Great Planes Spirit

  • Topicstarter Topicstarter Wouter Heldens
  • Startdatum Startdatum
Beetje afhankelijk van de wind. Bij weinig wind ongeveer 80 meter, bij veel wind 130 tot 150 meter. Dat is ruim genoeg om thermiek op te pikken. En anders ben je met een minuut of 2 a 3 weer beneden.

Dit is met dezelfde hoogstart maar met iets te zware toestellen (3 meter span)

En ja, de Spirit is prima geschikt om thermiek te vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Genoeg om thermiek te pakken, en daar is de spirit zeker geschikt voor. Die doet het prima in een bel.
Ik zou hem trouwens lekker origineel laten, niet knoeien met rolroeren inbouwen en zo. Hij is goed zoals hij is.
 
Ik las in een ander topic dat er bij de Riser van SIG veel lood nodig was voorin de neus, weet iemand of dat bij de Spirit van Great Planes ook noodzakelijk is?
 
Ik denk dat in heeel veel zwevers lood in de neus moet. En het verschilt ook per vliegtuig omdat het hout in elke kit weer anders is.

mvg Rick
 
Ik snap ook niet helemaal wat de achtergrond is van je vraag. Iedere zwever heeft gewicht nodig in zijn neus. "Veel lood" is natuurlijk een zeer relatief begrip. En je mag er vanuit gaan dat een Riser goed vliegt, ook met veel lood in z'n neus. Hoe lichter je alles achter de vleugels bouwt hoe minder lood je nodig hebt. Maar te licht is ook niet prettig, dan kom je niet meer vooruit.
Mandragende zwevers vliegen met watertanks om zwaarder te zijn en ook een heleboel modellen worden juist verzwaard om ook met wat wind nog vooruit te kunnen komen.
 
Heb een spirit (zonder motor en met haak) en vliegt heel goed. Er zit wel veel lood in de neus bij mij maar dat kan de pret niet drukken.
En thermieken gaat prima!
 
Even weer een oud draadje bovenhalen :P
Ik heb 3 dagen geleden een 2e hands Spirit gekocht.
Ik heb hem gisteren aan de hogstart gezet
en direct na het loskoppelen leek het wel alsof het vliegtuigje direct in een sink zat.
Hij was binnen no-time ook weer aan de grond.
Nu zag ik op Mr. Google dat je de CG verder naar achteren kan zetten.
Ik vind mijn Spirit ook wel erg zwaar :???:
Heeft iemand hier ervaringen mee?
 
Wat is het gewicht van je Spirit?
CG (Zwaartepunt) zit bij de spirit aan de achter rand vd hoofdligger. Uit mn hoofd +_ 80 mm vanaf de voor lijst

Lyckele
 
ik heb de spirit elite (met gewone vleugels, en een stel met rolroervleugels...)

ik zelf vind hem ook niet erg prettig sturen, en erg snel beneden zijn... ondanks het lichtere gewicht dat ikzelf bekomen heb.... mijn elite weegt 1.2kilo voor zijn 2meter.

zijn glijhoek is echter erg slecht, en er moet veel lood in de neus door de zware triplex romp (die ik heb)
 
Klopt! Dat viel mij ook al op!
Ik heb ook een triplex romp waardoor er veel lood in de neus moet.
Van die pagina die ik op google heb gevonden zeiden ze dat de door Great Planes gekozen zwaartepunt op de 81mm zit maar dat hij beter tussen de 84 en 88mm zou vliegen
 
Spirit

De ideale instapzwever.
Heb hem vroeger nog gebouwd en uuuren mee gevlogen.
Is beter dan de Amigo.
Hangt hier ergens aan het plafond.
Kan zo weer vliegklaar gemaakt worden.
Is wel een floater als je weet wat ik bedoel.
Mijn persoonlijk duurrecord (met elastiek-start) staat nog altijd op mijn Spirit.
Moet wel goed afgesteld worden om optimaal rendement te genereren.

Aurectar
 
Wouter ,

De Spirit heeft zeker wel wat gewicht nodig in de neus, maar dit is allerminst van invloed
op zijn vliegprestaties die rondom heerlijk zijn. De vleugel is dermate sterk (bij de bouwkit , niet ARF ) dat de vleugel heel blijft onder condities waarbij andere al sneuvelen.
En bij vliegen met windkracht 5 á 6 , plaats je een dikke plak daklood (200 gram)opgevouwen onder de elastieken. Hiermee blijft hij lekker tegen de wind in vliegen .

Súper fijn en sterk kissie, ook al vlieg ik zelf hoofdzakelijk F3J glas en carbon toestellen, dit model ,Spirit ,geeft nog steeds een heerlijke beleving.

