Haastnooit's CR01 Unimog

Ik heb de afgelopen dagen een paar keer kunnen nadenken over de mogelijkheden voor de variabele opbouw en ben voorlopig nog niet verder dan een bodemplaat :). Voorzien van een hoop gaten ter bevestiging van de variabele opbouw. Om te overtuigen heb ik van karton even een mock-up gemaakt, zo kan ik mooi kijken hoe alles uitkomt met de elektronica en hoe diep de laadbak tov het origineel kan worden (best flink dus :D).

Daarvoor moest natuurlijk wel eerst de schaar in de body!! 8-O Toch altijd zonde zo een nieuwe body, maar de nep laadbak is er af !! Nu is er echt geen weg meer terug en moet het nu wel goed gaan komen, slik. Ook heb ik inmiddels wat ideeën doorontwikkeld en geschetst, toch iets meer tastbaar als een idee in je hoofd.

166214ae468597fa13.jpg

ðimg 6402 mock-up bodemplaat 1

166214ae4685a49f80.jpg

ðimg 6404 mock-up bodemplaat 2

166214ae4685b06d41.jpg

ðimg 6411a diepte laadbak tov origineel

Het lijkt op zich werkbaar maar overtuigd ben ik zeker niet :(. Eigenlijk vanwege de dubbele bevestiging, ik bedoel de bodemplaat moet aan het chassis gemaakt worden, dan de opbouw aan de bodemplaat. Het is eenvoudiger en mooier gemaakt als de opbouw dan middels dezelfde bevestiging, als de bodemplaat aan het chassis, kan worden bevestigd.

Het idee van de bodemplaat gaat hem dus niet worden …. Ik zal het moeten zoeken in de vorm van een aantal afzonderlijke bevestigingspunten. Ik heb ondertussen al een beter idee, hier ga ik vanavond aan werken :cool:. … volgende post hopelijk opgelost !!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een huif aan de achterzijde maakt kun je de opbouw incl. bodemplaat uit 1 stuk maken en dan door de huif de pins door de korte bodyposts steken. Zo zie je er ook niets van tijdens gebruik.

Moet een huif wel passen bij de opbouw, anders een laadklep maken met werkende scharnieren?

Kwam deze tegen, geeft een beeld van een rally support truck.

Met de nieuwe methode van bevestiging die ik ga maken is het idd de bedoeling dat de verschillende onderdelen van de opbouw een eigen bodemplaat krijgen :D. Het is overigens wel de bedoeling dat de huif ook helemaal open (zonder huifdoek of huif) gereden kan worden. De bevestiging van de laadbak op het chassis moet zo onzichtbaar mogelijk zijn. De bodyposts ga ik hier niet voor gebruiken, de nieuwe beugels moeten het doen. Een werkende laadklep is geweldig, maar iets te hoog gegrepen, denk ik. Ik hou het voor dit project nog maar even op statische aanpassingen.

Het filmpje is trouwens erg leuk, een CC-01 met een bruder cabine, als ik mij niet vergis. Wat een inspiratie !! :cool: Omdat ik veel eerder als gepland met de bouw van de Mog ben begonnen heb ik om de winter door te komen kort geleden een XC-01 Pajero MTW, een CC-01 Touareg en Bruder Mercedes Actros aangeschaft. De Pajero moet een echte scaler worden en de Touareg een trialtruck. Je ziet wel, ik kom de winter wel goed door .... Haha :D

Laatst bewerkt:
Ok daar zijn we weer, de beugels voor de variabele opbouw zijn klaar :cool:. Deze heb ik gezaagd uit een alu hoeklijn van 10x20mm, daarna gevijld en geschuurd. Past mooi bij de chassisbalken op deze manier.

166214ae749c095b3e.jpg

ðimg 6437 alu brackets variabele opbouw

De beugels worden op de chassisbalken geschroefd middels wat M3 boutjes+locknuts. Tussen de beugels en het chassis gaan de extra afstandhouders die in de kit (D5 t/m 7) zitten :D. Zo heb ik vier afzonderlijke bevestigingspunten waarop diverse opbouw kan worden bevestigd (de andere 4 beugels zijn reserve). De opbouw zal nu dus zo gemaakt moeten worden dat deze op de bevestigingspunten uitkomen, geen enkel probleem dus.

