Graupner Ti Amo

Hallo iedereen,

Dit is mijn topic van mijn Graupner Ti Amo. Deze heb ik vorige week kunnen kopen voor een goede prijs compleet met regelaar, accu en zender. Ik ben uiteraard helemaal in mijn nopjes met deze aankoop, het is echt een prachtige boot.:D

Nu heb ik vandaag ook voor het eerst gevaren met de boot. Het viel me op dat ze snel is, maar net niet snel genoeg gaat om in plané te gaan. Hebben jullie hier een oplossing voor? Ik zat zelf te denken aan een andere schroef, maar ik laat mij als beginner in de modelbotenwereld graag adviseren door jullie.:)

Hier nog een paar plaatjes:

img0553nk.jpg


img0555w.jpg


img0556u.jpg


img0558kp.jpg


Groetjes,
Marco
 
Ziet er inderdaad schitterend uit. Maar om je te adviseren zullen we ook moeten weten op welke accu's je nu vaart, en welke motor bijvoorbeeld. Een grotere schroef hoeft niet sneller te zijn, als je de motor daarmee overbelast, wordt hij alleen maar warmer.
 
De motor is een Graupner speed 700 Klasse (staat op de doos), de accu is een Powertech 3000 NiMh 8,4v. De regelaar is trouwens een Robbe Rokraft 120. Ik heb net nog de diameter van de schroef opgemeten en deze is 36mm.

Ik hoop dat je hier voldoende mee kunt.:)

@Jonkje: Die mooiere vlag komt er nog zeker op!;)

 
Hallo ,

vraag is natuurlijk welke schoef het juist is
zo te zien op de foto's is het een driebladige , en afgaande op de kleur misschien messing?

mocht dat zo zijn dan is dit natuurlijk niet de meest ideale schroef voor een Speed700
hier zou ik eerder de graupner " Hochleistungspropeller" onder steken
37.5 of 40 mm pitch 42 (kosten een euro of 2-3) en eens proberen of je motor/batterij/regelaar warm wordt

merk batterij is me onbekend maar als je een 700 redelijk gaat belasten moet je toch wel iets hebben van redelijke kwaliteit met deftige stekkers erop

mvg
Ben

ps: volgens de graupner site zou er een 600serie inzitten ,in dat geval probeer dan eerst met een 35 mm of zelf 32.5 mm
mocht het een 600 zijn dan moet je geen mirakels verwachten voor een boot met dat gewicht en omvang op 8.4 volt
 
Laatst bewerkt:
Hallo Marco,

Had je deze thread al gelezen?
graupner-ti-amo-replica-riva-rivarama
Waarschijnlijk wel, omdat je deze boot gekocht hebt...

De 8,4V, die Graupner aanraadt voor deze boot zal inderdaad niet voldoende zijn om de boot met de standaard schroef in plané te krijgen.

Je hebt een tweetal opties:
1) Een schroef met dezelfde diameter maar met méér spoed, bijvoorbeeld eentje uit de 2318 serie van Graupner: de 2318,36K, of de 2318.37,5K, of zelfs een 40,5K, als dat fysiek onder de boot past.
2) Het voltage verhogen, de 700 motor kan (gekoeld) tot 14 cellen NiMH aan.

Een combinatie van een hoger voltage en een snellere schroef kan natuurlijk ook.

Zoals uit optie twee al blijkt, zul je de motor van waterkoeling moeten voorzien, ook als je een grotere schroef gaat gebruiken, om rooksignalen te voorkomen.
In de link naar de andere thread staan een paar foto's hoe je zoiets aanpakt.

Bedenk, dat als je de snelheid verhoogd, de vaartijd korter zal worden.
wOKw7HJk644[/media] boat graupner Ti amo with brushless. #1 The flying monster - YouTube
Op You-tube staan een paar filmpjes van een Zweed, die een volledig overkill (brushless) aandrijving in de Ti-Amo heeft gezet, de boot is daarmee compleet onvaarbaar geworden, dit raad ik beslist niet aan, als je dat wilt doen (natuurlijk niet zo krankzinnig veel vermogen er in stoppen) dan zul je ook de schroefaskoker en schroefas moeten vervangen door deugdelijk materiaal, want in de filmpjes hoor ik de lagers en de koppeling al enorm veel lawaai maken, dat blijft niet lang heel...

