Grote microheli-uitleg voor de beginners!

Een indoor model heeft toch 4 bladen in totaal ? En per twee boven elkaar ? Dit noemen ze toch Rotorbladen ? Of mag ik niet rotorbladen zeggen in de zin van : "dat een indoor model altijd 2 rotors heeft en een stang met gewichten".

Een heli met 2 rotors boven elkaar is van het type coax(iaal). Beide rotors draaien tegengesteld, waardoor de heli, als beide rotors even snel draaien, niet vanzelf om zijn as zal gaan draaien, zoals bij een model met een enkele rotor. Dit type heli is meer geschikt voor indoor, zeker als de rotorbladen vast zijn, en niet verstelbaar. Zijn ze dat wel, dan kun je bij vrijwel windstil weer het ook buiten proberen.

Een indoor heli hoeft trouwens geen 2 rotors boven elkaar te hebben. Er zijn tegenwoordig ook single rotor heli's die door hun lage gewicht (minder dan 30 gram) ook zeer geschikt zijn voor indoor. En bij weinig wind kun je daar ook mee naar buiten.
 
Klein vraagje: valt er aan een "speelgoed" micro-helikopter nog iets af te stellen (ik heb een swift aka v-max)? Ik heb een nieuw motorhuisje erin geschroefd, en nu is hij minder stabiel, vooral nadat ik voor of achteruit heb gevlogen (dan blijft hij circels draaien). Ik zie niet echt iets aan het helicoptertje wat ik kan afstellen. Accu beter in het midden vast zetten heb ik wel gedaan.
 
Klein vraagje: valt er aan een "speelgoed" micro-helikopter nog iets af te stellen (ik heb een swift aka v-max)? Ik heb een nieuw motorhuisje erin geschroefd, en nu is hij minder stabiel, vooral nadat ik voor of achteruit heb gevlogen (dan blijft hij circels draaien). Ik zie niet echt iets aan het helicoptertje wat ik kan afstellen. Accu beter in het midden vast zetten heb ik wel gedaan.


Je kan alleen controleren of alles soepel beweegt, vooral de flybar (die staaf met gewichtjes) moet erg licht kunnen "kiepen". Soms schiet er daar wel eens een linkje verkeerd, komt er een haartje tussen, etc. Trouwens, meestal heeft lang sleutelen aan zo'n heli weinig zin, en is een nieuwe kopen, en de oude voor onderdelen houden het beste.
 
Ondertussen heb ik al een hele hoop micro en mini-heli's. Het valt mij op dat 'mini-heli's' kleiner zijn dan 'micro-heli's'. Mini = 11cm, micro = 19cm. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn (volgens de betekenis van het woord). Wat me ook opvalt, ze hebben allemaal hun eigen 'karakter', alsook hun eigen laad-en ontlaadgedrag van de lipo-akku. Ik schuim continu het web af op zoek naar nieuwe modelletjes. Ze verkopen ook vlot....;)
 
@Jempi

Mag ik vragen waarom je van alles zoveel exemplaren wilt hebben? 1 of 2 snap ik nog wel maar 4 of 5?

Just curious


Ik heb dat ook, voor mij is de reden dat repareren van die allerkleinste modellen vaak niet rendabel is, qua tijd en geld. En je hoeft niet te wachten totdat de batterij weer opgeladen is, dan pak je gewoon een andere heli.
 
Ik heb dat ook, voor mij is de reden dat repareren van die allerkleinste modellen vaak niet rendabel is, qua tijd en geld. En je hoeft niet te wachten totdat de batterij weer opgeladen is, dan pak je gewoon een andere heli.

Ik koop er telkens zoveel omdat ik ze verder verkoop aan kennissen en vrienden. De feestdagen komen eraan en dan geven ze dat als kadootje. Je moet er ook vanuitgaan dat als je er 10 bestelt, er 4 kapot zijn, of een slechte batterij hebben. Ik bestel rechtstreeks in china, duurt ongeveer 2 weken voor ze hier zijn. Eénmaal heb ik al 10 euro taks moeten bijbetalen, de andere keren niet, dat is wel raar.
 
hallo,
ik ben nieuw op het forum want ik heb een probleempje met mijn LAMA ESKY V3.
Als ik wil opstijgen, blijft hij terplaatse roteren :/ hij geraakt ook niet van de grond, zelfs niet op max snelheid van de motor.
Ik heb alles nagechekt maar ik vindt niet waar het aan ligt.
Zou iemand me kunnen helpen? (@ sander 88: mooie tekst, deze heeft me al goed) geholpen).
Weet iemand raad want het is frustrerend dat het niet lukt :P
MGV, Levis
 
Je kunt het beste even een eigen topic maken en daarin het volgende aangeven. Dan weten we iets meer om je te kunnen helpen.

Zitten de A en B rotorbladen op de juiste plek?
Draaien de rotoren wel tegengesteld?
Zit de onderste rotorkop goed vast met schroefjes in de holle as?
 
ik wil mij fptje ook weer vliegend maken, maar nu heb ik van de 4 in 1 alleen de ontvanger nog.

dus dan moet ik 2 regelaars hebben (ong. 10a voor staart, 20a main?(brushed))
maar dan zou ik ook iets van een v-tail mixertje ertussen moeten plakken toch?
en dan accudraaden gewoon paralel aansluiten.

of zit ik er helemaal naast?-.-
 
Handig Topic :)

Maar toch zit ik met een dingetje.

Ik heb de Tips in de 1e post van Sander eens uitgevoerd.
Maar nu het volgende,

Ik kan 1 van m'n servo armpjes niet op 90graden met de ondergrond krijgen.
Servo-armpje eraf gehaald en geprobeerd te verzetten, maar de vertanding waar het armpje overheen valt staat zodanig dat ik net iets boven / net iets onder die hoek van 90 graden terecht kom.

Terwijl de andere servo wel keurig in die hoek staat.

Wat kan ik nog doen naast de trim op de zender?


Foto-4X7GJTWI.jpg
 
Dat lukt niet altijd Sven. Je kan proberen de servo open te maken en de tandwielen te verzetten maar ik heb gemerkt dat dit niet bij alle servo's werkt ( of ik doe iets fout). Als de hoek mee valt kan je het gewoon met de linkjes compenseren, zo lang de servo naar boven en naar onder natuurlijk genoeg beweging heeft, maar dat met geen probleem zijn omdat hij toch gecentreerd staat. Ook kan je het met een subtrim op de zender aanpassen maar te veel is ook weer niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt voor je reactie,

Ik heb wel eens een defecte staart-servo opengehaald.... nou, die krijg je dus niet weer in elkaar ..

Dan kan ik inderdaad voor de optie gaan om de lengte's van de linkjes aan te passen zodat de swashplate recht staat.
 
Oke bedankt voor je reactie,

Ik heb wel eens een defecte staart-servo opengehaald.... nou, die krijg je dus niet weer in elkaar ..

Dan kan ik inderdaad voor de optie gaan om de lengte's van de linkjes aan te passen zodat de swashplate recht staat.


Meestal wel hoor :-) . Altijd natuurlijk het voorste gedeelte waar de tandwielen zitten voorzichtig losmaken en goed kijken hoe het zit voor je wat doet ( foto maken is meestal een goed idee). In het achterste deel zit het motortje en de elektronica.
 
dat doe ik dan liever als ik weer eens een spare-servo in huis heb ... :)

wil gewoon altijd kunnen vliegen als ik daar zin in heb, en niet willen wachten op onderdelen die nog geleverd moeten worden
 
Back
Top