moet gebruiken van het merk dat de fabrikant voorschrijft. Dat komt er op neer dat het vrijwel altijd een kristal zal zijn van hetzelfde merk als je zender of ontvanger. Heb je dus een Futaba zender dan moet je een Futaba kristal gebruiken. Gebruik je bij die zender een Multiplex ontvanger dan moet je in die ontvanger ook een Multiplex kristal gebruiken en GEEN Futaba kristal omdat je een Futaba zender hebt.

Jan scholten zei:
mijn MX 12's(35 en 40 MHz) hebben beide maar een bereik van 10 meter met ingeschoven antenne. heeft me al een shocky gekost. Dit is nog niet opgelost door graupner. Dit schijnt een probleem te zijn van een hele productie batch.
Ik heb me tot nu toe nog maar afzijdig gehouden van dit draadje, maar ik moet nu toch even wat opmerkingen plaatsen:

- als men problemen ondervindt moet men altijd eerst de oorzaak bij zichzelf zoeken. Zo te zien is dit al wel gedaan, maar toch...
- als men problemen in nieuw aangeschafte apparatuur vermoedt kan men deze te allen tijde bij de winkelier inleveren om dit bij de servicedienst te laten controleren/verhelpen. Als daarbij 1 vreemd-fabrikaat ontvanger wordt bijgevoegd wordt deze heus wel onder de garantie even mee-bekeken. Als men zelf een indicatie wil hebben van de afstraling, die een zender levert kan men deze faq raadplegen: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6
- bij zenders, waarbij de antenne volledig in de kast verdwijnt, wordt altijd geadviseerd 1 segment van de antenne uit te schuiven als men een range-check met de ontvanger wil doen. Hoewel de behuizingen tegenwoordig allemaal van kunststof zijn en er dus heus wel afstraling is, zoals Ernst al opmerkt, zijn er toch vaak geleidende materialen in verwerkt en ook de print schermt wat af. Een eerlijk beeld krijg je dus pas als de antenne vrij in de ruimte bekeken kan worden door de ontvanger.

Tenslotte de service-status van de MX12 tot nu toe:
- bij de servicedienst voor Nederland en Belgie is er tot nu toe nog geen enkele MX12 ter controle of reparatie ingeleverd. Er heeft zich zelfs nog niemand met klachten gemeld. Erg jammer, want tenslotte moet ook hier de schoorsteen roken :| !
- bij navraag in 'Kirchheim unter Teck' wist men ook daar te melden, dat er (nog) geen klachten met het bereik van de MX12 bekend zijn. De enige daar bekende reparaties waren vanwege zelfgeconstrueerde en verkeerdom aangesloten accu's. Dit laatste komt bij Graupner-gebruikers om een of andere reden vaker voor dan bij andere merken (sympathieke mensen, die Graupner-gebruikers :) ).

Als men zelf kontakt wil opnemen met de Graupner servicedienst: het adres en het tel.nr. staan in de handleiding. Ook de service-hotline van Duitsland staat er in. Liever geen pb'tjes of mails via dit forum, want forumen moet natuurlijk zo veel mogelijk hobby blijven en probleem-vragen kunnen altijd het beste telefonisch worden beantwoord!

Jan van Mouwerik.

@Jan,
Dank je voor het navragen bij graupner, Mocht ik er helemaal niet uitkomen dan neem ik wel telefonisch kontakt met je op.
Klopt de uitleg van Ernst over de beveiliging en de reductie van het zendvermogen bij de moderne zenders, en zou het dan zo kunnen zijn dat deze zender in de winkel al zoveel heeft aangestaan dat deze beveiliging erop is gegaan

@Ernst,

Dank voor de uitleg, ik wil wel benadrukken dat alle testjes op een na zijn gedaan met "grote"mpx en webra dubbelsuper ontvangers .

Inmiddels heb ik ook een MX12 aangeschaft.
Deze wil ik eigenlijk voor het merendeel gebruiken voor indoorkistjes etc. om de potmeters van mijn mx22 te sparen.
Ik heb er eigenlijk nog niet veel mee "gespeeld" maar op het eerste gezicht een mooi zendertje. 4 vrije mixers, digitale trims, expo/dual rate en metalen knuppels met tandjes zijn voor mij een must en dat zit er op, helemaal goed!!
Het enige jammere is dat er, volgens mij, geen vlucht timer op zit die je kan schakelen via de gasknuppel.
Verder, veel waar voor je geld.

Vanavond in de straat nog even geprobeerd met de antenne 1 segment uitgeschoven maar dan zo dat het uitgeschoven segment niet het topje is maar het dikste gedeelte, nu kwam ik al tot zo'n 22 meter. Morgen maar eens op het veld proberen....

Ik heb ook de MX-12 gekocht. Deed het goed, maar na opladen was het over en uit :( Ook een andere batterij hielp niet. Ik heb de zender omgeruild.
Kan het mis zijn gegaan met opladen ? Hoe laad ik hem het beste op ?
Nu is de batterij bv half leeg, kan ik hem zonder probleem 2 a 3 uur op 500mA bijladen ? Ik gebruik een lader 5r van Robbe.

