Haastnooit's M03M Suzuki swift 1600

Knap hoor, voor een eerste kap! Mijn eerste (en voorlopig ook enige) kap die ik gespoten heb was met 1 busje, volledig metallic blauw. Was al moeilijk genoeg vond ik. En dan komt het bestickeren nog :lol:

alvast voor het bestickeren een tip: maak de body een beetje vochtig met lauw zeepwater. Daar leg je de sticker boevnop en die kan je dan netjes verschuiven tot deze goed zit. Dan hard maar beheerst van de ene naar de andere kant wrijven over de sticker, waarbij je er zorg voor draagt dat de sticker niet beweegt.
Hierdoor wrijf je het water vanonder de sticker en blijft de sticker netjes zitten.

Misschiene eerst eens proberen op een stukje gewone lexan maar 't werkt.

Laats heb ik dezelfde lijntjes moeten uitsnijden, ik heb daarvoor 2 mesjes op elkaar geplakt met een klein wigje ertussen. Op die manier kun je in een keer de paralle lijnen uitsnijden.

Thanx voor de tips :-D Het dubbelle mesje heb ik ook even overwogen, maar ik had niet de juiste mesjes om dat (snel en) degelijk te maken. Zal dat nog maar eens proberen met beter gereedschap. De stickermethode is mij bekend maar heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Met mijn timmermans- en arendsoog ;) gaat het meestal in 1 keer goed erop.

Dag 11 (maandag 2-2-2009)

Vandaag zal ik de laatste ‘hoofdkleur’ (wit PS1) spuiten, ik verwacht 5 tot 6 lagen te moeten spuiten met deze lichte kleur :o. We zullen het gaan zien, daarna moet nog de gunmetal raamtrim, die ik beter na het zwart had kunnen doen, de kap is nu namelijk mooi egaal wit aan de binnenzijde. Maar ja, is niet zo gegaan, misschien dat ik een "sjabloon" voor de raamtrims ga maken of ik spuit de kap aan de binnenzijde gewoon helemaal af met gunmetal.

full

ð foto wit gereed [img4887]

De witte spuitbuis is nagenoeg leeg gegaan met uiteindelijk 6 lagen wit ;).

full

ð Raamtrims gesneden [img4915]

full

ð raamtrims gespoten [img4924]

De raamtrims heb ik uiteindelijk maar gespoten zonder sjabloon en de binnenzijde van de kap in zijn geheel afgespoten met 2 dunne lagen gunmetal :D. Uiteindelijk dus voor de makkelijkste en snelste weg gekozen. Ook “zie” je de gunmetal toch door het wit heen als je de kap tegen het licht houdt. Ik bedoel dus op de plaatsen waar de gunmetal gespoten is komt minder licht door de kap. Voor een egaal uiterlijk was geheel afspuiten dus noodzakelijk :cool:.

full

ð ramen unmask [img4938]

Volgende stap is het verwijderen van de mask op de ramen en het uitknippen en snijden van de body. Voor de rechte stukken gebruik ik een lexaanschaartje of een mesje en voor de wielkasten een cirkelsnijder. De eerste keer gebruiken van de cirkelsnijder ging nog iets moeizaam :rolleyes:. Het in 1 keer uitsnijden met de cirkelsnijder gaat vrij ‘zwaar’, hier zal je wat meer vertrouwen/ervaring voor moeten hebben om dit netjes voor elkaar te krijgen. Het eerste gebruik leverde dus in feite een diepe inkerving in de body op welke ik vervolgens met het schaartje heb uitgeknipt. Bij het tweede wiel hetzelfde, alleen scheurde de inkeping bij de eerste knip voor de schaar uit :D. Een werkwijze was gevonden; veilig inkerven met de cirkelsnijder, aanzetje knippen met de schaar en met een beetje druk scheurt de lexaan netjes langs de inkerving af. Het vertrouwen neemt toe.

full

ð foto body uitgeknipt / folie verwijderd [img4966]

