Hoi Piet,
De voorbeeldfoto die je laat zien heeft motoren die reeds vertraagd zijn.
Het lijkt mij het makkelijkste om eerst te vertragen en dan pas een haakse overbrenging te maken. Met kegelwielen kan je dat doen. Deze krijgen wel veel kracht te verduren, dus moeten het liefst van staal (gehard) zijn.
Deze kan je natuurlijk ook nog met een verhouding nemen voor extra vertraging. De haakse overbrenging kan je zelf maken. Koop twee goedkope haakse slijptollen bij de bouwmarkt en sloop de haakse overbrenging uit elkaar, kost veel minder als tandwielen bestellen bij Meadler.
Aluminium bewerken is hartstikke makkelijk, en ik zou als ik jouw was hier veel van gebruiken, want dat enorme gewicht van die machine gaat je anders goed opbreken ben ik bang. Je hebt alleen al een garagekraantje nodig als je iets wil doen, want je kan hem misschien wel in je auto rijden, maar de bovenbouw erop tillen van wellicht een slordige 40 a 50 kilo word lastig.
Denk er nog steeds goed aan, schaal 1:14,8, gewicht 1:14.8³ MAAR JE MATERIAAL BLIJFT NET ZO STERK.
Staal houd op schaal dezelfde treksterkte, dus je kan licht construeren zonder dat je model gelijk uit elkaar valt bij de eerste inzet.
Hallo William,
Hartelijk bedankt voor je meedenken.
Maak je niet ongerust, de kraan kan ik straks wel vervoeren hoor, ik ga een mobiel hefsysteem maken waarmee ik de kraan in mijn werkplaats kan optillen, maar ook in mijn auto kan vervoeren.
Ik heb de hefcilinder met handpomp al in huis, gekregen van mijn schoonzoon, deze kan 400 kg heffen, lijkt me voldoende.
Even een misverstand uit de weg ruimen, de kraan wordt niet helemaal van messing hoor, het grootste gedeelte wordt van stal gemaakt, zoals de boom, de stick, de bak, de onderwagen en een gedeelte van de bovenwagen.
De rest, zolas de ombouw van de bovenwagen, de cilinders en kleinere ondelen, enz. worden van messing gemaakt.
Met de motoren met vertraging ben ik er al uit.
Ook voor de planetaire aandrijving voor de sprockets ben ik er ook al uit, hier heb ik overleg gehad met Christiaan om 2 boormachines te kopen en te slopen.
Ik heb al 2 nieuwe boormachines gekocht, dus dat probleem is ook opgelost.
Als ik 2 haakse slijpmachines koop ben ik waarschijnlijk duurder uit dan de losse conische geharde tandwielen.
Bovendien weet ik niet of deze tandwielen wel gehard zijn.
Je hebt gelijk het wordt een zware kraan, maar dat ben ik me zelf heel goed bewust, maar ik wil deze uitdaging aangaan en iets aparts bouwen, ik bouw eigenlijk nooit iets standaard, hahahaha !
Ik was eerst nog wat onzeker hoe ik de kraan moest bouwen, maar Christiaan heeft me ook wat nuttige tipes gegeven en nu weer wat tips hier ontvangen.
Ik zie de bouw van de rupskraan met vertrouwen gemoet.
Christiaan bedankt voor je goede adviezen.