Gyro Trex600 Nitro Pro doet raar

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Krismolleke, 21 aug 2014.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..leuk, is niks mis mee,

    afstellen naar methode Venlo

    suc6,
    Uwe
     
  2. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ik heb hem toch nog een halve draai moeten dichtdraaien. Hij kwam maar niet op toeren en de olie droop uit de uitlaat. Daarna 8 min met een volke bak kunnen vliegen en de motor was onderaan maar een beetje warm. Zalig die nitro!!
    :-D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Eumz
    Zou toch ff door het afstelverhaal gaan...

    Volgas moet hij een net rookspoor blijven geven. Test je door 10 sec oid voluit recht omhoog te gaan. Tijdens de tocht omhoog mag de rookpluim niet minder worden. Gaat de rook weg en de motor kakt in, snel omlaag komen en de hoofdnaald verder open
    Bovenin ga je naar hoover, dus ga je effectief naar halfgas.
    De rookpluim moet dan hetzelfde blijven.
    Niet opeens even een tel wegvallen, of even dubbel.

    Is de pluim niet constant bovenin, staat de middennaald niet goed.

    Staan die twee goed, zou je in principe gewoon oneindig stationair moeten kunnen draaien zonder dat hij verzuipt met optoeren.
    Verzuipt ie wel na een tijd stationair, staat je mengselschroef niet goed.

    Deze 3 moeten met elkaar kloppen.
    Klopt het eenmaal, hoeft je doorgaans alleen de hoofdnaald nog te verstellen.
    Klopt het niet, kun je in hoover een rijk mengsel hebben, en volgas arm...
    Daar zijn meer heli's mee omlaag gekomen...
    Gesmolten zuigers en zo

    Volgend leuk punt: motor mag niet veel optoeren als je omlaag komt.
    Doet hij dat wel, heb je kans op overtoeren, wat ook schade kan maken.
    Heb je een governor, moet je hem ff nakijken..
    Op curves is de curve op dat punt te hoog

    O ja, de motor moet na landing meteen naar stationair gaan.
    Blijft hij hikken, of even in toeren hangen, stond hij te arm.
     
  4. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Dus misschien de kleine naald wat armer zetten dan?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, het hele verhaal even uitvoeren
    Zonder erbij te staan, kan ik nl niet zien/horen of het werkelijk je middennaald is, of je mengselschroef
    je kunt nl met de ene naald een andere naald maskeren... tot je voluit gaat vliegen, dan komt het opeens omhoog en heb je ook meteen een uitdaging

    daar was een prachtig verhaaltje van, door wrobijns geschreven
    alleen blijkbaar heeft zijn club de site veranderd, en ik kan het ding ff niet meer vinden.


    Gaat om de volgorde.
    alles moet met elkaar kloppen, en bij een nieuwe uitlaat/motor/brandstof moet alles weer even met elkaar kloppend gemaakt worden.

    Eerste test, met warme motor:
    hoover. neerzetten, meteen naar stationair.
    knijp de aanvoerleiding dicht, en tellen.
    5 sec geen verandering in toerental, ok.
    langer dan 5 sec geen verandering, mengselschroef te rijk.
    (veel) eerder verandering, mengselschroef te arm.

    tweede test, hoofdnaald.
    die 10 tellen recht omhoog, vol pitch.
    motor moet sterk doorlopen, met een goede rookpluim (kun je ook niet iedere dag testen, aangezien je op bewolkte dagen de pluim niet lekker ziet)
    wordt de pluim dunner naarmate hij langer volgas draait, staat de hoofdnaald te arm.
    is de rook weg, omlaag en rijker zetten.
    verdwijnt de rook en kakt de motor in, dan is hij bezig vast te lopen, omlaag en rijker zetten.
    Let hiermee ff op: heb je vrolijk 15 graden pitch op de bladen staan, kakt hij natuurlijk zowieso in. Normaal zou hij met 10 a 12 graden gewoon sterk door moeten lopen, maar als je dus meer pitch hebt staan of er is wat anders aan de hand (uitlaat geeft minder vermogen bv, of brandstof met minder puf) moet je de afstelling pakken waarbij hij het beste omhoog ging, zonder arm te staan.

    bovenin de overgang tussen volgas en hoover - rook hoort constant te blijven.
    zie je een "puf" extra rook: middennaald te rijk
    verdwijnt de rook een tel, middennaald te arm.


    let wel, iedere keer als een naald wordt verzet, moet de rest even nagekeken worden.
    klopt alles eenmaal 1 keer, kun je het meestal bij de hoofdnaald houden.
    maar het spul moet wel een keer eerst goed zijn gezet.