Andere vraag: Heeft deze zender ook een timer met signaal om de vliegtijd in de gaten te houden ?

@megaplane:

ja het kan dat je verkeerd-gepoolt geladen hebt. bij graupner zit de plus en min net omgedraaid vergeleken met futaba. Maar dat stond al eerder in dit draadje, dus eerst even zoeken en lezen doet wonderen... :|
megaplane zei:
Andere vraag: Heeft deze zender ook een timer met signaal om de vliegtijd in de gaten te houden ?
2 post boven je: :|
didier zei:
Het enige jammere is dat er, volgens mij, geen vlucht timer op zit die je kan schakelen via de gasknuppel.

megaplane zei:
Ik heb ook de MX-12 gekocht. Deed het goed, maar na opladen was het over en uit :( Ook een andere batterij hielp niet. Ik heb de zender omgeruild.
Kan het mis zijn gegaan met opladen ? Hoe laad ik hem het beste op ?
Nu is de batterij bv half leeg, kan ik hem zonder probleem 2 a 3 uur op 500mA bijladen ? Ik gebruik een lader 5r van Robbe.

Is de zekering van het laadcircuit niet doorgebrand?
Mijn Duits is zeer slecht maar wat ik wel begreep is dat de laadstroom niet hoger mag zijn dan 500mAh.
Nieuwe accu's moeten eerst een paar keer gecycled worden voord dat de accu zijn maximale "prestaties" haalt.
O ja, aan een ongecontoleerde lader zoals de 5R hang je dus NOOIT een zender aan die met 500 mAh wordt geladen!!!!!!
Ik gebruik de 5R ook om mijn zender te laden maar dan hang ik hem aan de 150mAH dat is nog geen 0,1C.
Kans op overladen is dan ook veel minder aanwezig.
Als ik hem snel wil laden, gebruik ik een gecontroleerde lader met NiMh programma.

michiel b zei:
@megaplane:
ja het kan dat je verkeerd-gepoolt geladen hebt. bij graupner zit de plus en min net omgedraaid vergeleken met futaba. Maar dat stond al eerder in dit draadje, dus eerst even zoeken en lezen doet wonderen... :|
Ja dat wonder had al geschied ;) Gebruik de laad kabel van Graupner.
michiel b zei:
2 post boven je: :|
didier zei:
Deze had ik idd gemist. :oops:

Didier: bedankt, hier kan ik wel wat mee. Mogelijk een kortsluiting veroorzaakt. Zekering leek ok. Dealer gaat er verder mee. Ik wil vnl voorkomen dat het nogmaals voorkomt. Volgens mijn dealer was het geen enkel probleem met 500 mA te laden, als hij er dan maar niet een hele dag aan hangt. Overigens is hij stuk gegaan na een nacht laden op 180 mA :?: .

probleem blijft er altijd maar vaak valt mij wel op dat mensen die met div merken door elkaar bezig zijn de meeste problemen hebben
graupner met graupner ontvanger
futaba met futaba enz enz
dit zijn de mensen die goed bezig zijn in de model sport

mooie zender kopen met ontvanger in het pakket
2 de ontvanger kopen en proberen 10 a 20 euro te besparen met een ander merk maar wat schiet het op alleen maar problemen kan heel veel mensen roepen over jeti kan er ook veel die er over klagen
zelfde geld voor webra ontvangers

dus ik zeg hou het bij merken onder elkaar en je hebt de minsyte problemen

maar ja waar zijn wij hollanders voor

om problemen te maken

Beste Boris,

Ik hoor niet vaak echte onzin.... maar ja. sommige merken hebben gewoon meer mogelijkheden. de prijs is dan heus niet de beweegreden om een ander merk te kopen.

groeten,Jan

@Corrien,

Na de TL test te hebben gedaan met hetzelfde resultaat als de MC12 en de Mpc 3010. Vandaag de 40Mhz MX 12 mee naar het veld gehad en reikweidte getest met de antenne een segment buiten de zender, niet het topje maar het onderste segment uitgetrokken zodat het eruitziet als een antenne van bijvoorbeeld de MC 12. en de reikwijdte was bijna dertig meter. gevlogen met elektro en brandstof toestellen en alles ok.
Ik ben weer helemaal blij met mijn MX 12 40 Mhz en ga er maar vanuit dat de 35 Mhz zender hetzelfde doet.

Dank voor jullie reactie's.

Jan Scholten

Zoals reeds eerder gezegd mag je een set rustig inleveren bij de winkelier om deze onder de garantieregeling te laten controleren. Om helemaal zeker te zijn zou je dat met de 35 MHz zender kunnen doen!

kan ik mijn zender, gezien het feit dat ik deze in duitsland heb gekocht, dan in geval van problemen opsturen naar de reparatie service van graupner of kan ik daarmee naar mijn quartel adresje gaan?

Back