Höllander am Hang Tour 2013

Omdat het zogoed als windstil was............ met de motor omhoog.

Maar ALS er wind staat EN uit de juiste richting komt het helemaal goed

De onderste 3 meter baksteen is ROOD

Met alle respect , maar ik mis toch ook wel ergens een helling op de fotos en filmpjes... :confused: of is de helling aan de achterzijde van waar de fotos en filmpjes gemaakt zijn? Uiteraard doel ik op de laatste reeks met buitenfotos

Hellingen zijn slecht zichtbaar op foto's
Dat zie je ook(niet) op wintersport-ski-foto's dan denkje dat het niets voorstelt totdat je met je ski's boven aan de top staat.

We hebben het hier ook over sauerland en niet het hooggebergte in Laaks of de Dolomieten.

Wij zijn gaan staan op het vlakke gedeelte om makkelijk te landen omdat er toch alleen maar electro gevlogen kon worden.
Het is tevens een geweldige lokatie om ELECTRO sleepstarts te maken en ruimte zat om met de elastiek omhoog te gaan.

Kortom alle disiplines zijn mogelijk.

Het allerbelangrijkste is dat jullie enorm veel lol hebben gehad.

Toch zou ik jullie adviseren om wat meer voorwerk te doen. De goede hellingen zijn m.i. nauwelijks te vinden zonder het raadplegen van internet en vooraf regelen van toestemming maakt zo'n week veel effectiever.
Een echt goede helling is nl ook bij iets mindere omstandigheden nog erg effectief. In september heb ik nog op de Petit Ballon gestaan bij volledig overcast omstandigheden, en zonder wind. Desondanks kwamen er elke keer hele zwakke belletjes langs de helling omhoog. geweldig om daar een middagje in te blijven ronddobberen. Zo'n helling is wel iets verder rijden (690 km vanaf Zwolle) maar voor een week is dat te overkomen.

Max

Hallo Max,

je hebt een heel klein punt, achteraf had het misschien beter gekund. Maar is het absoluut niet zo dat wij verzuimd hebben om hellingen en plekken te zoeken voor de tijd. Daar is met name door Jako, maar ook mijzelf erg veel tijd aan besteed en we hebben ook het nodige gevonden.
Probleem was dat in de betrekkelijke nabijheid van Hesborn het hellingvliegen niet erg bekend is en daardoor ook de plekken.
Natuurlijk waren er wel goede plekken die de lokals wisten maar die staan niet te trappelen om die met een groep van 8 Hollanders te delen, dat zou ik trouwens ook niet doen als het andersom zou zijn....
Wij zijn een aantal keren naar een modelvliegveld in de buurt gereden om daar contacten met de plaatselijke piloten te leggen. Helaas door het toch niet optimale vliegweer bleven ze thuis en kreeg ik pas zondagmiddag een telefoontje van hun. Hadden we dit contact eerder gehad dan was het hoogstwaarschijnlijk anders gelopen.
Ook hebben we ter plaatse besproken om aardig wat tijd te gaan besteden om hellingen te zoeken en te bekijken. Dit omdat we hier de eerste keer waren en wilden weten of het de moeite loonde om daar de aankomende jaren vaker heen te gaan.
Een ander redelijk probleem is dat als je een keer een plek gevonden hebt, erachter te zien te komen van wie het terrein is en om toestemming te krijgen om er te mogen vliegen, dit lukt je nooit vanuit huis en via internet...
We zijn zelfs zover gegaan dat we de beheerders van het appartement zo gek kregen om in de plaatselijke kroeg het een en ander te vragen en te regelen..
Kort gezegd, we hebben moeite genoeg gedaan en in 4 dagen tijd is het ons toch gelukt om op 4 verschillende plekken toestemming te krijgen, ook voor volgende jaren :-).
Vooral die laatste plek is fantastisch. Deze lijkt gemaakt voor modelvliegen en je zou hier met van alles kunnen vliegen en zelfs slepen is hier geen probleem zoals Willem al aangaf. Achter het betrekkelijke vlakke stuk vooraan zit een fatsoenlijk gat dat onder een flinke hoek het dal ingaat. Vlieg je hier met je toestel in dan pak je bijna gegarandeerd iedere keer thermiek en/of stijgwind.

En ja, je moet hier met de motor aan weg, maar wat geeft dat als je vervolgens het dal induikt en je gewoon een half uur kunt vliegen zonder dat de motor weer aan hoeft. Ik heb vanaf 's morgens half 11 tot 's middags half 5 maar 2 lipo's nodig gehad voor mijn Mosquito. En als jullie mij een beetje kennen weet je dat ik vaak, erg vaak in de lucht zit. Met iets betere condities bied deze plek gegarandeerd nog veel meer...

@ Firefox,
het is inderdaad zoals Willem ook al zegt lastig op de foto te zien, maar geloof mij dat die helling er echt wel was! Niet een ''berg'' helling maar toch genoeg om bij goede wind je ding te kunnen doen. Vergeet niet dat deze plekken op een luttele 250 km rijden zitten, meer ''heuvel'' vind je niet dichterbij..
Ik hoop trouwens dat Frans de rest van de foto's snel een keer in dit draadje zet. De reeds geplaatste foto's zijn meest door mij gemaakt en ik weet dat Frans en Albert er heel veel meer hebben geschoten, en dat met een echt fototoestel. Hierop zal zeker de hellingshoek beter te zien zijn..

@ Jan,

De ''rode stenen'' was achteraf een rood- bruin- rose geschilderde ondermuur van het appartement. Ik meende dat dat wel duidelijk was..

