Haastnooit's XR10 BeetleJuice 4

full


Mijn XR10 is inmiddels klaar, maar ik heb toch maar even de moeite genomen er een bouwverslag van te maken. In het crawler&scaler topic heb ik al redelijk wat over de bouw gepost, maar dat staat inmiddels verspreid door het hele topic. Nu alles netjes bij elkaar en met extra pics. Ik zal proberen de verdere evolutie van de XR10 ook bij te houden in dit draadje.


Zoals elke bouw, begon mijn XR10 project ook met een boodschappenlijstje:
- Axial XR10 kit competitie crawler
- Spektrum DX3E
- Tekin FX-R
- Tekin 45T HW motor (2)
- Punkdig
- CC Bec
- Hitec 7955TG
- VP bushings
- HB white dot Rovers

Toegevoegde upgrades:
- Robitronic aluminium servo arm
- Axial 101mm 30 gr. bent links
- Losi Goldsprings
- DIY 3mm aluminium knuckle arm
- HPI turnbuckle M3x45mm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De start

Bij de start van de bouw zag mijn werktafel er zo uit, lots of cool goodies !!

full


De ceremoniële start van het project; de opening van doos:

full


Een overzicht van de inhoud van de doos, verschillende gealfabetiseerde zakjes vol hardware en een grote zak kunststof onderdelen. Uiteraard ook een handleiding zoals gebruikelijk is bij alle bouwkits en iedereen wel bekend.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De assen

De XR10 is een MOA (Motor On Axle) chassis dus beide assen hebben een gearbox en motor op de as. De standaard 8mm kogellagers in de gearbox zijn vervangen voor de VP bushings. Bij vele XR10 crawlers aan de overkant van de grote plas gaan de standaard lagers nog al eens kapot en daardoor ook de tandwielen in de gearbox. Om mezelf dit te besparen heb ik gekozen om te “downgraden” naar bushings.

full


De motormount heb ik gemod, zodat de gearbox van de as gehaald kan worden zonder de hele as te moeten demonteren.

full


De tandwielen in de gearbox:

full


De assen bestaan eigenlijk uit 3 grote delen, de onderste en bovenste kunststof schaal van de as en de gearbox met bulkhead. Standaard in de kit zijn CVD’s voor de voorste as, de achterste as is gewoon recht. Ook standaard BTA steering op de vooras, met een bijzonder ontwerp, dat door diehard crawlers nog al eens wordt vervangen door een tierod van knuckle naar knuckle.

full


full


full


Het samenstellen van de achteras is grotendeels een herhaling van de stappen, uiteraard zijn er wel wat verschillen tussen beide assen:

full


full


In de toekomst worden de beide assen verder ge-upgrade met complete VP gearboxen met 10mm lagers, aluminium C-hubs, knuckles en lockouts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Links en shocks

De 4 aluminium links met kunststof sliders zijn de lowers, de bovenste links (uppers) zijn zo uit de doos van kunststof. Alle links van aluminium vind ik er persoonlijk beter uit zien, en is bovendien minder flexibel dus de kunststof uppers zijn inmiddels vervangen door Axial 101mm 30 gr. gebogen links. Verder in het verslag zijn die wel ergens op een foto terug te vinden.

full


De schokbrekers zijn een combinatie van kunststof en aluminium, en zijn van behoorlijk goede kwaliteit. Ideaal is de platte kant op de onderkant van de zuigerstang, dat maakt het opdraaien van de rodends toch zoveel makkelijker.

full


full


De standaard rode veren zijn aan de stijve kant en heb ik inmiddels vervangen door Losi goldsprings. De links en de schokbrekers zijn de verbinding tussen de assen en het chassis. Bij een crawler is de geometrie van de links en shocks direct van invloed op het presteren. Over het algemeen zijn de upper en lower links in tegengestelde driehoeken tussen de assen en het chassis terug te vinden.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het chassis
Het XR10 bestaat uit 2 aluminium chassis platen, 3 grote kunststof delen, de skidplate, de electronics tray en de battery tray. Verders nog wat aluminium shock risers en wat kunststof delen voor de body bevestiging. De aluminium delen zijn net als de motormount laser gesneden, hierdoor is de randafwerking niet zo glad als bij CNC gefreesde onderdelen.