Nog een kleinigheid; de Tamiya stekkers aan het accupack voldoen als je bij 7 cellen blijft, ga je hoger in voltage dan moet je andere stekkers nemen om kortsluiting en eventueel brand aan boord te vermijden, de Tamiya stekkers ruiken wél lekker als ze smelten trouwens...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben,

Bedankt voor het advies van de schroef, ik zal er eens 1 bestellen en kijken wat dat doet. Volgens de Graupner site zit er inderdaad een 600 motor in maar op de doos staat een 700. Op de motor zelf zit geen enkele sticker oid dus ik zou niet weten hoe ik dat moet nachecken.

Jan,

Het is inderdaad de boot uit dat topic.:)

Ik ga op zoek naar de typen schroeven die jij noemt en kijken of dat verschil maakt. Mocht dat niet toch niet genoeg werken dan zal ik inderdaad waterkoeling moeten gaan maken in de boot. Dit doe ik nu het liefst niet omdat ik eigenlijk niet zo goed een aantal gaten in de boot durf te maken voor de waterkoeling. (beetje het "aaah zonde" gevoel om in zo'n boot te boren:p)

Kan de regelaar die er nu in zit de eventuele verhoging van het voltage wel aan? (uiteraard wordt dan wel alles gekoeld)

Welke stekkers zijn wel "bestand" tegen kortsluiting als ik met meer cellen wil gaan varen?

Alvast enorm bedankt voor de hulp heren!:D

Groetjes
 
Hallo Marco,

Dat gevoel van 'aaah zonde' heb ik bij iedere nieuwe romp waar ik de boormachine of Dremel in zet, na het eerste gat is dat over...

Het is veel meer 'zonde', als je je motor affakkelt met een nieuwe grotere schroef, of méér cellen en de boel midden op de plas rokend tot stilstand komt.
Een polyester romp brand keurig tot op de waterlijn af, dus zinken zal 'ie niet gelijk doen, als er tenminste niet teveel golfslag is...

Je zult sowieso moeten boren, om de Rokraft 120 Navy van waterkoeling te voorzien.
Met z'n 25A is de regelaar beslist niet overbemeten, helemaal niet als je de boot vanuit stilstand in plané brengt, op 10 cellen NiMH (eigenlijk NiCads, want daarvoor is de regelaar ontworpen) in combinatie met een geschikte (grotere) prop trekt een 700 motor gemakkelijk piekstromen van 35-40A, als je regelaar dan niet watergekoeld is, is het feest van korte duur.

In het topic uit de link heb ik een paar regelaars genoemd, die én geschikt zijn voor Lipo's, én hogere stromen aankunnen.

De 4 mm goudstekkers zijn voldoende voor de stroom, die een 700 motor trekt.
De bekabeling dient minimaal 2,5mm² te zijn.

Groeten, Jan.
 
een 600 type heeft een diameter van 35.8 mm
een 700 type een diameter van 44 mm

even een meetlatje/schuifmaat erbij halen

die regelaar zou inderdaad te zwak zijn voor een 700 met een redelijke schroef

waterkoeling is een must ,raar dat zoiets niet reeds voorzien was

mvg
 
een 600 type heeft een diameter van 35.8 mm
een 700 type een diameter van 44 mm

even een meetlatje/schuifmaat erbij halen

die regelaar zou inderdaad te zwak zijn voor een 700 met een redelijke schroef

waterkoeling is een must ,raar dat zoiets niet reeds voorzien was

mvg

Misschien is dat wel de reden dat de vorige eigenaar hem heeft verkocht, dat hij, om echt snel te kunnen varen, deze mooie boot moest gaan aanpassen, en dat niet zo zag zitten. Ik kan me best voorstellen dat je met zo'n fraai gedetailleerd model liever iets rustiger vaart, zodat je meer van de boot ziet. Als hij alleen maar voorbij flitst, kun je net zo goed een fantasie model nemen, zonder opbouw.
 
waterkoeling is een must ,raar dat zoiets niet reeds voorzien was.
mvg
Zoals de boot door Graupner geleverd wordt is waterkoeling niet echt noodzakelijk, de regelaar die er bij zit heeft de TS van de vorige eigenaar samen met de boot overgenomen.
Die heeft er nooit mee gevaren, anders had de regelaar waarschijnlijk al het loodje gelegd...

De boot wordt in opdracht van Graupner in China gemaakt, als Graupner geen opdracht voor een koelwater in- en uitlaat heeft gegeven, zal die er dus ook niet in zitten.