    Rook-prestatie-geluid
    kost ff tijd voor je hem doorkrijgt, maar op een gegeven moment heb je hem en zie je het in 2 tellen.
     
  6. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Bedankt voor je uitleg Student. Ik had al een paar keer de uitleg opgevolgd van op rc-heli-zwartewaal (Afstellen van een brandstof motor), maar het is allemaal toch veel "fingerspitsengefühl" denk ik toch. Ik heb alleen schrik om de boel stuk te draaien.
    Dat van de pitch ga ik zeker nog eens nakijken; dat is alweer 3 maanden geleden dat ik dat afgesteld had.
    Gisteren had ik de hoofdnaald op fabrieksinstelling gezet; 1.5 toeren open dus. Starten geen probleem en stationair draaien ging nog. Als ik dan wat gas gaf, sputterde hij wat tegen alsof hij teveel brandstof te verwerken kreeg. Dan heb ik de hoofdnaald wat meer toegedraaid totdat dat weg was (+/ 1/4 toer). Bij het hooveren merkte ik dat er veelvuldig olie uit de uitlaat drupte. Hij rookte veelvuldig en als ik vol pitch gaf (maar 5 sec of zo, vandaag dus 10 proberen), bleef hij het houden. Toerental zakte wel een beetje in. Ik merkte wel dat de tank heel snel leeg was (+/ 5 minuten?). Toen een paar keer getest, neergezet, 3 klikken armer enz.. tot ik ongeveer de hoofdnaald ongeveer een halve toer in het totaal had dichtgedraaid. Volgetankt en 8 min gevlogen. Onderaan gevoeld onmiddellijk na de vlucht en ik kon m'n vinger er eeuwig ophouden. Gewoon lichtjes warm.
    Ik ga er straks nog eens naar kijken en al jou stappen uitvoeren.
    Heerlijk vliegweer trouwens!! :)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Let op met de kleine naald,

    als je dan bijna bent,
    is soms een klik bijna te veel of te weinig,

    met vliegtijd, als je daar in de beurt van kleine 10 minuten bent,
    is het volgens mij goed, tenminste bij mijn heli bij mijn vliegstijl.

    suc6 verder,
    Uwe
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de onderkant van de motor zegt wel iets.. Maar lang niet alles
    ikzelf heb de fout ook een keer gemaakt..

    was aan het afstellen geweest op de heli, en was an het prutsen met meerdere instellingen.
    veel hooverwerk.
    motor her en der een tik bij moeten stellen.

    op een gegeven moment ging ik rondvliegen, nog weinig aan de hand.
    toen werd ik wat enthousiaster, en opeens was de motor uit.
    bleek: middennaald te ver open, grote naald te ver dicht.
    in hoover (halfgas) koelde de motor vrij vlot af, maar volgas was hij in no time zo heet dat hij vastliep.
    in mijn geval gelukkig geen schade.
    Maar je zal de eerste niet zijn met een gat in de zuiger ;-)

    kijk ook naar je toerental. ikzelf vloog altijd rond de 1900 rpm, en in idle 2 (op de echt enthousiaste dagen) op 2000 rpm.
    op 15% nitro..
    alleen op een hoog toerental is hij natuurlijk sneller leeg..
    ik zat meestal rond de 8 minuten, en had dan nog een centimeter in de hoofdtank

    als hij veels te rijk staat is hij trouwens ook een stuk vlotter leeg...

