Ernst,
Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen geleerde in fysica ben, en ook echt niet precies alle details van Waterstof ken. Maar ik kan het niet op alle punten met je eens zijn.
Waterstof is op dit moment zo duur omdat er weinig afnamen van is, doch valt te zien dat de afgelopen jaren de prijs van waterstof gekelderd is. Naar mate er meer vraag naar een product is, zal deze goedkoper worden. Dat is een feit.
Maar niet alleen dat, ik heb in de vorige post beschreven dat men heeft uitgevonden om "gratis" waterstof te winnen uit beestjes. De wereld staat niet stil en blijft ontdekken, en ik weet zeker dat er goedkopere en betere manier komen om goedkoper dan wel gratis waterstof te winnen. Op dit moment is waterstof nog duur, dat kan ik alleen maar beamen. Voor een 12 (normaal)liter waterstof (omgerekend 2400 Liter) betaal je ruim 20.000,- euro. Maar nogmaals, naar mate er meer vraag is, zal de prijs zeker dalen. Maar Waterstof is een hoge energie drager, en haalt daarom vaak een hoger rendement.
De opslag van waterstof heeft zeker ook met de druk van de opslag te maken. Er zijn 3 maten waarmee men werkt. Maar vele bedrijven, waaronder AirProducts is bezig om in europa een standaard van 200Bar af te spreken. In Amerika zijn er inmiddels al auto’s uitgevoerd, maar sommige daarvan werken op 500, of zelfs 700 Bar. Als jij dus met je 200 Bar auto boven een 700 Bar tankautomaat gaat staan, heb je feest! AirProducts levert al jaren (onder andere) Waterstof aan verschillende landen in Europa, en vervoert dit ook. Gewoon per vrachtwagen, in een cilinder. De technieken zijn er, en ik denk, maar hier heb ik niet voor gestudeerd, dat de verliezen waarover men praat te verwaarlozen zijn. En zeker ook terug gevonden kunnen worden bij, bijvoorbeeld het tanken van Euro 95.
ECN in Petten heeft de eerste in Nederland gefabriceerde waterstofauto. Deze wordt dus getankt op 200 Bar. Zelf heb ik in deze auto mogen rijden (rijdt absoluut niet comfortabel :wink: ) maar deze auto is een prototype. Deze auto bevat dus ook een tank, zoals hieronder op foto te zien:
Hydro Gem 1
Ons is verteld dat dit niet “zomaar” een tank is, maar wel één die ligt was, en dus goed voor vervoer. Er is niet gesproken over enige verliezen.
Ook bij ons in de auto zaten verschillende cilinders met Waterstof (wederom op 200 Bar gevuld). Nu vraag ik me toch af, waarbij die verliezen van 30% zijn. Ik kan me voorstellen dat ze in de ruimtevaart hele andere drukken gebruiken, om maar waterstof mee te kunnen nemen. Maar dit zou natuurlijk verschrikkelijk gevaarlijk in auto’s zijn. Maar misschien praten we hier beide over andere technieken?
Dat zonnecellen zeer oneconomisch zijn, ben ik helemaal met je eens. Het kost ontzettend veel energie om eerst een zonnecel te maken, en geeft ook erg veel afval, voordat deze in gebruik genomen kan worden.
Brandstofcellen hebben geen rendement van 100% dat is zeker waar, maar in mijn ogen heeft niets dat, doch heeft een brandstof cel een veel hoger rendement dan een simpele verbrandingsmotor. Een verbrandingsmotor zit soms maar op 14%, terwijl een niet al te professionele brandstofcel al snel naar de 65% gaat. En als je dan de temperatuur wat opvoert kan deze tegen de 70% aan zitten.
Goed, nogmaals dit is mijn kijk er op, persoonlijk denk ik dat Waterstof zeker wel een toekomst heeft, maar dat mensen heel angstig zijn voor het gas, omdat het nog vrij onbekend is. Ook op school (TH Rijswijk) zijn we er veel mee bezig. En dit brengt ook ons, als studenten, een hoop nieuwe informatie, die we weer terugkoppelen naar bijvoorbeeld AirProducts.
We zullen zien wat de toekomst ons brengt!
Groet Robert