Aan de ene kant maar goed ook; de Chinezen kunnen goed kopiëren, maar snappen ogenschijnlijk niet welke functie iets heeft, dus zou je zo'n waterinlaat best eens op een verkeerde plek kunnen aantreffen, zoals bij sommige RTR van HK.

Twee sleufgaten in een polyester romp maken en twee Ø4 mm buisjes erin harsen is geen heksentoer, mits je door de opbouw er fatsoenlijkbij kunt komen.

Groeten, Jan.
 
Ik kwam na meten op een diameter van 42,3mm (handig zo'n digitale schuifmaat:D) dus het zal een 700 zijn?

Ik heb besloten dat er toch maar waterkoeling in moet komen. Vanavond naar de winkel gegaan om een buisje te scoren, is precies het vak van de 4mm buisjes leeg.:( Morgen even kijken bij een andere winkel. Het dicht harsen van het "gat" in de romp, wat voor lijm/hars kan ik hier voor gebruiken?

Zou het met waterkoeling mogelijk zijn om op bijvoorbeeld 10 cellen te varen met deze regelaar? Dan ga ik op zoek naar een accu met een hoger voltage. Hebben jullie hier nog tips voor? Uiteraard ga ik dan de Tamiya stekkers vervangen voor goudstekkers.

Alvast allemaal weer enorm bedankt voor jullie hulp!

Groetjes.
 
Hallo Marco,

RTFM; er staat in, dat de regelaar watergekoeld 10 cellen aan kan.
De kwaliteit van de waterkoeling van de Navy 120 is naar mijn mening twijfelachtig; er zit een boel plastic tussen de fets en het waterkanaal, maar als de fabrikant zegt dat het kan...

10 cellen NiMH is vers van de lader ruim 14V, onder last zakt dit in naar 12V en blijft dalen tot de cellen leeg zijn (0,9V per cel).
Een 3S lipo is volgeladen 4,2V per cel (= 12,6V), dit voltage houdt je gedurende het grootste deel van de ontladingscyclus, tot de snelheid merkbaar inzakt, je zit dan rond de 3,2V per cel.

Een boot van dit formaat heeft aardig wat energie nodig, een Lipo is verkrijgbaar in een grotere capaciteit dan NiMH cellen, die bovendien zwaarder zijn een onderhoudsgevoelig (lees het topic over NiMH goed door).
Toen ik mijn boten nog op NiMH voer, was ik meer tijd kwijt aan het onderhouden van de packs, dan dat ik er daadwerkelijk mee onderweg op het water was.
Een lipo laad je na het gebruik weer op in storage mode en je legt 'm weg tot je 'm weer vollaadt voor de volgende vaart.

Een beetje kwaliteit NiMH kost:
Vapextech 12,0 Volt 4300mAh Ni-MH RC accupack
De cellen zullen de hoge aanloopstromen bij het wegvaren vanuit stilstand amper kunnen leveren en het pakket zal behoorlijk warm worden.
Voor hetzelfde geld heb je een 3S Lipo, die piekstromen van 145A kan leveren en ook nog een hogere capaciteit heeft:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5800mAh 3S 25C Lipo Pack

Je mag natuurlijk de batterij kiezen die je wilt, maar ik zou me er wel even in verdiepen.

Een spiraal om een 700 motor maak je van één meter dunwandige Ø4 mm aluminium buis.
Die vul je met zand of zout en wikkel je netjes en strak om iets, dat een iets kleinere diameter heeft als je motor, dan past de spiraal lekker strak.
Haal eventuele stickers van de motor en gebruik warmtegeleidende pasta om het contactoppervlak te vergroten, de spiraal dek je af met een stuk krimpkous; dat zet de spiraal vast en dekt de pasta af, dat is namelijk smerig spul...

full


Koop ook een stukje Ø4 mm messing buis om de motor van borstelkoeling te voorzien, in combinatie met de spiraal is dat de (op één na) effectiefste manier van koelen.

Het effectiefst is een volmantelkoeling:

full


Als het buitenwater koud is in voor- en najaar, zal het vocht in de lucht in de boot op de motor condenseren, zo effectief is mantelkoeling.
Ik heb een tutorial en foto's van hoe een mantelkoeling gemaakt kan worden op m'n harde schijf staan, als je die wilt, stuur me dan een mailadres per PB.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Plompebled: Heb je een link naar dat artikel over NiMh? Toen die cellen voor het eerst opdoken, was het het ei van columbus, geen geheugeneffect, meer capaciteit, iets hogere spanning onder belasting dan nicads. Als "herintreder" in deze hobby, ben ik benieuwd hoe de ervaringen nu zijn.
 
