Haastnooit's XR10 BeetleJuice 4

Ik heb vanavond een kleine verandering gedaan aan de schokdemper setup. Ik vond de bevestiging aan het chassis tijdens de ombouw al niet "je van het", maar nu na de eerste echte testrit heb ik het aangepast. De shocks had ik met de standaard rubber bushing (of grommet) en een spacer gemonteerd, door de rubber bushing is de verbinding niet star ...

IMG_6102_resize.jpg


De flexibele verbinding aan het chassis heeft een paar nadelen. Ten eerste wordt het gat in je chassis een slobgat door de bewegende M3 schroef, en het heeft een kleine invloed op de werking van de shocks. Ik heb geen zin in slobgaten in mijn prachtige chassis-tje, dus daarom de bevestiging nu gedaan met de kunstof balls en ringen van de parts tree van de standaard Xr10 shocks .....

IMG_6104_resize.jpg


IMG_6105_resize.jpg


Verders heb ik de shocks aan de achterkant want meer voorspanning gegeven, die is nu precies 8mm. Hierdoor staat de achterkant ook een klein tikkie hoger, niet veel maar wel iets ...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al even niks gepost hier over de XR10 ... Is ook niet zoveel gedaan aan de auto. Ik ben alleen van banden gewisseld, de Bossclaws zitten op de .7" velgen en de Rovers op de 1" velgen. En mijn oude Rovers zijn ook weer mijn standaard band geworden.

Verders nog niets aangepast aan de eerste setup, maar een shockwissel zit er snel aan te komen .... Afgelopen dinsdagavond ben ik gaan crawlen in Spaarnwoude ... was echt super !! Hier wat foto's:

IMG_6607_resize.jpg


IMG_6608_resize.jpg


IMG_6609_resize.jpg


IMG_6610_resize.jpg


IMG_6611_resize.jpg


IMG_6612_resize.jpg


IMG_6613_resize.jpg


IMG_6615_resize.jpg


IMG_6616_resize.jpg


IMG_6617_resize.jpg
 
Afgesproken !!! Het is echt een superplek, hierbij lijkt de baan in P'end een hoopje kiezels .... lol. Opschieten met ombouwen dan, haha !!
 
Ondertussen weer een paar dingen aangepast aan de BJ4, mijn "goeie" assen zijn bestemd voor een nieuwe bouw, zodoende mijn reserve assen op de BJ4 gemonteerd. De afgelopen dagen heb ik de reserve assen helemaal klaar gemaakt voor montage.

Op de stock vooras een aantal mods losgelaten, de meest in het oog springende is de “Egressor style” servoplate.

IMG_6820_resize.jpg


Verders de Chubs gemod zodat een tandje extra caster mogelijk is, eens kijken of dat bevalt ? Voor de zekerheid alvast 2 steering tierods gemaakt, een rechte voor stock max caster en een gebogen variant voor de extra caster setup.

IMG_6821_resize.jpg


IMG_6835_resize.jpg


De aangepaste RowdyRacing battery mount heb ik overgezet naar de reserve assen.

IMG_6832_resize.jpg


Ik moet nog wel even op zoek naar een andere servo-arm … eerst maar eens kijken hoe lang deze het volhoudt.
Op de achteras alleen de BWD “Blade” axle brace in plaats van de stockparts, verders zijn beide assen en gearboxen volledig stock. De standaard 5x8x2.5mm lagers van de gearbox zijn vervangen door een VP bushing kit.

IMG_6838_resize.jpg


IMG_6843_resize.jpg


IMG_6845_resize.jpg


De stock XR10 shocks ga ik vervangen voor de Traxxas Bigbores (#2662) met mini-T front springs en JeepinDoug springcups.

IMG_6848_resize.jpg


Op de XR10 shocks had ik uitwendige limiters om de articulatie te beperken tot iets meer als wielhoogte. Daarom de bigbores ook voorzien van limiters , 7.5mm aan de voorkant en 11.5mm op de achterkant.

IMG_6859_resize.jpg
 
De bigbores heb ik op het chassis gemonteerd met de Dlux standoffs en de links moest ik een klein beetje aanpassen omdat de VP linkmounts niet meer op de assen zitten.

IMG_6860_resize.jpg


Daarnaast heb ik de assen iets meer geclockt door de bevestiging van de upperlinks aan het chassis te verplaatsen. Van de middelste rij gaten naar de buitenste rij, de verticale hoogte is niet aangepast.

IMG_6875_resize.jpg


IMG_6877_resize.jpg


Door het clocken van de as is er weer iets van de extra caster opgeheven, het resultaat is in ieder geval zo als ik had gehoopt .... op de laatste foto is goed te zien dat de steering tierod niet onder de as uitsteekt.
 
Omdat ik zat te wachten op nieuwe pinions en ik verders niet zoveel te doen had, heb ik de oude bodypanels maar een beetje "opgeleukt" met wat stickers ...

IMG_6893_resize.jpg


Het is misschien een beetje lawaaierig en eigenlijk ook niet helemaal mijn ding, maar het is in ieder geval wat levendiger als de strakke zwarte bodypanels. Past beter bij de aanstaande nieuwe functie van de BJ4 ....

