Hai 2 fmt

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Lindert, 22 mrt 2011.

  1. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    @ Hans;

    Bedankt voor de uitleg, ga deze methode op de volgende vleugel proberen.

    @ Johan;

    Ok, deze methode had ik ook al in mijn hoofd. Er is tot nu toe niets van verdraaing te zien 'lucky me' ;)

    De 6x6 eindlijst is gelijmd (nadat alle ribben gelijk werden gemaakt). Ook nog niets te zien van verdraaing...

    Even een vraagje over de vleugel verbinding. Nu zitten in mijn triplex ribben nog geen uitsparingen. Ik zit te denken om 8mm diameter aluminium buis (2) er in te zetten. Als deze dan op maat is gemaakt alles mooi bijeen schuiven en met epoxy de vleugels aan elkaar zetten. <= Alles goed met deze werkwijze ? Of is het alu te zwak hiervoor ?

    Ik bouw deze HAI omdat ik met 3 motor kisten zit en de thermiek kom (en is er al :D ) wil ik ook een zwever.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Of triplex verbinder , verenstaal 6mm of carbonstab 8mm .

    Alubuis knikt zo weg.:(

    En zoiets moet je als eerste in de ribben verwerken.;)

    Je komt nu nooit meer aan de derde en vierde rib om er een zuiver geplaatste opening in te maken.

    Veel bouwfoto,s staan nog in mijn oude draadje.
    bouwverslag-hai-2-ik-ben-weer-begonnen-6

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Johan mocht je weten hoeveel keer ik dat draadje al heb gelezen ;) ... :rolleyes:
    Prachtig verslag, alleen niet afgewerkt maar de nodige info die ik nodig had staat er wel duidelijk in.

    Ik heb een dremel met flexibele kop voor de uitsparingen. En dan nog een boor met een lange boorkop +- 30CM komt wel goed :yes:

    Dan ga ik voor Triplex of verenstaal.
     
  4. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Ik heb geen buizen of staal gebruikt , alleen een versteviging in het midden gebruikt ( zie foto's).
    De triplex ribben vervangen door balsa en vlieg er jaren mee.

    Hans
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Leuk toestel... als vliegende vleugel man zie ik me deze ooit ook nog wel eens bouwen.
    Beetje laat voor jou... maar om ribben etc. uit 1,5 mm balsa te halen kan je heel goed een grote schaar gebruiken. Uitkijken voor scherpe bochten natuurlijk... 1,5 en 2 mm triplex doe ik ook altijd met een schaar. Lekker strak, en je krijgt geen rafels zoals met de figuurzaag...

    Als je met een lange boor gaten gaat boren voor de vleugelpen, zal je iets moeten verzinnen dat je er volkomen recht in gaat. Het hoeft maar een beetje scheef te zijn en je krijgt die vleugels niet meer mooi aan mekaar... lijkt mij eigenlijk niet haalbaar om het gat nu nog te maken.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2011
  6. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Dan zal het triplex worden.

    Ribben zijn uit 2.5mm balsa, 2mm hadden ze toen niet op vooraad ;)

    Als ik nog een moet bouwen ga ik de ribben uit schuimkarton maken. Eens zien wat dat levert.
     
  7. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Vleugel n° 2

    Ik ben begonnen aan de rechter vleugelhelft. Ik heb hier een andere bouwwijze toegepast.

    Ik heb geen 3x5 vuren erbij gelegd om de reden dat deze hoger komt te liggen dan de 5x5 hoofdligger, bij de linkervleugel had ik dit al vlug door dus heb ik ze met balsa restjes omhoog gezet.

    Enig leedvermaak:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even iets anders mijn Aerostar heeft zijn maiden gehad. Alles verliep vlotjes. Vliegt, land en stijgt op als een trainer!

    [​IMG]

    Mvg,

    Lindert
     
  8. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Wingtips

    Zonet de laatste achterlijst + beplanking verlijmd.
    Nu we toch moeten wachten op het drogen vd lijm (2 uur geleden verlijmt)

    De wingtips uitgesneden.

    Ik had normaal Graupner servo's in deze vleugel voorzien. Nu blijkt dat deze al verkocht zijn :nooo:.

    Heb nog 2 HXT900 servo's liggen, of zijn deze te zwak ? Landeklappen bouw ik niet in, zijn niet nodig op dit model en het bespaart een kannaal op de ontvanger.

    [​IMG]
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Mijn Geier (150 cm span) vliegt ook met HXT900 servo's. Volgens mij kan je die er rustig in stoppen.
     