166214ae74b70c393c.jpg

ðimg 6441 alu brackets gemonteerd 1

166214ae74b71d0c4e.jpg

ðimg 6443 alu brackets gemonteerd 2

166214ae74b7412d2c.jpg

ðimg 6448 alu brackets gemonteerd 3

166214ae74b80b6f86.jpg

ðimg 6455 alu brackets gemonteerd 4

Bij de lokale MB winkel heb ik inmiddels wat PLA board/plate gekocht, om eens mee te experimenteren. Ik moet zeggen leuk spul en ideaal met PlasticWeld :D. Bij de verbindingen zie je de delen in elkaar over vloeien. De delen worden dus niet gelijmd maar aan elkaar gesmolten zodat een geheel ontstaat. De plasticwel zorgt voor een prachtig en sterk resultaat. Wel een belangrijke aandachtspunt is de ventilatie, de dampen zullen allerminst gezond zijn :(.

Als proef heb ik geprobeerd een achterwand voor de cabine te maken, en ik vind het resultaat goed genoeg. Zal waarschijnlijk nog wel wat verstevigd worden, maar misschien volgt er ook een interieur dus daar wachten we nog even mee. Ook moet er nog definitief pasgemaakt en afgewerkt worden, dit is nog een beetje ruwbouw haha :p.

166214ae749de5c6b4.jpg

ðimg 6481 achterwand cabine 1

166214ae749df78029.jpg

ðimg 6490 achterwand cabine 2

De achterwand zal straks niet vanaf de achterkant te zien zijn, dus ga ik niet het kenmerkende reliëf van cabinewanden namaken. Op img 6490 steunt de achterwand op de batterijhouder. Achter de cabine komt een hardbox kast (mogelijk met imperial) waar de achterwand van de cabine aan "bevestigd" kan worden. De kast zal ik dus eerst moeten maken, daarna komt de cabine bevestiging aan bod. Tot later ….:thumbsup:

Vanavond heb ik de hardboxkast in elkaar gezet. De plasticweld is al snel dusdanig sterk dat je verder kan :). Met afplaktape plak ik de delen strak aan elkaar, daarna even met de kwast langs de verbinding en de boel zit in 30 seconden vast. Met een houten balk op het bureau, als achtersteun tijdens het welden, hou ik de haakse hoek in de gaten. De eerste 10-20 seconden kan je nog corrigeren. Als alles eenmaal ik elkaar zit doe ik ook de andere kant van de verbinding voor extra stevigheid.

166214aeb74607fbbb.jpg

ðimg 6519 hardbox kast gereed 1

166214aeb7460bff44.jpg

ðimg 6526 hardbox kast gereed 2

Helaas is het dak toch een beetje scheef geworden :(, maar als alle hoeken afgerond zijn valt het misschien niet op. Alle maatvoering tot nu toe is lopende voort gedaan en alle stukjes vallen mooi op hun plaats. De onderkant van de kast sluit mooi aan op de cabine !! Voor het totaalplaatje even snel een kartonnen laadbak in elkaar geplakt. De 4 alu brackets werken perfect en zijn ook goed bereikbaar :cool:. Duidelijk de betere keuze tov de bodemplaat.

166214aeb746177b5b.jpg

ðimg 6534 variabele opbouw 1

166214aeb747087977.jpg

ðimg 6535 variabele opbouw 2

De hardboxkast staat net als de achterwand nu nog op de batterijhouder, dus deze zal ik nog verder pas moeten maken. Dat is de eerstvolgende klus …. :sleepy:

Volg dit project al een tijdje. Leuk om te zien hoe een idee uiteindelijk vorm krijgt...Het scheve dak zou ik persoonlijk vervangen. Als maker blijf je het zien..toch??;) Keep going!

Geweldig dit!!! Met de wetenschap dat mijn eigen Unimog ergens tussen Hong Kong en Nederland onderweg is!!! Yeehaa!!!

Heb zonet wat foto's van Unimogs doorgenomen en kwam een alleraardigste brandweeruitvoering tegen. Met een watertankje achterop en een waterkanon... lache!

gr_fc79fh9491cb_Dongen_1.jpg

Afgelopen weekend zo nu en dan met de Mog in de weer geweest, en de meeste tijd met denkwerk :confused:, maar met de bouw ben ik ook weer een klein stapje verder. Op de zijkanten van het chassis gaan in ieder geval zijpanelen komen met o.a. een brandstoftank en nog wat andere zaken. Ik heb een eerste prototype gemaakt van een nieuwe set alu beugels om de zijpanelen aan het chassis te bevestigen. Van een alu strip 20mm heb ik de beugels gevouwen, klein beetje rekenwerk wat betreft de hoek van het buigen, die moet natuurlijk wel zo goed mogelijk de chassisbalken volgen, maar dat is redelijk goed gelukt. Slechts wat kleine aanpassingen zijn nog nodig voor een perfecte passing, maar deze volgen bij de montage :D. Ik maak eerst de kast en laadbak af, daarna komen nu de zijpanelen.

166214aedf2b12591d.jpg

ðimg 6540 alu brackets zijpanelen

Ook werd het wel een tijd dat de achterwand en de cabine met elkaar verbonden werden, dus de achterwand heb ik maar eenvoudig weg met 4 schroeven door de lexaan cabine vastgeschroefd. Heb nog wel even een tijd zitten prakizeren op een manier die niet zichtbaar zou zijn, maar wel robuust genoeg. Je raad het al, geen heldere momenten gehad en uiteindelijk maar gekozen voor de simpele oplossing :cool:.

166214aedf2b2509f2.jpg

ðimg 6551 achterwand vastgezet

De hardboxkast is nu zover aangepast dat deze over de batterijhouder valt en nu goed op de beugels staat. Nu kan ik de plaatsing goed bepalen en de schroefgaten aftekenen. Overigens zal de kast nog verder opengewerkt moeten worden om goed bij de bevestigingspunten te kunnen komen en om de batterijhouder te kunnen openen. Er volgt dus nog een 2e ronde van pasmaken :).

166214aedf2b3c2c1a.jpg

ðimg 6559 hardboxkast na 1e keer pasmaken 1

166214aedf2d155586.jpg

ðimg 6562 hardboxkast na 1e keer pasmaken 2

De evolutie in de plannen staat niet stil, de aanvullingen blijven komen. Naast de zijpanelen staan er inmiddels ook spatborden op het menu. Aankomende tijd stort ik mij eerst op de laadbak :p. Deze wordt van aluminium en zal later aangevuld worden met een afneembare huif. Als de laadbak klaar is kan alles eindelijk definitief op het chassis afgetekend en bevestigd worden. Een hoop werk voor de boeg aankomende week, tot de volgende post …

166214aedf2d2af0c9.jpg

ðimg 6604 spatborden mock-up

166214aedf2d34640e.jpg

ðimg 6608 Unimog ass + spatborden mock-up

hallo
dat ziet er erg goed uit zeg,
voor mooie brandstoftank van unimog zou u
op de site van hafner kunnen kijken en voor van die luchtsnorkels,
www.modellsport.de bij hun heb ik die polyester
u406 1:12 bodie vandaan,
die zit op t xc/cc chassis net als de tamiya bodie,
eurosound heeft de tamiya unimog bodie los liggen compleet met stickers en het chroomwerk iets van 40 euries,
ik wil ook de achterwand eruit knippen en zelf laadbakje maken,
hafner heeft ook wel laadbakjes maar de achterkant van xc/cc chassis is te hoog dus mn laadvloer van t bakje moet ik aanpassen,
maar zoveel projecten/ideeen,
maar heb net de unimog u300 af op xc/cc chassis,
ga nu met u406 beginnen,
daarna de u2100 ook van hafner 1:12,
dus de hele unimog familie,
als voorbeeld heb ik schuco 1:43 en 1:18 unimogmodellen en wat maten/fotoos van t net geplukt,
maar dat lijmen van u vind ik wel even interesant,
wat voor lijm is dat en waar komt het vandaan???!!!
voor nu alvast succes verder met de bouw,
en ik woon in middenmeer dus als we elkaar kunnen/willen helpen
bent u altijd welkom,
groeten markioo

Bedankt voor de info Markioo, over de lijm heb ik PB gestuurd. De afgelopen week ben ik bezig geweest met de laadbak. Eerst nadenken over de mogelijkheden en de beschikbare materialen, maar uiteindelijk ben ik op een oerdegelijk “recht voor zijn raap” constructie gekomen voor de laadbak :D. De bodemplaat is een aluminium plaatje, waarvan ik langs drie zijden een rand van 1cm heb omgevouwen. Het midden gedeelte van de alu bodem zal nog verwijderd worden (gewichtsbesparing) na de bevestiging op het chassis kan ik aftekenen. Uiteindelijk zal er een houten laadvloer in moeten komen :cool:.

