Grunau Baby

Bedankt voor de tips Dirk, nog een stuk lastiger starten dan ik had verwacht, maar goed.
Als ik dit zo allemaal lees gaat de Grunau Baby de 17e niet de lucht in en wacht ik eerst wel op een mogelijkheid om achter een sleepkist te gaan hangen en eerst wat ervaringen met de kist op te doen en te zorgen dat de kist goed is uitgetrimd.

Een goede sleep-piloot lijkt me inderdaad ook behoorlijk cruciaal.

Mooie foto's van jouw Racek-3! Kom je toevallig ook naar het Vintage Glider Treffen?

Groeten,

Johan

Kom je toevallig ook naar het Vintage Glider Treffen?
Ik was eigenlijk niet van plan om langs te komen. Dat kwam omdat ik het idee had dat het alleen om oude (koop) modellen ging, en niet tevens om schaalmodellen van oude kisten. Mijn Racek-3 is maar een jaar of 4 oud (het origineel zo'n 60 jaar).

Nu ik weet dat het ook om schaalkisten van oude originelen gaat zal ik het nog eens overwegen, maar vliegen zit er voor mij daar niet in. Er kan niet gesleept worden, en met de bouw van mijn alternatieve lierkoppeling moet ik nog starten.

Ik zet het in de agenda, wellicht kom ik alleen om mijn Racek-3 te showen ...
;-)

Gr. Dirk.

Vast, maar op 17 mei gaan we dat niet doen hebben we afgesproken. Het is dan te druk om dit soort eerste testen te doen. Overigens lijkt me dat ook het geval voor het afschieten van jullie juweeltjes. Invliegen is niet iets wat je op een drukke meeting moet doen.

Natuurlijk wel slim om 17 mei contacten te leggen en afspraken te maken over waar/wanneer je dat wel in alle rust kunt doen. n dan hoor ik het ook graag, kom ik zeker kijken :-)

Dirk, gewoon langskomen en showen! Verder leuk om ervaringen uit te wisselen op zo'n dag en natuurlijk elkaars kisten bewonderen.

@Arjan,
De eerste uitnodiging voor een sleeptreffen heb ik inmiddels via Pb gekregen ;-)

Vanavond bij Harry geweest, leuke avond gehad, vleugels gerepareerd en veeeeeel over modelvliegen en bouwen gesproken. Bedankt voor de tips Harry, papierreparaties zie ik niet meer tegenop, gaat prima lukken.

Binnenkort meer foto's

Gr,

Johan

Johan,

Je bent er snel bij........;) Vond het ook erg leuk, en gaan dit zeker vaker doen............

We gaan zeker vliegen.........en met een mimi................:cool:

Succes met de verdere reparaties en vliegklaar maken van de Grunau Baby.

Gr Harry

Hierbij wat plaatjes van het complete toestel.

Mijn zoontje van 5 jaar met de Grunau Baby:

En even samen op de foto met de ASW17 van Carrera:

Nu maar hopen dat we volgende week zondag ook zulk mooi weer hebben :cool:

Schitterende foto's Johan.

Als je de maiden gaat maken, laat het dan even weten.........dan hou ik het fototoestel en de videocamera paraat............;)

Gr Harry

@Harry, Thanks! Ik laat het zeker weten.... maar laat me nu niet even snel gek maken door die 2 gasten uit Deventer die het een en ander uit lokken door een filmpje zonder commentaar te plaatsen van de maiden flights van die Racek-3.

@Jako & Arjan: Geweldig, wat een mooie kist en mooi om haar zo te zien glijden, die eerste landing was wel even tenenkrommend, maar gelukkig niets aan de hand. Jako, wat ga jij nu doen met die Racek-3, toch aan de zware lier omhoog of toch maar slepen?

Ik heb nu een aantal uitnodigingen gekregen voor een maidensleep, erg leuk!! Meerdere forumleden geven (ook via Pb) aan dat slepen echt de meest veilige optie is.

Hier heb ik gisteren met Harry ook over gesproken. Hij gelooft niet zo in het verhaal dat je met zo'n hoge romp eerder zou overtrekken, had hij bijv. bij zijn vorige Cadet ook geen problemen mee, mits de lierhaken maar in een hoek van 30 graden voor het zwaartepunt zit en gelooft dat als je die hoek aanhoudt dat het niet zo'n probleem zou moeten zijn.

In de handleiding staat dat het mogelijk is (of het optimaal of het veiligste is, kan natuurlijk iets anders zijn) om de kist te lieren en dat je dan een V-lijn moet hebben met een minimale lengte. Zal het straks even opzoeken.

