Graupner Optimist 1970 t/m 1983

:help:
Ik zoek iemand die nog tekeningen van een graupner "optimist" heeft liggen.
Misschien kan iemand mij hier aan helpen.

Misschien zijn er ook mensen die ervaring met dit model hebben, ik ben namelijk bezig met het opknappen van zo'n model. Maar ik zit nog met een paar dingen:
- Hoe maak je de verbinding tussen romp en kiel goed stevig. (een zwak punt bij dit model)
- De plaatsing van de zeilwinch met toebehoren.

Tekeningen heb ik inmiddels al verkregen alleen het bouwverslag zou nog welkom zijn.

Laatst bewerkt:
optimist

Toch wel, volgens mij in de jaren '70 als ik mij niet vergis. Optimist is de naam maar ook het type (1-tonner optimist). Het is al een oudje maar wel een mooi model. De optimist van Dick Carter gebouwd door Abeking & Rasmussen en winnaar van de 1-tons cup in 1967 en '68 heeft als voorbeeld gedient voor de Graupner Optimist. (Baunummer 6337/6288 optimist Eintonner, stähl kielyacht)

Optimist2001.jpg

Optimist2002.jpg

Afmetingen 1 : 1
Lengte = 11,46 m
Breedte = 3,32 m
Tiefg. = 1,98 m

Afmetingen model:
Lengte = 1040 mm
Breedte = 270 mm
Hoogte mast = 1500 mm

Gewicht = 5,90 kg

In produktie door Graupner van 1970 tot er met 1983. http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/ModellWerft/downloads/Graupner_Schiffsmodelle_1938-2008.pdf

De schaal van het model is 1 : 11.

001a.jpg

Ik heb het model op marktplaats gekocht als opknappertje. Informatie over dit model is er maar weinig ook foto's kom je niet veel tegen.
Dus alle info is welkom.:D

Hier een paar link's die ik tegen kwam bij het zoeken naar informatie:

Restaurierung eines Graupner Optimist

peter2.jpg

Dipl. Ing. E. Franzl

Model Ship World :: View topic - TINA - Restoration of an Graupner's Optimist

http://www.igminisail.de/mb/mb-09-06/mb-09-06.htm

http://www.boote-forum.de/showthread.php?t=89385&page=2

http://www.modelboatmayhem.co.uk/forum/index.php?topic=26735.0

Mvg.

Laatst bewerkt:
Hallo voor tekeningen zou je iemand v/d modelbouw groep HCB een moeten mailen volgens mij varen daar wel een/meerdere OPTIMISTEN van Graupner (ROEL) verder heb ik zelf met deze gezeild fijn bootje ,en wat betreft de kiel montage je zou een hulp spant kunnen maken voor de elektronika in het midden en iets boven de kiel gemonteerd op een plateau als er een probleem is kun je deze zo eruit halen (als je nog een nieuwe romp zoekt ik heb er nog een ) .

groeten Rexonamen

optimist

Ik zal wel een extra dikke spant aanbrengen en misschien er nog een gat bij maken voor een extra draadeind, zodat het één stevig geheel word. Misschien is het ook een optie om dit gedeelte van de romp te verstevigen met glasvezelmatten?

En wat mijn romp betreft, die is nog in goede staat. Bevat geen scheuren en is nog aardig flexibel. Maar bedankt voor het aanbod.;)

DSCF5318-1.jpg

DSCF5317.jpg

DSCF5584.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
Dat is wat ik bedoel maar maak er een holle spant van dan kun je er ook nog door als je iets wilt veranderen verplaatsen ,als de romp van abs is zou je er een mat met epoxy in kunnen leggen maar pas op met het opruwwen abs lijkt sterk maar kan zo barsten , geen polyester erin dit tast het aan op den duur . Sucses en plezier ermee .

groeten Rexonamen

Epoxy hecht erg slecht(lees niet) op ABS. Voor het in elkaar plakken van mijn ABS Micro Magic gebruik ik Bison Kombi Power of als ik haast heb Pattex Stabilit Express.

Groeten,

saphir

Dat had ik gelezen, heb gelijk maar Bison Kombi Power gehaald. Zit in ieder geval goed vast. Maar kan je daar ook je glasmatten mee verlijmen, zodat het een stevig geheel wordt?

Heb namelijk een gat in de romp van mijn Saphir,:cry: ook nog helemaal in de punt.

Kan ik eerst alles er weer gaan uitslopen voordat ik daar bij kan. Dus als je nou die matten kunt verlijmen tot één geheel, dan kan ik dat daar ook voor gebruiken.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je glasmat niet kunt verwerken met bison kombipower omdat het niet dungenoeg is om de mat de kunnen doordrenken. Voor de saphir reparatie kun je het beste even hier kijken: http://www.modelzeilen.nl/forum/ dit is het Saphirforum en daar zijn al diverse keren berichten geplaats over het repareren van de neus van de boot.

Groeten
Jeroen

saphir

Zal kijken of ik nog iets vinden kan.;)

Bedankt alvast.

Heb gekeken staan wel goede en bruikbare tips bij, zal komend weekend weer aan de slag. Heb de romp laatst al geschuurd maar het is nog wat te koud om deze in de verf te spuiten, kan ik hem net zo goed uitelkaar halen en repareren.

