Haastnooit's CR01 Unimog

Hier is weer een update van de vorderingen van het Unimog project :-D. De afgelopen avonden en vanmiddag heb ik gewerkt aan de zijpanelen. Het rechter zijpaneel bestaat uiteraard uit een brandstoftank, aangevuld met 2 jerrycans in een houder.

166214afd8d08da35e.jpg

ð img 6767 rechterzijkant + jerrycans dak

Het linkerzijpaneel is opgebouwd uit een drukvat en een opbergkastje. De zijpanelen zijn wederom gemaakt van het prachtige PLA, voor de banden om de tank en drukvat heb ik een kunststof liniaaltje gebruikt van ongeveer 1mm dik. De cilinder van het drukvat is gemaakt van een oud fietspompje, zo een die op de stang zit. De uiteinden zijn dichtgezet met een paar lagen PLA.

166214afd8d08189c6.jpg

ð img 6765 linkerzijkant

De jerrycans zijn van een houten snijplankje, toevallig de juiste dikte (16mm). Dus daar heb ik 4 hele en 2 gedeeltelijke jerrycans uit gezaagd. De dop moet nog komen en misschien komen er ook nog wel echte handvaten, dat zal dan gebeuren bij de definitieve afwerking, voorlopig laat ik de houten jerrycans zo. Eerst verder met de bouw :cool:.

166214afd8d0739a48.jpg

ð img 6761 zijpanelen gereed 1

166214afd8d160ccd1.jpg

ð img 6768 zijpanelen gereed 2

Op de bovenstaande foto’s is de jerrycan houder nog maar halverwege de lijmfase, de verftape om de delen bijeen te houden zit er nog op. De houder is inmiddels helemaal afgelijmd en ook geschuurd. De open kast van het linkerdeel heb ik toch maar dicht gemaakt. Ik vond de linkerkant te open tov de rechterkant, nu is er in mijn ogen meer balans/eenheid. Voordat ik de definitieve maatvoering op het chassis had afgestemd, dacht ik dat er op de zijpanelen ook ruimte zou zijn voor een trap naar de cabine.

De ruimte tussen de banden is voldoende groot voor een trap op de zijpanelen, maar de zijpanelen zouden dan voor een groot deel niet gesteund worden door de brackets die ik heb gemaakt. Een ongelukkige constructie, en dus ook niet toepasbaar :(. Het moet allemaal wel degelijk zijn want de Mog moet ook gewoon gebruikt kunnen worden. De zijpanelen zijn nu kleiner gemaakt als vooraf bedacht. De trap naar de cabine komt nu dan ook echt aan de cabine te hangen, met hopelijk een flexibele verbinding. Verders staan de voor- en achterbumper op het programma om gemaakt te worden. Resultaat hopelijk over een paar dagen toonbaar, doeiiiii

Laatst bewerkt door een moderator:
De afgelopen dagen ben ik weer een paar kleine stapjes vooruit gekomen in het Unimog bouwproces :D. De trapconstructie is inmiddels klaar. De constructie is uiteindelijk als volgt: aan de cabine komt een klein plaatje met een voetsteun en bevestigingspunten voor de rubber verbindingsstukken naar het onderste gedeelte van de trap. Dit is overigens de 2e variant, de eerste mislukte variant had hele rubberen zijkanten met plaatjes als treden er tussen gelijmd. Maar de lijmverbindingen tussen de kopse kant van de treden en de rubber zijkant bezweken in de buigtesten. Het lijm oppervlak is bij de 2e variant een stuk groter, en kleine M2 boutjes zijn ook nog mogelijk. Maar daar ben ik nog niet over uit :confused:.

166214b01c2c0a89c1.jpg

ð img 6857 onderdelen trappen gereed

De plaatselijke verdikking op de cabine-plaatjes past precies in de vorm van de lexaan body, die overigens aan beide zijden verschillend was. Ik heb de hoeken uiteindelijk in dezelfde vorm geknipt, gelijke kanten is eenvoudiger. In de cabine is op de plaats van de trap al een gaatje aanwezig waarop normaal het originele zijpaneel wordt geschroefd. Dus mooi benut dacht ik :cool:.

Verder zijn de bumpers klaar, die zijn eenvoudig van constructie en gemaakt van een alu U-profiel met een PE vulling. De gehele standaard kunststof voorbumper inclusief beugels wordt vervangen voor een dikke no-nonsens bumper en alu brackets :D.

