Haakse vertragingskast met Motor 12 Volt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Dit soort vertragingskasten zoek ik, zoals op deze foto staan.
Dit zijn zelf gemaakte vertragingskasten.


index.php
 
Hoi Piet,

Wat voor haakse overbrenging wil je eigenlijk precies.
Een wormoverbrenging of met conische tandwielen.

Waarom maak je geen vertragingen in het middengedeelte van je onderwagen.
En vanaf het middengedeelte naar je kettingwiel met een ketting.
Dan heb je ook geen haakse overbrenging nodig

Waarom ben je niet zo'n aluminium draaier en frezer ?
Aluminium frezen gaat meestal makkelijker en sneller dan staal en messing
 
Hoi Piet,

Wat voor haakse overbrenging wil je eigenlijk precies.
Een wormoverbrenging of met conische tandwielen.

Waarom maak je geen vertragingen in het middengedeelte van je onderwagen.
En vanaf het middengedeelte naar je kettingwiel met een ketting.
Dan heb je ook geen haakse overbrenging nodig

Waarom ben je niet zo'n aluminium draaier en frezer ?
Aluminium frezen gaat meestal makkelijker en sneller dan staal en messing


Hallo Alwin,


Ondanks dat het een grote kraan wordt heb ik niet zoveel ruimte in de onderwagen.
Want 2 motoren met vertraging = 2 x 95mm is 190 mm
Ik wil de motoren ook niet achter elkaar plaatsen, want dan krijg ik verschillende kettinglengtes.
Boven dien ga ik altijd voor details en wil ik zo veel mogelijk naar het 1:1 model bouwen.
Ik weet het, ik leg de lat voor mezelf erg hoog !

Ik wil het liefste een haakse overbrenging hebben met conische tanwielen.

Ik heb deze motoren met de haakse overbrenging ooit eens gezien op het internet, maar ik kan het niet meer terugvinden.

Aluminium draaien ? tja, het is een gevoelskwestie, ik de velgen ook zelf gedraaid en gefreesd voor de 4 assige Volvo zwaartranspporttrekker.
Ik denk dat ik het te weinig doe, aluminium draaien, misschien toch maar eens vaker doen.

Misschien moet ik anders net als Stefan voor hydromotoren gaan voor de aandrijving van de sprockets, maar dat geeft weer veel andere problemen, zoals afdicht in de draaidoorvoer.
 
Dan kun je toch beter op zoek gaan naar een paar conische tandwielen.
En dan zelf een vertragingskast gaan maken.
Dan beperk je je zelf ook niet van wat er op de markt is.
En misschien kun je de vertraging dan verwerken in de construktie van je graafmachine.
 
Dan kun je toch beter op zoek gaan naar een paar conische tandwielen.
En dan zelf een vertragingskast gaan maken.
Dan beperk je je zelf ook niet van wat er op de markt is.
En misschien kun je de vertraging dan verwerken in de construktie van je graafmachine.


Hallo Christiaan,

Tja, als er niets op de markt is dan zal ik de haakse overbrengingen zelf gaan maken.
De de konische tandwielen kan ik wel bestellen bij Madler DE.

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik heel veel zaken zelf zal moeten maken omdat er eigenlijk weinig in de handel is voor de modelbouw.

Dit valt me eigenlijk wel een beetje tegen, want hierdoor gaat de bouw langer duren en ik wilde ook niet het wiel gaan uitvinden terwijl het er misschien er al was.
Vaak is kant en klaar kopen ook goedkoper dan de aanschaf van het materiaal.

Aan de andere kant is het ook een uitdaging om alles zoveel mogelijk zelf te maken, dit geeft wel een goed gevoel dat je het zelf gemaakt hebt.
 
Hoi Piet,

De voorbeeldfoto die je laat zien heeft motoren die reeds vertraagd zijn.
Het lijkt mij het makkelijkste om eerst te vertragen en dan pas een haakse overbrenging te maken. Met kegelwielen kan je dat doen. Deze krijgen wel veel kracht te verduren, dus moeten het liefst van staal (gehard) zijn.
Deze kan je natuurlijk ook nog met een verhouding nemen voor extra vertraging. De haakse overbrenging kan je zelf maken. Koop twee goedkope haakse slijptollen bij de bouwmarkt en sloop de haakse overbrenging uit elkaar, kost veel minder als tandwielen bestellen bij Meadler.

