Grote modellen makkelijker vliegen?

Dat je beide niet onafhankelijk van elkaar kan zien klopt, lift is namelijk lineair afhankelijk van de lift coefficient en het kwadraat van de luchtsnelheid (vectoriele samenstelling van horizontale en vertikale snelheid).

Dan moet je dat ook niet zeggen.... dat doe je namelijk wél als je zegt dat je met hoogteroer je voorwaartse snelheid controleerd, en met gas je daalsnelheid. Dat is namelijk domweg NIET waar....

En daar breng je mensen die hier vragen stellen over hoe en wat, mee op het verkeerde been.

Het zijn twee afzonderlijke factoren (luchtsnelheid en daalsnelheid) die elkaar ten allen tijde (sterk) beïnvloeden, en je zult gedurende de gehele afdaling wat je met het ene bedieningsorgaan doet, moeten compenseren met het andere orgaan, waarbij je (op het allerlaatste stukje, de flare, na) ten allen tijde daling met elevator stuurt, en met het gas de snelheid binnen de gewenste waardes houdt.

Een halfsymmetrisch vleugel profiel levert echter wel nog lift bij licht negatieve invalshoeken als de luchtsnelheid hoog genoeg is.. Misschien niet voldoende lift voor horizontale vlucht, waarbij lift = gewicht, maar wel voldoende om de daalsnelheid te controleren. Ik heb ook niet beweerd dat de daalsnelheid negatief zou moeten worden (het toestel terug zou stijgen)

Reken daarbij dat alle gemotoriseerde toestellen een positief hoekverschil tussen vleugelprofiel en motoras hebben. Zelfs acrotoestellen met een volledig symmetrisch vleugelprofiel hebben een lichtjes positieve angle of incidence (hoek tussen profiel en langsas). Tel daarbij 2 graden motordomping en je hebt een paar graden hoekverschil tussen vleugel en motoras waardoor de neus lichtjes negatief houden niet per definitie wil zeggen dat de daalsnelheid moet toenemen.

Theoretisch heel leuk, maar ik heb nog nooit, werkelijk nog nooit, een een vleugelkist zien stijgen met de neus naar beneden (OK.... helling,- en thermiekzwevers....).

Die motordomp, die is er namelijk juist, om het "ongewenste" stijgen bij gasgeven tegen te gaan, en een goed uitgemeten kist zal over een behoorlijk groot deel van de snelheidsrange redelijk neutraal blijven

Daarnaast is "als de snelheid hoog genoeg is" in tegenspraak met het doen van een approach waarbij je toch duidelijk onder kruissnelheid vliegt.

Overigens: bij lijnrechte vlucht (ongeacht of dit stijgend, horizontaal of dalend is) geldt ALTIJD: lift=gewicht. Zo niet, dan treedt er een verticale versnelling (verandering van stijg of daalsnelheid) op. Waarbij binnen bepaalde grenzen de verticale component van de motor trekkracht, nagenoeg nul verondersteld kan worden (1- Cos alfa is tussen de -5 en +5 graden nagenoeg gelijk aan nul).

Dat er motordomp van een paar graden aanwezig is, doet daar niet veel aan af: de werking van motordomp berust niet op het naar beneden trekken van de neus door de verticale component (want die is nagenoeg nul), maar op het verplaatsen van de werklijn van de stuwkracht t.o.v. het aangrijpingspunt van de luchtweerstand.

Groet, Bert

Theoretisch heel leuk, maar ik heb nog nooit, werkelijk nog nooit, een een vleugelkist zien stijgen met de neus naar beneden (OK.... helling,- en thermiekzwevers....).
Nogmaals: een toename van de daalsnelheid betekent niet dat het toestel stijgt. Daalsnelheid van -2 naar -1 m/s laten toenemen maakt dat het toestel nog steeds daalt. Ik heb niet beweerd dat een toestel met de neus naar beneden stijgt.

Overigens: bij lijnrechte vlucht (ongeacht of dit stijgend, horizontaal of dalend is) geldt ALTIJD: lift=gewicht.
Enkel geldig in het luchtledige.

Even reageren op de vorige stelling:
Bij horizontale vlucht met konstante snelheid geldt:
Verticale lift component = gewicht (heeft niets te maken met luchtledige of niet)
Horizontale lift component = lucht weerstand.
De lift komt dan van 2 bronnen, de propeller en het vleugelprofiel.

Maar nu even de praktijk.

