Guillows Spitfire 1:16 elec. maken

@ Johan
Nu ik de afmetingen weet, ben ik het inderdaad met je eens Johan, maar in de eerste post staat : ''De bouwtekening raad aan om er een .20 brandstofmotor in te plaatsen". Van hieruit heb ik deze setup gebaseerd. Het was alleen maar met goede bedoelingen.
Ik had totaal geen idee, dat het kistje maar 60cm span had. Als ik dat had geweten, had ik zelf ook wel kunnen concluderen dat het een veel te zware setup is. Maar vanwege het feit dat dat motortje gelijk is aan een .26 brandstofmotortje...

Het is niet mijn bedoeling om een verkeerd advies te geven.

Jasper

@ ron,

tnx voor je input, zoals je ziet zijn alle 3 die topics nooit beeindigd (wat ik zo snel even kon zien) In het topic over de Spit had ik al een reactie gedaan met de vraag wat voor motor ik moest kiezen maar daar kreeg ik geen antwoord.

Dat filmpje had ik ooit al eens gezien. Ja zo kan het ook.. Dan ben ik snel klaar! Kunnen de spullen in de bak en kan ik wat anders kopen. Maar dat zien we dan wel weer :)

@ Bruno,

Mijn excuses, moest inderdaad .020 zijn ja, typfoutje :) Aan de hand daarvan klopt de optie die jasper geeft ook niet nee. Dat is veel te groot, maar nogmaals, mijn foutje.

Ik zal bij hobbyking eens zoeken naar een motor die als vervanging dient voor 0.5 - 0.8cc en de prop die jij noemt is dan echt de maximale grootte? Als ik het goed begrijp zou de kist anders om zijn lengte as gaan draaien door het motorkoppel.

Over de washout had ik al veel gelezen, alleen is het zo dat beide vleugels al helemaal gelijmt zijn. Kan ik de washout dan nogsteeds realiseren op de een of andere manier? En ik neem aan dat de TE omhoog moet komen aan de vleugeltip, maar hoeveel dan?

Ik doe alle mogelijke moeite om de kist licht te houden, overal waar ik wat kan besparen op gewicht gaat het mes erin, uiteraard wel zo dat de constructie sterk genoeg blijft.

greetsz

@ jasper,

zoals ik zei in mijn vorige post, totaal mijn fout! Dus zoals je zegt waren je bedoelingen goed alleen gebaseerd op mijn foute info :)

Evengoed bedankt voor je input!

nog even een kleine reactie op het filmpje, misschien erg makkelijk om zo te praten maar dit zijn mijn bevindingen.

Op het industrieterrein, niet echt snuggere lokatie,

- 1e poging; had moeten corrigeren met richtingsroer om in een rechte lijn te blijven rijden en vervolgens op te stijgen.
- 2e poging, teveel up waardoor de snelheid al daalt, dan een te krappe bocht en daardoor een beetje stall waardoor de kist begint te dalen. En toen was het afgelopen.
- 3e poging; motor valt uit. tja daar zal ik minder snel last van hebben zolang ik er voor zorg dat me accu vol is...
- 4e poging, hij vliegt toch echt als ik t zo zie.. na 4 keer vind ik dat toch wel redelijk. Op die grote reparatie na dan van poging 2 haha

Maar jij komt niet verder als 1 poging . :D

En tijd om na te denken wat je moet doen heb je niet , alleen er na kan je er over denken wat je gedaan hat moeten doen .

Het model van Roel kon wel tegen een stootje. ;)

Waar ga je het model mee bespannen ?

Mvg Johan

@ plotter,

Bedankt voor de mentale ondersteuning :) Ik snap dat je het goed bedoeld hoor.. maar mijn mening is nogsteeds dat het wel moet kunnen. Zoniet dan kom ik daar snel achter. En bij poging 1 had ik geeneens up gegeven, ik zou stoppen en opnieuw proberen. Desnoods net zo lang tot ik er een goed gevoel bij heb dat het opstijgen goed gaat.