full


Voor de rest is alles gewoon netjes verzorgd hoor, alles past perfect. Standaard meegeleverd zijn 2 verschillende kunststof mounts om 1 of 2 ESC’s rechtop in het chassis te kunnen monteren. Is ook wel nodig want de ruimte in het chassis is beperkt.

full


full


Als alle links met het chassis verbonden zijn en ook de schokbrekers op de risers zijn bevestigd is het complete chassis gereed. In een later stadium heb ik alle links nog uit geshimt met M3 ringen. De onderste links hebben best wat speling bij de bevestiging op de skidplate, de bovenste links hebben het aan de kant van de assen. De 2 kunststof lippen van het bulkhead trekken krom als je de bout strak aandraait.

full


full


full

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Banden en velgen

Voorlopig ga ik de standaard kunststof beadlocks gebruiken, compleet met het meegeleverde systeem van Axial om gewichten in de wielen te kunnen doen. Overzicht van de verschillende onderdelen:

full


Ook in de kit opgenomen zijn de kunststof delen om VP slugs (gewichtjes) in de standaard XR10 wielen te kunnen gebruiken, rechtsonder op bovenstaande foto.

full


Om alle techniek mooi te kunnen zien heb ik ook wat foto’s gemaakt van het rollende chassis zonder de banden er nog op.

full


full


full



full


De beadlock ringen heb ik van het oranje kleurtje ontdaan door deze te de-anodiseren met HG ontstopper. Een paar minuutjes in de ontstopper en de kleur is verdwenen, daar moet je wel bij blijven want te lang erin schijnt het aluminium te kunnen aanvreten. Daarom is het ook zaak de boel erna goed af te spoelen met lauw water. De banden zijn Hot Bodies Rovers (white), een veel gebruikte band. Momenteel zijn de Losi Bosclaws ook behoorlijk populair, maar ik hou het voorlopig bij de Rovers.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Elektronica

In het chassis moeten een Punkdig, CC bec, SR300 ontvanger en Tekin FX-r een plek krijgen, ook moet er nog ruimte voor een lipo over blijven. Eerst een poging gewaagd met de stock electronic tray en 1 van de ESC mounts.

full


Nadeel is dat de ESC en ontvanger niet te bereiken zijn als het geheel zo in het chassis wordt gemonteerd. Dus afgekeurd en daarna deze opstelling bedacht:

full


Een vierkant gat gemaakt in de receiverbox, de Punkdig steekt hier met zijn kont door en hangt omgekeerd en ingeklemd in de receiverbox. Voor de CC bec een extra gaatje geboord, zodat deze met een tyewrap vastgezet kan worden. De ESC komt bovenop de batteryplate in plaats van op de tray.

Deze setup is goed bruikbaar als je de stock batteryplate gaat gebruiken. Ik heb het zo ingebouwd maar vond de bereikbaarheid van de lipo zo hangend aan de batteryplate niet echt handig. In ieder geval kan ik er niet goed mee over weg, dus uiteindelijk besloten een eigen tray te maken waar naast alle elektronica ook een lipo bij kan.

full


De maatvoering van de eigen tray is bepaalt mbv een karton proefexemplaar en de stock electronics tray. De tray is gemaakt van gelamineerd polystyrol, op de uiteinden 3,5 mm dik en in het midden tpv de bevestiging 6,5 mm. De definitieve vorm is uiteindelijk volledig symmetrisch geworden:

full


full


full


Na het spuiten van de tray en het solderen van de elektronica is dit het uiteindelijke resultaat:

full


full


full


full


Gemonteerd in het chassis en alle bedrading aangesloten en ingebonden:

full


Met een punkdig heb je een zender nodig met een 3-position switch op een aux kanaal. Geen van mijn 2.4Ghz heeft die functie, dus moest ik er ook een nieuwe zender bij hebben. Dat is de DX3E geworden, het instapmodel van Spektrum. De zender beschikt over de benodigde basis functies en alles wordt bediend met draaiknopjes. Dus geen LCD scherm of andere luxe, waar je dus ook niet voor hoeft te betalen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De body