    Maar, niet teveel naar druppelende zaken kijken.
    dat zal een gloeiplugmotor altijd hebben. moet ook.
    Houdt mijn (of eigenijk men. Wrobijns zijn lijstje) aan.. kijk naar de 3 dingen..
    volgorde naalden, eerste keer afstellen is altijd ff bewerkelijk
    mengsel, hoofd, midden..

    en hij zal volgas best een beetje zakken in de toeren. dat doet iedere motor onder belasting ;-)
    ff zoeken naar een constant rookspoor, en een goede motorloop terwijl hij omhoog gaat.
    Niet de motor compleet smoren tot hij stilstaat natuurlijk ;-)
    ff voelen wanneer hij het mooiste doortrekt.

    en wordt de rook minder, stoppen met armer stellen.
    zo'n ding moet roken.
    Mooiste is trouwens als iemand je het een keer laat zien/horen..
    geen idee of je een nitro man in je omgeving hebt zitten?
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dat is het,
    en als je het een keer door hebt,
    lukt het (meest) altijd :rolleyes:

    Groet
    Uwe
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het enge is zelfs, dat je het op een afstand gaat horen..

    dus wanneer een clubgenoot bezig is, kun je hem even waarschuwen dat het niet goed gaat met het motortje
    Zo hoor ik het tegenwoordig bij mn vliegtuigen ook..

    Alleen de 4 takten is mijn gehoor nog niet op afgestemt ;-)
     
  11. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Nee spijtig genoeg niets in de buurt. Er is hier een vliegclub, maar enkel vliegtuigen. Ik kom er niet meer omdat ik er nogal weggekeken werd met m'n vervelende heli's :-(
    Ik denk dat ik alles nu goed afgeregeld heb gekregen. 5 sec pinch-test; check. 10 sec volle pitch met rookpluim; check. Alles zit goed en de motor staat niet te warm na een tankje vliegen. Enkel bij het fast forward vliegen krijgt hij het een beetje moeilijk, maar toch power genoeg om hem omhoog te trekken voor een stall turn. Ik heb er een goed gevoel bij nu. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Hij mag best wat inkakken, hij krijgt immers stevig op zn donder ;-)
    Zolang rook etc maar hetzelfde blijft, mag zeker niet verdwijnen

    Dan moet het goedkomen ;-)
    Let op hikken of hoogstationair blijven hangen van de motor als je naar stationair gaat, als hij hikt oid is dat een teken dat hij te warm werd.
    Verder natuurlijk altijd bedacht zijn op dat ene tikkie wat de hoofdnaald soms nodig heeft.

    Maar als je al zover bent, komt dat best goed:D
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Klinkt goed @Krismolleke:,

    mijn heli staat op de kleine naald wel heel laag,
    maar op de grote naald hoog,
    dus het is bijna zo,
    dat de motor bij hard vliegen minder warm word
    dan bij hover (bijna, het is een gevoel)

    niet vergeten,
    als je de heli land en de temperatur meet,
    is ook wat tijd verstreken,

    en het laatste:
    pinch test is bij mij altijd meer dan 5 sec.,
    meest tussen 6 en 8 sec.

    suc6
    Groet
    Uwe
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Jouw brandstofhelie loopt keurig Uwe, precies zoals het hoort, net niet te rijk.

    Je kunt ook kiezen voor net niet te arm, maar als je hem dan flink gaat belasten zal de temperatuur oplopen en gaat hij NOG armer lopen met alle gevolgen van dien. Helaas zijn nog steeds mensen die bemerken dat hun helikopter meer vermogen gaat afgeven zodra de naald armer gaat. Dat is ook zo, maar heel kort want de temperatuur gaat oplopen, je wordt dus eigenlijk op het verkeerde been gezet. Alleen door ervaring en een goed gehoor kun je met deze eigenschap overweg.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt René,

    ik ben ook heel happy met de T Rex 600,
    en ik hoop, dat de Gaui NX4 ook zo blijft,

    trouwens is Laurens mee gevlogen op Valkenburg,
    en die kan vliegen,
    dat zag geweldig uit.

    Groet
    Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die temperatuur is ook een reden geweest om eens te experimenteren met een vonkontsteking

    immers, hogere temperatuur = eerder ontbranden
    zorgt voor een verkeerd ontstekingstijdstip, waardoor de boel nog heter wordt, en nog eerder ontsteekt. tot de temperatuur zo hoog is dat er een gat in de cilinder zit.

