Nu het lopende project op het drogen van wat verf na zo goed als klaar is stof ik dit draadje maar weer eens af. Al weer vier jaar geleden dat hier iets gepost is,..... time flies when you're a model builder

.. De Walrus is nu dus al 15 jaar uit de vaart ... schrik er zelf van!
Ik heb 2024 voor mezelf als duikboot jaar gedefinieerd, dus dan moet nu eindelijk de Walrus er aan geloven. Van het eerste plan van het groot onderhoud is nu alleen de nieuwe motor plus diens bevestiging gedaan. Ik wilde de duiktank ook met een hall sensor geregeld trimbereik uitrusten, maar ga dat nu anders doen. Inmiddels is een holle-as steppenmotor hier aanwezig. Plan is nu om die tegen het kopschot van de tank te schroeven, en die met een 8mm trapezium draadstang de zuiger te laten bedienen. Deze wordt dan door de stepper heen in- en uit getrokken. Als de steppermotor dan geen stappen mist weet je altijd exact waar de zuiger zich bevind aan de hand van het aantal stappen dat de motor gemaakt heeft. Eens kijken wat dat gaat worden. En die stepper motor is ook nog een stukken kleiner als ouderwetse motor plus vertragingen.
Ook zijn nieuwe kleinere digitale servo's binnen. Deze gaan de roeren bedienen. In de boeg buiten het techerk zitten drie 'ouderwetse' servo's voor het duikroer in de toren, en bediening van perikoop en snuivermasten. Ik moet nog even bedenken wat ik daarmee ga doen, vervangen of laten zitten.
In ieder is het plan er nu 2 Arduino's in te gaan zetten. Eén die de ontvanger uitleest, signalen naar de kruisroeren mixed, en de zuigertank aanstuurt. De tweede dan voor die tank omdat de eerste niet snel genoeg is om de steppedriver vlot genoeg van pulsen te voorzien. Ik zit er over te denken om dat ook een gyro in te bouwen met een druksensor erbij om zo de stabilisering van de LTR 5.2 die ik nog heb over te nemen. Maar daar slaap ik nog even over, met in mijn achterhoofd de tijd die ik met de Leopard tank bezig ben geweest om de loop stabilisering werkend te krijgen. Qua programmering een soortgelijk systeem, maar daar kwam steeds meer bij kijken .. Nu kan ik dat programma voor een groot deel overnemen, en de ervaring met het hele systeem in de Ldaarvan helpt natuurlijk ook, maar wellicht blijft toch de LTR er in. Ik weet het nog niet...