Er zit spanpapier bij het model, dus ik ga dat maar gebruiken denk ik. Ik moet alleen nog even bekijken wat de beste, lichtste manier is. Dat ik een aantal jaar terug een model heb bespannen heb ik volgens mij eerst het hout ingesmeerd met spanlak, toen het papier erop en daarna weer insmeren met spanlak.

Dat lijkt me alleen een beetje zwaar, ik zie nu hier en daar dat mensen water gebruiken? Ik begrijp alleen nog niet helemaal hoe.

@ plotter

Tnx, zal ik zeker doen! En jij bedoeld zeker dat oracover wat je dan moet aanbrengen met een veredelde strijkbout :D Lijkt me inderdaad niet het makkelijkste werkje!

Voor de meeste mensen werkt krimpfolie een stuk eenvoudiger dan papier of zijde met spanlak.
Maar er is een eigenschap die deze (huis, tuin en keuken) folies ongeschikt maakt voor jouw toepassing: ze geven geen torsiestijfheid aan het frame.
Papier, nog meer dan zijde, doet dat wel.
Foliebespannen vleugels moeten van zichzelf al torsiestijf zijn. Zo niet, dan heb je een model met automatische roll, de ene keer linksom, de andere rechtsom... ;)
De enige folies die papier kunnen vervangen vind je bij in vrije vlucht gespecialiceerde zaken: Mike Woodhouse - Free Flight Supplies
Washout kun je er in onbeklede toestand wel instomen, sterker, zo haal je ook ongewenste verdraaiingen uit vleugel en staartvlakken.
Op zo'n kistje met 60 cm spanwijdte zou de achterlijst aan de tip ongeveer 1 cm hoger moeten liggen dan aan de wortel (t.o.v. de voorlijst, natuurlijk).

Dus de beste optie om dat aan te pakken is, vleugel fixeren in de juiste positie op een plankje aan de wortel en de tip MET de juiste verdraaiing, en dan de gehele vleugel boven de waterkoker houden.

Of gewoon de vleugel boven de waterkoker houden en met de hand de verdraaing eraan geven, wat kan resulteren in een verschillende verdraaing per kant.

De vleugel heeft in de onbedekte status absoluut geen torsiestijfheid viel mij al op en dit zou dus moeten verdwijnen op het moment dat ik hem bekleed heb?

Ik heb overigens ook meteen maar 4gr servo's gekocht :)

Michel, suc6, je zult niet de laatste zijn die eerst een schaalkist prachtig bouwt..
over deel 2 ben je hierboven al genoeg doorgezaagd.

Ervaren helivliegers hebben meer kans om wat modellen over te slaan....
als je een hardcore 3d vlieger bent. Niet met een coax fp oid.

Ik ben zelf een tig jaren ervaren vlieger, met kleine electro modelletjes en wedstijden indoor kunstvlucht.

Pr jr geleden zon leuk schaal modelletje gekregen, een p40, bedoelt voor elastiek aandrijving,
gebouwd en prachtig 'geweatherd' laten schilderen door onze indoor van gog.

Van de toenmalige kyosho chessnaatjes, zeer goed vliegende kistjes,
de radiobesturing overgebouwd.

Maar t vliegtuigje was met deze lichtste 1S kyosho 3kan micro besturing al te zwaar, was een kreng.
Alleen volgas in de lucht te houden, stopte met vliegen al bij een flauwe bocht, alleen met veel kunst en vliegwerk aarzelend on air te houden. Geen lol aan, rc er weer uit gesloopt.

De enige plek waar zon vliegtuigje thuis hoort is glimmend op de kast..

Laatst bewerkt:
[URL="
[/URL] krijg je als je een niet-modelbouwer loslaat op zo'n kistje.
Slordiger en smeriger heb ik ze zelden gezien.
Normaal zou je als je je kennis en kunde bij een club op peil laat brengen nooit tot dit peil afzakken, maar de basisvaardigheden schijnen daar ook in rap tempo te verdampen.
Kijk maar eens naar het aantal modellen dat uit wat schuimplasticplaat in elkaar geknoeid worden.
Een enkele keer zie je wat voor moois een echte modelvlieger daar nog van kan maken, maar meestal is het bagger....

