gyro in vliegtuig

Het is veel goedkoper om het hoovern zonder gyro's te leren .

Gyro's moet je op een bepaalde houding in het horizontale model worden vastgezet .

Ga je met de neus recht omhoog kan de gyro niet meer normaal werken .

Zou je (in theorie) 2 stuks op hoogte en zijroer zetten in vertikale positie voor het hoovern kan je daarmee niet meer normaal recht vliegen .

Mvg Johan

Als je wil leren hoveren, bouw een shockflyertje en ga daarmee aan de slag. Die hoveren erg makkelijk en torquen niet echt veel dus is een mooie instap.

Het is veel goedkoper om het hoovern zonder gyro's te leren .

Gyro's moet je op een bepaalde houding in het horizontale model worden vastgezet .

Ga je met de neus recht omhoog kan de gyro niet meer normaal werken .

Zou je (in theorie) 2 stuks op hoogte en zijroer zetten in vertikale positie voor het hoovern kan je daarmee niet meer normaal recht vliegen .

Mvg Johan

Sorry, hier ben ik het niet mee eens. Een gyro meet hoekversnelling tov de as van de gyro. Deze as moet overeenkomen met de richting waarin het te corrigeren roer werkt. Dit verandert niet als je met de neus omhoog gaat vliegen. Linksaf blijft dan gewoon linksaf. In een heli werkt de gyro ook in alle orientaties. Of je nu rechtdoor vliegt of aan het tic-toc'en bent waarbij de neus recht omhoog hangt, de gyro blijft gewoon zijn werk doen.

Het komt allemaal neer op een goede afstelling in je toestel. De gevoeligheid moet je net zo lang opvoeren tot het model begint te zwabberen, dan ben je net te ver. Draai de gain dan iets terug en je gyro staat goed. In het filmpje met de shock flyer zie je dit zwabberen heel goed. Wat je ook goed ziet is dat het kistje niet erg stijf is. dat maakt het afstellen van een gyro extra lastig.

hallo mrblobby,

dus u zegt juist dat een gyro weer wel kan helpen bij het hooveren?

wordt wel een beetje lastig zo WIE HEEFT ER NU GELIJK?

als ik het zo terug lees komt het mischien een beetje lullig over maar zo is dit niet bedoelt!!!

grt robert

Robert,

Je hebt een gyro liggen toch? Bouw hem gewoon in en ga eens aan het experimenteren. Ik denk dat het wel degelijk kan helpen bij het hoveren. Ik weet niet of je een goedkoop schuim toestelletje hebt waar je wat mee kan experimenteren? Anders een Depron kistje in elkaar zetten, dan kost het in ieder geval geen mooi vliegtuig als het mis gaat.
Als je de gyro aansluit en je houd hem in je hand dan kun je al mooi zien hoe hij werkt. Je moet hem nl in de juiste richting vastplakken anders krijg je hele rare dingen. Post ook eens wat meer info over de gyro die je hebt.

Succes!

hallo mrblobby,

dus u zegt juist dat een gyro weer wel kan helpen bij het hooveren?

Dat kan zeker. Er heeft bij ons een tijdje een Acromaster met een gyro op het rudder gevlogen, en dat maakt hoveren wel degelijk makkelijker.

wordt wel een beetje lastig zo WIE HEEFT ER NU GELIJK?

Uiteraard, wat een domme vraag zeg, heb IK gelijk :)..

Vergeet je gyroplan, zo leer je niet hoveren, zo leert je toestel hoveren. Hoveren leer je juist door het zelf te doen, niet door taken af te schuiven op een gyro.

Echt.. bouw een shockflyertje en dan heb je op een niet te winderige dag in 1 dag het hoveren geleerd..

Een chipmunk hoort niet te hoveren en is ook niet echt een makkelijk toestel om het mee te leren..

Om kaarsrechte kunstvlucht programmaatjes te vliegen kan het een heleboel doen zo'n gyro, maar ja, mag niet op de wedstrijden:p

het is voor mij ook niet de bedoeling om wedstrijden te gaan vliegen ik vindt dat hooveren gewoon een geweldig mooi gezicht als ik het anderen zie doen en dat wil ik gewoon ook kunnen.

voor Hezik,

Je hebt gelijk dat de chipmunk hier niet geschikt voor is als ik dat prophangen ga uitproberen gaat de gyro in een funtana!

grt robert

ik vindt dat hooveren gewoon een geweldig mooi gezicht als ik het anderen zie doen en dat wil ik gewoon ook kunnen.

Als je er een gyro instopt en dat blijkt te werken (zelf geen ervaring mee) dan ben jij het niet die hovert, maar de gyro. Dan kun je beter je toestel laten vliegen door een piloot die het wel onder de knie heeft, komt op hetzelfde neer, kost je alleen geen gyro;)

daar heb je enigzins wel gelijk in mischien ga ik dan toch maar een shockflyertje aanschaffen en het daarmee leren!

grt robert

is het leren hooveren ook te doen met een flight simulator of komt dit niet overheen met de werkelijkheid?

Het aanleren van hoveren komt aardig overeen met de werkelijkheid, als je in de werkelijkheid ook met vergelijkbare shockflyer zou vliegen met windstil weer of indoor. Ga je naar buiten, dan komen er direct leuke variabelen zoals wind bij:D Maar zoals al eerder gezegd op dit forum; de basisbeginselen zijn er heel goed mee te leren.

Grt.

Er zijn genoeg gyro's te koop waar je meer dan 2 servo's op aan kan sluiten, maar die lijken me niet praktisch in een vliegtuig :)
Jakko

Back