GWS gaat borstelloos.

@Pjotrrr: niet met de nieuwe hyperion Litestorm 20C series bij ACW! en die link ziet er ook wel goed uit, super voor micro-shockies onder de 150g :D
Wel lekker cheap, hopelijk gaat ACW die ook verkopen, al zal die wel ten koste gaan van hun eigen (wel zupahkwaliteit hoor, heb er nu al 2 in gebruik) DIY cdrom motor.
Misschien een nieuwe trend na de fietsbel? zouden we deze dan ook geen mooie naam moeten geven :lol: ?

die kv zal dan wel zijn wanneer de motor optimaal draait.

Nee, zo werkt hett niet helemaal.
Kv is een rekenwaarde die konstant is voor een motor: toeren per volt.
Zelfs als je een motor blokkeerd en dus geen toeren meer heeft, dan nog heeft ie dezelfde Kv="toeren per volt"
De "volten" waar je hier mee werkt is de spanning die de motor als generator opwekt min de stroom x inwendige weerstand.

Onbelast heb je alleen de nullaststroom (meestal ongeveer 10% van stroom die je met prop in de praktijk hebt, en ook nog afhankelijk van de timing), daarom:
Kv = ongeveer onbelast toerental / accuspanning.

Belast gaat die I x Ri meetellen en daalt het toerental dat je kan bereiken.
Als je belast rond 80% van Kv x accupanning zit, dan zit je goed.
(90% voor een optimaal angepaste 2 pool motor, soms maar 60% bij een noodzakelijk overbelaste speed 400 of 600.

Samen met gewicht van de motor (warmtemassa, zegt iets over hoeveel vermogen de motor aankan) zegt Kv het meeste over het karakter van een motor. De Andere zaken (nullaststroom, inwendige weerstand) zijn bij goed ontworpen motoren (en dat zijn de meeste tegenwoordig) dan vergelijkbaar.

Als een vliegtuig geschikt is voor een "40" (6.5cc), dan vraag je niet of dat een irvine of een magnum motor moet zijn. Als ze willen starten, dan zullen ze allebei wel werken.

Voor elektromotoren: Kv en gewicht zijn als het ware de "CC's" van en motor.
Als je mij tegenwoordig vraagt "wat voor motor", dan noem ik ook een motor van X gram en Y toeren per volt.

(kandidaat voor FAQ)

Even voor de duidelijkheid:
Ik heb het alleen over de geschiktheid voor een indoorshocky en daarvoor ga ik niet graag groter dan een 20C 350 pakket, dus max 7 amps continu....
En dan kan er helaas geen 8x4 prop op....
Groter pakketje en dan slowflyer voor binnen of shocky voor buiten prima....

Ik heb wel eens gehoord dat je voor hoveren beter een kleine sneldraaiende prop kunt hebben, dan een grote langzaamdraaiende prop.

Zou komen doordat de kleinere prop minder koppel reactiekracht tot gevolg heeft. Is dat waar?

Bij 20C 300mah Litestorm heb je 6A continu, 30-seconds bursts van 30C dus 9A zijn ook mogelijk, dan moet je alleen niet te vaak vol gas vliegen en gewoon de extra power alleen gebruiken als het nodig is. Maar dat is idd niet erg praktisch.

Volgens mij kun je beter een grote prop met weinig spoed hebben, kun je veel beter throttle managen (door kleine spoed beter gas doseren) en met een kleinere prop kun je minder goed throttle managen (teveel gas, te weinig gas) hoewel hij wel sneller reageert.
[EDIT] ooh sorry niet helemaal goed begrepen, je bedoelt natuurlijk het koppel dat hem laat torquen. Met een kleine prop heb je dat waarschijnlijk minder, maar bij een grotere prop heb je wel een bredere propwash over je rolroeren zodat je beter bij kunt sturen. En daarbij komt mijn verhaal hierboven dat je met minder pitch en grotere prop beter gas kunt doseren.
een te kleine of te grote prop is nooit goed dus moet ie daar tussenin zitten :D

@proper:
Dat klopt van dat koppel. In het begin vloog ik mij ulti ("oud" type indoor acro liever met 3s350 en 8x4 dan met s2 350 en 9x5 hoewel het beide evenveel trekkracht gaf op de typhoon 6/3D.
Die voorkeur is dus heel persoonlijk.

Tegenwoordig vlieg ik met 2s (1200 of 800) en weer grotere 9x5.
Twee redenen:
1. Ik kan wat beter sturen en hoveren gaat makkelijker (zeker als je accu achterin de staart lazert tijdens het hoveren :oops: )
2. Mij 3s 350 pakketjes zijn versleten, omdat die toch wel veel "C" moesten verwerken, waarmee Pjotrrrs punt maar weer eens gedemonstreerd is dat je maar beter wat rustig aan kan doen.

hoe groter de prop, des te meer hij lijkt op een helirotor, des te beter hij kan hoveren lijkt mij zo ff simpel gedacht :D

Wat betreft trekkracht klopt dat wel, maar het gyroeffect van die grotere prop speelt dan ook een grotere rol.

Een klein propje stuurt veel neutraler, maar kost wel meer vermogen.

"het beste" is altijd een combinatie van verschillende dingen. Persoonlijke voorkeur speelt een doorslaggevende rol en is daarom niet in een formule te vangen (zie (of liever maar niet) de zinloze diskussies met een zeker L vd H)

http://rc-letmathe.de/product_info.php?products_id=375&osCsid=0025e2793248b9632d9ade403fdc56e5

GWS 2205/15T Motor + ESC15A Regler Set 49,50EUR

GWS%20Motor+Regler.JPG

Technische Daten Motor:

Gewicht: 29g
spez. Drehzahl: 1300U/V
Nennspannung: 7,4V / 2 Lipo)
Strom: 5 - 12 A
Maße: 28x23mm (DxL ohne Welle)

Technische Daten Regler:

Gewicht: 16g mit Kabeln und Steckern
10 A Dauerstrom, 15 A, 5 Sek., bei guter Kühlung

2 bis 4 LiPos mit automatischer Erkennung der Zellenzahl, Rückregelung bei Unterspannung

BEC
Auslieferungszustand mit Bremse (abschaltbar)
Überstromschutz 15A
Temperaturschutz 95°C

Folgende Daten haben wir ermittelt(abweichend von den Herstellerangaben):

-Prop 7x3,5----7,4V----5,2A----230g
-Prop 8x4------7,4V----7,8A----313g
-Prop 7x3,5----11,1V--9,3A----420g

Kijk, nu wordt 't leuk, vond de motor al zo veel amps zuipen....
Als dit klopt (en ik denk dat men daar wel kan meten) is het DE nieuwe budgetmotor voor een indoor shockflyer!
Overigens heeft www.allerc.com voor 36 dollar (+$10 verz.) een combodeal voor de GWS motor met CC Thunderbird 9 regelaar, dat is dus voor 40 euri en een paar duppies op je deurmat :yes:

ron van sommeren zei:
Een bespreking, Lucien Miller heeft al meerdere motoren besproken:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=467899

Heerlijk toch, een gloednieuwe motor, en meteen herschikken van de registers... die Yankees zijn ook nooit tevreden... :D

Wat GWS maakt verbeteren ze gewoon. Bigger, always bigger... Amerika.

Er zal wel wat potentiëel inzitten, een 12 stator motor, Hmmm, wat dikkere magneten erin om de reuze luchtspleet te verkleinen... Zullen we eens nader moeten bekijken...
Wat de Amerikanen kunnen, doen wij misschien (nog) beter...

Back