gyro

• Topicstarter Topicstarter peke_g
  • Startdatum Startdatum
Ik vlieg op twee van mijn helis de 2100t ik ben er zeer tevreden over! ik vlieg naast deze gyro's ook de spartan ds760 dus ik heb wat vergelijk materiaal, ook heb ik in het verleden 401 gyro's gehad dit is ook een prima gyro maar toch vindt ik de 2100t net wat beter werken. bij elke gyro moet je de mechanische afstelling van de staart serieus nemen en goed afstellen hierdoor zal je gyro ook vele malen beter gaan werken dan als je dit niet doet. Bij de 2100t mag je absoluut geen trims gebruiken dus ook geen subtrims de staart zal gaan driften als je dit wel doet. Zorg dat je doormiddel van de servo op de staartbuis te verschuiven een goed middelpunt krijgt in de pitch van de staart bladen(dit heb je bereikt zodra de staart in ratemode niet meer drift)daarna kun je nadat je de stroom van de gyro afhaalt over schakelen naar hh mode,dan is het alleen nog maar een kwestie van de gain afregelen.Je moet ook altijd goed kijken naar welke servo je gaat gebruiken in combinatie met de gyro die je hebt, niet elke servo werkt goed samen met een bepaalde gyro!
een goede afstelling is het halve werk! maar ik denkt dat de meeste heli piloten hier wel mee bekend zijn. Veel succes met je keuze.

gr Tom

Subtrim is voor de 401 geen enkel probleem je moet alleen even de stroom eraf gooien zodat hij weet wat neutraal is en de subtrim niet als stuursignaal interpreteerd. De 2100T slikt dat niet inderdaad. Hij is alleen al gevoelig voor verschuivingen van de servo van minder dan een mm. Dat maakt het een priegelwerkje om hem helemaal driftvrij te krijgen. Als de servomounts een betje flexibel zijn en/of kunnen schuiven (zoals bijvoorbeeld op de esky king zonder extra maatregelen) ben je steeds weer aan het afstellen. Het voordeel is wel dat de 2100t je dwingt om het perfect te doen, een 401 kan een slechte mechanische setup maskeren.

Dan prefereer ik de perfectie boven het maskeren... by the way.. de 2100 doet het geweldig op een HBK II geen enkel probleem... zelfs met de analoge servo..
Het mechanisch afstellen is wat lastig maar heeft ook zo zijn voordelen.
Vlieg nu met de 2100 op een Trex 450.. stak als een snaar... maar ook daar geld weer dat de zaak mechanisch gewoon in orde moet zijn.
persoonlijk denk ik dat de 2100 een nieuwe generatie Gyro is de gy401 is al redelijk gedateerd... en heeft daarom ook wel zijn beperkingen.. zonder te zeggen dat ie slecht zou zijn..

Frans...W

Ojee, er is er eentje geprikkeld. Haha. De 401 is voor jou, voor mij en voor 99% van de mensen strak zat en een perfecte gyro. Dat tot op de dag van vandaag alleen een paar gyro's die een veelvoud van de 401 kosten beter zijn zegt voldoende.
Tot slot kun je niet beweren dat iets zo strak als een snaar staat als je nog niet voldoende skills hebt om dat te testen. Een beetje driftvrij hoveren is iets anders dan pitch intensieve figuren vliegen.
Klik eens op het linkje dat ik eerder heb gepost en de bijbehorende thread. Daar legt een behoorlijk goede piloot het e.e.a uit voor mensen die de 401 gedateerd vinden.

Jeroen...eerst even mijn tekst beter lezen... en ja de GY401 is gedateerd... no doubt.. maar hij is niet slecht... Maar kijk alleen maar eens naar het formaat.. bijna twee 2100 in een gy401
De 2100 is gewoon meer van deze tijd met de mogelijkheden die in een 401 er niet zijn.. en dan is de 2100 ook nog eens betaalbaar... er zijn beslist gyro's die nog beter nog strakker zijn.. maar we hebben het hier over gyro's uit min of meer de zelfde prijsklasse. net iets boven de 100 Euro.

Frans...W

PS.
Nee hoor niet geprikkeld... dat kan alleen mijn vrouw.

k kwa geld boeit nou effe niet wil gewoon een goeie gyro en is deze dan k met de servo van futuba erbij?
Tja dan een spartan, is echt ERG klein, net iets kleiner dan een 2100 en hij is even goed of beter dan een 611...
En een 9257 of 9650 met 2 9257 tandwielen.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen er altijd vanuit gaat dat er een klein budget is, zolang er geen budget genoemd word moet je er denk ik niet vanuit gaan.

Niet zo zeer klein budget, maar meer overkill.
Als je 3d vliegt met een beest van een heli kan ik begrijpen dat je een spartan of iets dergelijks zou willen.
Voor de mindere goden voldoet een 401 of 2100T toch prima ?