166214af464115bccf.jpg

ð Img 6639 laadbak + mock-up huif 1

De zwarte opstanden in de hoeken van de laadbak zijn van PE 10mm en zullen straks nog afgeschuind en afgewerkt worden. De PE blokken zijn stevig en je kan er goed in schroeven (wel voorboren), de zijwanden kunnen daardoor op willekeurige hoogte vastgeschroefd worden. Dat is lekker makkelijk want de schroeven van 2 zijden in de hoeken komen dan niet met elkaar in conflict.

166214af46412ce702.jpg

ð Img 6648 laadbak + mock-up huif 2

De wanden zijn van een alu slijtstrip (40mm breed) voorzien van een prachtig ribbel profiel, verkrijgbaar per meter bij de bouwmarkt. Speciaal gemaakt voor Unimog laadbakken zou je haast denken, haha ;).

166214af46414a7d88.jpg

ð img 6655 laadbak + mock-up huif 3

Nu heb ik alle grote onderdelen voor op de bovenkant van het chassis klaar om bevestigd te worden. Het resultaat in de volgende post.

We gaan toch niet ongeduldig worden, haha ;) Zoals mijn naam zegt ik haastnooit. :rolleyes: Maar goed het is dan nu eindelijk zover, de grote onderdelen van de opbouw zitten sinds vanmiddag op het chassis bevestigd en ook is de cabine bevestiging voor elkaar. Twee lippen aan de kast vangen de achterwand nu op aan de zijkanten van de achterwand. Deze zit nu goed opgesloten en kan niet meer bewegen. Ik ben heel tevreden over het gehele resultaat tot nog toe :D. Oh ja, ook zijn de kast en de wand definitief pasgemaakt, de batterij houder is toegankelijk en kan open gemaakt worden als de kast gemonteerd is.

166214af6038bcd0eb.jpg

ðimg 6672 kast + laadbak gemonteerd 1

166214af6038c1f3f9.jpg

ðimg 6675 onderaanzicht bevestiging opbouw

166214af6038ccb241.jpg

ðimg 6692 zijaanzicht

166214af6039d1da8d.jpg

ðimg 6697 cabine

Alles moet nog verder afgewerkt worden en hier en daar zullen nog wat kleine aanpassingen gaan plaatsvinden. Dus helaas gaat alles morgen weer uit elkaar … wel jammer, maar onvermijdelijk in een voortschrijdend bouwproces :(. De aankomende dagen zal ik wat van de afwerking en aanpassingen doen maar richt ik mij vooral op het uitdenken/plannen van de zijpanelen. De volgende weinig spectaculaire bouwwerkzaamheden staan op het programma:

1)PE blokken afschuinen en afwerken
2)Bodemplaat aanpassen, middendeel uitzagen voor gewichtsbesparing
3)Houten vloerdelen kopen (verfroerstokjes uit de bouwmarkt

hallo
dat ziet er mooi uit zo
die profielen vind ik heel leuk gevonden en lijken er inderdaad speciaal voor
die roerhoutjes moet je gewoon bij de kassa vragen,krijg je normaal gratis bij blik verf,
als je met blanke lak spuitbus overheen gaat na montage krijg je mooie kleur,
probeer eerst een stukje voor resultaat,
had wel pb van je maar kreeg geen beeld,
had ik met een ander pb tje van iemand anders ook,
dus zou je nog een pb tje kunnen sturen,aub,
en wat voor lijm en kustof gebruikt u??!!!
en hoe lost u het spuiten nou op??!!!
lexan(polycarbonate verf) en het kunstof(acrilaat) verschillende verf SOORT,
maar moet wel zelfde kleur worden,
groeten markioo

en hoe lost u het spuiten nou op??!!!
lexan(polycarbonate verf) en het kunstof(acrilaat) verschillende verf SOORT,
maar moet wel zelfde kleur worden,
groeten markioo

Lijkt me dat verschillende type's verf (van eenzelfde merk, in de dezelfde kleur) het beste resultaat geven.