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm Bruin, die heeft m in ieder geval af gekregen..
Zon stokjes/papier geval was 1 van mijn eerste projecten die ik als jonkie nooit af heb gekregen...
En nu ook niet meer aan zou beginnen.

> Kijk maar eens naar het aantal modellen dat uit wat schuimplasticplaat in elkaar geknoeid worden.

:bad-words: Voel me behoorlijk aangesproken hoor! :bad-words:

Laatst bewerkt:
Hmm Bruin, die heeft m in ieder geval af gekregen..
Zon stokjes/papier geval was 1 van mijn eerste projecten die ik als jonkie nooit af heb gekregen...
En nu ook niet meer aan zou beginnen.
Dat soort modellen zijn ook totaal ongeschikt voor beginners.
De fout kan op twee plaatsen zijn gemaakt:
Of de winkelier in kwestie zou er beter aan doen een ander vak te kiezen, als hij dat soort modellen aan beginners verkoopt.
Men heeft zelf via internet, ongehinderd door enige kennis van zaken, gedacht dit wel 'even' te doen.

> Kijk maar eens naar het aantal modellen dat uit wat schuimplasticplaat in elkaar geknoeid worden.
:bad-words: Voel me behoorlijk aangesproken hoor! :bad-words:
Tja, schoen, passen, enz...:mrgreen:;)
Overigens vind ik het bouwen van experimentele modellen juist wel een perfect toepassingsgebied voor schuim.
Ik kan me daarvoor op dit moment geen beter materiaal voorstellen.
Maar als alles dan is uitgezocht en bepaald, dan zou een mooi afgewerkt model met een wat duurzamer constructie toch niet misstaan....:rolleyes:

Overigens heb ik op al die Joeptjoep filmpjes nog geen goed gebouwde en al helemaal geen netjes afgewerkte Guillows conversies gezien.
Vliegen doen ze zonder uitzondering als geleide projectielen, dus een beetje 'schaal' vliegbeeld zit er ook al niet in.

Het is overigens heel best mogelijk om op dat formaat mooi afgewerkte stick & tissue modellen te bouwen.
Kijk maar eens in het vrije vlucht forum naar de produkten van collega Moerman. Maar hij is dan ook geen beginner.....

@ niek, we gaan het meemaken, Heb al meerdere malen gelezen dat de spitfire niet op een grammetje meer of minder kijkt doordat hij zon grote vleugeloppervlakte heeft :)

Ik zal binnenkort de weegschaal is pakken, kijken op hoeveel gewicht ik al zit.

@ Johan. Kijk, het vliegt toch echt. En ik hoef helemaal geen extreme dingen te doen met het kistje, als ik leuk rondjes kan vliegen ben ik al blij :)

@ Bruno, hahahahahahaha ja mooie spitfire. Als mijne zo word dan ga ik er met me maat 45 op staan. Dat laat ik niet toe dat het zo word hoor! Aan de andere kant, kijk eens naar de leeftijd van het mannetje, hij bouwt in ieder geval wel en je moet ergens beginnen!

En wat ik hier en daar lijk te proeven is dat er meerere mensen vanuit gaan dat ik ook helemaal niet kan bouwen. Toch wel grappig want ik heb nog niets laten zien :D

Dan weer even terug on topic, even geen negatief gepraat over wat niet kan. Weet iemand mij dan wel te vertellen wat voor type motor en esc ik moet hebben? Ik moet zometeen beginnen met servo's inbouwen en dan vind ik het wel prettig als ik al weet hoe zwaar me motor enz. is

Greetsz

Super, bedankt plotter.

Goed, nu zijn de vleugels nagenoeg klaar alleen moet ik nu de washout nog realiseren.

Kan ik de eerder door mij genoemde methode (Vleugelwortel en tip verdraait fixeren met juiste washout op een plankje en dat in zijn geheel boven het stoom houden) gebruiken of moet ik de washout met de hand erin stomen?

Ik ben wel bekend met het gebruik van warm water en balsa maar stomen nog niet.

Kan dit tevens geen kwaad voor mijn lijm? (pattex witte houtlijm)

greetsz

Back