Groeps-bouwverslagen en ervaringen: Medicine Man 60"

full

De neus moet er nog op, servo's erin en dan is hij klaar om te bespannen. Het wordt nu hoog tijd om na te gaan denken over de kleuren die ik ga gebruiken.
Zijn er speciale elastieken voor de vleugelbevestiging of volstaan "gewone" elastieken ook?
Ik heb tot nu toe al erg veel plezier gehad in het bouwen, zit alweer na te denken over wat ik hierna ga bouwen :) (mischien een paar vleugels met rolroeren voor m'n Robbe Woody?).

Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
"speciaal" is een groot woord, maar je vind bredere elastieken in de modelbouw winkel.... zelf gebruik ik elastieken uit de "ava" winkel(kantoorbenodigdheden) , daar vind je ook bredere elastieken , en smalle, uit verschillende lengtes.

die zijn minder duur dan die van de modelbouw winkel :)

Gewone postelastieken voldoen uitstekend op een kistje van 150cm.
Gebruik er 4: 2 van voor naar achter, 2 diagonaal.

Ik ben de bouwbeschrijving van Arjan aan het volgen. De stabilo en vleugels liggen op het zachtboard onder het plastic. Ik heb bij de copy shop 2 exemplaren van de bouwtekening laten afdrukken.
Nu moet het hout uitgesneden gaan worden. Ik heb hier ook carbonpapier liggen. Maar wat is nu de truuk om het op het hout over te brengen?

Gr,
Rob

Ik zou 1 tekening verknippen en rechtstreeks door het papier en door het hout snijden. Eventueel de tekening met lijmspray op het hout vastplakken. Een carbonpapier tussen tekening en hout wordt het niet nauwkeuriger van.

Ik ben de bouwbeschrijving van Arjan aan het volgen. De stabilo en vleugels liggen op het zachtboard onder het plastic. Ik heb bij de copy shop 2 exemplaren van de bouwtekening laten afdrukken.
Nu moet het hout uitgesneden gaan worden. Ik heb hier ook carbonpapier liggen. Maar wat is nu de truuk om het op het hout over te brengen?

De delen van het stabilo heb ik gewoon opgemeten en uitgesneden. De ribben heb ik op dezelfde manier gedaan als in de bouwbeschrijving; uitknippen, op het balsa plakken met prit, ruim uitsnijden en dan schuren.

Ik heb voor deel "W1" 5mm (3/16") balsa genomen ipv 1.5mm (1/16") zoals op de tekening aangegeven, lijkt mij een foutje in de tekening want in de kit zit hij ook in het 5mm balsa. En het is ook wat meer voor de hand liggend want dan sluit de uitsparing van "R-15" perfect aan op "W1".

Succes met de bouw.

Ik ben nu lekker aan het bouwen. Soms gaat het prima, soms weer een stuk overnieuw, soms door de kat die opeens met een ribbetje in zijn bek loopt...
Ik denk er over om er ook een motortje in te bouwen, aangezien we een vrij klein veld hebben, zodat je met een lijn niet erg hoog komt. En om te leren vliegen is het wat makkerlijk om een motor tot je beschikking te hebben.
Maar dat komt nog, ik heb nu eerst een vraag over het bouwplan. Op bladzijde 15 staat dat er 2 vulstukje bij punt 8 boven en onder gemaakt moeten worden. Maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dat precies is.

Dat zijn de stukjes hieronder in het rood aangegeven, die komen dus aan de boven en onderkant van de romp.

full

Bij mij begint het nu ook al aardig op te schieten.

full

De vleugels zijn inmiddels bespannen en de servo's zitten er ook in.
Nu de romp nog bespannen en dan is ie helemaal klaar. En dan maar hopen dat het ook nog wil vliegen.

Romp is nu klaar bij mij, er moet alleen nog een neus op of een motor. Maar waar ongeveer kan ik het beste de servo's plaatsen?
Normaal gesproken doe je ze zo ver mogelijk naar voren zodat er minder lood in hoeft, maar als er een motor in komt, dus ook een accu, hoeveel lood heb je dan nog nodig? Heb je uberhaupt nog wel lood nodig? Is het dan verstandiger om je servo's wat meer nog achter te plaatsen?
Hoeveel gram lood gaat er ongeveer in als je er geen motor op zet?

servos kan je altijd onder de vleugel kwijt denk ik. dan heb je nog plek om met de accu te schuiven. ontvanger zal waarschijnlijk ook ongeveer ter hoogte van de vleugel zitten.
even alle elektronica vastkleven in de romp en wat schuiven met alle zaken tot je het zwaartepunt bereikt hebt zonder een grammetje lood te steken (voorlijk zwaartepunt)
als je dan zorgt voor plek om met de accu te schuiven naar achteren, dan kan je zo je CG verleggen.

