Guillow's P-51D Mustang (kit 905)

  • Topicstarter Topicstarter Jster
  • Startdatum Startdatum
@jan brilman:
Kom op zeg ... zonde van de loze ruimte in mijn draadje.

@Danny:
Ik zit met een ander dilemma, heb geen werk meer!
En wat de rc conversie betreft, blijft het toch gewoon proberen denk ik. Je kunt van te voren wel uitzoeken wat het max. vlieggewicht mag zijn, wat je motor/prop aankan, een kwestie van heel goed(licht) bouwen, je CG goed hebben etc.

Ik zit al met het bijgeleverde elastiekje te kloten omdat deze vrij kort is ...
:-)
 
Een truukje om de kwaliteit van goed rubber te testen: uitrekken en kijken hoever je komt zonder dat het knapt. Goed rubber kan makkelijk 5x zijn oorspronkelijke lengte bereiken, huis-tuin-en-keukenrubber haalt ongeveer 3x zijn lengte. Ik heb geen ventielslang geprobeerd, heeft iemand wat liggen?
 
@jan brilman:
Kom op zeg ... zonde van de loze ruimte in mijn draadje.

:confused:


Snap ik niet . . . :?

In een FMT uit plm. jaren '70 stond een artikeltje over het kleinste goed vliegende modelmotorvliegtuig ter wereld (Duits fabrikaat).

Spanwijdte: 24 mm, motor: rubber (condoom-).

Het lijkt mij het proberen waard . . .


jan.
 
:confused:


Snap ik niet . . . :?

In een FMT uit plm. jaren '70 stond een artikeltje over het kleinste goed vliegende modelmotorvliegtuig ter wereld (Duits fabrikaat).

Spanwijdte: 24 mm, motor: rubber (condoom-).

Het lijkt mij het proberen waard . . .


jan.

je hoeft ze van te voren niet meer te smeren
 
Ook zonde van de condooms :-)

Ik heb net een oude boxershort gesloopt voor het elastiek wat daar in zit. Rekt inderdaad ong 5x zijn lengte. Van een paar draadjes moet wel een redelijk 'bungeecord' te maken zijn.

Verder vond ik dit nog ergens beschreven:

Rule of Thumb for Sizing the Rubber Motor
Length should be about 1 1/2 times the length from prop hook to rear hook. Measuring my Delta Dart showed a distance of 6 3/4 inches.
Calculation: 6.75" x 1.5" = 10.125"
As this is a loop of rubber, cut a loop at least 22 inches long to allow extra for tying a square knot.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het mooie van een condoom is ook dat als je er een randje afsnijdt, dit meteen een ring is. Dus knopen is niet nodig. Mijn experiment hiermee was een redelijke ramp. Aerodynamica is niet meer erg eenvoudig bij zulke reynolds getallen (vooral bij de prop met een koorde van 5mm)

Kevin
 
Mijn model is, van prop.haak tot bevestiging achterin, ongeveer 25cm.
Dan zou mijn rubber(zie voorgaande post) ongeveer 37,5cm moeten zijn.
Bijgeleverd rubber is(na wat voorrekken) +/- 22cm in lengte.

Waar koopt iedereen(semi/pro's) zijn rubber dan eigenlijk?
En dan bedoel ik NIET het voorbehoedsmiddel uiteraard. ;)
 
Het mooie van een condoom is ook dat als je er een randje afsnijdt, dit meteen een ring is. Dus knopen is niet nodig. Mijn experiment hiermee was een redelijke ramp. Aerodynamica is niet meer erg eenvoudig bij zulke reynolds getallen (vooral bij de prop met een koorde van 5mm)

Kevin
Ik neem even aan dat je dit allemaal ter plekke uitzoekt....wordt zo eenzaam....
 
Er schijnt ook goed(en lang) elastiek in Titleist(dt wound 90) golfballen te zitten.
 
Er schijnt ook goed(en lang) elastiek in Titleist(dt wound 90) golfballen te zitten.

Dus als we iemand in een hoekje golfballen zien bikken.....

