Guillows Spitfire 1:16 elec. maken

Hallo allemaal,

Na een tijdje wikken en wegen heb ik voor mezelf een Guillows Spitfire kitje gekocht. Ik heb een aantal jaren terug al eens een guillows kitje gebouwd maar die bleef gewoon statisch. Mijn idee hiermee was om mijn oude Dragonfly heli te slopen en de onderdelen te gebruiken om het kitje vliegend te maken.
Dit schijnt na me wat dieper in de materie verdiept te hebben natuurlijk niet te lukken met heli onderdelen op de servo's na dan. (Towerpro 9gr)

Ik ben de Spit evengoed aan het bouwen omdat ik het projectje gewoon door wil zetten. Ik heb ondertussen eerst maar een 6 kanaals zender en ontvanger aangeschaft en ik ben nu opzoek naar een goede motor, regelaar en accu.

Het Spitje zal wat zwaarder worden dan dat hij statisch is maar volgens meerdere fora (waaronder rcuniverse) moet dat geen probleem geven bij deze kist.
Mijn streven is om de volgende functies aan de kist te geven:

Ailerons
Hoogteroer
Richtingsroer
Flaps
Retracts

Overal kom ik topics tegen waar ze beginnen met de bouw maar tot nu toe heb ik nog geen topic gevonden die zijn spit helemaal afgebouwd heeft en er mee vliegt. De bouwtekening raad aan om er een .20 brandstofmotor in te plaatsen maar daar ga ik niet aan beginnen.

Wat is nu het beste om mijn motorvermogen, regelaar en accu te bepalen? Moet ik de kist eerst afbouwen om het totaalgewicht te bepalen of kan iemand mij zo een goede (betaalbare) combinatie geven?

greetsz Michael
 
Als er wordt aangeraden om een .20 brandstofmotor erop te zetten, zou je ook bij HobbyKing R/C Hobby Store : kunnen kijken. Staat soms wel bij, gelijk aan ... brandstofmotor.
Deze: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY AerodriveXp SK-3530-1100kv / 335W Is iets krachtiger, namelijk .26
Regelaar: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 40amp Speed Controller.
Accu: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3300mAh 3S 20C Lipo Pack
Ik weet niet precies de afmetingen van de kist, maar waarschijnlijk zal dit wel voldoen.

Groet.
 
Ik mag aannemen dat je al een flinke vliegervaring hebt met grotere, over 4 functies bestuurde modellen?
 
@ Bruno,

Nee, totaal niet. Ik weet dat het een erg lastige kist is om te vliegen maar ik ben nogal standvast in mijn besluit. Ik ben wel al met een simulator aan het vliegen en heb een trainingsvliegtuigje besteld.

Ik heb mezelf leren heli vliegen dus dit moet ook wel lukken lijkt me. Zeker met de trainer en de simulator :)
 
Het Spitje zal wat zwaarder worden dan dat hij statisch is maar volgens meerdere fora (waaronder rcuniverse) moet dat geen probleem geven bij deze kist.
Mijn streven is om de volgende functies aan de kist te geven:

Ailerons
Hoogteroer
Richtingsroer
Flaps
Retracts

Niet teveel op andere fora,s kijken , of staat daar een setup van een vliegende ;)

Je krijgt zoiets alleen goed vliegend als je heel licht blijft .
9 gr servo is al veel te zwaar.
flaps en retracts is ook te zwaar .

En als je geen vliegervaring hebt (wat ik vermoed net als Bruno) is het geen goed idee .
Je gooit het direkt weer kapot , zonde van de tijd en geld .

Mvg Johan
 
@ Bruno,

Nee, totaal niet. Ik weet dat het een erg lastige kist is om te vliegen maar ik ben nogal standvast in mijn besluit. Ik ben wel al met een simulator aan het vliegen en heb een trainingsvliegtuigje besteld.

Ik heb mezelf leren heli vliegen dus dit moet ook wel lukken lijkt me. Zeker met de trainer en de simulator :)
Wat zeiden ze er van op de club?
Lijkt me dat geen enkele zichzelf respecterende instructeur je dit zal aanraden.
Tenzij het misschien een helivlieger is zonder vleugelervaring.....
 
