Graupner Taxi Cup II elektro

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH_AJH, 9 jun 2010.

  1. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ik gebruik die ook in mijn rascal
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Goede keus!
     
  3. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ja en die poste ik ook
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Ik denk dat je een hele goede keuze hebt gemaakt! Het is zuur na de crash van de Taxi, maar dit lijkt ook mij de beste oplossing...
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Haha ik schoot ff in de lach... Het is een robuste sleepkoppling, en je hebt ook nog wat te hobbyen... ;)
    Maar de oplossing van Sander heeft ook wel wat...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Was meer een reactie op de "makkelijke" vragen van Sander :D
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Tja, wat kan ik zeggen.
    Waarom moeilijk doen als Lyckele het antwoord heeft :D

    Hihihi, sorry man kon het niet laten ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik ook niet, daarom schreef ik het ook. Gelukkig weten we wel beter :D
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    De Rainbow schiet al lekker op, mooi afgewerkt ARF doosje.
    De vleugel verbinder is nu af fabriek vervangen door een 24mm alu buis!

    Ik heb gekozen om er 2x Dymond D5000 (hoogte/richting) en 2x Robbe FS100 (rolroer) in te zetten, de oude servo's gaan weer terug in de Taxi Cub als deze klaar is.

    De spanten in de romp mogen wel iets steviger vast gezet worden, dit wilde ik doen met fijn glasweefsel welke ik nog heb. Alleen het aanbrengen lukt niet helemaal (glasmat en epoxy uitsmeren), hoe doen jullie dat?

    Ik heb al een weegschaaltje besteld op 0.01 gram nauwkeurig om de epoxy af te wegen, want de eerste batch duurde erg lang om uit te harden (Jamara 30 min epoxy)
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik zou de spanten zonder weefsel lijmen. Je kunt secondelijm langs de naden laten lopen of gewoon epoxy in de hoeken aanbrengen.
    Overigens; het "30-minuten" slaat op de verwerkingstijd, niet op de tijd die het kost om helemaal uit te harden. Ik heb 30-minuten epoxy van Wilsor die ook pas na ongeveer 24u helemaal uitgehard lijkt te zijn.
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Alle epoxy lijmen zijn pas hard na 24 uur . de vloeitijd varieert en de verwerkingstijd .
    Temperatuur tijdens het verwerken is wel belangrijk dat deze tussen de 15 en 30 graden ligt .Wil de epoxy niet vloeien ,even zachtjes helpen met een fohn .
    Afmeten van hars en harder is wel belangrijk .Dit gaat prima op een keukenweegschaal (0,1 gram) en een plastic weggooi bekertje .
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    update

    Tijd voor een kleine update in dit draadje.

    De rainbow vliegt alweer een tijdje en ik kan zeggen dat het me een stuk beter af gaat dan voorheen,
    the proof of the pudding is in the eating dus hier een filmpje ;)



    Een poos geleden stond er weer een Taxi Cup II tekoop en deze heb ik opgehaald, deze staat inmiddels naast mij.
    Deze gaat dienst doen als vervanger voor de geruïneerde sleep Taxi en is tevens een stukje lichter.

    De Rainbow heb ik van z'n D5000MG's ontdaan en van C577's voorzien, deze kist weegt amper 1600gr dus de MG's zijn overkill.

    Wat heb ik tot nu toe gedaan:
    Bowdenkabels aangepast en servo's ingebouwd
    Hoogte- en richting ingebouwd (D5000BB/MG = 32 Ncm)
    Rolroerservo's ingebouwd (HK15138 = 43 Ncm)
    Sleepkoppeling (TowerPro SG-5010 = 70 Ncm)

    Een Turnigy G46 motor besteld, want de oude motor gaar retour in de oude taxi wanneer die klaar is (lange termijn project)
    De G46 trekt ook wat minder stroom dus kunnen we straks misschien wel meer slepen, maar eens zien hoe dat uitpakt.

    Berekening voor de motor:
    [​IMG]

    De vraag was wat zou de vliegsnelheid van dit toestel zijn, en heb ik power genoeg?
    Na rekenen op de club gisteren kwam daar zo'n 13m/s uit (47km/u) bij een uitgangsgewicht van 2.8Kg
    Aangezien de maximum snelheid rond de ~80Km/u ligt hebben we dus nog wat over om te slepen.

    Verder ben ik nog bezig geweest om me te verdiepen in buddy-boxen (met mijn oude MX-12 en een mono kabel)
    Dit zodat het resultaat uit het verleden meer garantie geeft voor de toekomst ;)

    Ondertussen word ook de BigLift weer in elkaar geplakt maar daar heb ik geen haast mee.

    Edit: berekeing toegevoegd en plaatje aangepast
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik heb nog even zitten pielen met de getallen, maar een 13x8 komt waarschijnlijk toch meer in de buurt.