Ik ben even aan het kijken voor een motor. Zijn 1 van deze 2 geschikt?
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1220 Brushless Inrunner Motor 10300kv
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 1230 Brushless Inrunner Motor 4500kv

Bij de 1e heb je een 1S accu nodig. Ik denk dat dat guinstiger is i.v.m. het gewicht.
Maar is die krachtig genoeg?
Anders ga je naar deze, maar die is al weer een stuk zwaarder:
HobbyKing R/C Hobby Store : HK2627 EDF Outrunner 4300kv for 64mm

Hoeveel lood zou er in gaan zonder motor? Dus hoeveel zou motor en accu ongeveer mogen wegen?

En passen deze regelaars erbij:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10334__Turnigy_5A_1S_Brushless_ESC.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21246__HobbyKing_6A_ESC_0_5A_UBEC.html

Edit:
Toch nog even verder gekeken. Of moet ik voor dit soort motors gaan:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8479__Turnigy_1811_Brushless_Indoor_Motor_3800kv.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5358__18_11_2000kv_Micro_Brushless_Outrunner_10g_.html

Laatst bewerkt:
Rob,

De motoren die je daar noemt zijn hoogtoerend. Meestal zelfs voor ducted fans (EDF). Daar moet dan een heel klein propje op en het wordt dan een jankend ding (en dat past beslist niet bij het model). De laatste 2 zijn "fietsbellen" en dat wordt lastig inbouwen. En ook nog: van een motor van ca 11 gram zijn geen wonderen te verwachten.
Voor zwevers beter kiezen voor een motor met een laag Kv en een grote prop. Ik kan niet inschatten wat het totaalgewicht van het model wordt. Als je dat opgeeft kan ik wel een geschikte motor voor je opzoeken. Een gebruikelijke maatstaf is gewicht motor 10% van het modelgewicht, maar bij een zwever kan dat nog minder zijn en zeker bij die van jou, want deze moet niet naar boven "scheuren".

full

Als ik zo teruglees, dan denk ik dat hij uitkomt rond de 400 gr. De maximale breedte van de neus is 28 mm.
Waar staat Kv voor? En wat is laag voor een zwever?
Er zou dus een motor in kunnen van rond de 40 gr. Wat voor accu doe je er dan in? In 1 van de voorgaande berichten las ik dat iemand 35 gr lood had gebruikt.

Kv staat voor toeren per volt.
Voorbeeld: wanneer je een motor hebt met 800 kv en die vlieg je op een 3-cell lipo accu, dan kom je dus uit op 11,1 volt x 800 toeren is 8880 toeren.

Voor zo'n zwever zou ik een kv aanhouden ergens tussen de 750 en 1000 kv.

Succes!!

Grt, Louis

Rob,

Ik vermoedde al dat 28 mm niet zou passen.
De 8x4,5 set is prima. Je kunt er altijd later nog Graupner blaadjes opzetten.
De motor zal minder dan 15A trekken. Een geschikt accupakket is dan 800 mAh 20C. Niet onnodig hoger C nemen, want dat is alleen maar zwaarder, groter en duurder.
Regelaar 15A Super Simple of 18A Towerpro.

Dan vwb de rompneus. Zo te zien op de foto is de rompneus weliswaar 28 mm breed, maar in de hoogte meer dan 28 mm. Ook is de neus vierkant. Je kunt dan het probleem krijgen dat de klapbladen niet om de romp heen kunnen lopen. Ook omdat je een spinner hebt, zou je de neus wat kunnen verbouwen. Opvullen met driehoekslijsten aan de binnenkant en er dan de schaaf/schuurklos opzetten, zodat de romp enigszins, of indien mogelijk helemaal, aansluit op de spinner. Wel jammer dat die "tegendraadse" 5x5 lijsten daar voorop zitten.
Je kunt aan de onderkant een opening laten voor de koeling.

Als je gaat bestellen bij Hobby King, denk dan aan de importregels. Tot een goederenwaarde van 22 EUR vrij van heffingen. Boven 22 EUR wordt BTW geheven over goederenwaarde en verzendkosten samen. Ook komen er dan nog postkosten bij. Omdat je allemaal kleine dingen koopt, beter de order te splitsen.

Wordt dat allemaal niet te zwaar voor zo'n kleine zwever?
Motor 55 gr
Propellor 45 gr
Speedcontroller 30 gr
Accu 87 gr
Er komt dus ongeveer 200 gr in totaal erbij, terwijl de zwever zelf ongeveer 400 gr zal zijn.

Back