Inderdaad, lekker een 401 of 2100T en je kunt ook al het 'beest' uithangen hoor. Hoewel zo'n spartan ook leuk is ;)

IIk heb 401 en CSM, ik vlieg liever met scm sl420. Het is ook zeer klein en ik denk dat het beter is dan 401, omdat de uitslag zowel links als rechts separaat vastgesteld kan worden. Het is ook zeer gemakkelijk in te stellen. Omgerekend kost het nu €60,- dus beduidend goedkoper dan 401.

k jongens welke moet ik nou pakken de logitch of futuba ik kijk al voor de toekomst dus moet gewoon goed zijn.?nu ben ik nog noob :p

Ik wilde eerst ook een Telebee uitproberen, maar las op buitenlandse fora inderdaad dat er veel geklaagd werd over creep.
Grapjes als de standaard 1000 mAh van de King gebruiken om de gyro 10 minuten te acclimatiseren voor een vlucht !! :rolleyes:

Dan maar een paar tientjes extra en een goede stabiele gyro erop....zodra ik goedkeuring krijg van het huiselijk parlement :(

Pedro: Zoals Jeroen al eerder aangaf: De logictech is de goedkoopste van de "goede" gyro's, maar iets moelijker qua setup. De 401 is wat groter, iets duurder maar vrij vergeeflijk qua setup.
Beide gyro's zijn prima.

dan denk ik tot het de logitech word lees ook veel op forums dat ie toch wel beter is mah wel zijn goed setup eist dus dan word eht mah testen testen en wat is dan een goed tail servo voor erbij?

tnx voor all reacties:o:o:o

Goede keuze.
Lees blad 1 voor servokeuze.
@ Francis
Nooit de goedkoopste prijs noemen aan het huiselijk parlement, doet het parlement ook niet tijdens begrotingsbesprekingen, zeggen alleen dat het in de aanbieding was... ;) :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Tussen de 401 en logictech 2100 zou ik de logictech 2100 kiezen. (Reden, 2kanten limit in te stellen, lichter, tikkie beter)
Bij de logictech de 3100 servo van logictech zelf.

Wel zorgen voor een zoon trillingsvrije heli als mogelijk, hij houd niet echt van trillingen.

Ik denk dat deze wel leuk is voor een Belt-CP;)

http://www.johnhobby.com/catalog/images/KX870011A.jpg

Iemand een mening/ervaring over deze align gyro/servo combi?

Groeten, Wilbert
Ik had die op mijn 500, werkt opzich goed, tailslide's tic-toc's zover ik het kan deed hij het opzich prima, maar enkele keren eruit gespint een beetje. Alleen tijdens gewoone hoover en een beetje rustig rondvliegen had ik een rustige heen en weer beweging af en toe. Kreeg hem gewoon niet goed. ik gebruik die servo nu nog steeds met mij spartan, en dat gaat echt geweldig, de bal-link kon 2 (!) gaatjes naar buiten op mijn servo hevel wat hem veel sneller maakt.

nog een laatste vraag want heb nu nog niet het geld voor een andere zender dus moet het effe met de originele esky doen maar het word dus de logitch met servo denkelijk nou is mijn vraag kan ik schakelen tussen gewoon en hh via de afstandbediening de originele van e-sky belt dus?er zit een knop ervoor op maar is ie compatible met de zender en of ontvanger njah hoor het wel

greetz

We horen/zien je wel hoor :D
maaruh...Geen idee...
Heb nog nooit een zender/ontvanger van Esky gehad.
Iemand anders misschien?..

Vandaag met flink wat wind gevlogen en dan merk je toch dat de 2100T met de constante piro speed zijn werk goed doet.

Over de 2100 samen met een niet computer zender heb ik mn vraagtekens. Je kunt geen gain instellen met de eksy zender toch? Op de gyro zelf ook niet. Deze geeft alleen aan hoeveel gain de zender stuurt.

Wat betreft het schakelen, dat zal waarschijnlijk alleen werken met e sky spul of wat compatible is. Denk dat het beste is om in 1 keer over te stappen naar een uitgebreidere zender samen met de gyro+servo. Dan dat je dadelijk misschien nog crasht omdat de gyro niet helemaal lekker werkt.

Er is ook behoorlijk veel 2e hands aanbod van goede 35mhz zenders.

De esky zender zal wel kunnen switchen tussen HH en rate mode.
Hij stuurt gewoon een hoog en laag signaal af via kanaal 5 (ben geen elektro man, weet niet precies hoe het werkt ;) )
Maar zoals Bart al zei, je kunt geen gain instellen, niets.....

Dus een goede gyro in combi met de stockzender is eigenlijk weggegooid geld.
Koop dan beter eerst een goede computerzender.

Back