Great Planes Spirit slepen??

Hallo,
Zo via via heb ik te horen gekregen dat er iemand bij mij in de buurt iemand zoekt die zweefvliegtuigen heeft en die ze achter een sleepvliegtuig wil hangen.
Nu zat ik te denken aan de Great Planes Spirit alleen ik vraag me af of deze wel zo geschikt is omda thet een twee-asser is.
Iemand ervaring misschien?
~Gert Jan

Ik heb met de Spirit leren slepen, maar wel de 2500mm versie incl rolroeren en flaps.
Zonder rolroeren gaan de meeste zwevers gigantisch zwabberen achter een sleepkist, dus minimaal rolroeren zou ik zeggen (en stoorkleppen, want je pakt veel eerder een grote bel met een sleep)

SUCCES!

Hallo,
Zo via via heb ik te horen gekregen dat er iemand bij mij in de buurt iemand zoekt die zweefvliegtuigen heeft en die ze achter een sleepvliegtuig wil hangen.
Nu zat ik te denken aan de Great Planes Spirit alleen ik vraag me af of deze wel zo geschikt is omda thet een twee-asser is.
Iemand ervaring misschien?
~Gert Jan

Met 2 assers kan je prima slepen, hebben we jaren gedaan, ook met de Spirit 2 meter.
Als je geen sleepkoppeling wil maken kan je met klitteband slepen.
Lossen doe je door een looping te maken.

GJ

Kijk maar eens in het draad van Johannes (Ariel) hoe hij het met de surprois heeft gedaan.
vanaf post 154, iets lager staat ook een filmpje.

clubzwever-surprois-11

Veel succes en plezier met slepen:p

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
gaat prima.... ik heb meer toestellen zonder rolroeren achter een sleper gehangen dan toestellen met rolroeren.

dat zwalpen doe je zelf... als je de beginselen ziet van het gaan zwalpen en je stuurt op tijd tegen, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

wel is het zo dat je een 2asser best lekker stijl omhoog trekt... wanneer de snelheid oploopt is het moeilijker om hem er mooi achter te houden.

ik doe het ook met klitteband... wel altijd op de grond even een check doen (stukje der op kleven en eens trekken. als het je naar je gevoel te veel kracht kost, dan raakt de zwever ook niet los)

ik trek zelf ook mijn vriendin met verschillende 2assertjes omhoog. ze zwalpt ook als een gek omdat ze nog maar een beginnertje is(ze heeft geen idee hoe je het zwalpen tegengaat), maar dan ga ik wat stijler, zodat ze aan de lijn gaat hangen en is ook dat opgelost.

kortom, gewoon doen, zolang je maar een strakke stijle sleep doet! dan kan er haast niks mis lopen

Met een twee-asser moet je lager achter de sleper gaan vliegen, dan stopt het slingeren gelijk. Tegensturen heeft mij nog nooit geholpen. Beetje down drukken wel.

Telemaster en Calmato

Ik heb ervaringen met mijn Monterey (2,5).
Zowel rolroer als 2 as versie.
Dit is geen probleem.

Toch cross-wind en windstoten vermijden.
En liefst geen zware slepers.
6,5 a 9cc volstaat.
Ik denk aan een Telemaster 6,5 cc of Calmato 9cc (hoogdekker)

Aurectar

Probleem is inderdaad wel een beetje dat ik niet weet wat voor sleepkist deze jongen heeft,
Ik ga er eerdaags ook even langs om te overleggen.
Dat zwabberen gebeurt (denk ik) vooral als je recht achter de sleepkist gaat vliegen.
Ik weet van 1:1 zweefvliegen dat je er altijd een stukje boven (of onder) moet vliegen zodat je de turbulentie die door de sleepkist gemaakt word ontwijkt.
Ik denk zelf dat een sleepkoppeling wel handiger is, maar dan moet ik eerst een nieuwe zender kopen :P
Iemand wat tips voor het slepen? Dit heb ik nog nooit gedaan en ik vind het best spannend.
Moet ik veel meesturen?
Ik snap natuurlijk dat ik niet van die rare fratsen zoals snel omhoog of snel omlaag moet gaan zitten uithalen.
Dank voor alle reacties!

