GREETINGS FROM NANTONG, CHINA

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Heinrich, 26 jan 2020.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Thank you so much Koos. As I work through the reports, I am sure there will be many questions. I will surely ask; thank you once more for the offer.
    Groete Heinrich
     
  2. MaBu

    MaBu

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Eefde
    Heinrich,

    Goed te zien dat het allemaal gelukt is en dat de Batavia helemaal naar China gaat. Zoals je weet is het origineel niet verder gekomen dan Australië.
    Ben benieuwd naar de bouw, je sampan ziet er schitterend uit dus dat moet goedkomen.

    Vrgr Maarten.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Heb ik iets gemist???????
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  4. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Maarten, it is great to see that you have joined the forum. Yes, I am aware that the original only made it to Australia, but I am sure this time it will be different. With Hans as captain to oversee the journey, there will be no chance of mutiny. If all goes well, the Batavia will leave the Netherlands on this coming Tuesday.

    By the way, my Avatar is of a very famous South African painting, "Hans die Skipper"!
    Heinrich
     
    MaBu vindt dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Jacques, Maarten and I are also members of Ships of Scale. On that I am busy with a Chinese Sampan which I'm just doing as practice for the Batavia.
    Heinrich
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Ik heb je bouwverslag van de Sampan bekeken op SOS, en het wordt een mooi scheepje.
    Geen zorgen, het komt helemaal goed met de bouw van de Batavia..
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  7. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie dankie Ruud!
    Heinrich
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ook ik heb het bekeken en ben het met Ruud eens die bouw van de Batavia gaat helemaal goed komen.:thumbsup::thumbsup:
     
  9. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hallo Koos. Thank you very much for your kind words. You gentlemen give me great confidence. I can't wait for her to arrive!
    Heinrich
     
  10. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    The iconic painting 'The Fisherman' exists in thousands of norwegian homes and is considered as a norwegian icon, a part of our identity and coastal culture. A culture which now is threatened by the oil industry.

    Some research into the background of the painting reveals that this painting has nothing to do with Norway. The painter of the original work was german and the potrayed man was dutch and not a fisherman at the time.

    Some people love it and hail it as the best painting ever made, other think of it as kitch and worthless. It's popularity in Norway has never the less made the painting Iconic. "The Fisherman" was painted around 1920 by Harry Haerendel. Harry was born in Hamburg in 1896 and died in 1991. He studied painting in Hamburg and Berlin and travelled all over europe. The portrayed man is Dorus Rijkers, a dutch sea rescuer, a hero of his time. Dorus was honored for saving more than 500 people at sea. When he died at the age of 81, a parade with thousands of people participated in his funeral.
    [​IMG]

    Theodorus "Dorus" Rijkers (Den Helder, 27 januari 1847 - aldaar, 19 april 1928), zoon van Cornelis Rijkers en Elisabeth Moorman, is een van de bekendste redders van schipbreukelingen uit de Nederlandse geschiedenis. Zijn grootste faam als redder verwierf hij in 1887 met een aantal barre tochten als schipper op een zelfrichtende roeireddingboot van het NZHRM-reddingstation Nieuwediep (Den Helder) naar de Duitse bark Renown. Hij was zelf van oorsprong visser, en is vooral bekend geworden als "de Heldersche Mensenredder", symbool bij wervingsacties voor Nederlandse redders en reddingmaatschappijen.

    Rijkers stamde uit een eenvoudige Heldersche familie. Zijn vader was scheepstimmerman. Hij verliet op zijn twaalfde jaar de school. "Twaalf ambachten en dertien ongelukken" later wisselde hij als twintigjarige ten slotte van loopjongen van een kruidenier tot "vletterman" op een geepvlet. Op 9 juni 1870 te Den Helder treedt hij in het huwelijk met Neeltje Huijsman, geboren 23 december 1830 te Wijdewormer. Zij was eerder gehuwd met Jan Kuiper. Op dat moment is Dorus Rijkers visser van beroep.