Wat u daar schrijft Pompebled is natuurlijk volledig correct

maar persoonlijk denk ik dat het voor dit type boot niet echt de bedoeling is om er een snelheidsmonster van te maken
een ti amo is immers geen off-shore racer
dacht dat het de bedoeling was de boot in plané te krijgen ,wat nu net niet scheen te lukken

en met een geschikte schroef,waterkoeling op de regelaar/motor en eventueel deftige cellen op een hoger voltage zal dit volgens mij toch zeker lukken

indien nog niet ,moet er meer geld worden uitgegeven, veel meer

mvg
Ben
 
@pompebled: Heb je een link naar dat artikel over NiMh? Toen die cellen voor het eerst opdoken, was het het ei van columbus, geen geheugeneffect, meer capaciteit, iets hogere spanning onder belasting dan nicads. Als "herintreder" in deze hobby, ben ik benieuwd hoe de ervaringen nu zijn.
Hier:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als 'ex-gebruiker' van NiMH kan ik hier nog aan toevoegen, dat de 3300mAh van GP destijds de beste NiMH waren, robuust en ondanks het 'mishandelen' in wedstrijdboten minstens een seizoen of twee bruikbaar.
Alles wat daarna op de markt kwam had weliswaar een hogere capaciteit, maar was ook een stuk minder robuust in gebruik, mijn laatste NiMH dateren van 2007, de 4200mAh Pansan, geselecteerde cellen, en die hebben het precies één seizoen uitgehouden.

Voor hoogstroom applicaties (25 - 30A+) is het noodzakelijk, dat de cellen zijn geselecteerd op inwendige weerstand en per pack gematched zijn, omdat er anders enorme ontladingsverschillen kunnen optreden en de cellen die het eerst leeg zijn de geest geven.
Ook het opnieuw formeren van een pack, nieuw, of na een langere opslagperiode is van levensbelang om je cellen heel te houden.

Ik vaar samen met mijn zoon wedstrijden en we hebben vijf boten in gebruik, met gemiddeld twee tot drie pakketten per boot was ik meer tijd kwijt aan het onderhoud ervan, dan dat er daadwerkelijk mee gevaren werd.
Ik heb er geen spijt van dat we een paar jaar geleden op Lipo's zijn overgestapt; méér power, langere vaartijd, aanzienlijk minder onderhoud.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat u daar schrijft Pompebled is natuurlijk volledig correct.
maar persoonlijk denk ik dat het voor dit type boot niet echt de bedoeling is om er een snelheidsmonster van te maken
een ti amo is immers geen off-shore racer
dacht dat het de bedoeling was de boot in plané te krijgen ,wat nu net niet scheen te lukken
en met een geschikte schroef,waterkoeling op de regelaar/motor en eventueel deftige cellen op een hoger voltage zal dit volgens mij toch zeker lukken.

indien nog niet ,moet er meer geld worden uitgegeven, veel meer
mvg Ben
Hallo Ben,

Alles wat ik tot nu toe heb geschreven, is om met de standaard 700 motor de boot in plané te krijgen, zonder teveel bijkomende kosten.
Een model van 3,6 Kg en 90 cm lang in een offshore racer veranderen zal je niet lukken met een 700 motor, met zo'n motor is de boot ondergemotoriseerd.

Vandaar ook mijn suggesties met betrekking tot het koelen van regelaar en motor, want de 700 motor zal wel aan de bak moeten op 12V en een grotere schroef.

In dit formaat boot zou je eigenlijk een 800 motor moeten hebben, die krijgt ook zonder uitgebreide koeling de boot moeiteloos in plané.
Echter, een 800 motor heeft een hoger voltage nodig, dus een duurdere regelaar en batterij, allemaal zaken die Graupner worst zullen wezen, omdat ze de boot zonder batterij en regelaar verkopen, dan is de winstmarge het hoogst.