Ik heb zelf ook full scale gevlogen en ook daar geldt dat je tijdens de landing de snelheid vooral met het hoogteroer regelt en de dalingssnelheid met het gas.
(dus brutus je geeft echt gas bij met de neus omlaag en de kist zal echt minder snel dalen)
Maar wat je daar ook leert is dat je in het landingscircuit de snelheid geleidelijk afbouwd van kruissnelheid naar landingssnelheid.Die snelheidsafbouw duurt dus meerdere minuten.

En daar zie ik veel modelvliegers de fout in gaan, ze vliegen de hele tijd (bijna) volgas, met een kist die overpowered is en dus ver boven de overtreksnelheid zit.
Dit houden ze vol tot final, de kist heeft dus veel snelheid = kinetische energie.
Op final zitten ze dus vaak nog te hoog met teveel snelheid.
Ze trekken dan dus het gas helemaal dicht.
De kist gaat nu dus de weerstand overwinnen door de kinetische energie (snelheid) te gebruiken en remt af.
Is er tegenwind dan overtrekt de kist snel, bij geen wind zweeft de kist het hele veld over.
(lichte schuimpjes hebben minder massa (= ook faktor kinetische energie) en en hebben hier dus minder last van).

Het landingscircuit bestaat uit 3 benen, downwind, croswind en final.
Ieder been heeft een eigen dalingssnelheid en voorwaardse snelheid (dus ook eigen gasstand).
De juiste manier van landen is dus al aan het begin van het landingscircuit (downwind) het gas ongeveer half dicht te trekken en dus de snelheid te reduceren.
De piloot kan zo rustig wennen aan de lagere vliegsnelheid.
Hierna (croswind) breng je de neus iets omlaag en het gas gaat verder dicht, de kist gaat dus dalen maar de snelheid blijft ongeveer gelijk.
Op final gaat het gas nog wat verder dicht, maar je houd wat "sleepgas"
De bedoeling is dat je aan het begin van het veld dus op een paar meter hoogte met een snelheid zeg 25% boven de overtreksnelheid te zitten.
Op final kun je nog correcties doen, ben je bang het veld niet te halen geef je een beetje gas bij, zit je te hoog dan trek je het gas iets dicht.
Pas vlak boven de baan trek je het gas helemaal dicht en trek je rustig up totdat de kist geland is.
Een perfecte landing is dus als je overtrekt op grasspriethoogte, de kist kan dan niet weer opspringen omdat hij al overtrokken is.
(bij stormachtige wind moet je vaak wel wat hogere landingssnelheid aanhouden).

Samengevat:
Downwind haal je vooral de snelheid eruit.
Croswind haal je vooral de hoogte eruit.
Final is een daling met gelijke snelheid, pas boven de baan gaat de snelheid eruit.

Zo gebeurd het dus full scale (al gebruiken die ook flaps) en dit is ook het beste voor modelvliegen, dus niet snel en hoog op crosswind vliegen en dan op final van grote hoogte de kist op de grond laten ploffen.

Groeten Willem

Nog even over het optische, en werkelijke snelheids verschil tussen groot en klein.
Dit effect zie je goed op het water,
bij ons vaart veel kleine pleziervaart tegelijk met de grote vrachtschepen door het kanaal.
De grotere schepen lijken langzamer te varen, maar halen ondertussen wel de kleinere schepen in.

Ik heb zelf ook full scale gevlogen en ook daar geldt dat je tijdens de landing de snelheid vooral met het hoogteroer regelt en de dalingssnelheid met het gas.
(dus brutus je geeft echt gas bij met de neus omlaag en de kist zal echt minder snel dalen)
Maar wat je daar ook leert is dat je in het landingscircuit de snelheid geleidelijk afbouwd van kruissnelheid naar landingssnelheid.Die snelheidsafbouw duurt dus meerdere minuten.

Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen met een PPL, maar heb die omwille van medische redenen (kleurenblindheid) niet kunnen afmaken. Wat ik me nog herinner van die paar uur vliegen met m'n instructeur is dat de neus lichtjes naar beneden MOET tijdens het volledige landingscircuit.

Zie je in final dat je te kort komt dan is de grootste fout die kan maken hoogteroer trekken ( je trekt je toestel zo in stall). Wat gas bijgeven is de juiste manier van corrigeren zodanig dat je net wat verder uitkomt. M'n instructeur heeft meer dan eens moeten brullen: neus naar beneden! Hij is ook meer dan eens met klamme handjes uit de cockpit gekropen :D

Net zoals je op final met een 1:1 zwever de voorwaartse snelheid controleert met je hoogteroer en de daalsnelheid met je kleppen.

