groot probleem :!:

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
heya,

vandaag eindelijk men nieuw sleepvliegtuig ingevlogen namelijk de multiplex magister, ding vliegt enorm krachtig, verticaal geen probleem etc.
na een mooie landing, de pits ingereden en men roeruitslagen wat vergroot, en klaar voor de volgende vlucht, taxi ik naar de take off piste, maar bij de bocht valt de magister voorover omdat het voorwiel bleef haken in een putje waardoor de prop draaiend de grond raakte, gouw magister recht gezet zonder enig gedacht van schade, maar wtf, de motor gaat niet meer :?
accu losgekoppelt en terug aangekoppelt, en nog niks, alle roeren doen het, dan maar terug naar de pits en alles nader bekeken.
als ik mijn accu aansluit piept de motor niet meer, maar het lichtje van de esc brand wel, de roeren doen het ook nog altijd, wel stottert men motor op volle gas (prop beweegt wel niet maar je hoort hem stotteren)
nuja alles meegenomen naar huis motor eruit gehaald, nergens een stank, regelaar zal het wel niet zijn denkik, straks eens testen op een andere motor, en de motor krijg ik bij geen enkele kick open, de moer draai gewoon door :?

het is btw een mpx HIMAX motor met een robbe roxxy 45 control esc

iemand enig idee wat dit kan zijn??

mvg

denk misschien een kabeltje naarde windingen los. Of iets doorgebrand doordat hij met draaiende motor in de grond hapte. Zoiets trekt heel veel stroom!

succes! 8)

mja denk het ook, denk ergens een wikkel doorgebrand, maar zo'n motor herstel ik niet in zo'n zware kist, wordt een nieuwe ;)

jij hebt ook geen geluk he sam :?
Maar toch hopenlijk is hij vlug weer vliegklaar en beleef je er veel vliegplezier mee!

mvg sven

just wa tests gedaan, heb de motor van de magister laten draaien op een phoenix 45A en daarop draait de motor dus super en piept hij bij aankoppeling lipo, dus ligt het waarschijnlijk aan de regelaar, maar hoe kan een regelaar kapot gaan doordat de prop zomaar de grond raakt?
Ik kan begrijpen at ie dan meer amps trekt dan normaal, maar dat hij tot boven de piek gaat van de regelaar????
of kan het een beveiliging zijn?

mvg

Maargoed dat je je motor nog niet hebt weg gegooit :P

:offtopic:

zo hebben wij thuis jaren geleden een dure splinternieuwe videoband weggegooit omdat hij het niet deed. Toen een nieuwe gekocht die deed het ook niet en ook weg gegooit. Uiteindelijk bleek de videospeler stuk :hammer:

ik hoop dat je weer snel vliegt, maak er eens een filmpje van! :P

hmm vind ik toch ook maar raar,je regelaar ziet toch niet rechtsreeks af van die slag???
Raar maar waar(jij hebt zeker iets met regelaars? :lol: ).
Hoop dat je het probleem kan oplossen he!!

mvg sven

Dat je regelaar doorbrand bij blokkeren van de prop is "normaal". Je motor trekt dan de blokkeerstroom en daar kan een regelaar niet tegen. Is doodsoorzaak nummer 1 onder de regelaars volgens mij, accu aansluiten en gas geven terwijl de prop geblokkeerd is.

Zover ik weet heeft alleen Castle Creations een optie in de regelaar die een prop-strike herkent en dan gelijk alles uitschakeld en zodoende dus niet gelijk verbrand.

ga waarschijnlijk bovenstaande regelaar bestellen morgen, als ik het dus goed versta, trekt de motor veel amps als de prop het gras raakt, dus neem ik meer amps, dus 70 amp zal wel genoeg zijn, en zeker om later nog een 12 inch prop te steken :)

MAARrrrrr, heeft iemand ervaring met die regelaartjes van modelbouw lindinger?
want mijn eerste esc op de magister was zo een chinese rctechnics esc, waar de contact draden van de servokabel gewoon los lagen, of is het een kwaliteits esc die lindinger regelaar, anders, vind ik deze ook nog aantrekkelijk: http://www.modellhobby-shop.de/e-vendo/index.php maar deze vind ik al weer te duur, dus wat denken jullie? welke neem ik?

greets

Samuel,
Helemaal zeker weten doe ik het niet maar volgens mij branden vrijwel alle regelaars door als je de prop blokkeert tenzij ze speciale voorzieningen hebben die dat voorkomen. Er zit weinig anders op dan op tijd je gas dicht te trekken :lol:

bedoeling is wel dat ik hem zondag nog invlieg, hetgeen bij UH zeker het geval niet gaat zijn :D
maar dus hoe hoger qua amps ik ga, maakt het niet uit, als de prop de grond raakt al draaiend is hij sowieso naar de eeuwige jachtvelden, dus neem ik beter een 50 amp kwaleits esc? kost evenveel als die in bovenstaande link maar is wel 20 amps minder maar heeft wel een merk.
of wat denken jullie? niet boven de 80 euro aub, wil een deftig ding :D

Mijn 16 euro Hi Model 12A regelaartje waar ik 2 motoren op aan gesloten heb en dus niet altijd meteen start en al diverse keren met vliegtuig en al op zijn kop heeft gelegen leeft nog steeds.
Wel is het belangrijk onmiddelijk je gas dicht te zetten als je prop ergens tegenaan komt.
Ik denk dat je een keer pech hebt gehad en dat kan met elke regelaar tenzij de klachten over een bepaald type regelaar binnen stromen op het forum.
Ik wil alleen maar zeggen dat je met diep in de buidel tasten niet alle problemen kunt voorkomen. :wink:

dus gewoon weer gaan voor een rctechnics regelaar?
vind het ook wel goede esc's zitten quasie in elk model van men kistjes, maar die ene duurdere esc van rctechnics heeft mij wat schrik aangejaagd.
zal dus weer een rctech esc worden :)

Ik heb een 25A en een 12A van RC technics en ik heb er geen klachten over.
Ik zorg wel dat ze altijd over bemeten zijn dus ik heb ze nooit zwaarder belast als 15A resp 8A. :)

Neem afhankelijk van de maximaal opgenomen stroom van de motor een regelaar die een 10 tot 20% meer aan kan.
Dus als jouw motor 40 tot 50 A trekt ga dan voor de regelaar van 60A (b.v. een SPT60 dit is trouwens een Assan60)

Als de prop geblokkeerd wordt zal de regelaar op tijd afschakelen door stroomdetectie en is de kans dat de regelaar jouw ongelukje overleefd een stuk groter.
Waarschijnlijk is bij jouw oude regelaar aan het doorstoken geweest en heeft enkele Fets in de middenrij opgeblazen (Een fase weg en dat verklaart het trillen/niet draaien. Ervaring leert dat met de huidige prijzen reparatie niet echt zinvol is.

Let bij de regelaars op de instelling van de timing (auto); als er een buitenloper aan hangt en er zit een buitenlopermode op dan deze gebruiken! Bij Assan werkt dit prima.

Je kan ook Leo Briels bellen 0161-223256....heeft veel op de plank en geeft graag advies......

Succes en mogelijk vlieg je dan zondag weer.... ;o)

hey, geen enkele FET is opgeblazen, rare eraan is dat er nergens rook is uitgekomen, en hij zelf niet verbrand ruikt, dus ik zo toch opteren voor reparatie, ding kost me wel 72 euro, iemand een tip voor reparatie?

btw, vanavond de gewone rctechnics esc van 60 amps besteld :)

Back