Hét handvat

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 25 jan 2014.

  1. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Amersfoort
    Laatst ging het op het forum over geschikte handvatten voor lijnbesturing. Ik kwam onlangs de Aeromodeller (januari '72) tegen waar het handvatontwerp in stond wat ik sindsdien altijd heb gebruikt:
    [​IMG]
    Verdikt met wat balsa voor het comfort en tennisracket tape tegen het roetsjen bij warm weer ziet het er dan zo uit:
    [​IMG]
    De vorm van het handvat kan gemakkelijk aangepast worden om bij je hand te passen, en als je de uiteinden waar de gebogen spaken uitkomen niet als kamertje uitvoert maar als gaatje, kun je de nog een extra gaatje boren zodat je de spaken om kunt draaien zodat de afstand tussen de lijnen verandert. Handig als trimmogelijkheid. Bij het handvat op de foto is er ook nog een tweede gat voor elke spaak, zodat je nog meer afstelmogelijkheden hebt. Ik maak altijd twee identieke handvatten van elke uitvoering, zodat ik voor een wedstrijdstunter een reserve set lijnen plus handvat heb. Bij een probleem met je A set lijnen, kun je meteen je B set gebruiken zonder een trimvlucht nodig te hebben. Ik doe meestal nog geen uur over het maken van zo'n handvat, en ik zorg ook dat ik een serie gebogen spaken bij me heb in verschillende lengtes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    478
    Omdat mijn handvat uit 1980 toch echt aan vervanging toe was heb ik een moderne variant gemaakt, met safety strap.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Amersfoort
    Op de (weer zeer geslaagde!) Almeerse LB dag van vandaag ging het even weer over handvatten en wat daarvoor een optimaal ontwerp is. Dus vandaar het even omhoog halen van dit draadje. Zo simpel is het dus, jongens...
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    6.901
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als ik met de handvatten van mijn voorgangers probeer te sturen, dan moet ik mijn hand ruim 10 graden achterover houden om de roeren neutraal te hebben.
    Hoeft geen betoog dat ik daarmee in de -onmogeljk grote- figuren achterover bijna de grond raak en voorover ergens op 6 meter hoogte een onduidelijk soort buitenwaartse wokkel produceer.

    Dat los je dus als volgt op (zorg er wel voor dat de verbindingslijn tussen de inhangpunten nog steeds ongeveer 90 graden op de richting van de lijnen loopt):
    [​IMG]
     
  5. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Amersfoort
    Op de LB dag van zaterdag kwam weer de vraag naar voren over een geschikt handvat voor lijnbesturing. Dus daarom schop ik dit verhaaltje maar weer eens omhoog!
     
  6. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.387
    Locatie:
    Hulshout België
    Uit een blok aluminium gezaagd en gevijld naar de vorm van mijn hand :D:rolleyes::confused:
    DSCN5597.JPG
    Groeten Jef
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.602
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi stukje werk! Al zou je geen LB vlieger zijn, dan zou het nog steeds niet misstaan op de schoorsteenmantel :D :D :D
     
    jef vindt dit leuk.
  8. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Amersfoort
    Prachtig stuk werk Jef! Maar, afstand tussen de lijnen is niet verstelbaar, dus voor elk model wat een gevoeliger- of minder gevoelige besturing verlangt, moet je een nieuwe maken....
     
    jef vindt dit leuk.
  9. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.387
    Locatie:
    Hulshout België
    Maakt voor mij als amateur/recreant/beginneling :oops: niet veel uit Henk , ik ben al content dat ik enkele rondjes kan draaien zonder stukken :D:rolleyes::confused::p:eek:

    Groeten Jef
     
  10. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Amersfoort
    Nou, Sjef, het is verbluffend hoe IEDERE piloot beter gaat vliegen met de juiste afstelling van model, lijnen en handvat! Ik kan aan iedere amateur/recreant/beginneling aanraden om je model(len) eens te laten vliegen door een crack en dan goed te luisteren naar de adviezen over de trim van het gehele systeem.
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    478
    Laat ik in 72 toevallig een abonnement op Aeromodeller gekregen hebben, het handvat bleek ook nog eens heel erg lang mee te gaan. De meeste slijtage loop je op doordat het handvat over de grond schuurt op banen met een harde ondergrond. het handvat.jpg
     

Deel Deze Pagina