Nadeel van final vliegen met een ( groot ) model t.o.v. het eggie is dat je geen snelheidsindicatie hebt zoals in de cockpit en je het model van de voorkant ziet en dus een klein silhouet heeft waardoor inschatten ook weer lastiger word t.o.v. downwind en base leg ( crosswind ). Ook weer een kwestie van je model leren kennen.

Merk bij mezelf dat wanneer ik met de 1:4 Extra 300 vlieg ik toch altijd aan de snelle kant over de drempel van het veld kom tijdens final. Toch een stukje voorzichtigheid met het oog op overtrekken ( schaalkist, geen 3D en hogere stallsnelheid) Gelukkig is het veld lang genoeg voor een langere flare en 3 punts landing. Misschien komt het ook wel omdat ik meer met de 1:4 piper vlieg en die juist weer heerlijk binnenwandelt op full flaps en een mooie daalvlucht...

2atu3u6y.jpg

Laatst bewerkt:
Nadeel van final vliegen met een ( groot ) model t.o.v. het eggie is dat je geen snelheidsindicatie hebt zoals in de cockpit en je het model van de voorkant ziet en dus een klein silhouet heeft waardoor inschatten ook weer lastiger word t.o.v. downwind en base leg ( crosswind ). Ook weer een kwestie van je model leren kennen.
Reden te meer om bij het vliegen met RC modellen de juiste techniek aan te leren. Geen zicht vanuit de cockpit, geen systemen om je een indicatie te geven dat je wel degelijk daar neerkomt waar je had gewild. Je zal dus veel meer moeten corrigeren en dat doe je best via de juiste techniek, anders kost het je nog ns een toestel.

Dat is het nog niet eens zozeer:
De verhouding sterkte/massa ligt heel anders en dat is gewoon een "natuurkundig gegeven"....

Als jij zelf van 2 meter hoogte valt, en je komt ongelukkig neer, breek je wat.
Een veldmuis kan de hele dag lang van die hoogte vallen, zonder wat te breken, terwijl jij dikke botten hebt, en zo'n veldmuis botjes dunner dan een luciferhoutje.

Dat houdt in, dat een grote kist inderdaad makkelijker landt, maar dat je die landing wel 100% van alle keren goed moet doen. Want verkeerd terecht komen betekent schade.

Een klein kistje land moeilijker, maar overleeft veel meer. En is "dus" geschikter om het mee te leren, want je hebt niks aan een toestel wat bij iedere fout eerst gerepareerd moet worden.

Groet, Bert

Ik las zojuist deze berichten over dat een klein vliegtuig moeilijker te landen is dan een groot vliegtuig, maar dat juist bij een groot vliegtuig de kans op (forse) schade bij stuurfoutjes het grootst is.. Nu mijn situatie:

Ik ben jaren geleden tot de aanschaf over gegaan (gat in de hand denk ik) van een te krachtige 3d heli welke ik niet durfte te gebruiken wegens gebrek aan ervaring en hulp. Toen heb ik een kleine indoor heli gekocht wat leuk is en wat mijn vermoeden toen heeft bevestigd: De grote 3d heli (Typhoon) had ik nooit kunnen besturen zonder veel oefenen met minder krachtige modellen... Goed toen dacht ik, ik wil toch vliegen, ik kom een Cessna 182 Skylane, dat moet makkelijker zijn... Ook deze niet durven te vliegen.

Nu heb ik inmiddels de Typhoon heli verkocht en oefen ik veel met 4 kanaals heli's en wil ik binnenkort de stap maken naar de Cessna, maar wil hem natuurlijk liever niet crashen... Ik wil dus ook oefenen op de simulator.

Maargoed mijn vraag, valt mijn Cessna 182 Skylane onder de grotere vliegtuigen of toch niet? Maw, is de kans groot dat de boel flink kapot is als ik een stuurfout maak, en is het misschien beter om te beginnen met een kleiner en goedkoper model? (zoja, wat dan bijvoorbeeld?) (dus om er nog bij de kopen bedoel ik zodat de Cessna later pas gebruikt wordt)

En een klein (tsja wat is klein? een halve meter??) 3d vliegtuig dan? Dit is natuurlijk veel krachtiger dan de cessna, en is ook moeilijker, maar zijn deze crashbestendiger of niet? Maw, als ik misschien beter een kleiner model kan nemen is een volledig 3D vliegtuig (maar van welke afmetingen?) dan een goede optie, of juist niet (het heeft natuurlijk wel wat en ja ik besef me dat het moeilijk is, heb het al geprobeerd op een simulator van een kennis)

Groetjes

Dag Michael,

Cessna's zijn geen beginners kisten hoewel die piepschuimen cessnatjes daar best wel gebruikt voor kunnen worden.
Wil je snel en makkelijk leren vliegen dan kan je daar bijv prima een hype u can fly voor aanschaffen ofzo. Dit is een typisch trainer model en gemaakt van epo. Dit is een soort piepschuim wat rete flexibel is en ook veel crashes kan overleven. Als je toch al een zender en ontvanger hebt ben je voor 150 euries koning en kan jij prima een brevettje halen mocht dat nodig zijn. De kans dat jou cessna langer leeft is dan veel groter en een cessna is dan een prima 2e kist.

greot Frank

Nog even terugkomen op schaalaspecten (grootte) tussen grote en kleine kisten.