166214b01c2c17bbb8.jpg

ð img 6864 voor + achterbumper

166214b01c2c24e06d.jpg

ð img 6876 voor + achterbumper in onderdelen

De achterbumper is minder gevuld, hier is op de uiteinden nog ruimte voor toekomstige achterlichten. De achterbumper zal met een flexibele verbinding aan de laadbak worden geschroefd. De achterbumper is puur voor de looks en zal weinig echte bescherming brengen. Voor de aardigheid nog even een foto gemaakt met de totale productie eigen onderdelen van dit project tot nu toe. Mmmmh, daar ben ik wel tevreden over en geeft veel vertrouwen voor de rest van de bouw !

166214b01c2e3085c4.jpg

ð img 6885 overzicht selfmade onderdelen

De eerstvolgende taken zijn; de bevestiging van de bumpers voor elkaar maken en het definitief maken van de plannen over de spatborden en het verzamelen van de materialen. Hopelijk snel weer een update ….

Mooi!!! Je maakt er een prachtstuk van!!!

(Mijn eigen kit ligt volgens de T&T code bij de douane op Schiphol, al vanaf 6 November....)

hallo
met al dat alu hoop ik niet dat ie door zn slappe veren zakt,hihihi
ziet er netjes uit zo,
hop-up parts a la haastnooit/unimog,
groeten markioo

Dank voor de complimenten heren :D Dat is balen Henri, is je Mog wel in Nederland, maar niet in je handen. Ik hoop dat er snel beweging komt in de ambtelijke molen. Enneh wat de veren betreft Markioo, ik ben ook bang dat als alle onderdelen op het chassis zitten de medium veren achter het gewicht niet goed zullen verwerken. We zullen het hopelijk snel zien, haha :D

hallo
ligt op schiphol te wachten op de kerstman of de sint met zn afhaalpiet,
hoop dat je hem snel krijgt,
groeten markioo

Vanwege een lopend klusproject in huis was ik vanmiddag weer even in de bouwmarkt, daar is mijn oog gevallen op die welbekende zwarte bouwemmers. Die zijn naar mijn idee zeer geschikt om een paar spatborden van te maken, uiteraard heb ik er 1 meegenomen. De spatborden zijn nog niet gemaakt, maar alle benodigdheden heb ik nu in bezit :cool:.

Ik heb naast het klussen vanmiddag ook nog wel wat tijd weten te besteden aan de Mog, de flexibele ophanging van de achterbumper is uitgedacht. Uiteindelijk bleek een recht stuk rubber de best ogende uitvoering. Ik heb meerdere vormen geprobeerd (in karton), maar ook nu blijkt “recht voor zijn raap” de beste oplossing :D. Mogelijk volgt er nog een aanvullend kunststof plaatje achter de rubbermat, als ruggengraat zeg maar.

166214b044bccd2b34.jpg

ð img 6902 achterbumper + flexibele ophanging

Verders heb ik de alu brackets voor de voorbumper gemaakt. Die heb ik bewust groter gemaakt zodat deze boven de bumper uitsteken. Nu heb ik weer een extra aantal mogelijke bevestigingspunten voor toekomstige uitbreidingen. Zoals bijvoorbeeld een lier, rolkooi en wat al niet meer te bedenken is ;). Bijkomend voordeel is dat de gevormde bumper in de lexaanbody zo een beetje lijkt over te gaan in de nieuwe bumper.

166214b044bcdc0e1f.jpg

ð img 6921 voorbumper

166214b044bcf21fcd.jpg

ð img 6935 bumpers mock-up

166214b044be9c6127.jpg

ð img 6938 voorbumper vooraanzicht

Op de foto’s hangt alles nog (scheef) aan elkaar met plakband, uiteindelijk komen er natuurlijk schroef verbindingen, haha :D. De aankomende dagen staan nog volop in het teken van het “klussen in huis”. Maar als alles een beetje voorspoedig en volgens planning verloopt heb ik zaterdag weer tijd voor de Mog. In ieder geval kom ik in de volgende post terug met alle onderdelen op het chassis gemonteerd. :bye:

Mooi man! Dit wordt een hele stoere Mog!!

(en mijn Mog is gistermiddag afgeleverd!!! Joepie!)

Succes met de bouw Henri !!

Update Unimog LRsV project !!!! :D Hier de resultaten van een hele dag bouwen aan de Mog. Allereerst heb ik mij gestort op de spatborden, ik heb met stanleymes en hobbyschaar uiteindelijk het onderste gedeelte van de kunststof emmer gebruikt, inclusief de ronding naar de bodem. Voor de bevestiging aan de laadbak is een aluminium beugeltje gemaakt uit een stukje hoeklijn. De spatborden zijn met 2 schroefjes en moeren aan het beugeltje bevestigd, en het beugeltje weer met 2 aan de laadbak.