Aluminium bewerken is hartstikke makkelijk, en ik zou als ik jouw was hier veel van gebruiken, want dat enorme gewicht van die machine gaat je anders goed opbreken ben ik bang. Je hebt alleen al een garagekraantje nodig als je iets wil doen, want je kan hem misschien wel in je auto rijden, maar de bovenbouw erop tillen van wellicht een slordige 40 a 50 kilo word lastig.

Denk er nog steeds goed aan, schaal 1:14,8, gewicht 1:14.8³ MAAR JE MATERIAAL BLIJFT NET ZO STERK.
Staal houd op schaal dezelfde treksterkte, dus je kan licht construeren zonder dat je model gelijk uit elkaar valt bij de eerste inzet.
 
Hallo allemaal,


Allemaal bedankt voor het meedenken.

Ik ben er uit, ik ga het allemaal zelf maken.

Zo gaat het er ongeveer uitzien.

Alleen de konische tandwielen worden van gehard staal.

 
Hoi Piet,

De voorbeeldfoto die je laat zien heeft motoren die reeds vertraagd zijn.
Het lijkt mij het makkelijkste om eerst te vertragen en dan pas een haakse overbrenging te maken. Met kegelwielen kan je dat doen. Deze krijgen wel veel kracht te verduren, dus moeten het liefst van staal (gehard) zijn.
Deze kan je natuurlijk ook nog met een verhouding nemen voor extra vertraging. De haakse overbrenging kan je zelf maken. Koop twee goedkope haakse slijptollen bij de bouwmarkt en sloop de haakse overbrenging uit elkaar, kost veel minder als tandwielen bestellen bij Meadler.

Aluminium bewerken is hartstikke makkelijk, en ik zou als ik jouw was hier veel van gebruiken, want dat enorme gewicht van die machine gaat je anders goed opbreken ben ik bang. Je hebt alleen al een garagekraantje nodig als je iets wil doen, want je kan hem misschien wel in je auto rijden, maar de bovenbouw erop tillen van wellicht een slordige 40 a 50 kilo word lastig.

Denk er nog steeds goed aan, schaal 1:14,8, gewicht 1:14.8³ MAAR JE MATERIAAL BLIJFT NET ZO STERK.
Staal houd op schaal dezelfde treksterkte, dus je kan licht construeren zonder dat je model gelijk uit elkaar valt bij de eerste inzet.


Hallo William,

Hartelijk bedankt voor je meedenken.

Maak je niet ongerust, de kraan kan ik straks wel vervoeren hoor, ik ga een mobiel hefsysteem maken waarmee ik de kraan in mijn werkplaats kan optillen, maar ook in mijn auto kan vervoeren.
Ik heb de hefcilinder met handpomp al in huis, gekregen van mijn schoonzoon, deze kan 400 kg heffen, lijkt me voldoende.

Even een misverstand uit de weg ruimen, de kraan wordt niet helemaal van messing hoor, het grootste gedeelte wordt van stal gemaakt, zoals de boom, de stick, de bak, de onderwagen en een gedeelte van de bovenwagen.
De rest, zolas de ombouw van de bovenwagen, de cilinders en kleinere ondelen, enz. worden van messing gemaakt.

Met de motoren met vertraging ben ik er al uit.
Ook voor de planetaire aandrijving voor de sprockets ben ik er ook al uit, hier heb ik overleg gehad met Christiaan om 2 boormachines te kopen en te slopen.
Ik heb al 2 nieuwe boormachines gekocht, dus dat probleem is ook opgelost.

Als ik 2 haakse slijpmachines koop ben ik waarschijnlijk duurder uit dan de losse conische geharde tandwielen.
Bovendien weet ik niet of deze tandwielen wel gehard zijn.

Je hebt gelijk het wordt een zware kraan, maar dat ben ik me zelf heel goed bewust, maar ik wil deze uitdaging aangaan en iets aparts bouwen, ik bouw eigenlijk nooit iets standaard, hahahaha !


Ik was eerst nog wat onzeker hoe ik de kraan moest bouwen, maar Christiaan heeft me ook wat nuttige tipes gegeven en nu weer wat tips hier ontvangen.
Ik zie de bouw van de rupskraan met vertrouwen gemoet.

Christiaan bedankt voor je goede adviezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top