Groot diorama van een scheepshelling

Dank je wel Peter,
Maar de scheepshellling is voorlopig wel klaar. Wat overzichtsbeelden zonder het schip erop.

Net als bij het schip blijft er altijd wel wat te doen en ook zullen er wel nieuwe ideen voor meer details komen. En op de hellling kan het er tenslotte altijd nog bijgezet worden.
8BD12A63-FE9E-4F78-B386-3614880DBAD0.jpeg


156BC204-B432-44FA-9976-CEEE92671982.jpeg
0ECEB720-C4A4-470E-9714-0929957B0CB0.jpeg
92F69BDB-BDD7-451E-93CD-053FB1E68A01.jpeg
5C4BC497-7D72-44FE-A8D1-E42984B79F5B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad iets wat niet vaak voorbij komt, nogmaals mijn complimenten. Prachtig.
Ook heb ik trouwens de Hemerica weer opgezocht, die heb ik een hele poos stilletjes gevolgd, maar in een later stadium uit het oog verloren.
Die ga ik eens lekker bijlezen in de nabije toekomst. :):)
 
Ha Jan wat mooi zeg heb je verslag net zitten lezen.
Wat een werk zeg ook weer wat ideetjes op gedaan van je.
En zo als ik al eens eerder ergens heb gezegd ben ik positief jaloers op je wat jij allemaal creëert.
Moet nog veel leren leg de lat momenteel te hoog denk ik voor mijn eigen project .
Stuurhut gesneuveld bij mij dus uithuilen en op nieuw beginnen en meer bouw verslagen lezen,
Duurt denk ik nog wel even voor ik zelf een weer up date plaats.
Maar erg genoten van dit verslag van jou heel heel erg mooi .

Groeten Jaap
 
Maarten. Peter en Jaap.
Bedankt voor de complimenten, ik vond het ook een leuk project om bij het schip te doen.
Zoals ik ook al had gedacht is de helling erg groot om even mee te nemen. Daarom heb ik intussen ook een kleinere standaard gemaakt. Een die geschikt is om gewoon mee te nemen. Uiteraard ook weer in dezelfde stijl...
Ter afsluiting , hiervan een paar beelden.
F614EABC-DBA9-41EA-BD89-FAB1DE941440.jpeg

47A3F08F-9CCA-44C3-B8FC-2C3FDE6A7EE2.jpeg


CD5419A6-F038-4AE4-ABFF-16CBBDE9388E.jpeg

55B1CD11-2AEC-4E28-B745-92B21BAC0AD0.jpeg


Gr. Jan Blonk
 
Ja,

Ik werd op je bouwverslag gewezen, toen ik het verslag van Jaap Boer las.
Ongelooflijk, wat mooi.

Dit is modelbouw, met een grote M.
heel, heel mooi.

En wat een werk (waarschijnlijk jaren) , maar dat is herkenbaar, daar ik zelf ook aan modelbouw doe,



mvrgrob
 
Rob, ik heb de uren niet bijgehouden... en ik ben zeker geen snelle bouwer.
Ik kan heel veel tijd nemen voor pietluttige details.
Zoals je van de foto’s hierboven kan afleiden, had ik de rails en de hellingkar met de staanders en de rompsteunen, al grotendeels klaar voordat ik aan de helling zelf begon. Beetje omgekeerde volgorde, maar dat was vooral omdat ik toen nog niet goed wist hoe groot de helling zou worden. Pas met deze belangrijke onderdelen kon ik daar een inschatting van maken..
Alles bij elkaar heb ik de complete helling in een periode van 3 jaar gebouwd.
Maar dat komt in het begin ook nog wel e.e.a. aan de boot moest doen.
Gr. Jan
 
wow jan ik ben ff een dweil gaan halen want er stond een grote plas aan mijn voeten :D
amai dat is schitterend mooi :wave
 
Amazone, het is zeker niet mijn bedoeling om mensen aan het huilen te krijgen....of het moeten tranen van vreugde zijn....toch dank u voor het compliment.
.
Bij mij is bij nooit iets “af” is... er is altijd wel wat te verbeteren of aan te vullen.
Daarom uit wat restant materiaal een roestig trapje gemaakt en aan de waterkant toegevoegd...
Van zulke kleine details zijn er tenslotte nooit genoeg....

45C2953C-A2E3-4B3D-97BB-E24113EAAE46.jpeg


Op naar de volgende ideetjes...
 