Ook zijn er nieuwe kleinere alu beugeltjes gemaakt voor de bevestiging van de zijpanelen. De grote gebogen alu beugels zijn bij montage gesneuveld. Van de 2 bleek er 1 niet helemaal recht te zijn, hierdoor kwam 1 zijpaneel als het ware een klein beetje naar binnen te staan. Niet mooi en volledig onacceptabel. Herhaaldelijk corrigeren van de buigingen resulteerde uiteindelijk in breuk :(. Nu heb ik voor elk zijpaneel 2 kleine alu beugeltjes (ala de beugels van de laadbak en kast ) aan het chassis gemaakt. Door de gaten gaan tapschroefjes in 2 dikke lippen PLA die ik op de achterzijde van de panelen heb geweld. Uiteindelijk een hele verbetering, "een geluk bij een ongeluk" al zeg ik het zelf ;).

166214b084f4d75821.jpg

ðimg 6951 alu bracket zijpanelen

Verders zijn de bumpers vastgeschroefd en zijn nu echt alle onderdelen op het chassis aanwezig. Het totaalgewicht van de auto is zoals verwacht inderdaad enorm toegenomen. De medium veren aan de achterkant zakken in ieder geval te ver in. Inmiddels heb ik een verenset TAM 54029 besteld, zodat achter ook harde veren gemonteerd kunnen worden :). Met die set zijn verschillende combinaties mogelijk, nu genoeg gepraat, hier de foto’s met een semi-compleet eigen opbouw:

166214b084f4e306d4.jpg

ðimg 6953 alle opbouw gemonteerd 1

166214b084f4eecea7.jpg

ðimg 6955 alle opbouw gemonteerd 2

166214b084f6b9b10a.jpg

ðimg 6962 alle opbouw gemonteerd 3

166214b084f6c53cb3.jpg

ðimg 6973 alle opbouw gemonteerd 4

166214b084f6d3aed2.jpg

ðimg 6977 alle opbouw gemonteerd 5

166214b084f89d8d8c.jpg

ðimg 6979 alle opbouw gemonteerd 6

166214b084f8a9c8b1.jpg

ðimg 6983 alle opbouw gemonteerd 7

166214b084f8b6ea48.jpg

ðimg 6987 alle opbouw gemonteerd 8

Dat was het wel even zo een beetje met het grove werk, vanaf nu komen er geen grote dingen meer bij. Het is tijd voor detaillering / aankleding, net hoe je het noemen wilt. Hier ga ik de aankomende tijd eens over nadenken. Als eerste ga ik nu proberen wat anders te solderen als een stekkertje aan een accu. De volgende klus zal zijn het solderen van een huif constructie en een jerrycan-rek voor op de hardbox-kast. Ik heb daarvoor een heel aantal messing staafjes (2,5mm) en een stuk plaat (1mm) ter beschikking.

Helemaal super! Vind de opbouw een stuk mooier nu de jerrycans er bovenop staan. Vond het voorheen een raar hoekje:rolleyes:...
Mooi gedaan vind ik ook de achterspatborden. Waar een bezoek aan de bouwmarkt al niet goed voor is...haha

Gaat hem helemaal worden..deze Truck:D

Ga je nog iets doen met verlichting? En dan bedoel ik op de manier zoals vaak toegepast bij legervoertuigen..

Laatst bewerkt:
Dank RCW, ben het met je eens zonder jerrycans zag de kast er wel een klein beetje raar/ongewoon uit ;). Maar goed, ik wist natuurlijk altijd al dat de jerrycans daar een plekje zouden krijgen, haha. Het idee is overigens gebaseerd op inspiratiefoto 5.

Lichten staan wel op het programma, alleen weet ik nog niet exact hoe. Ik zie de volgende opties:
1) Samen met een roofrack op dak van de cabine
2) Een losse beugel met lampen op de cabine (zonder roofrack dus)
3) Twee losse lampen op de motorkap (zie je vaker bij Unimogs), mogelijk aangevuld met werklampen op zij/achterkant van de hardboxkast

Andere ideeen zijn natuurlijk van harte welkom :D.

Het solderen van het huifframe en het jerrycan rek is helaas nog niet gelukt. Ik heb van te voren al wel goed nagedacht over het inklemmen van het frame. Met spijkers en wat verfroerstokjes en afplaktape heb ik alles van te voren prima goed gefixeerd :D.