@ Willem,

tjonge zeg, je maakt er wel werk van. Nog geen week thuis en alles is al weer gefikst. Mijn complimenten en succes met de wedstrijd! :-).
Ik heb mijn schade toestellen ontmand en één zit er zelfs al in de kliko ;-).

En inderdaad Max, we hebben vreselijk veel lol gehad en lagen geregeld 's avonds compleet in een deuk totdat je kop pijn deed van het lachen :-).
Soms kan het erg gunstig vallen als je met een groep ''onbekenden'' weg gaat en dit keer was dat zeker het geval. Het was een groep prima kerels !

Goed weekend,

Paul.

Laatst bewerkt:
Net een mail van Albert gehad met een link naar zijn foto's. Het zijn er heeeel veel en ik zal er spoedig de mooiste van plaatsen.
Maar nu alvast ééntje zodat jullie er ook gezichten bij hebben..

Grotefoto-7FYNRFYP.jpg

Voor nog groter: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7FYNRFYP.jpg

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Volgende plaatjes zijn een selectie van Albert's foto's:

De heenreis. Verzamelen bij mij thuis.
Foto550-S778KE4O.jpg

Eerst maar eens eerst alles op het inrit leggen om te kijken hoeveel het is....
Best wel veel uiteindelijk.
Foto550-BVBYIKT6.jpg

Onderop de koffers met zenders, lipo's, laadapparaten enz. enz.
Foto550-QJ3JADWQ.jpg

Dan een dikke laag noppenplastic en er bovenop alle toestellen.
En alles is heel gebleven tijdens het vervoer, niets beschadigd :-)
Foto550-6UMONBR6.jpg

Alle bagage paste ook net in de dakkoffer en vervolgens de Duitse Autobahn op..
Foto550-BHC7PP8X.jpg

Aankomst bij appartement Bollerberg in Hesborn. Onderweg Willem opgepikt bij Unna en samen verder gereden.
Foto550-47W3KZUX.jpg

Eerst maar eens even lunchen.
Foto550-NF6R3PGP.jpg

Foto550-ZXBSHVNW.jpg

Foto550-FR3PFSAO.jpg

Foto550-BJJ4TTNM.jpg

Het uitzicht vanaf het appartement op Hesborn.
Foto550-GNQZYAMJ.jpg

Foto550-YZQLPR7P.jpg

En 's middags meteen op pad en opbouwen.
Foto550-UJD4QJIC.jpg

Foto550-T3WJASPB.jpg

Foto550-S4YVMGR3.jpg

Foto550-R4UVTPYO.jpg

Foto550-6QHOSB4J.jpg

Foto550-YY8QYHDY.jpg

Foto550-EJZNW4QJ.jpg

Foto550-SBFS6AVX.jpg

Jeroen's Tenerife. Was nogal spannend voor Jeroen. Na zijn opknapbeurt de eerste keer dat hij echt de lucht in ging.
Foto550-7L6R6G33.jpg

Power zat ;-).
Foto550-VUHBK36Y.jpg

En vliegen doet ie !
Foto550-NDLCSR88.jpg

Fly-by.
Foto550-YZSFUOET.jpg

Albert met zijn Easy Glider die het beide goed deden op de helling.
Foto550-Z43UF8BQ.jpg

Na meerdere pogingen lukt het Albert uiteindelijk toch om netjes voor zijn voeten te landen :-).
Foto550-BU3VY38A.jpg

Willem in actie...
Foto550-MGMTOTNV.jpg

Foto550-JWLTR38H.jpg

Foto550-HFYRKERX.jpg

Foto550-QQBBNXWA.jpg

Foto550-HHPC3SBE.jpg

Kijken naar een ander zijn kunsten is ook leuk.
Foto550-KDURDJSA.jpg

En bijna weer aan de grond.
Foto550-M6JX8CE6.jpg

En er ging nog meer omhoog..
Foto550-BELVFACR.jpg

De Papillion van Frans voelde zich ook thuis op de helling en ging met ieder zuchtje verder omhoog.
Foto550-M6KEGNOT.jpg

En dit is zijn piloot.
Foto-RPKYWGIU.jpg

Onderonsje ????
Foto550-MLZ4J8SK.jpg

Foto550-QJ6IWTSY.jpg

Weer terug bij het appartement was het weer tijd om te ouwehoeren :-).
Foto550-7PX7ZFWZ.jpg

Foto550-EML3MBHA.jpg

Schades vlieg je helaas overal maar we hadden een prima werkbank aan de grote tafel.
Foto-MURNYVDY.jpg

Foto550-OQGAOAB8.jpg

Foto550-PSQYJ77H.jpg

Zo zag hij er voor de crash uit.....
Foto550-DGDWZWJH.jpg

Jako wist toch met beperkte middelen alles weer netjes aan elkaar te krijgen. Thuis wat nieuwe folie erop en hij is weer als nieuw..
Foto550-J7FAZEMR.jpg

Foto550-76WJ7GVP.jpg

Foto550-AJNFLPNS.jpg

Helaas komt aan alles een eind en het werd tijd om de handel weer in te pakken. Na 4 dagen hadden we er al aardig oefening in.
Foto550-AUEBR4L8.jpg

Foto550-8PSKZUAO.jpg

Alles zit er weer strak in en de chauffeur is er klaar voor.
Foto550-33QE4B6S.jpg

Kerels bedankt !!!
Het zal voor de volgende keren moeilijk worden om deze te evenaren. Ik heb een aantal geweldige dagen gehad!

Grotefoto-7FYNRFYP.jpg

En als laatste nog 2 korte filmpjes:

[media=youtube]XNp8sOXIhmU[/media]

[media=youtube]z47-fLmjdiM[/media]

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back