gyro in vliegtuig

hallo,
Ik wil twee gyro's in mijn chipmunk bouwen maar wat zijn hier eigenlijk de voordelen van? Het is dat ik ze een keer gekregen heb en het toch een keer wil uitproberen.

Grt robert

Voordeel van een goede gyro is dat deze je kist veel mooier rechtuit laat vliegen bij veel wind. Een op je rolroer helpt al heel veel, een tweede op je hoogteroer en hij zou als over rails moeten vliegen. Afstellen zal wel een klus worden. Als je 2 kanalen over hebt zou je het vanaf je zender kunnen doen (mits de gyro's een extra aansluiting hiervoor hebben natuurlijk). Ik wil het zelf ook nog eens proberen met een oude gyro maar dan eerst op een depron kistje....
Als je 2 servo's op je rolroeren hebt wordt het al lastiger, veel extra functionaliteit raak je dan kwijt. Ook een V staart of tailerons zijn haast niet te doen met een gyro zonder extra elektronica.

Plak je gyro in ieder geval met dik dubbelzijdig schuimtape vast zodat kleine trillingen geabsorbeerd worden.

Als ik het goed gevolgd heb op YouTube dan kun je de gyro zo instellen dat hij niet/nauwelijks werkt. Als het toestel goed vliegt zonder gyrowerking dan kun je de werking ervan bijregelen (op de grond met schroevendraaier) met kleine stapjes, teveel respons levert ook niet het gewenste resultaat op.

Het werkt echt, er is zelfs een model zonder verticale stabilisator, "weerstandskleppen" aan de vleugeltips worden "gyro"gestuurd gebruikt om de yaw te regelen en dat werkt perfect.

Feit dat dat toestel crashed heeft er meer mee te maken dat men

1: de gyro afgesteld heeft voor het hooveren
2: men zegt: "can you just blow that plane apart if you go fast enough"

Dus dat doen ze zichzelf wel aan natuurlijk ;)

Een beetje gyro heeft een extra draadje wat je in je ontvanger steekt. Op dat kanaal kun je dan de gevoeligheid op afstand instellen op je zender. Koppel dit aan een schuif of draaiknop of meerstandenschakelaar om de gyro netjes af te regelen zonder telkens te moeten landen.

Je kan met een gyro niet langzamer vliegen dan de stall snelheid, dat blijft de grens. Als je tegen dat punt aan gaat lopen worden de meeste toestellen wat wankel. Een gyro kan dan sneller reageren dan de meeste piloten en zou je dus net iets langzame kunnen vliegen. Als je echt goed kan vliegen maakt het dus veel minder verschil.

kijk zo weten we dat ook weer we gaan hem erin zetten en ga zelf ondervinden wat de voor en nadelen zijn ik hhop dat het meer voor als nadelen worden.

Wanneer je een goed en gemoedelijk vliegend model hebt zal je weinig of geen voordeel hebben aan giro's in je vliegtuig. Een zenuwachtig lastig te vliegen model kan je een heel stuk "rustiger" maken met zo'n giro.
Het is al geschreven, een giro kan veel sneller reageren dan jij kan dus wanneer het model van de "rechte lijn" afwijkt zal de giro dat al compenseren voordat jij het gezien hebt. Je ziet het ook in het filmpje. Het model is op zich een makkelijk en stabiel te vliegen model. Ga je echter hooveren dan wordt het een heel stuk instabieler en moeilijker om onder controle te houden. Met de giro's op een hoge gevoelligheid hing het model behoorlijk stabiel aan z'n prop. De vlieger hoefde nauwelijks nog te sturen.
Toen hij horizontaal ging vliegen ging het echter mis. De giro's (er zitten er drie in!) reageerden veel te snel en te veel waardoor het vliegtuig de gekste bewegingen maakte. De vlieger was blij dat hij hem nog onder controle kreeg. Het model vloog als een spreekwoordelijke zwangere eend!
Vrijwel alle moderne giro's hebben inderdaad de mogelijkheid om de gevoelligheid via een extra kanaal in te kunnen stellen. De meeste kan je zo goed als uit zetten!
Pas wel op dat je "gewone" giro's neemt en geen heading-lock giro's. Wanneer je bij heading-lock giro's de gevoelligheid (ook wel gain genoemd) op minimaal zet dan stuurt de servo ook vrijwel niet meer! Dat zou betekenen dat je dan je model niet meer kan besturen.
Gewone of te wel rate giro's hebben dit probleem niet. Met de gain kan je de werking van de giro naar minimaal regelen maar je stuurcommando's worden onveranderd doorgegeven.

Pas wel op dat je "gewone" giro's neemt en geen heading-lock giro's. Wanneer je bij heading-lock giro's de gevoelligheid (ook wel gain genoemd) op minimaal zet dan stuurt de servo ook vrijwel niet meer! Dat zou betekenen dat je dan je model niet meer kan besturen.

Dat geldt niet voor de Fuzzy professional/V3 van ACT Ernst, bij deze gyro overruled altijd je stick zodra je hem beweegt, ook in de heading-lock mode.

dus als ik het allemaal goed begrijp is een gyro een handig hulpmiddel bij het hooveren, zodra je weer gewoon wil gaan vliegen moet je de gyro zo goed als uitschakelen?.

groetjes robert

Je hebt het niet begrepen .

Niet om te hoveren maar voor het normale vliegen is een gyro op je rolroer gedacht .

Experimenten zoals op het filmpje gaat 100% verkeert uit .

Mvg Johan

Back