IMG_6900_resize.jpg


IMG_6902_resize.jpg


Ook nog wat tech in deze post ;-). Door de wisseling naar de stockassen en het ontbreken van knuckleweights is het RTR gewicht gedaald naar 2105 gram. Met de VP knuckleweights zou het gewicht naar 2293 gram gaan, maar deze kan je helaas niet op de stock knuckles gebruiken.
 
Hieronder het overzicht van de nieuwe setup, na alle uitgevoerde wijzigingen:

Chassis
Axial XR10 Gearboxen, motorplates en gears
Axial XR10 Front CVD’s
Axial XR10 Rear axleshafts
Axial XR10 axlecase (voor en achter)
Axial XR10 linkmount (voor en achter)
Axial XR10 C-hubs
Axial XR10 lockouts
BWD “Blade” 5 point rear axle brace
Chaotic Crawlers Ti links
Chaotic Crawlers Ti steering tierod (1x gebogen en 1x recht)
DIY servoplate "Egressor" stijl
Dlux standoffs voor bigbores
JeepinDoug Spingcups (voor en achter)
Losi Mini-T pink springs (voor en achter)
RowdyRacing batteryplate
Traxxas bigbore shocks (voor en achter)
VP bushings (voor en achter)
VP knuckles
VP knuckleweights
Y-town Crawlers Beetle Juice v4 chassis

Velgen en banden
VP SLW V1 black 1” + black rings
VP 350 hubs front
VP 475 hubs rear
Crawler Innovations DD foams 5.5
HB Rovers - white dot

Elektronica
Tekin FXR
Tekin 55T (2x)
CC bec
Punkdig
Savox SC-1256TG
Spektrum DX3E + SR300
 
Laatst bewerkt:
geen egressor stijl bottom link mount?

Voor de mensen die niet rond neuzen op RCC egressor rijd met een custom chassis met maar een bottom link mount waar zowel de voor en achter as aan verbonden zijn ziet er een beetje vreemd uit maar wel cool
 
Nee ... ik vind het zonde om een Bj4 chassis te verkleinen tot een skidloos chassis. Het idee en zijn tuber zijn wel fantastisch ...
 
geen egressor stijl bottom link mount?

Voor de mensen die niet rond neuzen op RCC egressor rijd met een custom chassis met maar een bottom link mount waar zowel de voor en achter as aan verbonden zijn ziet er een beetje vreemd uit maar wel cool

Die gast heeft leuke en ziekelijke ideeen ja.
Pff een hele servo lichter maken door gaten in de tandwielen te boren en de hele behuizing eraf te halen... pfff.....
 
Niks zo veranderlijk als de setup van je auto .... Na de eerste ritjes met de nieuwe setup heb ik weer een paar kleine aanpassingen gedaan. Het rijden zonder extra gewicht aan de voorkant is erg wennen, daarom heb ik de VP knuckles en de knuckleweights maar weer gemonteerd. Alleen de basis gewichten van 94 gram per kant, misschien dat ik deze in de toekomst nog iets lichter ga maken.

Verders heb ik ook de steering tierod moeten vervangen, met de VP knuckles heb je een andere lengte nodig tov de stock knuckles. Gemonteerd zit nu de Chaotic Crawlers Ti bent tierod ...

RTR gewicht: 2305 gram
 
Laatst bewerkt:
Mooi, heb er nog geen aangeschaft. Eerst scale & trial ervaring opdoen. Maar ooit..... Door jou hulp toen ben ik er nog steeds zot op. Maar de jouwe is wel erg bruut...
 
Hey Cees, alles wel ? Dank voor de complimenten :cool: Goed om te horen dat je nog enthausiast bent over de XR10 ... Binnenkort ga ik nog een nieuw draadje starten .... misschien trekt die je wel over de streep :D
 
Hey Cees, alles wel ? Dank voor de complimenten :cool: Goed om te horen dat je nog enthausiast bent over de XR10 ... Binnenkort ga ik nog een nieuw draadje starten .... misschien trekt die je wel over de streep :D

Alles wel hier. Heel wat gedaan in de tussen tijd.
Heb langzaam aan met diverse omwegen mijn garage zoals ze het best bij mij passen.
1 rally wagen 1 offroad en 1 trial. Nu nog 1 crawler (xr10) en een fun machine (terra buggy).
Ik vind het bouwen super, van het rijden is nog niet veel gekomen door mijn lichamelijke gesteldheid.

Maar even terug, wat een mooie functionele build zeg. Kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat.
Super mooi, ooit......... Ooit.
 
Alles wel hier. Heel wat gedaan in de tussen tijd.
Heb langzaam aan met diverse omwegen mijn garage zoals ze het best bij mij passen.
1 rally wagen 1 offroad en 1 trial. Nu nog 1 crawler (xr10) en een fun machine (terra buggy).
Ik vind het bouwen super, van het rijden is nog niet veel gekomen door mijn lichamelijke gesteldheid.

Maar even terug, wat een mooie functionele build zeg. Kost een paar centen maar dan heb je ook echt wat.
Super mooi, ooit......... Ooit.

De wagen van Haastnooit is zeker mooi ;) Maar de mijne is mooier op t moment.. Aangezien ik weet dat t echt op t moment is. Ik weet namelijk wat Haastnooit van plan is.... ;)
Het hoeft niet veel centen te kosten.. Een stock xr10 kun je heel veel mee. Zeker met een paar hele kleine upgrades..

IMG_0049.jpg
 
Back
Top