Voor matte leger/dessertkleuren misschien de body aan de buitenkant spuiten??
Ben benieuwd:mrgreen:

Laatst bewerkt:
@markioo: de "lijm" is van Plastruct en heet Plasticweld, die heb ik gekocht bij Huider modelbouw in HHwaard. Het kunststof is een bouwmateriaal van Tamiya, ze noemen het PLA board (70146*600)of PLA plate (70176*700). Wat bedoel je precies met "geen beeld" krijgen ?

@ RCW: Ik ben idd van plan de body aan de buitenkant te spuiten. Een matte kleur past beter bij de auto zoals deze hopelijk gaat worden :D. Bovendien wil ik de Mog er ook niet als nieuw uit laten zien, dus weatheren ga ik waarschijnlijk ook proberen.

Ik heb nul ervaring met het spuiten aan de buitenkant en het wheatheren, maar er is ook nog wel wat tijd om me daarin te verdiepen. Tips en tricks zijn natuurlijk altijd welkom. Tot nog toe heb ik nog maar 3 standaard lexan body's gespoten, allemaal aan de binnenkant dus. Achterop de verpakking van het PLA staat een uitgebreide japanse beschrijving, met hier en daar een plaatje. Ook van de tegebruiken verfsoorten (denk ik ??), ik zie een potje acrylic paint en Tamiya XF staan, ook een spuitbusje maar daar staat op Tamiya color mini ?? :confused:

Laatst bewerkt:
Op dit forum TWENOT FOTOALBUM (Members Gallery) staat het e.e.a. beschreven over het weatheren. Ook op dit forum loopt er een topic over het-vervuilen-weatheren-van-werkboten

Als ik me niet vergis kun je met lexaan verf gewoon aan de buitenkant lakken (de cabine) De overige materialen zul je misschien moeten voorbehandelen met primer, voordat je gaat aflakken:mrgreen: Hier is wel de gewone lak voor nodig..

Bedankt voor de links RCW :thumbsup:, ik zal me er in gaan verdiepen. Voorlopig ben ik nog wel even zoet met de bouw, dus er is nog genoeg tijd om zo hier en daar eens wat te lezen. Gisteren op de weg naar huis even bij de bouwmarkt wat verf roerhoutjes gescoord voor de laadbakvloer en wat denk je nou … Liggen daar zwarte verf afdruiprekjes naast … ik zag ineens een prachtige (en originele) achterklep liggen. Dus ik heb er gelijk maar 2 meegenomen. Helaas zijn de rekjes wel van PE, dus moeilijk te lijmen. Met de surfplanken van de Beach Baja heb ik inmiddels wat ervaring opgedaan met het lijmen van PE (vergt meerdere pogingen), en ik heb de lijm liggen dus waarom niet proberen, toch ? :)

166214af9c51a6c1e3.jpg

ðimg 6722 toekomstige laadbak vloer + achterklep

Als eerste heb ik de planken van de laadbakvloer pasgemaakt terwijl de laadbak in elkaar zat. De kopeinden en scherpe zijkanten geschuurd, zodat de planken een beetje gesleten lijken. De planken heb ik natuurlijk genummerd, zodat deze straks weer op de juiste plaats komen. Daarna de laadbak gedemonteerd, de bodem afgetekend, voorgeboord en het middendeel van de laadbakvloer uitgezaagd. De randen daarna met vijl en schuurpapier netjes afgewerkt.

Het lijmen van PE bleek een drama :(. Dit was voorlopig de laatste keer dat ik mij waag aan het verlijmen van PE. Door de kleine lijmoppervlakken van het grid heb ik alles wel 10 keer over moeten doen, of scheef, of weer los. Het feit dat de lijm ook nog eens 2 componenten is helpt niet bij fijn lijmwerk. Uiteindelijk is het wel redelijk goed gelukt, alleen is het geheel veel stijver geworden als na de eerste lijmpoging.

166214af9c51bb8252.jpg

ð6733 gedemonteerde laadbak + achterklep

Door het gehannes met de achterklep ben ik voor de rest nog niet zo veel verder gekomen. Vanavond nog even de PE opstanden afwerken en dan is de laadbak compleet en afgewerkt. De plannen voor de beide zijpanelen zijn in grote lijnen klaar, de definitieve uitvoering bepaal ik onderweg. Vanaf morgen stort ik mij op deze klus, dus daarover nieuws in de volgende post. :bye:

Back