Van de body niet te veel poespas gemaakt, een simpel ontwerp met 2 kleuren. Uiteindelijk gekozen voor zwart en geel omdat ik daar nog halve spuitbussen van had staan. Een paar bescheiden decals maken het plaatje voorlopig compleet.

full


full


Ready to go CRAWLING !!!!


full


full


full


full

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens aan, mooi verslagje. Komt me allemaal heel erg bekend voor..
Nu alle upgrades nog ;) halve vanquish auto bouwen dus!!!!
 
Wanneer er voldoende budget is, zal ik zekers wat VP bling op mijn XR10 gaan plakken. Als ik daar in het 2.2 velgen hoekje zit te kijken betrap ik mijzelf erop dat ik bijna begin te kwijlen :mrgreen:
 
Voor de XR10 is er aankomende winter een ombouw gepland, ik heb bijna alle onderdelen compleet. Maar eerst maak ik de FB2 af en dan ook nog even een paar weekjes rust, zodat ik bij aanvang helemaal uitgerust ben en alles compleet is :D.

Hier een van de tot nu toe weinige foto's van de XR in actie. Met de XR toch al aardig wat gereden, beetje spelen met de dig en ja dan vergeet ik altijd foto's te maken, haha.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jij mag je liefhebbende vrouw wel eens dankbaar zijn dat jij allemaal van die leuke VP goodies aan mag schaffen.!!!
Ik neem aan dat je nog net niet de axle top half neemt ;)
Al is t natuurlijk wel verleidelijk om alles wat er van VP is te monteren ;)
 
Ja, ik heb het niet slecht :D Maar dat komt ook omdat ik de hobby behoorlijk aan het opruimen ben, dus ik creëer ook eigen budget ;) Dat wordt dan wel weer enorm gewaardeerd .... lol

Haha, nee (nog) geen tophalfs. Beetje veel duur en ik denk voor europese rijders niet echt noodzakelijk, of wel ? Geloof ook niet dat ze die niet voor vast in het assortiment hebben zitten. Ook nog geen link mounts overigens. Voorlopig als eerste op de VP lijst staan bij mij de knuckleweights, maar zoals eerder gezegd, zijn die helaas "out of stock".
 
Hier iets om naar te kijken:

full


Denk dat er meer in zit dan je denkt ....

[edit] net een mail naar VP gestuurd over de knokkelwaits :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier iets om naar te kijken:

full


Denk dat er meer in zit dan je denkt ....

[edit] net een mail naar VP gestuurd over de knokkelwaits :mrgreen:

PB me maar als je meer weet ;)
Als je dan centjes van me nodig hebt om te bestellen meot je t zeggen.. Niet dat ik ze niet afneem als je ze al meebesteld ;)

Had je er nog een heffing op zitten??? Op dat hele mooi gevulde doosje daar achterin??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mail die ik had gestuurd:

Hi Rob,

Thanks, for the reply. Can you give a date indication ? Me and a buddy of mine are really lookin' in to get a set of the weights with additional 1/4 rings asap. Gues we need them badly !!

Thanks, Ronald

Antwoord van VP:

Hi Ronald
I my self would like a pair, right know no date we are knocking products down as fast as we can, just keep checking.
Thanks Rob

Mmmm, zit niks anders op om te blijven checken dus !

[edit] Ja, de blauwe mannetjes zaten er weer eens tussen met hun grijpgrage dubbeltjes draaiende vingertjes.
 
Laatst bewerkt:
BUMMER en BUMMER (voor je heffing)
Tjah dat zit helaas altijd op de pakketjes van vanquish.. en laten dat nu nooit goedkope pakketjes zijn..

Wat heb je allemaal besteld naast de wielen??
 
Back
Top