166214b0aef13a9129.jpg

ðimg 7167 ingeklemd huifframe

Helaas na het prachtige inklemmen niet kunnen solderen, want de TIN IS KWIJT !!!! Heb heel wat gezocht vanavond maar kan het nergens vinden, uiteindelijk heb ik het zoeken maar op gegeven. Nu heb ik me maar gestort op het maken van wat deuren voor de hardboxkast. Tijdens het zoeken naar de tin vond ik op zolder wel een paar mooie dunne staafjes metaal (1mm), een frame van een papieren chinese lampion. Van vrouwlief mochten deze opgeofferd worden om een paar handgrepen van te maken. Dus uiteindelijk heeft de zoektocht toch wat opgeleverd en ben ik wel tevreden met het resultaat van vanavond. De deuren heb ik met plakband op de kast geplakt om eens te kijken hoe het staat :cool:.

166214b0aef1478ad0.jpg

ðimg 7182 deuren hardboxkast 1

166214b0aef167609b.jpg

ðimg 7188 deuren hardboxkast 2

166214b0aef355da35.jpg

ðimg 7192 deuren hadrboxkast 3

Het kleine kastje op het zijpaneel aan de linkerkant van de auto heeft inmiddels ook een klein handgreepje gekregen. Morgen in ieder geval even tin kopen en nu toch nog maar even opnieuw zoeken naar de tin :-?.

hallo
je hebt pb,
wat leuke oplossing zo voor je accubak,
zoiets heeft er toch ook mee gereden met een dakar ralley???!!!
heb er tijdens mn snuffeltocht naar unimog info het 1 en ander van gezien,
mocht mn mail niet aangekomen zijn www.truckmodellsport.de voor
unimog U406 en U2100 1:10 en onderdelen,
groeten markioo

OK we hebben weer tin !! Ik had vanochtend al niet al te veel zin om te werken dus heb ik de middag lekker vrij genomen. Uiteraard eerst langs de bouwmarkt gegaan voor de tin en daarna gelijk van start gegaan met het solderen van het huifframe :D. Het solderen verliep eigenlijk beter als verwacht, de inklemming werkt prima. Uiteindelijk heb ik na proefpassen op het chassis besloten het frame iets aan te passen. De verbindingsstangen tussen de 2 beugels heb ik uiteindelijk meer naar de buitenkant verplaatst. Zo voorkomen ze straks het (eventueel) doorhangen van het huifdoek. Ook was het frame net niet helemaal haaks. Ik heb de spijkers op mijn werktafel iets verder naar achter geduwd om te corrigeren, en vervolgens opnieuw gesoldeerd. De tweede keer perfect op maat en goed haaks.

Het goede resultaat van het huifframe gaf veel vertrouwen voor het jerrycan rek, deze is helaas te klein om op dezelfde manier in te klemmen. Nu heb ik uiteindelijk eerst de korte staanders op de bodemplaat gesoldeerd. De staanders heb ik eerst met tape op 1 houtje geplakt van het huifklemwerk en vervolgens het plaatje eronder geschoven en vast gesoldeerd. Daarna de gebogen bovenkant op de 4 staanders gesoldeerd terwijl het rek op zijn kop lag.

Hieronder het voorlopige resultaat van mijn eerste stappen in het constructie soldeerwerk :D:

166214b0bf5a8272e7.jpg

ð img 7204 jerrycan rek

166214b0bf5aa09a34.jpg

ð img 7261 huifframe + jerrycan rek 1

166214b0bf619667f2.jpg

ð img 7267 huifframe + jerrycan rek 2

166214b0bf61adbf3a.jpg

ð img 7270 huifframe + jerrycan rek 3

Ziet er allemaal acceptabel uit, toch ? Ik ben in ieder geval wel tevreden voor een eerste keer :cool:. Toch heb ik grote twijfels wat betreft het huifframe, ik denk dat ik deze voorlopig uit de “basisopbouw” laat. Ik vind de Mog er eigenlijk beter/stoerder/interessanter uitzien met de open laadbak zonder huif. Meer karakter door het grotere reliëf van de auto, zeg maar. Ik bedoel met een dicht huif wordt de hele boven- en achterkant van de auto weer recht. Hier wat foto’s van de Mog met huif:

166214b0bf61c57a07.jpg

ð img 7271 dichte huif 1

166214b0bf63472878.jpg

ð img 7273 dichte huif 2

166214b0bf6380b44d.jpg

ð img 7274 dichte huif 3

Even een kleine enquête: Wat denken jullie, met of zonder huif ? :confused:

Ik zou zeggen met huif. Ziet er goed uit vind ik. Maar dat eigenlijk zowiezo al, je maakt er een kunstwerk van!

Kan je de huif niet verwijderbaar maken?

Ik stem: met.
Alleen, het lijkt mij alsof de huif hoger is als de kabine en dat vind ik niet zo mooi. Of hoort dat op een Mog?

Grts

De huif is idd hoger, maar da's bij z'n voorbeeldfoto's ook zo. Mij lijkt het juist heel gek om een huif te hebben die lager is dan de cabine :wink:

Back