Ik heb trouwens gisteren toch spanlak gekocht...en spelden...je weet niet hoeveel moeite je moet doen om spelden te kopen...Ik heb ze gevonden bij de Hema, uiteindelijk :-)
 
Ik denk dat het goed is om ons in dit draadje te richten op rubberr wat geschikt is voor de Mustang en niet te verzanden in superkleine modellen. Daar is een oud draadje van wat we best weer eens leven kunnen inblazen.

Dus nu on topic:
Waar koopt iedereen (semi/pro's) zijn rubber dan eigenlijk?
Ik zelf koop het bij Michael Woodhouse, en bij de NLC. Woodhouse levert ook in kleine hoeveelheden en je kan dan wat verschillende maten op voorraad nemen. En als je ongeveer weet wat je nodig hebt kan ik wel even voor sinterklaas spelen. Moet ik wel je brievenbus weten te vinden.

Er schijnt ook goed(en lang) elastiek in Titleist(dt wound 90) golfballen te zitten
Kan wel kloppen, het rubber voor modelvliegen was van oorsprong ontwikkeld voor golfballen. Ik had begrepen dat die tegenwoordig anders zijn opgebouwd, maar misschien is het merk wat jij noemt inderdaad een goede bron van rubber.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Danny:
Nee, ik ga geen golfballen lopen bikken hoor. Maar toch, beter dan condooms kapot snijden en aan elkaar knopen ... ;)

@moerman:
Het schijnt enkel in het type bal, wat ik noemde, te zitten van dat merk.

"Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht, want ..." :D
Een paar posts terug heb ik afmetingen genoemd, is dat voldoende?
Ik kan eventuele kosten vergoeden met postzegels van 44ct, de postbode heeft bij mij 2 rolletjes(a 200 stuks!) postzegels afgegeven die niet voor mij waren. Of had hij nou een mijter op ... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees steeds over wing flush??? schijnt nogal van belang te zijn bij kleine modellen. (iedereen schijnt dit aan te passen) Maar al deze profi bouwers vergeten er even bij te vermelden wat en waarom.. Iemand enig idee?

Danny
 
Die term ben ik nog niet tegengekomen. Geen idee, google/wiki ook niet echt.

Heeft dit met je conversie naar rc te maken? Misschien is het beter eerst een gewoon rubber-powered af te bouwen voordat je een conversie maakt. Is voor de beginner voorlopig ingewikkeld genoeg, voor mij dan althans. Die kits zijn toch maar 13,-

Ik zou ook nog wel een rc vliegtuigje willen hebben/maken, denk aan Kyosho minium/Plantraco gear(of er moet heel licht spul met mijn Walkera HM4#1 zender compatible zijn). Ben er nog niet over uit wat voor model en of dat balsa of Depron moet worden.

[URL="
[/URL] gast heeft een conversie van mijn model geprobeert te maken.
[URL="
[/URL] schijnt er ook één te vliegen. :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sjonge, waarom zo moeilijk doen over soorten HTEK-(huis-tuin-en-keuken)rubber als er perfect rubber beschikbaar is? Er zijn genoeg wakefield- en indoorvliegers in Nederland om het te kunnen krijgen als je het niet in het buitenland wilt bestellen. Ik kan ook wel wat toesturen als je het wilt uitproberen.

Het rubber van Guillows wat ik gezien heb is beter dan huis-tuin-keuken elastiek, maar minder goed dan het rubber wat de meeste modelvliegers voor rubberaangedreven modellen gebruiken. Gewoon proberen met het bijgeleverde rubber en kijken hoe dat gaat.

Misschien zit er in verschillende Guillows doosjes ander rubber, maar wat ik bedoel zijn lussen (niet geknoopt, net als gewone of postelastieken) van ongeveer 15cm en dan lichtgroen van kleur. Ik vind het echt waardeloos spul. Als er langere stukken rubber in zitten die een echte elastiekkleur hebben die je zelf moet knopen, dan kan het beter rubber zijn. Ook het donkergrijze rubber dat ik wel eens in bouwdoosjes tegenkom vind ik beroerd spul, maar al een stuk beter dan de lichtgroene lussen.

Het beste HTEK rubber dat ik zelf heb gebruikt (voor ik verstandig werd en écht rubber ging opzoeken), waren in de lengte doorgeknipte postelastieken (zodat je de breedte van ongeveer 10mm terugbrengt tot de helft. Je kunt dan een langere motor maken door die lussen in elkaar te haken.

Rubber uit condooms kan volgens mij écht goed gebruikt worden, máár alleen in hele lichte modellen.

Ik heb zelf met alles geexperimenteerd wat ik tegenkwam, ook metsel elastiek (dat rode dunne spul dat je op spoeltjes bij de bouwmarkt koopt), rubber uit 'spinnen', je weet wel, waar je je bagage mee vastzet op je fiets of imperiaal etc., maar echt, zodra je 'echt' rubber hebt meegemaakt wil je niets anders meer.

PM me je adres maar, dan stuur ik wat toe.
 
Ik lees steeds over wing flush??? schijnt nogal van belang te zijn bij kleine modellen. (iedereen schijnt dit aan te passen) Maar al deze profi bouwers vergeten er even bij te vermelden wat en waarom.. Iemand enig idee?

Danny

Bedoel je niet wash out of wash in? Dat is tip verdraaiing en wordt veel gebruikt. Wash out is een verminderde invalshoek bij de tip en vergroot in sterke mate de stabiliteit. Wash in is het tegenovergestelde en wordt gebruikt om het propellerkoppel op te vangen.
Ben ik nu een profi bouwer?

Wout
 
PM me je adres maar, dan stuur ik wat toe.

Jster, de aanbiedingen stromen binnen. Een ruil voor postzegels lijkt mij overigens prima. Ik kan je een paar gesmeerde motortjes sturen, dan kan je zelf uitproberen wat het beste werkt. Moet ik wel een adres hebben.
 
Super jongens!

Ik denk dat dit wel een verbetering zal zijn voor mijn Mustang. Ik weet ook gelijk wie de pro's hier zijn. :cool:
 
Ooops, Plantraco gear, is erg klein maar om honderden $$$ te gaan betalen voor een veredeld vouwblaadje, vind ik ook weer zoiets...

Hier is trouwens een linkje naar soortgelijk micro spullen ziet er iets beter uit, maar toch nog prijzig Micro Flier Radio

wash out of wash in? Ik denk dat dat het wel geweest zal zijn...tussen al die linkjes kon ik het niet meer terugvinden.. bedankt voor de uitleg!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ooops, Plantraco gear, is erg klein maar om honderden $$$ te gaan betalen voor een veredeld vouwblaadje, vind ik ook weer zoiets...

Hier is trouwens een linkje naar soortgelijk micro spullen ziet er iets beter uit, maar toch nog prijzig Micro Flier Radio

Ja, je hoeft niet per se zo klein te willen, maar als je het wil moet je daar natuurlijk wel voor betalen. Je kunt ook de apparatuur voor een licht indoor model uit een Silverlit X-twin of Palm-Z halen, dan ben je voor de apparatuur respectievelijk iets van 30 en iets van 15 euro kwijt. Plantraco spullen zijn wel een stuk beter. En $$$? Bedenk wel dat je een Butterfly met alles er op en er aan in Canada kunt kopen voor nog geen 240 dollar, dat is nog geen 200 euro, en dan heb je een model, motor, regelaar, ontvanger, servo, lipo, lipolader en zender, én alles mooi en veilig in een koffer. De fighters (schaalmodellen met profile romp van depron) zijn zelfs in de aanbieding en kosten voor de complete set nog geen 100 dollar, dat is zeg maar 80 euro! Probeer daar eens een groter compleet vliegend model voor te kopen! Het is alleen klein, maar daardoor hoeft het nog niet goedkoper te zijn. Het nadeel is alleen dat het uit Canada moet komen, dus betaal je behoorlijke kosten voor verzekerd versturen, en zeker 25% wegens BTW en invoerrechten. De modellen van Micro Flier (wel een nieuwe site voor mij, daarvoor hartelijk bedankt!) vind ik dan niet echt goedkoper!
 
Back
Top