(1) Een mens kan geen absolute snelheid zien/inschatten.
Een mens schat snelheid af aan de hoeksnelheid: hoeveel graden per tijdseenheid verandert het beeld op het netvlies. Dat is de reden dat de horizon vanuit een trein veel trager lijkt te gaan dan die palen waaraan de stroomleiding is opgehangen, of de spoorberm. Idem waarom je in een vrachtwagen veel langzamer lijkt te gaan dan in een personenauto: doordat je hoger zit, zit je (pakweg 2x) verder van het wegdek. Daardoor halveert de hoeksnelheid, en dus de door jou ervaren snelheid.

(2) Bij het vliegen van een bocht ontstaat er een snelheidsverschil tussen de vleugeldelen aan de binnenbocht resp. buitenbocht. Daardoor levert de binnenbochtvleugel minder lift. Als je b.v. 25% boven de overtreksnelheid vliegt, is het toelaatbaar dat die tip wat langzamer gaat. Maar niet eindeloos ...
Bij grotere kisten is de absolute snelheid meestal groter (omdat de massa grofweg toeneemt met de 3e macht [inhoud] en het liftgevend oppervlak maar met de 2e macht [vleugeloppervlakte]). Als je dus met een grote kist hetzelfde circuit zou vliegen als met een kleine kist, moet je scherpere bochten vliegen vanwege de hogere absolute snelheid. Hierdoor neemt het snelheidsverschil aan de tippen toe. Maar ... het snelheidsverschil tussen beide tippen was ook al groter agv. de grotere spanwijdte. Het snelheidsverschil wordt dus vergroot door 2 oorzaken!

(3) Bij een grote kist vlieg je meestal verder weg. De zichtbaarheid laat dat toe, maar ook de hogere absolute snelheid vereist dat. Vlieg je nl. je circuit op dezelfde afstand als je met een kleine kist zou doen, dan heb je eenvoudig minder tijd om te handelen, omgekeerd evenredig met de hogere snelheid. Bovendien maakt je het bochtgedrag kritischer ( punt-2).

(4) Vanwege de grotere massa van een grotere kist neemt de massatraagheid toe. Dat is enerzijds een voordeel omdat een windvlaag minder (snel) effect heeft. De boel wordt dus minder snel verstoord. Maar het is ook een nadeel, omdat diezelfde massatraagheid er voor zorgt dat correctieve stuuracties meer tijd nodig hebben.
Dat laatste is maar ten dele waar, omdat (als het een goed ontwerp is) de stuurvlakken hierop aangepast zijn, zodat de response wat sneller wordt. Toch reageert een grote zware kist meestal iets trager dan een kleine lichte kist.

(5) De energie van een voorwerp is evenredig met zijn massa, en met het kwadraat van zijn snelheid. De energie van een impact dus ook!
De massa van een grote kist is groter dan die van een kleine, zijn snelheid is dat ook nog eens (zie punt-2 massa en oppervlak toename). De snelheid voegt relatief veel meer energie toe, de sterkte neemt (±) evenredig toe met de massa (materiaal). De construktie van een grote kist is dus relatief zwakker.

Ik denk dat ik hiermee wel ongeveer alle relevante aspecten te pakken heb, maar hang me er niet aan op .... ;-)

Dirk.

Velen hebben de verschillende aspecten van grote kisten prima verwoord.
Het is wel zo dat de prijs exponentieel toeneemt met de spanwijdte, de foutmarge juist kleiner wordt, en de kans op dure/grote reparaties bij fouten flink groter.

Het moet dus vaker goed gaan dan bij kleine kisten, want je merkt gelijk op welke aspecten je nog eens moet oefenen als je met grote bakken gaat vliegen. Boven de 10Kg begint het grote avontuur zo'n beetje.

Samengevat, je moet er alleen aan beginnen als je af en toe eens een paar euro te besteden hebt want linksom of rechtsom gaat het meer geld kosten, veel meer.
Dat is met geen zoete-lieve-simmetje te voorkomen.

Back