  10. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Het gaat vooruit

    Examens, examens examens....

    [​IMG]
    Romp en vleugels zijn ruwbouw 'bijna' klaar, rietjes voor de kabels liggen al in de romp :yes:

    Twordt tijd dat ik de setup eens bestel.

    Ik ga het kleurenschema van de gewone HAI II toepassen, rood, blauw en wit. Voor de koeling in de romp maar ik van die inlaatjes (staat niet op mijn tekening , maar wel op de echte van FMT)


    Groetjes,

    Lindert
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2011
  11. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Vleugel verbinden

    Ik heb een probleem met de vleugels. Als ik ze tegen elkaar zet heb ik een kier van 2mm (foto lijkt erger. De onderkant sluit mooi aan)

    Kan ik hier iets aandoen ? Of is 2mm niet erg ? En kan ik gewoon epoxy gebruiken met micro balloons ?

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Even een nieuwe rib balsa ertegen en die pas schaven of schuren totdat het passend is.
    Gebruik je nog een knikversteviging of wordt het een tweedelige vleugel met staal erin?
    En niet vergeten dat bovenzijde vleugel recht is.

    Hans
     
  13. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Gewoon triplex verstevigingen zoals bij jou :D
     
  14. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Indek in het midden kun je beste dan pas doen als de twee helften aan elkaar zit, dit geeft ook weer meer sterkte aan de vleugel.
    Zie foto 13 en 14 die ik je gestuurd heb.
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2011
  15. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Indek aan de bovenkast zit er al op, de onderkant nog niet want de kabels moeten erdoor.
     
  16. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Bij nader onderzoek bleken de vleugels 100% te passen, 't Was juist de indek die ik wat schuingeschuurd had, dat kwam dan over alsof er een kier inzat.

    Internet heeft er een tijdje uit gelegen dus ben ik maar voortgegaan.

    Ik heb de wingtips verlijmd aan bijde kanten. Hiervoor had ik een maklletjes gemaakt van 6mm balsa.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb me ook beziggehouden met de vleugelbevestiging.
    In de romp heb ik langs bijde kanten 5x3 vuren verlijmd. Daarop een triplex plaatje met M4 inslagmoeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De plaat is met PU-lijm gezekerd. Hier zie je wel ZAP CA maar dit was enkel om vast te zetten voor het boren. (breek je er zo uit)

    Hopelijk vandaag verdergaan met de servo bevestiging en de servokabels verlengen. Pakketje van HK is ook aangekomen dus kan ik verder. Alleen nog 3.5mm goudcontacten zien te krijgen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Servo bevestiging...

    Ik heb een vakje gemaakt waar de servo inpast, mijn eerste bedoeling was om hem gewoon recht te zetten. Maar de servo is te groot en steekt anders door de beplanking
    [​IMG]
    Met servo (TGY MG)
    [​IMG]
    Servo
    [​IMG]
    Onderkant;
    [​IMG]
    [​IMG]

    Moet nog geschuurd worden en wat uitgevlijld...

    Maar ik heb wel een probleem, heb al een tijdje dit schaafje hieronder. voor €1 kon ik hem toch niet laten liggen..
    Maar ik krijg dat mesje niet goed, de ene keer komt er teveel hout af en de andere keer niets... Zijn hier bepaaldje trucjes voor om dit goed te krijgen ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. barabass

    barabass Guest


    volgens mij zitten de inslagmoeren aan de verkeerde zijde van de plaat gemonteerd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Is net als op de tekening hoor. Foto is op zijn kop getrokken misschien dat het wat misleid ?
     
  20. barabass

    barabass Guest

    als ik het goed heb, is de foto genomen via de onderzijde van de romp.
    We kijken dus door de romp heen, naar de onderkant van de vleugel.

    Als dit klopt, dan adviseer ik je toch om de inslag moeren aan de ander kant van dat mdf plaatje te monteren.
    Bij een hoge G-turn, zou ander de vleugel inclusief inslagmoeren uit het mdf plaatje getrokken kunnen worden. Als de inslagmoeren aan de andere kant zitten, dan moet hij het hele plaatje mee trekken om los te komen. Als die goed gelijmd zit, zal dat niet zomaar gebeuren. Dus dan blijft je vleugel goed aan de romp zitten.
    Een tekening hoeft niet heilig te zijn. Als er dit soort foutjes opstaan, dan dienen ze toch aangepast te worden, wil je tenminste lang plezier hebben van je hai
     

Deel Deze Pagina