Guillows Spitfire 1:16 elec. maken

Een tip verdraaing word door een helling waar je de vleugel opbouwd creert .

Met water of stoom krijg je zoiets niet geregelt .
Niet aan beginnen dus.

Mvg Johan

Hoi Michael.

Zou niet te veel torsen aan de vleugel.
Mogelijk kan je het verhelpen door bijde ailerons een tikje down te geven, zo kreeer je meer draagkracht op de tips.
Weet niet of het verband houd, maar bij vrije vlucht toestellen worden nogal eens achteraan de vleugel aan de tipeinden plaatjes aangebracht die wat geplooid worden.
Iemand die aan vrije vlucht doed zal u hierover zeker beter kunnen inlichten.

Johan.

Bruno van Hoek:
Washout kun je er in onbeklede toestand wel instomen, sterker, zo haal je ook ongewenste verdraaiingen uit vleugel en staartvlakken.
Op zo'n kistje met 60 cm spanwijdte zou de achterlijst aan de tip ongeveer 1 cm hoger moeten liggen dan aan de wortel (t.o.v. de voorlijst, natuurlijk).

Dit moet ik dus vergeten? ik heb de vleugel inderdaad recht gebouwd dus mijn enige optie zou zijn ailerons iets naar beneden trimmen. (hoeveel mm?)

bedankt johan, ga ik dat er vanmiddag in zetten :)

Hoe groot word de stuka? Mijn spit heeft een spanwijdte van 70cm. Framewerk is bijna helemaal klaar, dan nog de laatste stukjes wegdremelen om gewicht te besparen en dan moet ik nog een motor/esc/lipo/prop uitzoeken...

Dan bekleden en kijken of ie de lucht in wil :D

Hmm, kan je je reacties niet bewerken op dit forum? <-- jawel dus, ik zie alleen al die knoppen niet met de oude i explorer op me werk :S

Johan, klopt het wel dat ik mijn ailerons een tikje down moet geven? De washout zou namelijk 1 cm omhoog moeten zijn aan de trailing edge van de vleugel. Hierdoor creer je minder lift op de tips en dus verhoudingsgewijs meer aan de vleugelwortel.

Hierdoor krijg je geen tipstall maar een stall over de hele vleugel en daarmee geen duikspiraal omlaag. Ik zou dan juist denken aan de ailerons een tikje omhoog...

Of zit ik nu met een compleet verkeerde beredenatie?

grts

Laatst bewerkt:
Het is de Gui-508, 1/32.
Kleiner nog dan jouw spit.
Hiervoor gebruikt hij de electro van de mini Troyan.
Wel Michael, nu laat je mij zelf twijfelen, bij down drukt de lucht onderaan tegen de vleugel, bij up geeft de lucht een grotere lift.
Denk nu ook dat up beter is, omdat je dan meer lift genereerd.
Zulks een spit vleugel is nog altijd een raadsel.
Mogelijk krijg je hier nog de goede oplossing van een kenner.
Maar houd het voorlopig maar bij up.

Johan.

Laatst bewerkt:
klopt, die filmpjes had ik al eens gezien :) Daar zie ik inderdaad ook weinig washout..

Toch heb ik er meerdere berichten over gelezen dat ze 1cm washout erin bouwen. Maar daar is het bij mij nu dus te laat voor.

Misschien dat bruno een toevoeging kan doen??

Bedoeling van wash-out is dat middensectie van vleugel eerder overtrekt dan (één van) de tips. Zo krijg je een waarschuwing, want zou een tip als eerste overtrekken dan rolt je toestel opeens die kant op, bij voorkeur tijdens landen.
Beide ailerons omhoogzetten werkt alleen als ailerons niet over hele vleugelachterkant lopen. Fraaie oplossing is het niet.

Eerst even een weekendje engeland, dan gaan we weer verder.

Gisteren trouwen even t kistje tot zover gewogen. Zit nu net op de 100gr!
Moet ik alleen nog de stringers van de romp lijmen, ontvanger, accu, esc en motor plaatsen.

Hier dan maar een klein overzichtje met de voortgang van de bouw...

Ben net klaar met het stomen van de vleugels, alle dank aan Bruno! werkt perfect met de waterkoker!

full

full

full

full

full

full

En nog even een filmpje, alles zit los in elkaar geschoven dus het loopt allemaal nog niet helemaal lekker..

Ben nu bezig met de bevestiging tussen de romp en de vleugel, alleen verslapte me aandacht al dus we gaan een andere dag maar weer verder!

Greetszz

Laatst bewerkt door een moderator:
Die V-stelling hoort bij een vrije-vlucht model.
Met aillerons is dat veel te veel en onnodig, mogelijk zelfs hinderlijk....
Ik schat dat 2cm aan de tips voldoende is.
Wash out kan ook wel iets minder, zo op het eerste gezicht...
Roeruitslagen ook, dit is dodelijk....

Back