@ plotter,

Niet teveel op andere fora's kijken? Internet lijkt mij toch de grootste bron van informatie en mede daardoor heb ik besloten om de spit te bouwen. En er staan wel filmpjes op internet met het kitje vliegend, alleen dan weer geen setup.

Ik ben de kist op diverse punten aan het verlichten om het een en ander wat te compenseren. Aan 1 vleugel heb ik al een flap gemaakt dus ik kan nu niet meer terug :)

Ik heb idd geen vliegervaring maar dit mag de pret van het bouwen niet drukken lijkt me..


@ bruno,

Ik vlieg niet op een club. Mijn heli was een dragonfly, en dat is een indoor heli. Wel een keertje mee geweest met een club om in een grote sporthal te vliegen maar verder altijd thuis.

Maar, zonder disrespect, wat is je punt nu precies? Dat ik mijn vliegtuigje misschien kapot vlieg tegen de grond of een boom? Als dat gebeurd is het jammer...

Maar ik heb in ieder geval plezier gehad met het bouwen van de kist.
 
Als er wordt aangeraden om een .20 brandstofmotor erop te zetten, zou je ook bij HobbyKing R/C Hobby Store : kunnen kijken. Staat soms wel bij, gelijk aan ... brandstofmotor.
Deze: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY AerodriveXp SK-3530-1100kv / 335W Is iets krachtiger, namelijk .26
Regelaar: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 40amp Speed Controller.
Accu: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3300mAh 3S 20C Lipo Pack
Ik weet niet precies de afmetingen van de kist, maar waarschijnlijk zal dit wel voldoen.

Groet.
Hoe kan je dan een advies geven . :|
Een span van 60 cm met deze setup komt niet ver . :oops:

Op een felix 60 is een 19 grams motor al overpowerd :D
En die vlieg ik op een 2S450 ma lipo

Mvg Johan
 
Ik heb idd geen vliegervaring maar dit mag de pret van het bouwen niet drukken lijkt me..

@ bruno,

Ik vlieg niet op een club. Mijn heli was een dragonfly, en dat is een indoor heli. Wel een keertje mee geweest met een club om in een grote sporthal te vliegen maar verder altijd thuis.

Maar, zonder disrespect, wat is je punt nu precies?
Dat ik mijn vliegtuigje misschien kapot vlieg tegen de grond of een boom? Als dat gebeurt, is het jammer...

Maar ik heb in ieder geval plezier gehad met het bouwen van de kist.
Bouwen, om het model daarna meteen stuk te vliegen?:confused:
Dit is dus, om een goede nederlandse uitdrukking te gebruiken, beyond me.

Je kunt je pimpelpaars oefenen op een simulator, maar je houdt hem echt niet heel. Dit zijn de moeilijkste RC vliegtuigen, zelfs voor ervaren vliegers.
Geef 'm dan weg aan iemand die er wel mee kan vliegen...
 
@plotter,

is er dan wel een combinatie waardoor het mogelijk word om de kist vliegend te krijgen?

@ Bruno,

Mocht dat gebeuren dan is het jammer, maar ik ben van mening dat het toch zeker wel te doen moet zijn. En ja ik weet dat het een moeilijk vliegtuig is maar om nog een goede nederlandse uitdrukking te gebruiken; Door schade en schande leert men.

Dat JIJ het nu zonde vind en niet zou doen en dat je het daardoor afraad kan ik begrijpen. Maar ik wil het toch proberen :)
 
@ plotter,

Het is de guillows spitfire #403 preciese bestelnr moet ik even nakijken voor je.

Hier is trouwens een topic waarbij iemand hem toch echt vliegend heeft. Ik kan alleen niet goed vinden wat voor setup hij nu precies heeft. En het liefst vlieg ik toch echt met een 3 blads prop.
 
... Overal kom ik topics tegen waar ze beginnen met de bouw maar tot nu toe heb ik nog geen topic gevonden die zijn spit helemaal afgebouwd heeft en er mee vliegt. ...
Dat zou een vingerwijzing moeten zijn.

Nog wat nuttige elektrolinks, oplopend in ervaring. Niet allemaal lezen, beetje koppensnellen zodat je weet wat je waar kunt vinden. . Wel lezen "Magic numbers for modellers":
http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/121037-mah-vraag.html#post1864461

Drie discussies op MBF:
guillows-p-51d-mustang-kit-905-a
guillows-spitfire-project
curtiss-p-40-warhawk-van-guillows-span-28-inch-708-mm

Roel leert vliegen met een kant en klare trainer, een stabiele degelijke hoogdekker ...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@plotter,

is er dan wel een combinatie waardoor het mogelijk word om de kist vliegend te krijgen?