Reken even mee; de boot staat voor €522,50 in de catalogus, daarvan is de helft winst voor de handelaar (€261,25), Graupner verdient daar weer de helft van (€130,63) en de Chinese leverancier ook weer de helft (€65,31), aan materiaal zit er ongeveer €10-15 aan polyester en glasweefsel in, plus wat verf en stickers, zodat de boot in China inclusief arbeidsloon rond de €35 - 50 zal zitten.

Zo kras als ik het hier nu stel, zal het in de praktijk waarschijnlijk niet zijn; de marges van de modelbouwwinkel vallen denkelijk lager uit en die van Graupner hoger, maar qua materiaalkosten klopt het wel ongeveer.

Groeten, Jan.
 
hallo

heel de hystorie met de Nmh cellen is zeker een feit
maar als je deze cellen nu zou laden zoals lipo cellen met een balancer er tussen dan wordt het een heel ander verhaal

lipo het tover woord maar het zijn eigenlijk shit accu's
zonder de balancer gaan ze zeker ook maar 1 sezoen mee en dan kunnen ze ook in de vuilbak
meer amp en hogere stromen zijn allemaal meer dan welkom en daar winnen lipo's het van elk ander soort accu maar om ze stabiel te kunnen laden heb je dus een balancer nodig of ze gaan zo erg van elkaar verschillen dat het niet goed is er mee te varen/rijden /vliegen

wie bouwt er eens een balancer voor Nmh accu's zodat deze nog jaren mee kunnen gaan zonder problemen
want een Nmh trek je poert leeg zonder probleem doe je dat met een lipo zeg dan maar dag tegen de accu want dat verdragen ze geen seconde
een Nmh kan je afbeulen tot en met zonder enig probleem alleen de onbalans tussen de cellen is eigenlijk het probleem

gr raf
 
Hier:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als 'ex-gebruiker' van NiMH kan ik hier nog aan toevoegen, dat de 3300mAh van GP destijds de beste NiMH waren, robuust en ondanks het 'mishandelen' in wedstrijdboten minstens een seizoen of twee bruikbaar.
Alles wat daarna op de markt kwam had weliswaar een hogere capaciteit, maar was ook een stuk minder robuust in gebruik, mijn laatste NiMH dateren van 2007, de 4200mAh Pansan, geselecteerde cellen, en die hebben het precies één seizoen uitgehouden.

Voor hoogstroom applicaties (25 - 30A+) is het noodzakelijk, dat de cellen zijn geselecteerd op inwendige weerstand en per pack gematched zijn, omdat er anders enorme ontladingsverschillen kunnen optreden en de cellen die het eerst leeg zijn de geest geven.
Ook het opnieuw formeren van een pack, nieuw, of na een langere opslagperiode is van levensbelang om je cellen heel te houden.

Ik vaar samen met mijn zoon wedstrijden en we hebben vijf boten in gebruik, met gemiddeld twee tot drie pakketten per boot was ik meer tijd kwijt aan het onderhoud ervan, dan dat er daadwerkelijk mee gevaren werd.
Ik heb er geen spijt van dat we een paar jaar geleden op Lipo's zijn overgestapt; méér power, langere vaartijd, aanzienlijk minder onderhoud.

Groeten, Jan.

Ah, bedankt voor de uitleg. Probleem is dus vooral bij hogere stromen. Ik zal niet aan die 25A komen omdat ik geen speedboten heb, dus in dat geval hoef ik me weinig zorgen te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vandaag 2 aluminium buisjes weten te scoren en heb inmiddels 1 buis omgetoverd tot een "spiraal" die om de motor past. Nu is er alleen een nieuw probleem, de motor past niet meer in de motorsteun die er in zat. Ik zit er aan te denken om iets uit de motorsteun te vijlen zodat het daarna weer past, zou dit een goede optie zijn of weet 1 van jullie nog wat anders?

Hoe ga ik de gaten die ik maak in de bodem voor de invoer en de uitvoer van het water weer afdichten? Met een speciale lijm?

Ik ga nog even nadenken over wat ik nou precies wil qua accu, en de regelaars ga ik ook nog even over nadenken.

Mijn doel nu is om de waterkoeling werkend te krijgen zodat ik deze kan uittesten, mocht het dan goed werken dan ga ik kijken naar nieuwe spullen waar ik de boot sneller van kan maken.:)

Ik stel jullie hulp/adviezen zeer op prijs! Er staat in dit draadje erg veel nuttige info waar zowel ik als iemand anders erg veel mee kan!:D

Groetjes.
 
Back
Top