die kv zal dan wel zijn wanneer de motor optimaal draait.
Nee, zo werkt hett niet helemaal.
Kv is een rekenwaarde die konstant is voor een motor: toeren per volt.
Zelfs als je een motor blokkeerd en dus geen toeren meer heeft, dan nog heeft ie dezelfde Kv="toeren per volt"
De "volten" waar je hier mee werkt is de spanning die de motor als generator opwekt min de stroom x inwendige weerstand.
Onbelast heb je alleen de nullaststroom (meestal ongeveer 10% van stroom die je met prop in de praktijk hebt, en ook nog afhankelijk van de timing), daarom:
Kv = ongeveer onbelast toerental / accuspanning.
Belast gaat die I x Ri meetellen en daalt het toerental dat je kan bereiken.
Als je belast rond 80% van Kv x accupanning zit, dan zit je goed.
(90% voor een optimaal angepaste 2 pool motor, soms maar 60% bij een noodzakelijk overbelaste speed 400 of 600.
Samen met gewicht van de motor (warmtemassa, zegt iets over hoeveel vermogen de motor aankan) zegt Kv het meeste over het karakter van een motor. De Andere zaken (nullaststroom, inwendige weerstand) zijn bij goed ontworpen motoren (en dat zijn de meeste tegenwoordig) dan vergelijkbaar.
Als een vliegtuig geschikt is voor een "40" (6.5cc), dan vraag je niet of dat een irvine of een magnum motor moet zijn. Als ze willen starten, dan zullen ze allebei wel werken.
Voor elektromotoren: Kv en gewicht zijn als het ware de "CC's" van en motor.
Als je mij tegenwoordig vraagt "wat voor motor", dan noem ik ook een motor van X gram en Y toeren per volt.
(kandidaat voor FAQ)