Prijs kwaliteit verhouding ; een 10+ !!!!! (voor de bouwkit althans)
 
Moet wel goed afgesteld worden om optimaal rendement te genereren.

En daar ligt mijn probleem geloof ik.
Eergisteren had ik het Zwaartepunt op de aanbevolen plek gezet, recht onder de steunbalk.
Toen ik hem aan de hoogstart omhoog schoot, vloog hij (na het ontkoppelen) zo goed als een vogel zonder veren.
Het leek alsof ik direct in een sink zat.
Gisteren het zwaartepunt 7mm naar achteren gezet.
Nu leek hij erg tail-heavy.
Dit heb ik opgelost met een beetje down-trim.
Toen stallde hij wel na het ontkoppelen, maar dat kwam door mij.
Nadat hij uit de stall was, vloo hij weer prima, alleen met bochten maken daalt hij sneller, maar dat is normaal volgens mij.
 
Net even mijn Spirit gewogen.
Al met al weegt hij toch 1,1 kilo :-?

@ GJ. Hoogeveen
Ik heb ook een spirit en die weegt iets minder dan een kilo (zal het nog wel even nawegen). Dus een normaal gewicht denk ik.
Nog een vraagje: woon je toevallig in hoogeveen (m.b.t. Je achternaam), ik woon namelijk ook in Hoogeveen en ben 15 jaar oud.


Sent from my iPad using Tapatal
 
En daar ligt mijn probleem geloof ik.

Gisteren het zwaartepunt 7mm naar achteren gezet.
Nu leek hij erg tail-heavy.
alleen met bochten maken daalt hij sneller, maar dat is normaal volgens mij.


full



Begin jaren 90 van vorige eeuw heb ik de Spirit (zie foto) gebouwd.
Een zeer goede instapkist zoals ik reeds eerder vermeld heb.
Heeft echter een zeer lage stabiliteitscoëf.
Als ik dit vergelijk met de Amigo waarvan ik er 15 jaar voordien enkele gebouwd had
Dit impliceert een kritische lengtestabiliteit.
Dit betekent ook een zeer accurate afstelling.
Als ik dit vergelijk met de Amigo waarvan ik er 15 jaar voordien enkele gebouwd had
Ik hoor hier van 7mm.
Ik hanteerde voor wat betreft de Spirit afstellingen van 1mm.
Je zet hem gewoon op de aangegeven waarden zoals op de werktekening.
Dit kan en mag hier hoogstens 1mm schelen.
De rest is een zaak van de hoogtetrim.
Deze wetenschap op voorwaarde dat hij correct gebouwd is.
Een lage stabiliteitscoëf impliceert ook een goede wendbaarheid in.
Goed afgesteld kan hij bij wijze van spreken draaien op een zakdoek, dit met een minimaal hoogteverlies.



Samengevat, zweeftoestellen afstellen (zeker wat betreft de Spirit) moet zeer nauwkeurig gebeuren.
Dus geen kwestie van er met de pet naar te gooien.

Mvg,
Aurectar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
woon je toevallig in hoogeveen (m.b.t. Je achternaam)

Deze hoor ik vaker :P
Zo ver als dat ik weet, heeft mijn achternaam niks met de stad te maken, afgezien dat je ze hetzelfde schrijft.
Ik woon in het Noorden van Drenthe, in Drouwenerveen. Daar heb je waarschijnlijk nooit van gehoord, dus om het iets makkelijker te maken, het ligt tussen Stadskanaal en Borger in :P.
Als ik een keer in de buurt ben kunnen we misschien wel samen vliegen?

Gert Jan
 
Deze hoor ik vaker :P
Zo ver als dat ik weet, heeft mijn achternaam niks met de stad te maken, afgezien dat je ze hetzelfde schrijft.
Ik woon in het Noorden van Drenthe, in Drouwenerveen. Daar heb je waarschijnlijk nooit van gehoord, dus om het iets makkelijker te maken, het ligt tussen Stadskanaal en Borger in :P.
Als ik een keer in de buurt ben kunnen we misschien wel samen vliegen?

Gert Jan

Oh, jammer. Maar ik zou wel een keer met je willen vliegen :) , dan kan ik ook een keer de spirit van iemand anders zien.


Sent from my iPad using Tapatal
 
dan kan ik ook een keer de spirit van iemand anders zien.

Ik heb deze spirit niet zelf gebouwd hoor :$
Ik heb hem van iemand overgekocht voor 25 euro.
Nu is hij ook niet in perfecte staat meer.
De achterlijst aan het begin van de rechter vleugel is kapot,
maar als de vleugel vast zit met elastiekjes heb je hier totall gee last van.
En er mag wel nieuwe bespanning op.
 
Back
Top