Hier is weer een update van de vorderingen van het Unimog project :-D. De afgelopen avonden en vanmiddag heb ik gewerkt aan de zijpanelen. Het rechter zijpaneel bestaat uiteraard uit een brandstoftank, aangevuld met 2 jerrycans in een houder.
ð img 6767 rechterzijkant + jerrycans dak
Het linkerzijpaneel is opgebouwd uit een drukvat en een opbergkastje. De zijpanelen zijn wederom gemaakt van het prachtige PLA, voor de banden om de tank en drukvat heb ik een kunststof liniaaltje gebruikt van ongeveer 1mm dik. De cilinder van het drukvat is gemaakt van een oud fietspompje, zo een die op de stang zit. De uiteinden zijn dichtgezet met een paar lagen PLA.
ð img 6765 linkerzijkant
De jerrycans zijn van een houten snijplankje, toevallig de juiste dikte (16mm). Dus daar heb ik 4 hele en 2 gedeeltelijke jerrycans uit gezaagd. De dop moet nog komen en misschien komen er ook nog wel echte handvaten, dat zal dan gebeuren bij de definitieve afwerking, voorlopig laat ik de houten jerrycans zo. Eerst verder met de bouw
.
ð img 6761 zijpanelen gereed 1
ð img 6768 zijpanelen gereed 2
Op de bovenstaande foto’s is de jerrycan houder nog maar halverwege de lijmfase, de verftape om de delen bijeen te houden zit er nog op. De houder is inmiddels helemaal afgelijmd en ook geschuurd. De open kast van het linkerdeel heb ik toch maar dicht gemaakt. Ik vond de linkerkant te open tov de rechterkant, nu is er in mijn ogen meer balans/eenheid. Voordat ik de definitieve maatvoering op het chassis had afgestemd, dacht ik dat er op de zijpanelen ook ruimte zou zijn voor een trap naar de cabine.
De ruimte tussen de banden is voldoende groot voor een trap op de zijpanelen, maar de zijpanelen zouden dan voor een groot deel niet gesteund worden door de brackets die ik heb gemaakt. Een ongelukkige constructie, en dus ook niet toepasbaar
. Het moet allemaal wel degelijk zijn want de Mog moet ook gewoon gebruikt kunnen worden. De zijpanelen zijn nu kleiner gemaakt als vooraf bedacht. De trap naar de cabine komt nu dan ook echt aan de cabine te hangen, met hopelijk een flexibele verbinding. Verders staan de voor- en achterbumper op het programma om gemaakt te worden. Resultaat hopelijk over een paar dagen toonbaar, doeiiiii

ð img 6767 rechterzijkant + jerrycans dak
Het linkerzijpaneel is opgebouwd uit een drukvat en een opbergkastje. De zijpanelen zijn wederom gemaakt van het prachtige PLA, voor de banden om de tank en drukvat heb ik een kunststof liniaaltje gebruikt van ongeveer 1mm dik. De cilinder van het drukvat is gemaakt van een oud fietspompje, zo een die op de stang zit. De uiteinden zijn dichtgezet met een paar lagen PLA.

ð img 6765 linkerzijkant
De jerrycans zijn van een houten snijplankje, toevallig de juiste dikte (16mm). Dus daar heb ik 4 hele en 2 gedeeltelijke jerrycans uit gezaagd. De dop moet nog komen en misschien komen er ook nog wel echte handvaten, dat zal dan gebeuren bij de definitieve afwerking, voorlopig laat ik de houten jerrycans zo. Eerst verder met de bouw


ð img 6761 zijpanelen gereed 1

ð img 6768 zijpanelen gereed 2
Op de bovenstaande foto’s is de jerrycan houder nog maar halverwege de lijmfase, de verftape om de delen bijeen te houden zit er nog op. De houder is inmiddels helemaal afgelijmd en ook geschuurd. De open kast van het linkerdeel heb ik toch maar dicht gemaakt. Ik vond de linkerkant te open tov de rechterkant, nu is er in mijn ogen meer balans/eenheid. Voordat ik de definitieve maatvoering op het chassis had afgestemd, dacht ik dat er op de zijpanelen ook ruimte zou zijn voor een trap naar de cabine.
De ruimte tussen de banden is voldoende groot voor een trap op de zijpanelen, maar de zijpanelen zouden dan voor een groot deel niet gesteund worden door de brackets die ik heb gemaakt. Een ongelukkige constructie, en dus ook niet toepasbaar

Laatst bewerkt door een moderator: