Groot diorama van een scheepshelling

Wij zijn niet waardig dit te aanschouwen.
Elk detail klopt gewoon.
Geen probleem, je mag alles hier zien…..binnenkort , tw. op 25 september mijn eerste presentatie op een tentoonstelling in Schoonhoven.
Daar is ook veel aandacht voor stoom en daarom brengt mijn SWEK teamgenoot Jan Walpot zijn stoomsleepboot “Maarten” ook mee.
En als projectteam SWEK brengen we ook de maquette van ons project van het Wisboomgemaal (weliswaar in aanbouw) mee.

Ik zou graag andere (vooral jeugdige) modelbouwers willen inspireren.
En omdat ik geen bijzondere technieken of dure materialen gebruik hoop ik dat mijn soms uitgebreide toelichtingen collega bouwers daarbij kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Schoonhoven is net eventjes te ver voor mij.
Helaas moet ik zeggen, want ik had het graag met eigen ogen aanschouwd.

Dat het vanuit Drenthe te ver is kan ik helemaal begrijpen…daar zou ik ook niet over hoeven na te denken.
Dan moet het met foto’s..., en om het draadje compleet te houden nog een kleine update van de laatste aanvullingen naar aanleiding van suggesties die ik kreeg op het draadje bij de scheepsbouw.
Op mijn werf zouden ook dommekrachten (bij ons noemen ze die een kelderwind) bij de losse gereedschappen kunnen horen. Daarbij dan ook schroefvijzels. Dergelijke gereedschappen werden en worden gebruikt bij het ondersteunen van zware onderdelen.
Met de aangegeven voorbeelden aan de gang gegaan. Intussen hebben ze hun plaatsje gekregen.
Hier het resultaat.
3FE9EC71-FC4E-47EE-94B7-A1CFF52D3367.jpeg
6E6FA6BE-72FD-4399-A96A-766DE1F3E3FC.jpeg
 
Altijd een lust voor het oog jouw updates. :thumbsup:

Ik woon in de buurt van Maasbracht, daar heb je dus dit soort werven die bijna gelijkend zijn. Maar minder mooi zal ik maar zeggen. :) Wat me ook opviel was de hoeveelheid zwerfvuil op die werven daar. Voornamelijk kranten, papier en plastic dat ergens achter was blijven hangen door hoogwater of door wind, misschien weer een ideetje
 
Het geheel, schip op de helling, op de tentoonstelling in Schoonhoven. Was leuk om te merken dat bezoekers na een eerste blik ook echt gaan zoeken naar details…en herkenning daarvan zijn dan vaak aanleiding voor een praatje…
Omdat foto’s in dit verslag de verhoudingen lastig laten inschatten, hier een beeld van de afmetingen..
Schip is 140 cm lang. De hellingbasis is ca. 163 x 60 cm.

93D73331-9835-4491-9783-2BC59276085B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Kom je ook naar Roden, Jan?
Dan kan ik hem ook eens aanschouwen.
Iets wat op een foto al indrukwekkend is, is in het echt meestal overweldigend.
En dat gevoel wil ik wel eens meemaken.
 
Nee, hoor.
Ik kan het lopend doen vanaf mijn huis.
(En dan ook nog in een alleszins redelijke tijd)

ik heb nu wel ingeschreven voor de kleine tentoonstelling in Stellendam. Ik hoop op eenzelfde gemoedelijkheid als op Urk.
Waarschijnlijk is dit toch ook wel ver weg voor velen….
Maar ik heb zelf wel een voorkeur ontwikkeld voor kleine, en gratis toegankelijke, evenementen om onze hobby te promoten.
Ik denk zelf dat bezoekers van zulke kleine tentoonstellingen waarschijnlijk meer nieuwe hobbyisten opleveren dan de grote evenementen waar vooral al actieve bouwers gaan kijken.


gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Nieuwste details op de helling.
Al heel lang liep ik al met het idee om er een fiets bij te zetten. Werd daarbij steeds een beetje ontmoedigd door de constructie van de wielen.
Heel dan ook lang nagedacht over het spaken van de wielen, want ik wilde per sé geen plastic schijfje maar echte spaken….
Uiteindelijk is het gelukt (zie voor de bouw van de fiets het draadje in hoe scheepvaartsectie).
Verder van het project Wisboomgemaal (zie draadje in scheepsbouw- stoomtechniek) ook figuurtjes van onszelf op deze schaal laten printen en daarom mezelf er nu op het bankje bij gezet…
IMG_6921.jpeg


IMG_6926.jpeg
.





Gr. Jan
 
Back
Top