    Kun je de ontsteking op 1 moment vastzetten, wordt de boel niet heter door voorontsteking..
    motor loopt in het geheel warmer en armer, maar zonder schade en problemen
    en tot nu toe werkt het best goed..
    vlieg op 5% nitro, en hij loopt netjes.

    Uwe, iedere brandstof is een beetje anders
    viscositeit van de olie etc. Kan makkelijk dat als ik bij mij jouw brandstof gebruik, mijn carb ook zo ingesteld moet worden.
    uit mijn hoofd zat mijn middennaald toendertijd op 3/4 draai
    hoofd rond 1 slag
    Mengsel iets uit het midden, tik armer

    en dit kan bij jou best wel eens anders eruit zien
    als hij maar netjes loopt, zonder rare gedragingen en arm lopen
     
  17. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Hij zit goed nu, ik blijf eraf :)
    Misschien nog wat experimenteren met de throttle curve. Die mag wat vlakker denk ik. In idle 2 zit ik op 100 - 75 -100 throttle met een 0-50-100 pitch curve. Ik gebruik (nog) geen governor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hoi @Student:

    idd heb ik ook zo wat ingestellt
    <<<niet overnemen svp.>>>

    kleine naald (mixing) op 14:00 uur
    en dan midden naald op 0,8
    en grote naald op 1,25

    dat klinkt wat laag,
    maar i.v.m. mijn brandstof toch helemaal voldoende
    (zie verder boven de ervaring van René)

    Groet
    Uwe
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @Kris: Moet je wel doen ;-)
    de verhouding klopt nu, dus nu hoef je alleen nog maar aan de hoofdnaald te draaien.

    2e, ik vind je curve redelijk hoog klinken.
    Als ik het even op mijn heli betrek, ik kreeg het op de curves niet goed.
    had iets van 80-30-80, maar had continu het probleem dat hij op ging toeren tijdens een stevige afdaling.
    en dat optoeren is ook gevaarlijk...
    die 25 punten verschil tussen vol pitch en midstick lijkt me erg weinig.. Bij mij toerde hij op als een gek als midstick op 50 stond..

    Eigenlijk zou je met mijn vliegstijl continu moeten wisselen tussen twee vliegmodussen.. naar 80-30-80 als ik inverted wil, en 30-30-80 als ik een beetje sport achtig aan het rondvliegen ben

    maar daar heb ik geen zin in.
    dus heb ik heel erg snel de governor ingesteld.
    deze houdt dan de toeren in de gaten, en regelt het gas bij om overtoeren te voorkomen. en hij geeft natuurlijk gas bij als hij inkakt.
    Toert hij toch op in een afdaling, is er vaak iets aan de hand ;-)

    Onderschat overtoeren niet.
    Motortje heeft en zuigerveer, kunnen dingen vanaf. motortje heeft een bepaald aantal toeren als top.en jij hoort wel dat hij optoert, maar niet hoeveel. dus zijn het 100 rpm? 200? 1000?
    draait hij daar regelmatig voorbij zijn max, gaat er ook een keer wat mis.
    Terwijl je die extra toeren absoluut niet nodig hebt.
    op 1500 rpm vliegt hij al, op 2000 wordt hij enthousiast.

    @Uwe, als je naar mijn getallen kijkt, staan jouw naalden nog redelijk ver open ;-)
    mijn vonkenheli vliegt nu met de mengselschroef volledig dicht, zo arm mogelijk
    midden geheel dicht
    grote naald zit op 3/4 slag

    maar net wat je er mee doet, en wat je erin gooit ;-)
     
  20. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Vraagje aan de nitro-specialisten: vorig weekend heb ik de liner van de koppeling vervangen. Daarvoor had ik de motor eruit gehaald en na vervanging teruggeplaatst. Nu krijg ik de motor voor geen meter meer aan de praat! De glowplug is nog in orde. Ik heb zelfs met een nieuw exemplaar getest, maar de motor wil maar niet starten. Iemand een idee?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina