Hai 2 fmt

Ok gisteren dus wel werken, vandaag weer. Dus vlug iets gedaan :

4u7xch.jpg

28kspj7.jpg


Iemand enig idee voor een setup ?
 
Ik vlieg hem met een Turnigy 3542-1000, een mystery 40 A regelaar, 11-6 klapper en een 3s2200. En voor mij is dat perfect.
 
Op HK staat een klappropeller 11x6 die heeft een spinner met een shaft van 3mm die van de motor is 4mm. Kan je een aparte spinner en aparte bladen bestellen ?
 
Typisch ik, ergeren aan de kleine dingen :yes:

Eindlijst is 6x6mm balsa en beplanking 1.5 maar in mijn hoofd gaan 3 manieren om...

9s9cmb.png


2qvgnea.png


2rw4v2p.png


voor de die-hard bouwers is dit parate kennis toch ?
Ik weet het niet ik denk de 1ste of de 2de

Mvg,

Lindert
 
Zou kunnen, het probleem is dat ik niet de originele tekening heb. Gerhard de Groot heeft deze opnieuw getekend op 1:1 formaat. Heb deze ook op het WWW gezet voor de geinteresseerden onder ons.

Linkje :

Klikie
 
Ik vlieg de Hai 2 met een 900 Kv motor met 12x8 prop op 3 cellen 4000 Mha (om het zwaartepunt goed te krijgen).
Voor de scharnieren gebruik ik standaard plakband van 15mm waarmee ik de roeren vastplak aan bijde zijde over de lengte van het roer,ik hebt dit gebruikt bij alle Hai's die ik gebouwd heb en dat zijn ze allemaal.
De vleugel word op de kop gelegt bij het inbouwen van de buisjes voor de rondstaal.
Bovenkant is recht, onderkant krijgt een lichte v-stelling door de inbouw op de kop( ook voor eendelige vleugel op zijn kop aan elkaar.

Succes met de Bouw Hans
 
Ik had al gehoord dat die HAI's nogal problemen leveren voor het zwaartepunt.
Vleugel maak ik niet deelbaar. Ik bouw ze eerst af (grotendeels) dan leg ik alles voor de servo's erin, en als vleugel verbinder neem ik denkik 8mm hol aluminium (of is dit niet sterk genoeg ? )

Wou eerst siliconen scharnieren nemen, maar ga ook voor tape (UV-bestendig)
Ik denk niet dat er ook landeklappen inkomen, ons veld is aan de lange kant... :yes:

het bouwen op zich is makkelijk en vordert snel. :yes:

Mvg,

Lindert
 
Ik heb de vleugelverbindig met triplex aan elkaar gemaakt, de balsa indek in het midden heb ik uit een plank gemaakt wat ook weer sterkte geeft.
En niet vergeten op zijn kop aan elkaar.

Hans
 
Bovenzijde van de vleugel op de tafel wanneer je de 2 delen aan elkaar maakt zodat de bovenste lijn van de vleugel recht is.

Hans
 
Onderste achterlijst beplanking verlijmd. Hierop komt dan de 6x6 eindlijst.
(Niet op de rommel letten ;)

Enkele lipo's, klemmen, soldeer, potje lijm en alles wat je maar vind voor de achterkant van de ribben er mooi op te duwen.

4j5cg8.jpg
 
Nu de bovenste beplanking erop. Wat een rotwerkje is dat. Hoe krijg je die voorste punten van de ribben mooi op de beplanking ? Iemand tip ? Of moest ik de vleugel op de kop leggen en zo op de beplanking duwen. En dan de andere delen met spies omhoog duwen ?

Hier nog enig leedvermaak:

sgo9ab.jpg
 
Ik maakt de indek als volgt vast, eerst plak plakband(gele schilders tape) vast aan de onderste rib, elke rib 1 stuk tape.
Daarna lijm op de ribben en de indek erop, aan de achterzijde verzwaren en met naalden vast zetten zodat deze niet meer verschuift
Daarna net de stukken tape vast zetten op de voorste indek van de vleugel.
Hierbij nog een paar foto's van mijn Hai 2
http://members.chello.nl/j.vandam/hai2web.rar

Hans
 
In het Trainer 1600 draadje staat de werkwijze beschreven.

En je moet eerst de boven kant kompleet beplankt hebben voor je iets op de onderkant mag lijmen .

Je bouwt anders snel een verdraaing in de vleugel die je er niet meer uit krijgt .

Met andere woorden : je begint te bouwen aan de vleugel op de tekening en je haalt hem er eerst weer af als alles van de bovenkant klaar is , inklusieve de beplanking.
Dan draai je hem om en met hulp van een hellings lijst word hij weer op de tekening gelegt waar dan de komplete onderkant gedaan word .

Anders kan je een gepeilde vleugel niet bouwen. :D

Mvg Johan
 
Back
Top