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

De zeilboot was aan een nodige opknapbeurt toe. Het verf werk was niet al te best en liet op sommige plaatsen los. Door het versturen zijn er scheuren in de plamuur ontstaan bij de kiel.
Ook was de achterkant van de romp los geraakt en een klein gedeelte van het dek.

DSCF5320.jpg

Het dek heb ik inmiddels maar helemaal losgehaald, vastgeplakt op een triplexplaat zodat het een stevig geheel word. De vorm van de romp overgenomen en iets kleiner gemaakt zodat deze later mooi in de romp past. Voordeel hiervan is dat je een mooie plakrand krijgt om het dek in de romp te lijmen.;)

Inmiddels bezig met het opknappen van de boot. Romp is geschuurd en de opbouw voorzien van nieuw hout, waar 1 beits laag over heen komt voor de mooie donkere kleur. Bij meerdere lagen zou het waarschijnlijk te donker worden. De beits is van ceta bever wengé 0118 (interieurbeits). Daarna moet het nog worden afgelakt.

IMG_0147.jpg

De Kuip is beplakt met polystyrol plaat 1 mm omdat het houtwerk verweerd en vervormt was.
Dit zal later nog geverft worden. Voor het nieuwe houtwerk maak ik gebruik van berken triplex 1,0/1,2 mm dik. Het is gemakkelijk te snijden met een scherp mes of te bewerken met een figuurzaag.

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

Foto van advertenties ebay, van de onderdelen van deze boot.

graupner_006.jpg
graupner_007.jpg

graupner_009.jpg
graupner_010.jpg

graupner_011.jpg
graupner_012.jpg

graupner_013.jpg
graupner_014.jpg

graupner_015.jpg

De Optimist van Graupner kan je nog welééns tegen komen op ebay.de en zeer enkel ééns op marktplaats.

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

De mast maak ik van aluiminium, gewoon een buis bij de bouwmarkt weg, rond 13mm uitwendig ongeveer rond 11 mm inwendig.(gordijnrail)

IMG_0048a.jpg

Ben het houtwerk nog wat aan het bewerken zodat het net lijkt of het allemaal plankjes zijn.
Gewoon lijntjes trekken met potlood en dan met een scherpekant van een veil over de lijntjes een paar keer heen en weer bewegen. Zo onstaan mooie kleine groefjes die bij het beitsen iets donkerder worden.;)

Voor de reling maak ik gebruik van het relingwerk van een robbe comtesse (het beslag had ik nog liggen). De lengte is alleen een beetje kleiner dan het orgineel.

Mvg.

Laatst bewerkt:
optimist

Tweede optimist is een feit. Dacht ik dat er niet zoveel aan hoefde te gebeuren, had ik het even mis.:schrik: Door het versturen is er een behoorlijke schade onstaan.:( Tips over reparatie zijn welkom!!!

IMG_0140.jpg

IMG_0303.jpg
IMG_0078.jpg

Tijdens transport is de kiel afgebroken en heeft een groot gat in de romp achter gelaten. Op de foto's is het allemaal wel te zien.:( Inmiddels het dek maar van de romp gescheiden.

Mvg.

Laatst bewerkt:
hoi

die is behoorlijk kapot.

is het geen optie om hier een mal van te trekken , en dan een nieuwe in glasvezel te maken??
dan kun je het dek er zo weer op monteren

groeten johan

optimist

Hallo Johan,

Ik zat daar zelf ook aan te denken, denk ook niet dat dit ooit goed komt. Al die brokstukken aan elkaar te lijmen en dan te verstevigen is misschien ook nog wel te doen.
Nieuw is beter!;)
Ben niet zo ervaren het verwerken van glasvezel,:? maar de romp als mal gebruiken is wel een goed idee.

Mvg.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Mooie boot! Ik heb nog een katalogus van 1979 waar die in staat;... heb er altijd een beetje voor zitten kwijlen. :)

Zonde van die kapotte romp maar zo te zien is die toch te herstellen, niet? Een mal en een nieuwe romp maken is ook behoorlijk wat werk.
Of zou het geen optie zijn om de maten op te tekenen en een spantenplan te maken. Een houtbouw Optimist lijkt me wel iets.

Alleszins succes ermee,
Frédéric

Als je toch een houten Optimist gaat maken, waarom dan niet gevraagd bij Abeking und Rasmussen?
Ikzelf heb een Swath gebouwd die van hun werf komt. Heb een hele cd met foto's van ze gehad.
Niet geschoten is altijd mis.

Wim

optimist

Hallo Frédéric,

Mooie boot! Ik heb nog een katalogus van 1979 waar die in staat;... heb er altijd een beetje voor zitten kwijlen.

Ben benieuwd, als je die kan scannen of een foto van kunt maken dan zou ik zeggen laat maar zien. Misschien ga ik dan ook wel lopen te kwijlen.:D

Die romp gebruik ik misschien nog wel eens als mal, intussen ben ik al achter een nieuwe romp aan geweest.

Als je toch een houten Optimist gaat maken, waarom dan niet gevraagd bij Abeking und Rasmussen?
Ikzelf heb een Swath gebouwd die van hun werf komt. Heb een hele cd met foto's van ze gehad.
Niet geschoten is altijd mis.

Wim

Ik denk dat ik dat ook eens ga doen.:rolleyes: Tot nu toe kan ik aardig uit de voeten met foto's van ebay af.;)

Mvg.

Laatst bewerkt:
Back