Groot diorama van een scheepshelling

Vandaag het schip weer verenigd met de helling.....Het schip is nu wel klaar. Alle electra erin is verbetert en netjes gemaakt. Ook de rookinstallatie is verbetert . Nieuwe gloeidraad en aangepast van 12 volt naar 6 volt. Geeft minder rook, maar is minder vervuilend en waarschijnlijk prettiger voor de accu....
De werf kan nog een paar kleine details hebben, maar daarvoor staat het schip niet in de weg...Maar nu kan ik wel mijn werkplaats eenheid opruimen en schoonmaken.
Ondanks de rommel in mijn garage en de beperkte ruimte even snel een paar foto’s gemaakt.

691651D6-4A9E-4E77-A997-CEEC3D420B70.jpeg


6121AD4B-D56C-436E-80DE-1A1D95A73E19.jpeg


AEA75A63-CFA4-4B03-9CE6-A469AEF4B2DC.jpeg


FEC0B6D1-AF18-4BBD-93BC-BF9FDEF22F27.jpeg

wordt vervolgd.
 
Ziet er schitterend uit, veel beter ook al dat personeel dat je daar aan het werk hebt!
Alleen de man zweeft met z'n handen boven de kruiwagen (je kan ook TE kritisch zijn)!
Zonder schip kan ik me voorstellen dat ze tijdelijk in de ww kunnen of zo.

Het feit dat je zegt "wordt vervolgd" geeft aan dat er nog meer opstapelt ligt.
Benieuwd!
Foto's zijn mooi uitgelicht.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er schitterend uit, veel beter ook al dat personeel dat je daar aan het werk hebt!
Alleen de man zweeft met z'n handen boven de kruiwagen (je kan ook TE kritisch zijn)!
Zonder schip kan ik me voorstellen dat ze tijdelijk in de ww kunnen of zo.

Het feit dat je zegt "wordt vervolgd" geeft aan dat er nog meer opstapelt ligt.
Benieuwd!
Foto's zijn mooi uitgelicht.

inderdaad waren de handen los. Dat had ik niet gezien....
Waarschijnlijk iets verschoven tijdens het verslepen van de helling op de garage vloer.
Even goed terugzetten van het mannetje en het karretje , deze staan nl alleen nog vast met een pennetje... ik wilde even afwachten hoe dit zou staan met het schip erop omdat hij er zo dicht bij staat..
Zo is het weer in orde....

6F583B08-84FA-4AF0-ADB3-7254E9E9F3A8.jpeg



Uitlichting is toevallig. Gewoon het invallende licht vanuit het zuiden in de garage.... tegelijk kon ik hierdoor geen foto’s maken van de achterkant...
Veel werk zal ik hieraan niet meer zo hebben, maar het is nooit af.....
 
Laatst bewerkt:
het ziet er echt S C H I T T E R E N D uit!
Je zou het zo een maquette van een werf in actie kunnen noemen!

Toen je hier aan begon had ik mij niet kunnen voorstellen wat je er van ging maken, heel inspirerend!

Wat ben jij een begaafd man.
Ik snap dat je deze gave in de loop van de jaren opgebouwd hebt ....
 
het ziet er echt S C H I T T E R E N D uit!
Je zou het zo een maquette van een werf in actie kunnen noemen!

Toen je hier aan begon had ik mij niet kunnen voorstellen wat je er van ging maken, heel inspirerend!

Wat ben jij een begaafd man.
Ik snap dat je deze gave in de loop van de jaren opgebouwd hebt ....

inderdaad. Maarten, toen ik eraan begon had ik echt geen idee wat het zou kunnen gaan worden. Ik had ook geen ervaring met diorama’s
Toen bij mij het idee van een helling opkwam, na het zien van veel foto’s van roestige schepen op een helling, heb ik eerst een lay-outplan gemaakt om de maximale afmetingen en haalbaarheid daarvan te beoordelen. Toen had ik nog geen enkel idee van details, alleen had ik wel al vroeg de Newlyn helling als inspiratiebron gekozen...
Nadat de afmetingen van de grondplaat waren bepaald is een grove indeling uitgedacht en op basis daarvan heb ik bij de bouwmarkt multiplex platen laten zagen. De rest was puzzelen en bouwen....
Dan komen de ideen voor de details vanzelf....
 
Laatst bewerkt:
Dan komen de ideeën voor de details vanzelf....

Datzelfde heb ik ook ervaren, door jouw helling.

Zoals je weet ben ik bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een heftruck.
E.e.a. is daar al veel duidelijker geworden, mede dankzij jou.

Zo'n project als jouw werf, maakt dat ik me bezig ga houden met waar moet die heftruck mee rond rijden (Waar reed ik zelf mee rond in die tijd?).
Dan kan ik soms niet in slaap komen vanwege alle gedachte die omhoog komen, hoe iets te maken.

Daarom ben ik ook zo blij met jouw helling.
De inspiratie die het geeft / opborrelt.
 
Maarten , het verschil was natuurlijk wel dat mijn schip al in grote lijnen gebouwd was en ik de helling daaraan moest aanpassen.
Een magazijn ,of in iedere geval een magazijnstelling, kun je natuurlijk wel apart op schaal maken. Dat is wel een voordeel. In een magazijn kun je ook veel details aan goederen kwijt.
Maar ik zou dan beginnen met de pallets....en dan daarna stellingen daarvoor opbouwen. E; hoe groot zoiets wordt bepaal jij zelf...
 
Dank voor het meedenken Jan
gelukkig geen stellingen, zou ook onmogelijk zijn met al die verschillende maten en goederen

Van Gend & Loos had geen stellingen of zoiets.
Was een box of 'pallet met rand' vol dan ging die of de trailer in of al richting de trein voor die avond.
Van Gend en Loos vervoerde pakjes voor particulieren en bedrijven. En die pakjes waren soms 7 meter lang en een ton zwaar en soms zat er maar een kettinkje in.

Ik wil me in die zin niet bezig houden met de kleinere dingen voor consumenten, maar meer de grotere hoeveelheden voor (kleine) bedrijven.
Dus ik denk aan oliedrums, grote zware kisten die we met de heftruck moeten verplaatsen, zware pallet met randen er omheen, vrachtwagen onderdelen en alles daar tussen in.

Ik heb 6 jaar als heftruck-/reachtruckchauffeur met veel plezier gewerkt en heb alles wel voorbij zien komen.
Alles wat ik dan zou maken hoop ik ook met andere heftrucks te kunnen gaan verplaatsen.

Als eerste ben ik idd dan ook bezig (vooral ingedachte) met:
Ik stop hier en verplaats dit ook meteen naar mijn draadje want dit heeft natuurlijk niets met jouw helling te maken (of het moet zijn dat dit alles bij mij nog ophelling staat).
 
Om dit draadje kompleet te houden zal ik ook de laatste aanvulling op werf hier plaatsen.
Dat is de traverse en het hek aan de lage kant van de helling.

Het hek onderaan de werkruimte.
1D1BFC03-70DD-4EFD-9F84-CCDA64F0CDFD.jpeg


En de traverse over de railbanen.
5F758CDE-00B1-4E32-ABF2-7AC18427631C.jpeg


257DA0DB-90D4-44B8-B235-9CA7121BC73E.jpeg


Onlangs na een kleine vaardemo wat water in het schip gehad . Waarschijnlijk door een lekkage in of langs de kielbalk. In ieder geval nu bezig met een kleine reparatie aan het schip....wel wat werk, maar kan ik wel vrijwel onopvallend weer herstellen....
Net als een echt schip...je blijft er werk aan houden....
 
Hi Jan, ben pas sinds mei van dit jaar op dit forum actief en veel aan het lezen en bekijken. Net met veel plezier en interesse je gehele bouwverslag gelezen en ik ben erg onder de indruk van je gehele diorama, de toegepaste wheathering technieken en de details van de zelf gemaakte voorwerpen. Knap staaltje van vakmanschap en oog voor detail.
 
Om dit draadje compleet te houden zal ik ook de laatste aanvulling op werf hier plaatsen.
Dat is de traverse en het hek aan de lage kant van de helling.

Gek hoor, als ik je vorderingen zie denk ik, ik miste dat helemaal niet op de foto's.
Maar met je vorderingen denk ik, "hoe kan het dat ik dat niet miste"??

Als je de foto's op schaalhoogte zou maken, denk ik dat veel mensen het als echt zouden beschouwen, net als bij het Wisboomgemaal!
 
Klopt Maarten. Het is wel wat uit de hand gelopen.
Voornamelijk omdat ik het gewoon leuk is om te doen en er genoeg ideeën waren voor details. Maar het loopt nu wel op zijn einde...
Ik heb het plan heb om mijn 30 jaar oude sleepboot (Smit Enterprise, en ook op deze schaal 1:25, met een lengte van bijna 180 cm) onder handen te gaan nemen. Alleen staat die niet thuis en vanwege alle Corona perikelen komt dat nu niet van de grond.
Daarbij moet ik daarvoor thuis wel ruimte maken....en daar staat nu nog de trawler die bij de werf hoort.
Daar moet ik nog een oplossing voor vinden, waarbij ik er wel altijd bij kan......

Tussendoor wel al begonnen met kleine losse onderdelen van mijn sleper. Verbeteren van veel details omdat de originele tekeningen gewoon niet precies genoeg waren. Bovendien heb ik nu materialen en gereedschappen die ik toen niet had. Ook krijgt dit dit schip wat gebruikssporen...
Maar de aanpak van de romp , daar wil ik glasvezel opzetten, laat nog even op zich wachten.
Even een klein voorproefje dan, alhoewel dit eigenlijk hoort op het scheepsforum.
Dek met ankerlier en beting zoals op tekening.
Bekijk bijlage 411772

En zo is deze geworden na de eerste aanpak...voornamelijk op basis van fotomateriaal.
Bekijk bijlage 411771
Bekijk bijlage 411773

Verder ben ik betrokken bij een project voor de realisatie van een grote maquette van het oorspronkelijke stoomgemaal in Kinderdijk. Dat zal de komende tijd veel tijd in gaan zitten.
Dus werk zat.....

Hoi Jan Blonk,

U heeft de Smit Enterprice ooit gebouwd.
Bent u toevallig nog in het bezit van de bouwtekening compleet met spantenplan?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
 
Back
Top