Great Planes Spirit

• Topicstarter Topicstarter Wouter Heldens
  • Startdatum Startdatum
W

Wouter Heldens

Guest
Beste modelvliegers,

ik heb nu een trainer, maar ik zou toch ook wel een zwevertje willen.
Nu zag ik de Spirit van 2 meter van Great Planes.
Heeft iemand ervaring met dit vliegtuig?
Is deze eventueel met een motortje aan te drijven?

Alvast bedankt,
Wouter

Heb.......

meerdere Spirits gehad.
Hele fijne zwever! Prima een motortje in te bouwen!
150 Watt motor met een 3S lipo is meer dan genoeg.
Mooie kwaliteit bouwdoos!

Kortom......goed idee! Meteen kopen en aan de slag!

Ok, dat vind ik fijn om te horen!!
Ik heb nog geen verstand van die elektromotorjes,
is het moeilijk om er een outrunner op te monteren?
Kunt u mij misschien een voorbeeld geven welke motor geschikt is?
Het liefste in Nederland, op RCtechnics ofzo.

Ale je een Spirit van een ekektromotor wilt voorzien kan je beter kiezen voor de Spectra. Deze heeft een iets bredere romp waardoor er iets meer ruimte is. Een eenvoudige (borstel) elektromotor wordt meegeleverd. Deze is goed genoeg voor de eerste experimenten.

De SPECTRA:

Ben er met eentje bezig. Het afgelopen weekend hard gebouwd en ben benieuwd naar hoe die zal vliegen.

Er moet nog wel veel aan gedaan worden.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
De spirit is een prima zwever. Bij ons op de club vliegen veel mensen ermee. Hij is zeer goedmoedig, niet te overtrekken en blijft ook bij idioot hoge neusstanden nog bestuurbaar. Pakt thermiek zeer goed mee. Aanrader. De spectra dus ook, is volgens mij de gemotoriseerde versie van de Spirit.

Een ...........

Spectra is inderdaad een Spirit elektro.
Ook een prima model met inderdaad een iets bredere neus.
Ook iets duurder.
De Spirit is eenvoudig elektro te maken. De neus wat korter en je hebt de breedte, of een binnenloper erin.
Staufenbiel heeft ene prima motortje, wat ik in de Mosquito heb zitten.
Iedereen op dit forum, die mn Mosquito heeft zien vliegen zal beamen, dat dit motortje ook zeer geschikt is voor een Spirit.

Het gaat om de: IL 2845-1300

Een ranke binnenloper met 1300 toeren per volt. 3S Lipo en een 9 x 6 prop erop en je gaat als een speer!

Succes!

En nog.......

......even...............
Er is ook nog de Spirit Elite.
Vergelijkbaar model, maar dan ook rolroeren en met landingskleppen.
Een vier-kleppen model dus. Vliegt iets minder goedmoedig, maar wel weer wat strakker omdat hij rolroeren heeft.
Kortom...................keuze genoeg!

ik heb de elite liggen ;) en de gewone vleugel van de simpelere staartgestuurde ook nog :) dus inderdaad keuze genoeg hehe

Wouter,

Ik sluit me bij de vorige posters aan, uitstekend toestel. Zowel in zweef als in Electro uitvoering.
Kleine opmerking: Als je hem gaat bouwen, vergeet dan niet het garen om de hoofdligger te doen, zoals in de handleiding beschreven wordt. Doe je dit niet dan kan de vleugel, zeker bij lierstarts, wel eens breken. Het staat keurig beschreven in de handleiding, maar heb er 2 gezien waar de bouwer dat maar weggelaten had. Dat duurde niet lang...

Groet,
Gerben

Heel erg bedankt voor de reacties!!
Vele van jullie zeggen dat de Spirit niet breed genoeg is voor een aandrijving.
Bedoelen jullie dan i.v.m. het motortje of de regelaar e.d.?
Een brushless buitenloper zou toch voorop gemonteerd kunnen worden of niet?
Bedankt

De Spectra is standaard vanauit de bouwdoos voorzien van een Mabuchi-motor van het Speed 600 formaat. Die hebben een diameter van 36 mm en een lengte van 61 mm. De romp is aan deze maten aangepast.

Met de Spectra zijn leuke experimenten mogelijk zoals inbouwen van remkleppen en ailerons. Bouw je ailerons is dan wel de V-stelling van de vleugeloren flink verminderen!

Denkt u dat er in de spirit wel een outrunner te monteren is?
Hoeft niet al te veel power hebben, als die maar een beetje snel stijgt.

moet ook vast wel lukken.. als je de kist een beetje netjes bouwt wordt hij niet te zwaar.. de spirit is trouwens een sterke kist, ik heb hem ook al meer dan 10 jaar en vliegt nog steeds (zelfs na een crash, waarbij alleen het motorspant los kwam)..

Als je nog moet gaan bouwen is de Spectra een beter keuze. Buitenlopers hebben altijd wat meer ruimte nodig. Als was het maar om de bekabeling van de motor weg te houden van de draaiende buitenkant van de motor. Of de Spirit voldoende ruimte biedt weet ik niet. Weet wel dan de romp een stuk smaller is.

Je opmerking "Hoeft niet al te veel power hebben, als die maar een beetje snel stijgt." bevat een flinke tegenstrijdigheid.

Laatst bewerkt:
Als je geen gebruik maakt van een motor, zou deze hoogstart: bestelnummer 255912 - 89 bij conrad, voldoende zijn om de spirit op hoogte te krijgen?

Als je geen gebruik maakt van een motor, zou deze hoogstart: bestelnummer 255912 - 89 bij conrad, voldoende zijn om de spirit op hoogte te krijgen?

Ik ken de hoogstartinrichting van Conrad niet, maar de SPIRIT heeft een GOEDE elastiek nodig! Geen post-elastieken.
Het beste kun je je aansluiten bij een club, of gewoon naar een club gaan, want die hebben meestal wel een goede hoogstart elastiek. Dat is namelijk een hele investering. Je krijgt daarbij ook meteen hulp die je nodig hebt.

Wat betreft een electromotor: Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dat vergt ook een hele investering. Wil je redelijk voor de dag komen ben je ook een kleine € 150 verder.

Gewoon zweven is ook leuk en je leert er veel van.

Genieten !!!!

JH

Hoogstart:

Wouter,

om kort en bondig te zijn over die Conradset: JAZEKER!!

M.vr.gr.

Rob Hermens

P.s. Hiermee al vanaf Fling II (2m, 575gr) tot en met Spirit Elite & Spirit100 (2,5m, 1600gr) gelanceerd.

En, zoals in een ander draadje ook al gezegd, onze Cirussen van 3 meter gaan er ook best mee omhoog als er een beetje wind staat.

Ok, dat is mooi.
Een mooi setje dat niet al te duur is, toch?
Hoe hoog denken jullie dat de spirit daarmee moet komen?
Genoeg voor een beetje thermiek zweven of is de spirit daar niet echt geschikt voor?

Back