    [​IMG]

    Met motocalc kom ik aan de volgende waarden:
    Motor: E-Flite Power 46 Outrunner 670KV; 670rpm/V; 3,88A no-load; 0,04 Ohms; 289 grams.
    Battery: SLS 4000 Eco (35C); 4 cells; 4000mAh @ 3,7V; 0,0038 Ohms/cell.
    Speed Control: Plush 60A ESC; 0,0045 Ohms.
    Drive System: APC-e 13x8 Prop; 13x8 (Pconst=1,17; Tconst=1) direct drive.
    Airframe: Graupner Taxi Cup II; 48,6dm²; 2744g; 56,5g/dm²; Cd=0,06; Cl=0,6; Clopt=0,67; Clmax=1,24.
    Stats: 215 W/kg in; 157 W/kg out; 8,9m/s stall; 12,2m/s opt @ 53% (40:59, 44°C); 12,9m/s level @ 55% (39:10, 45°C); 6,86m/s @ 34,1°

    Ik hoop dat het klopt, want ik ben geen reken wonder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zo te zien klopt die berekening aardig maar wat ik je gister ook al zei;
    Zoals ik hem vloog had ik bijna 1000W (ingaand) vermogen (iets meer dan 350W/kg voor het vliegtuig) waarmee ik tot ongeveer 3,5kg kon slepen.
    Dat geeft dan een totaalgewicht van 6,2kg en ongeveer 150W/kg voor de combinatie.

    Wat jij nu berekent heeft veel minder vermogen, 215W/kg voor het vliegtuig. Voor solo vliegen zal dat best gaan maar voor lekker slepen zit je al heel snel aan de grens.

    Wat ik niet helemaal snap; ik heb jaren zonder ook maar één probleem met de motor/prop/accu/ESC die er in zat gevlogen. Wat is nu de reden dat je dat allemaal aan de kant wilt leggen....? Je kiest een motor die veel zwaarder is en een veel lager kv heeft (wat in principe de ingrediënten zijn voor méér vermogen!) maar dan ga je er juist veel minder uit halen.

    Door dat lage kv moet je eigenlijk naar een grotere prop met meer spoed maar die kun je niet kwijt op de Taxi. Dat is de reden dat ik voor die Towerpro BM3520-830 heb gekozen. Op 4s haal je daarmee volgens mij de beste resultaten.
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Goed post #112 lezen daar staat het antwoord :D
    Jouw motorsteun past niet op deze kist omdat de batterij er anders in gaat.

    De praktijk zal straks uitwijzen hoeveel vermogen er uit deze motor komt en wat veilig is.
    Jouw setup werd voor mijn gevoel aan z'n oren voortgetrokken, zowel de ESC als de motor werden over hun grenzen gebruikt. Persoonlijk hou ik daar niet zo van... zeker niet met andersmans spul erachter.

    Fabrikanten geven niet voor niets op wat de grenzen zijn,
    daar zal wel een veiligheidsmarge inzitten maar meer dan 10% is dat meestal niet.

    We zullen het wel zien en anders kan ik nog op 5S overstappen, kan je meer startjes maken ook.

    Hoe kom je aan 215W ?
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2013
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat heb ik gedaan...heb je het nu over de Rainbow of de Taxi? Dit draadje is het Taxi draadje, en in je berekeningen heb je het ook over de Taxi. En daar gaat nu toch die Power 46 in?
    Dan blijft mijn verhaal overeind. Met dat vermogen kun je niet veel slepen.
    Als het over de Rainbow gaat is het een ander verhaal. Al denk ik niet dat je die met een motor van 300 gram ooit nog uitgebalanceerd krijgt.
    Hendrik vloog hem met 4S 4000, AL-3548 motor (170 gram,kv=900), 12x6 prop en 60 A regelaar.

    okay....als je op 4s binnen de limieten van de fabrikant wilt blijven moet je er rekening mee houden dat je met de Taxi niet veel omhoog krijgt.

    (maar ik hou nog even vol...ik heb er drie volle jaren en honderden sleeps mee gedaan, zonder ook maar het kleinste probleem.....)
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    215W/kg, staat onderaan bij "stats" in je eigen post #113.

    Ik weet niet helemaal of je snapt dat minder stroom=minder vermogen, hoe groot of zwaar je motor ook is.
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Hoi Arjan,

    Dit gaat idd over de Taxi :)
    De BM3520-7 is overigens een 700W motor, dat het goed gegaan is bij 1Kw is pure mazzel denk ik.

    (even offtopic: de Rainbow heeft een 3548-900Kv motor, 3S-5000, 13x6 APC-e en 60A Plush aan boord)

    Ik zit straks met een 1:1 vervanger voor een .46 2 takt motor a 770Watt.
    Deze is nog wel te kietelen tot 900Watt met de stelregel dat je er veilig 3Watt per gram uit kan halen.
    Ik ga straks gewoon meten, want al die programma's zeggen weer wat anders.

    Dat ik minder zware zwevers mee naar boven kan nemen intereseert me eigenlijk niet,
    dan gaan die maar lekker bij iemand anders achter de kist want inmiddels hebben we genoeg slepers.
    Ik zou met deze setup max. 2.0Kg mee kunnen nemen, lijkt me zat en dus zie ik het probleem niet zo.

    Zo hij is binnen, dus nu ga ik stekkers aan de motor solderen en mijn haar föhnen ;)
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2013
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    .......
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2013
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Arjan,

    Ben je nu teleurgesteld ofzo?
    Je moet het niet te serieus nemen, je kent me een beetje.

    (Eigenwijze drol) :D
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2013

Deel Deze Pagina