Maarten, zeker.
De staanders zijn platte messing buis van 1x2 mm. Daarin 1 mm gaatjes geboord waar 1 mm draad in is gesoldeerd. Bovenop heb ik nog van buisje 1,5 x 1 mm boogjes gezet. Dat oogde beter dan zonder..
Daarna alleen nog even aan de buitenrand glad maken. Zo heb ik meerdere trappen gemaakt.
Tegenwoordig ben ik in het gelukkige bezit van een boor/freescombinatie met digitale aflezing.
Ideaal om de afstand tussen de sporten strak te krijgen.
Vroeger soldeerde ik eerst vooraf de twee staanders op elkaar om daarna de gaatjes voor de sporten in beide staanders met behulp van een malletje in één keer te kunnen boren.
Dat is meer werk maar geeft ook een goed resultaat , en op een simpele manier...
 
Laatst bewerkt:
Bij het doorlezen van dit korte draadje zag ik dat ik beloofd had om nog aan te geven hoe de hellingkar met daarop een schip wordt gezekerd opdat de lijn van de lier niet constant wordt belast. Was er bij ingeschoten, en daarom alsnog voor de compleetheid.
Wanneer de kar naar haar hoge positie Is opgetrokken wordt terugzakken geblokkeerd door een palmechanisme bij
naast de buitenste railbanen.
Hier deze constructie in beeld. Een pal die inhaakt in de nokken bij de railbaan.
Wanneer de kar met het schip weer terug het water in gaat, wordt de pal aan een ketting (laatste schakels zijn nog net te zien onder de kap) opgehangen zodat de pal over de nokken kan gaan.
Deze constructie is voorzien aan beide buitenste railbanen.
67D212A5-F98E-4B47-BAAF-5BB995FBCA31.jpeg
 
Blijf onbewust verzinnen naar details om nog toe te kunnen voegen.... had nog wat vermalen schelpen over en daarvan maar een beetje gestrooid, o.a. langs de weg en bij de muur
Weer een beetje realisme erbij..
D58EB1EC-FC30-4A45-929F-5F0EF34AEBCA.jpeg
7E4CD459-DCAA-4AFD-9AAB-B2F495A5309B.jpeg
9CC0F8CA-A505-49B4-B380-95F87FDD5628.jpeg

8F82A6F1-182E-48D5-927E-B0572D445D64.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het is nooit klaar met deze helling. Geen groot nieuws, maar aan de reling langs de waterkant vond ik het eigenlijk wel passend om daar een reddingboei op te hangen.
Beetje vrijblijvend ontwerp voor een ophangbeugel gemaakt., en zoals ik ook voor het schip had gedaan, een houten ring gezaagd, wat oranje verf. Een stukje draad erom dat is vastgezet met strookjes wit sporttape.
83D611CD-3CF3-43E5-96B7-56C4642273F0.jpeg

AEBE4B7D-99F8-45C3-973F-28040E2FFD08.jpeg
 
Dank je Peter, inderdaad. De puntjes op de i.
Maar het zijn maar wat extra details.
Gewoon een ideetje dat opkomt, en dan even een uurtje knutselen...dus er zal best nog wel wat bijkomen..
 
Hoi Jan,
Ik had een poosje niet gekeken, maar ben weer bij. Mooi al die kleine dingen die het steeds realistischer maken. En elke keer schiet er wel weer iets te binnen wat je onderweg of ergens tegen bent gekomen.
Mooi hoor!
Gr. Peter
 
Jan, al die kleine details maken het steeds meer een ouderwetse authentieke werf.
Prachtig werk wat je laat zien. :worship::worship:
 
Naar aanleiding van terechte opmerkingen over het feit dat in de werkelijkheid trapopgangen aan kademuren nogal worden beschadigd ben ik begonnen met het aanbrengen van een houten stootblok. Deze stelt dan de bescherming voor waardoor de trap nog redelijk strak is gebleven....
Zoals in het groot is de houten balk gemonteerd tegen een ophangframe dat zelf weer met afstandhouders tegen de damwandprofielen is gezet... Aan de andere kant van de trap komt het tweede , en iets langere stuk tegenaan.
1947CEC8-ABAD-4175-8C1B-7F768AC7BE67.jpeg


Ook de houten balk weer een beetje verweerd en beschadigd.
3E7EC445-FD28-47D3-BE35-22AAC9EF1AF2.jpeg
 
Back
Top