Bij het laatste wiel lukte het deze bijna geheel in 1 keer uit te snijden. Het is inmiddels al weer tijd om te stoppen en het hoofd te rusten te leggen :sleepy:. Morgen gaan we verder met het aanbrengen van de decals, en het aanbrengen van de spiegels en de spoiler. Op de foto boven rechtsvoor het eerste gesneden wiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag 12 (maandag 3-2-2009)

Vandaag zal de laatste bouwdag worden van de Suzuki Swift :(. De bestelde hopups en extra Tamiya decals zijn nog niet binnen dus mogelijk zal er in een later stadium nog een kleine aanvulling op het bouwverslag volgen. Misschien dan ook nog een update over de instellingen die nog moeten worden gedaan c.q. veranderd (met name de dempers) na de testritten. Op het programma staan vanavond in ieder geval; het aanbrengen van de decals en het monteren van de spiegels en de spoiler :D. Deze heb ik tussen de bedrijven door al zwart gespoten en we sluiten de bouw van de Swift af met het aanbrengen van de antenne en de body :cool:.

Ik ga een gedeelte van de stickers die bij de kit geleverd worden gebruiken, van sommige decals zal ik wellicht gaandeweg besluiten slechts een gedeelte te gebruiken. Dit zijn de grote stickers van de zijkanten welke sowieso niet gebruikt gaan worden :p. Ik wil het aantal decals zeker beperkt en bescheiden houden om een strak cq stilistisch uiterlijk te houden. Het plakken van de decals is een secuur werkje, zeker als je geen gebruik maakt van lauw zeepsopwater, en de stickers in 1 keer plakt. Eenmaal helemaal geplakt is er geen weg terug zonder de sticker te beschadigen. Als de decal minder dan voor de helft vast zit kan je deze nog wel een keer voorzichtig lostrekken, maar ook niet oneindig, mijn ervaring is hoogstens 1 of 2 keer zonder "plak" te verliezen. Ik ga de stickers in ieder geval in 1 keer plakken, ik heb alle tijd en heb best vertrouwen in mijn plakkunsten :-D.

full

ðDecals klaar 1 [img4976]

full

ðDecals klaar 2 [img4980]

full

ðDecals klaar 3 [img4982]

full

ðDecals klaar 4 [img4985]

Ik had vooraf niet exact bedacht waar alle stickers zouden komen, maar wel zo ongeveer. Het eindresultaat is uiteindelijk plakkende voort ontstaan. Vooraf had ik wel besloten de S op dak te plakken en de Shell op de motorkap ook daar te plaatsen. De overige zijn vervolgens op hun plek er omheen terecht gekomen. Ik ben heel tevreden over het resultaat van het stickeren :cool:. De combinatie van de blauwe carrosserie en de rode decals vind ik persoonlijk heel erg tof :thumbsup:. En het zijn er gelukkig niet teveel.

Rest alleen nog het aanbrengen van de spiegels en de spoiler. Hiervoor moeten op aangeven plaatsen gaten in de body worden gemaakt. Hiervoor heb ik een top bodyreamer (van Corally) aangeschaft en wat een heerlijk stuk gereedschap is dat. Fluitje van een cent :cool:, klein gaatje prikken (ook met de reamer) op de aangegeven plaats, voorzichtig rond draaien en op tijd stoppen. De diameter van de gaten meet ik met regelmatig met een schuifmaat, en zo nu en dan pas ik de onderdelen zodat ik zeker weet dat de gaten niet te groot worden ;).

Alles gemonteerd en de kap kan weer op het chassis. De bevestiging van de kap op het chassis is mijn inziens heel erg krasgevoelig met het gebruik van de bodyclips zowel aan de binnen en buitenzijde :(. Om het krassen van de clips aan de binnenzijde te voorkomen schuif ik 6mm rubber O-ringen over de bodyposts, hier zal de kap voortaan op rusten :D. Bijkomend voordeel is dat de wielen ook net iets mooier (meer gecentreerd) in de wielkassen uitkomen als zonder de ringen. Het laatste klusje dat nog rest en wat eigenlijk niet noemenswaardig is, maar wat mij altijd een paar pogingen kost, is het doorschuiven de antenne draad door het buisje. Als ook die klus geklaard is kunnen wij spreken van een geheel compleet gebouwde auto !!!!

Het (voorlopig) eindresultaat :cool::

full

ðAuto gereed 1 [img5022]

full

ðAuto gereed 2 [img5026]

full

ðAuto gereed 3 [img5043]

full

ðAuto gereed 4 [img5045]

full

ðAuto gereed 5 [img5047]

full

ðAuto gereed 6 [img5069]

Ik heb met veel plezier aan deze kit gebouwd en best een aardig resultaat gehaald, ik ben zeker niet ontevreden :D. Ik zal dan ook zeker binnenkort een tweede kit gaan bouwen, een 'verslaving' is daar ;). Mijn 'wens' is om uiteindelijk diverse 'soorten' auto’s in de garage te hebben staan. Nu bezit ik reeds een stadium truck, een buggy en nu natuurlijk een rallyauto. Missen in de garage voorlopig dus nog een serieuze straatracer/touring/GT (waarschijnlijk obv TA-05 kit), een monstertruck (Savage Flux is tof !!), een crawler (nog geen idee) :cool:.

Ook airbrush lijkt me wel wat voor toekomstige bouwprojecten, al denk ik ook dat er met spuitbussen nog veel winst valt te behalen als ik de volgende verbeterpunten aanpak:
(1) beter/slimmer afplakken en
(2) beter uitsnijden. Maar voor beide punten geldt dat ervaring leert, ik zal de volgende keer bij het afplakken er zeker beter opletten dat de tape goed aangedrukt is en het liefst maar 1 laag op de plaatsen waar lijnen uitgesneden worden. De vaste hand voor strakke lijnen hoop ik ook door meer evaring onder de knie te krijgen. Ook het juiste gereedschap en techniek zal zeker helpen.
(3) Vooraf aan het spuiten kan het geen kwaad om de mask nog eens te controleren en aan te drukken.
(4) Spuit consequent van donker naar licht !! Alhoewel ik moet zeggen dat de donkere binnenkant van de body nu wel voor een speciaal effect zorgt, het lijkt wel of de auto is uitgerust met donkerder getint spiegelend glas :cool:.

Bij het eerstvolgende project denk ik dat ik nogmaals de spuitbussen ter hand zal nemen en misschien een iets eenvoudiger (met rechte lijnen dus) paintscheme toepas.

Swift upgrade:
Zoals gezegd zijn er nog wel een aantal onderdelen in bestelling, blauw alu servomount en motorcoolingmount + Tamiya decals, die ik als ze binnenkomen nog op de auto zal aanbrengen, een laatste upgrade zullen we maar zeggen. Al twijfel in nu wel een beetje over de extra decals :confused:. Ik was/ben van plan Tamiya stickers (witte letters met zwarte rand) in het donkerblauwe gedeelte op de sideskirts te plakken vanaf het achterwiel en ook 1 op de spoiler. In ieder geval zal ik bij een volgende bestelling bij een modelbouwwinkel wel zo een stift aanschaffen om de geultjes in de body aan de buitenkant in te kleuren zodat de zijramen nog wat strakker worden :cool:.

Voorlopig maak ik in ieder geval eerst even pas op de plaats en zal ik de extra beschikbare vrije tijd aan andere doeleinden besteden en mij uiteraard beraden in de keuze voor het volgende project :cool:.

Het was me een genoegen, tot Swifts :bye:, Haastnooit.

