Graupner Optimist

Hoi Johan,
Ten eerste mijn complimenten voor je restauratiewerk.
De ophanging van de kiel is knullig.Die kielbout had door een stevige vrang gestoken moeten en die liefst weer aan een paar stevige spanten.

Wat een kneiter van een roer heb je gemaakt!
Ik vaar zelf met een houten boot van 1.70 meter met een roer van13×6.5 cm,eveneens ondersteund door een kleine scheg en toch gaat ze soepel overstag.
Mijn zeillier is een Hitec 785 B die met 6 volt aan ca 68 dm2 moet trekken en daar zelfs bij Windkracht 4-5 geen problemen mee heeft.De schoten zijn verbonden aan een doorgaande lijn in de boot op spanning gehouden door een drukveer van een kledinghanger.Klinkt simpel,maar het werkt wel.Wel de schoten pas vieren als ze onder spanning komen.
Succes verder en we blijven graag op de hoogte van je vorderingen!
Groetjes,
Ard
 
Wat een kneiter van een roer heb je gemaakt!
Ik vaar zelf met een houten boot van 1.70 meter met een roer van13×6.5 cm,eveneens ondersteund door een kleine scheg en toch gaat ze soepel overstag.

Dag Ard, dank voor je compliment, altijd waardevol!

Het originele kunststof roerblad mat 100 bij 60 mm en was gebroken, dit roerblad meet 160 bij 60 mm, met een afgeronde voorvoet en in vleugelprofiel. Inderdaad fors, als ik het zo lees. Het roer 'staat' erg mooi, wilde het naar 'moderne maatstaven' diep laten steken, maar het is te verkleinen, mocht dat de zeileigenschappen verbeteren.
 
Graupner Optimist restauratie

full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap werk Johan, je restauratie is zeker geslaagd :thumbsup:

Ja, het begint er steeds meer op te lijken. Inmiddels is er een grootzeil waar ik een proefvaart mee aandurf, het voorzeil, de genua, is nog een proeflap om ervaring mee op te doen, net als bij het grootzeil, drie probeersels.

En dan volgt nog het binnenwerk, zeilwinch, roerservo, schootvoering en zo, er zal vast nog beslag aan dek gemonteerd gaan worden. En zo wordt het steeds mooier!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit Johan! Ik ben alvast vooruit aan het denken voor mijn project en ik heb straks een flink aantal stagspanners nodig, hoe groot zijn de spanners die jij hebt gebruikt en weet je waar die te krijgen zijn? Ik heb al eens wat besteld maar dat is allemaal (veel) te groot voor mijn schip.

Veel succes met bouwen!

Crispijn
 
Spanners

Ziet er mooi uit Johan! Ik ben alvast vooruit aan het denken voor mijn project en ik heb straks een flink aantal stagspanners nodig, hoe groot zijn de spanners die jij hebt gebruikt en weet je waar die te krijgen zijn? Ik heb al eens wat besteld maar dat is allemaal (veel) te groot voor mijn schip.

Veel succes met bouwen!

Crispijn

Hallo Krispijn,

Een aantal Graupner spanners heb ik van een MF forumlid gekregen, ben daar heel gelukkig mee omdat zij in de handel nauwelijks te vinden waren.

Bij een modelbouwwinkel (laat vanwege vermeende reclame de naam even achterwege) kocht ik spanners van 25 mm (oog tot oog).

Je zult er meer nodig hebben, maar ik wil je deze drie spanners van Aeronaut wel gratis toezenden, links op de foto, ik heb ze niet nodig en ben zelf ook geholpen.

Ze zijn ook in iets grotere afmetingen afmetingen verkrijgbaar, leerde mij een bezoek aan de betreffende winkel.

Vriendelijke groet,

Johan

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Johan,

Hartelijk dank voor je vriendelijke aanbod de spanners toe te sturen. Op mijn scheepje heb ik straks een kleine 20 stagen en ik zou graag alle spanners in dezelfde lijn willen hebben, zo blijft er een eenheid over het hele schip. Het dwingt mij (helaas) te kiezen voor goed verkrijgbare spanners of om zelf iets te maken. Gezien de betaalbare optie die Harm aandraagt en daarbij de mate van detaillering (de gaffel in plaats van alleen een oog) gaat mijn voorkeur op dit moment daar naar uit.

Dit allemaal dromend over de toekomst... zo ver ben ik nog lang niet helaas. Binnenkort een update in mijn bouwverslag.

Crispijn
 
Hoi Johan,

Gezien de betaalbare optie die Harm aandraagt en daarbij de mate van detaillering (de gaffel in plaats van alleen een oog) gaat mijn voorkeur op dit moment daar naar uit.

Crispijn

Dag Crispijn,

Inderdaad, de spanners met gaffel zien er goed uit en begrijp waarom je voor deze optie gaat. De Eenhoorn wordt prachtig en ik volg de bouw met belangstelling stap voor stap.

Vriendelijke groet,

Johan
 
Voorzeil gefabriceerd

full
full


Vandaag het voorzeil gefabriceerd. Hier ben ik afgeweken van de originele opzet: de fok blijft op een boom maar op het voordek is er een beslag gekomen, de boom draait niet op het boegbeslag maar een paar centimeter daarachter.

Hier zijn een paar redenen voor: het Graupner boegbeslag oogt van metaal maar is van kunststof. En zit vast met vier kleine schroefjes. Ik vraag mij af of dit (nog) sterk genoeg is. Door het extra messing boegbeslag wordt het voorstag door het voorlijk van de fok/genua ontlast.

Andere reden: vermoedelijk zal het voorzeil effectiever zijn op ruimere koersen omdat het voorste deel zich naar loef beweegt en minder afgedekt wordt door het grootzeil. Wat het effect op aan de windse koersen zal zijn, ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een paar mooie foto's van het resultaat Johan! Je Ik ben erg benieuwd hoe dit straks gaat varen. Zijn de zeilen alleen gestikt of ook voorzien van lijm?

Nog een vraagje: op de tweede foto kan ik de schootlijn van de fok zo 123 niet terug vinden. Loopt deze straks het dek in, of de kajuit in richting je zeilsysteem?

Succes met de afbouw,

Jan-Willem
 
Een paar mooie foto's van het resultaat Johan! Je Ik ben erg benieuwd hoe dit straks gaat varen. Zijn de zeilen alleen gestikt of ook voorzien van lijm?

Nog een vraagje: op de tweede foto kan ik de schootlijn van de fok zo 123 niet terug vinden. Loopt deze straks het dek in, of de kajuit in richting je zeilsysteem?

Succes met de afbouw,

Jan-Willem

Goedenavond Jan-Willem,

Dank voor je compliment, de zeilen zijn alleen gestikt. Eerdere proefstukken gebruikte ik dubbelzijdige tape om te verlijmen, maar bij het stikken daarna kleefde de machinenaald aan het garen en ontstonden er kluwens.

Wat de schootvoering betreft, deze is nog niet aangebracht, ook niet van het grootzeil. De takel van de halshoek van het voorzeil is nu nog belegd op de klamp op het voordek, deze wil ik nog naar de kuip leiden als een min of meer realistische trimlijn 'voor de bemanning'.

Johan
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Johan! Het begint er al bijna af uit te zien! Leuk! Gebruik je nu een veter voor de visuele schoot?

Het aangrijpingspunt van de fok zit erg dicht bij het draaipunt op de fokkeboom. Ben je niet bang dat je hier kracht te kort komt straks?

Veel succes met de laatste loodjes!
 
Afstand draaipunt tot aangrijpingspunt fokkeschoot

Het aangrijpingspunt van de fok zit erg dicht bij het draaipunt op de fokkeboom. Ben je niet bang dat je hier kracht te kort komt straks?


Hoi Crispijn,

De fokkeboom is 36 centimeter lang, het draaipunt van de fokkenboom bevindt zich op 10 centimeter achter de halshoek van de fok: dat is het witte koord dat loopt van de fokkeboom naar het blokje op de strip op het voordek en dan naar achteren (komt te lopen naar de kuip).

Het witte koord (2,5 mm dikte) dat op de foto's zichtbaar is, is dus te omschrijven als een halstalie. De schoot, nog niet aangebracht, gaat aangrijpen op 24 centimeter achter het draaipunt. Een aanzienlijke 'hefboom' lijkt mij.

Door de fokkeboom niet op het voorste uiteinde te laten draaien zoals 'in het echt' zal op ruime koersen de halshoek van het voorzeil naar loef draaien en daarmee uit de luwte van het grootzeil komen en effectiever worden.

Ook ontlast op deze wijze het voorzeil tijdens het zeilen het originele maar plastiek boegbeslag waarop het voorstag is gemonteerd. Het voorzeil neemt zo een deel van de krachten van het voorzeil over.

Groet, Johan
 
Helder Johan! Ik dacht even dat je draaipunt je punt je aangrijppunt was geworden. Het is soms nog even schakelen van 1:1 naar model :)
 
Graupner Optimist besturing en zeilbediening

full

De elektronica samengebouwd op een grondplaat, zoals deze in de Graupner Optimist ingebouwd gaat worden. Op de voorgrond de servo voor de bediening van het roer. Daarvoor de twee batterijhouders, te weten een set voor de voeding van de ontvanger en de roerservo, en een set voor de servo die de zeilen gaat bedienen, door middel van de servo met hevel, in het midden van de foto. Links op de voorgrond de tweekanaals ontvanger, de ingebouwde schakelaars zijn voor het in- en uitschakelen van de voeding.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeil en roerbediening ingebouwd

De foto's spreken voor zich,
wat nu volgen gaat is de loop
van de schootvoering bepalen.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top