Graag zou ik de discussie dan ook open willen houden en ervaringen van anderen hore over dit soort kisten, of specifiek de Grunau Baby van dit formaat.

Dat eerste vluchtje deed inderdaad pijn. Het staartslofje kon die tik niet hebben (was kennelijk ook al eens eerder gebeurt). Maar als het ding eenmaal vliegt dan vliegt ie mooi. Ik denk dat ik de instellingen maar even zo laat tot de echte maiden heeft plaatsgevonden. Wellicht dat dat op een Huckpack kan of aan de sleep, misschien kunnen we dat combineren met jouw GB?

Die van mij gaat in ieder geval NIET op de Huckepack, volgens mij sloop je die papiergedekte vleugels dan direct....... Heb jij er al een sleephaak in zitten?

Mocht je op een ander moment dan mijn GB voor het eerst gaan slepen dan zou ik het mooi vinden om er bij te zijn, om er van te genieten en te leren ;-)

Het staartslofje kon die tik niet hebben (was kennelijk ook al eens eerder gebeurt).
Op mijn kist heeft die staartslof het nog nooit meer dan 4 vluchten achter elkaar overleefd. Zelfs bij de mooiste landingen breekt het na een paar keer.
Nu zit er een definitieve versie onder. Hij is gemaakt van 6 mm dik rubber. Het lange stuk (waar de lederen bekleding overheen zit) heeft in een ingefreesde sleuf een stukje staal om hem recht te houden, maar de rest kan gewoon 110 graden wegbuigen, ZONDER te overlijden. En je moet goed kijken om te kunnen zien dat het niet helemaal origineel is. ;-)

Verder natuurlijk GEFELICITEERD met deze maidens. Het ziet er fantastisch uit! Zelfs al is het maar 5 sec. en max. 2 m hoog. Ben benieuwd naar het vervolg..
Tevens verheug ik me nu weer extra. Over 3 weken gaan we met 6 man een weekje vliegen op de Banne d'Ordanche (en omgeving). En daar ga ik zeker ook met mijn Racek-3 vliegen. :-D

Gr. Dirk.

Hallo Dirk,

Ik denk dat ik mij ook maar waag aan zo'n modificatie. Lederen bekleding heeft de mijne overigens niet, wellicht dat de huidige slof dus ook niet helemaal origineel is.

Bedankt voor je felicitaties overigens, de eerste handstart verliep niet zo goed maar daarna ging het inderdaad prima. Het feit dat veld een beetje glooiend loopt hielp daar overigens ook aan mee. Ik kan bijna niet wachten op de volgende vlucht(en). Ik zit nog te broeden op het aanbrengen van een hoogstarthaak conform de FMT-tekening.

Ik wens je overigens veel plezier in Frankrijk, kunnen we ergens meegenieten van jullie belevenissen aldaar?

Ik zit nog te broeden op het aanbrengen van een hoogstarthaak conform de FMT-tekening.

Niet doen (volgens FMT-tekening). Ik heb een zeer goed idee over een ontkoppelbare haak aan de rompzijkant, dicht onder de vleugel. Die gaat er binnenkort (voor juli) komen. Ik zal je informeren.

Ik wens je overigens veel plezier in Frankrijk, kunnen we ergens meegenieten van jullie belevenissen aldaar?

Voor ons uitstapje 2 jaar terug:
Hoofdpagina - MVC Otto Lilienthal - Soest
Daarna Fotoreportages, dan "Vliegweek Banne d'Ordanche 2007".

Daar zal tzt. ook wel een nieuw verslag komen.

Dirk.

Dirk,

Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt met die ontkoppelbare haak dicht onder de vleugel.

Hierbij foto's van de tekeningen uit de handleiding:

Op deze plaats zijn de haken aan weerszijden ook op mijn GB geplaatst.

De Neus (deel 211) is een massief stuk hout, als ik daar een sleephaak in wil bouwen dan moet die haak behoorlijk lang zijn. van de buitenkant gemeten is dat blok + tussenschot ongeveer 9cm.

Deze haak: Profi - Schleppkupplung für Großsegler bis 25kg bei eBay.de: Segelflugzeuge (endet 23.05.09 00:19:48 MESZ) is wel 9cm lang maar het scharnierende deel moet er ook nog inpassen en vanuit de cockpit is er weinig ruimte om te boren. Nog even over nadenken.

En hier het stukje uit de handleiding:

Back