Misschien komt dat ook omdat mensen een grote uitslag meer vertrouwen dan een kleine uitslag. Ik denk overigens wel dat de uitslag op de ailerons misschien nog wel te groot is. Mijn model klapte bij een van de overtrokken scenario's namelijk ook door van de ene kant vol aileron naar de andere kant aileron. Ik zat vrij hoog dus kon het model wel redden, maar hij draaide toen de neus ging zakken eigenlijk in een 'keurige' maar heftige vrille. Enige kanttekening hierbij is wel dat er +/-4 bft aan constante wind stond.
Uiteindelijk geen crash omdat ik daardoor ook snelheid kon maken, maar het doet mij wel twijfelen of de uitslagen op de ailerons niet juist te groot zijn.
Kan een overschot aan ailerons een vrille veroorzaken?
Eric (en ook anderen), wind speelt hierbij heeg enkele rol!!
Dat blijkt, ondanks alle inspanning van Richard in het andere draadje, toch elke keer weer een hardnekkig misverstand te zijn. Het vliegtuig beweegt zich binnen een bepaald volume lucht, zonder invloed of hinder hinder van de beweging van dit volume ten opzichte van de aarde (wind). Anders gezegd: Als er geen lucht meer over de vleugels stroomt (hang hem aan een ballon), beweegt het vliegtuig toch ........... ten opzicht van jou (op de grond).
Bij een vrille is een toestel in overtrokken toestand. Overmatige aileronuitslagen kunnen daardoor alleen een vrille inleiden als hierdoor een vleugel overtrokken raakt.
Met vriendelijke groet,
Huib