Laatst bewerkt door een moderator:
@celle en niels: Bedankt voor jullie reacties :cool: Voor een eerste keer mag ik zeker niet klagen, het was erg leerzaam. Als ik de verbeterpunten aanpak hoop ik de volgende keer toch wel een beter resultaat te behalen. Misschien moet ik wel zo een liquid mask proberen, hebben jullie daar ervaring mee ? Of ken je ervaringen van anderen ?

1 vraagje: waar haalt u de hop-ups vandaan? ik wil komende zomer ook een m-03m aanschaffen maar wil hem niet standaard laten:) Maar ik heb tot nu toe nog geen goede (web)shop gevonden met veel hop-ups.

Mvg,
Diederik
(bevalt het chassis een beetje?)

Ik heb zelf het 1 en ander bij www.vellrip.com en RC car, truck, crawler, monster, helicopter, planes - rcMart.com besteld. Deze zijn niet het goedkoopste maar snelle en goede service en zeker al een stuk goedkoper als in NL. Zeker de eerste is snel. Had laatst wat op een zondag besteld en ik had het de eerst volgende vrijdag al binnen.

Inmiddels 2 Swifts waarvan 1 helemaal standaard met wel TRF Dempers. De andere heb ik iets aangepast moeten alleen nog shocks op. Kan je misschien mooi gebruiken als voorbeeld hoe je goed en laag de elektronica kan inbouwen om een wat lager zwaarte punt in de auto te krijgen.

Standaard Swift:
6.jpg

Upgraded Swift:
8.jpg

Bedankt voor de sites (rcmart kende ik ook al, maar die heeft ook niet erg veel tamiya hop-ups) en foto's! Zeker wel mooie chassis! Tamiya komt binnenkort met de Fiat 500 op het m-03m chassis. Waarschijnlijk neem ik die. (ja, ik weet dat hij is verkozen tot gay-auto van het jaar:), maar ik mijn ogen is dat hooguit het geval als je hem standaard laat, vandaar de vraag over hop-up sites:)) De oude versie vind ik mooier, maar die hebben ze weer niet...
Doen die aluminium servosteunen eigenlijk wel iets? Elektronica mooi opgeborgen trouwens! Het chassis ziet er simpel, misschien zelfs een beetje onstevig uit als je het cc-01 chassis gewend bent, en als je verder alleen het tt-01 chassis een beetje kent... Maar dat ligt vast aan mij:)

EDIT: nog een vraag: weet iemand of een stabilisatorset eigenlijk wel iets doet? Ik heb nul on-road ervaring en vroeg me dat altijd al af...

Laatst bewerkt:
Tamiya komt binnenkort met de Fiat 500 op het m-03m chassis. Waarschijnlijk neem ik die. (ja, ik weet dat hij is verkozen tot gay-auto van het jaar:)

nou, doe mij de 500 abarth maar hoor, zal me niks interesseren wat mensen denken. :D

EDIT: nog een vraag: weet iemand of een stabilisatorset eigenlijk wel iets doet? Ik heb nul on-road ervaring en vroeg me dat altijd al af...

Op m'n mini hadden ze best wel veel invloed, maar, ik had hem ook hoger op de poten staan. maar had wel een realistisch rijbeeld voor een mini in ieder geval.

Ok. Ik ben vooral bang dat hij snel omslaat en wou ze daarom hebben. Hoe het komt dat ik daarvoor bang ben? Ik ging een jaar geleden over een periode van ongeveer 6 maanden on-roaden met m'n cc-01...

De 500 Abarth is nog beter ja:) Als ik genoeg geld vind in de zomervakantie wil ik misschien nog zo'n kap kopen en ombouwen. Een probleem is alleen dat de Abarth versie bijv. een dikkere neus heeft, dus moet je er materiaal bij maken... En ik beschik niet over de gereedschappen/apparatuur om een nieuwe kap te vormen:(

Zowel Vellrip en RCMart hebben veel inderdaad. Niet altijd alles op voorraad maar dan is het er vaak wel redelijk snel weer.

En je moet even weten waar je moet zoeken/kijken.

Back