@ Bruno,

Mocht dat gebeuren dan is het jammer, maar ik ben van mening dat het toch zeker wel te doen moet zijn. En ja ik weet dat het een moeilijk vliegtuig is maar om nog een goede nederlandse uitdrukking te gebruiken; Door schade en schande leert men.

Dat JIJ het nu zonde vind en niet zou doen en dat je het daardoor afraad kan ik begrijpen. Maar ik wil het toch proberen :)
Even puntsgewijs:
Je kwam ergens met een .20 verbrandingsmotor als vergelijking.
Daar vlieg je een kist van 1 m30 spanwijdte en ruim 1 kg mee, dus ik heb nog even de Guillows info er bij gepakt en daar staat wat ik al vermoedde: .020 . Ongeveer 0,3 cc dus.
Ik heb ook even gezocht tussen mijn links en daar vond ik de site over Cox motoren, waarschijnlijk de typen waar Guillows op doelde.
Ik gok op de Pee Wee .020 (staat onder de Bees) of de Tee Dee .020
In het testrapport over deze laatste vond ik toevallig de maten van de gebruikte 3 blads prop: 3 1/8 x 2 1/2 ... Lijkt me heel erg klein voor zo'n Spit. Maar ga je groter dan is het maar de vraag of het model tijdens een langzame vluchtfase (start) overweg kan met het motorkoppel. Er zit namelijk geen staartrotor aan....;)
Dus als je iets electrisch wilt moet je in de richting van een vervanging voor een 0,5 - 0,8 cc motor gaan zoeken. (0,3 cc is voor vrije vlucht).

Dan over schade en schande: Ik heb er altijd de voorkeur aan gegeven om vooral van de fouten van anderen te leren. Er gaat desondanks door eigen toedoen nog wel eens wat mis.
Toch heb ik het vliegen geleerd zonder al teveel demotiverende total-loss gevallen.
Had ik mijn -voor een deel totaal niet met de werkelijkheid overeenkomende- denkbeelden gevolgd, dan was ik nu nog aan het knoeien.
Maar veel lezen -van in die tijd door ervaren, deskundige modelvliegers geschreven materiaal- en vragen hebben mij onnodige teleurstellingen bespaard. En ik heb mijn eerste vluchten -zonder brokken, die kwamen later pas- ook helemaal zonder hulp gemaakt. Dat was me met zo'n kistje als deze Spit nooit gelukt. Zelfs als er toen al simulatoren hadden bestaan.

Geschreven materiaal bevat tegenwoordig een hoop onzin en pertinent onjuiste informatie. Dat zie je meteen als je zelf de materie beheerst, maar voor nieuwelingen is het daardoor een stuk onoverzichtelijker geworden.
Er is wel een trend zichtbaar die het herkennen van foute info weer iets makkelijker maakt.
Als ik weer eens zo'n compleet onzinadvies tegenkom, dan is de poster daarvan meestal 15 jaar of jonger (niet zonder meer omdraaien, deze bewering, want dat is niet wat ik bedoel).
Kijk, die schreven vroeger niet in modelbouwbladen, want de redactie viste de onzin er meteen uit. Op een forum als dit is die zeef er niet.
Nou ja, als het echt heel erg is, zie je dat er wel eens wat van wordt gezegd, maar meestal blijft die zooi gewoon ongecorrigeerd staan.

Toch blijft er zat waardevolle info over die je niet 6 beurten laat overslaan voor je weer mag. Want dat is wat er anders gebeurt: 7 seconden vliegen, 3 uur repareren.
Als je de goede tips opvolgt stijgt je kans op succes. (7 uur vliegen, 10 minuten repareren)
Schade is niet nodig en schande is in the eye of the beholder....

Tip: geef de vleugel voldoende washout (tipverdraaiing) om de kans op een tip stall bij lage snelheden zoveel mogelijk te verminderen.
Houd de kist LICHT.
Leer eerst vliegen met een daarvoor wel geschikt model en daarna nog een tussenstap met een sneller type.

Succes!
 
Back
Top