altijd in gesprek blijven met de sleper tijdens de sleep... want je moet elk op je eigen kist letten waardoor het moeilijk is om te weten wat de andere ervaart...

de sleper weet natuurlijk ook altijd graag wat je onderweg naar boven doet, voelt en denkt... zo kan hij eventueel bijsturen (bv, je ziet je toestel slecht omdat het te ver weg is, of in slecht zichtbare lucht terecht komt)

De sleepkist maakt niet zoveel uit, je moet alleen niet te snel vliegen.
Gerben trok met zijn Ibis zeer kleine zwevertjes maar ook zware apparaten tot 4 of 5 meter Foxen omhoog.
En inderdaad, altijd praten met de sleeppiloot, vantevoren afspreken wat je gaat doen en welke kant je op gaat vliegen.
Ook afspreken wat je doet als de start misgaat zodat er geen verwarring gaat ontstaan.

Binnenkort zal er wel weer een electrosleepmeeting komen.
Daar zijn beginners en zeer ervaren zweefpiloten.
De sleepkisten zullen varieren van Mentors tot Rascals 110.
Jouw Spirit zou zelfs, recht omhoog getrokken kunnen worden maar dat "hijsen" is niet mooi en zal je dus niet vaak zien bij de electrosleepmeeting.

Waarschijnlijk zal de eerste meeting deze maand zijn.

Hier kan je alvast in de stemming komen.

https://www.youtube.com/results?sea...50.2.2.0...0.0...1ac.1.11.youtube.8Q7V7SvqnNk

GJ

Misschien een idee om te oefenen met de Sonic 185?
Het is een schuimpje waarvan ik weet dat de vleugels heel wat kunnen hebben.
Hij heeft rolroeren en mocht hij kapot gaan, dan is hij makkelijk te repareren.

Een 2-asser is prima te slepen, voorwaarde is wel dat vooral de sleeppiloot wat ervaring heeft.

Bij een 2-asser is een handstart achter de sleper aan het betrouwbaarst (sleper geeft gas en begint te rollen, stukje meelopen en dan een normaal handstartje). De sleper vliegt zo langzaam mogelijk, zonder onrustig te worden of te overtrekken. In het begin liever wat steiler dan te vlak (en dus snel)
Zwabberen is een bekend verschjnsel bij het slepen van een 2-asser en Arjan geeft hierin het beste advies: gewoon down drukken bij de zwever. Een kwart tot half down, net genoeg om het zwabberen te stoppen (bij teveel down kan de sleeplijn die over het stabilo ligt de sleper teveel up drukken met een overtrek tot gevolg).

We hebben zo al sleepjes gedaan waar de sleeppiloot de knuppels gewoon los kon laten en de zwever alleen down hoefde te drukken, mooi rustig omhoog zonder verdere correcties.

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar probeer het maar eens. Zorg wel dat zowel sleep-als zweef piloot ruime ervaring hebben met hun toestel. Om met pas 10-15 vluchtjes ervaring te gaan slepen is wat veel gevraagd.

Gerben

@GJVO Een model daarvoor bijkopen is inderdaad onzin, ik heb namelijk de Sonic 185 al geruime tijd en word steeds meer het ''rag-bakkie''. Het kistje om dingen mee uit te proberen omdat hij gewoon zo makkelijk te repareren is.
Het is overigens nog steeds een hele degelijke zwever.

Ervaring met het toestel is bij de Sonic en Spirit zeker geen probleem, ik heb niet geteld maar ik overschrijd die 10-15 vluchtjes zeer ruim.

~Gert Jan

Back