    Al voordat hij in 1886 schipper werd op de roeireddingboot van reddingstation Nieuwediep aan de haven van Den Helder had hij in 1872 met zijn eigen boot 25 mensen van de gestrande Nederlandse bark Australia gered. Rijkers en zijn bemanning redden de opvarenden en de loods en kregen daarvoor 220 gulden, maar de bergers kregen 1300 gulden voor de redding van de lading koffiebonen en suiker.

    Dorus Rijkers en zijn bemanningen droegen in zijn vijfentwintig dienstjaren bij aan de redding van meer dan vijfhonderd zeelieden, totdat in 1911 – op vierenzestigjarige leeftijd – het reddingwerk hem te zwaar werd. Weinig verwonderlijk in een tijd dat de mannen in een roeireddingboot dezelfde woelige zee moesten bedwingen die zojuist een groter schip fataal was geworden.
     
    TIMBERWOLF en Heinrich vinden dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ruud, thank you so much. This is absolutely an amazing story of which I had no idea. In South African homes of the era 1940-1970, this painting is also pretty much iconic - especially in seaside towns. So much so, that it is regarded as "Africana" (extremely valuable to the Afrikaans culture) today. I have now learnt a lot and will for sure pass it on to my friends in South Africa. Thank you once again - to me this is a very special piece of information.
    Heinrich
     
  12. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dankje, dat filmpje kende ik nog niet. Als "mijn" Batavia maar half zo mooi wordt, dan ben ik al heel tevreden :D

    Welkom op het forum en veel succes straks met de bouw.
    Binnenkort ga ik weer naar Lelystad om de Batavia nogmaals te bezoeken. Ditmaal ga ik ook uitgebreid foto's maken, want ik merk wel dat ik daar behoefte aan heb, want niet elk detail waar je op zoek naar bent is even makkelijk te vinden op internet. Dus mocht je straks foto's kunnen gebruiken, dan kan ik die wel met je delen!
     
    Hans Groenenberg en Heinrich vinden dit leuk.
  13. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hallo Leensen. I am very glad that you enjoyed the video. I agree with you that it is a beautiful build. Thank you very much for your kind gesture to share your photographs with me. I appreciate that and will most certainly make good use of them.

    I have found a number of photographs on modelships.de; Link: https://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/Photos_Batavia.htm - some of which are good close-ups. I am not sure if you have seen them, but if you have not, take a look.

    Heinrich
     
  14. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nee, die had ik nog niet gezien. Thanks!
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  15. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Ook hier in West- Europa in alle landen langs de Noordzee kust is dit een zeer bekende afbeelding, (wij hadden deze in mijn jeugd ook thuis aan de muur).
    Ik kan alleen nergens vinden waar het originele schilderij van Harry Haerendel nu is, maar we zoeken verder, en ik laat het je weten...
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  16. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ruud, petje af vir daardie nuus. Jy het my dag gemaak. (Afrikaans) :thumbsup:
    Heinrich
     
  17. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Yep, ook wij hadden vroeger zo'n replica van dat schilderij aan de muur :D

    @Heinrich,
    Je kunt ook gewoon Afrikaans praten denk ik. Dat is prima te volgen!
    Krijg nu ineens flashbacks naar vroeger toen ik altijd naar de "Sterkste man van de wereld" keek. Gerrit Badenhorst heette die Afrikaan dacht ik. De interviews met hem waren altijd hilarisch.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  18. Ruud Pont

    Ruud Pont

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Koudekerk aan den Rijn
    Nu we toch nog even moeten wachten totdat Heinrich eindelijk aan zijn Batavia kan beginnen, kan dit ook nog wel even denk ik...
    Naast de visserman hadden wij vroeger ook deze twee iconen aan de muur thuis..
    upload_2020-1-31_18-54-10.jpeg upload_2020-1-31_18-54-31.jpeg
     
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - leuke discussies hier. Mijn oma had dit schilderij geborduurd en het hing daar ook aan de muur. Ik weet eigenlijk niet waar het gebleven is.

    Overigens heb ik ook nog diverse foto's van de Batavia - toen ze nog in iets betere conditie was.
     
    Stephan Kertész en Heinrich vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wij hadden deze hangen:

    Het Kanonschot - Willem van de Velde.jpg
     

Deel Deze Pagina