Hall Springfield Bulldog

Heb dit voorjaar een tekening aangeschaft bij de VTH shop in Duitsland van de Bulldog van Hall Springfield.
55A7851E-EA1B-4C5F-A34F-8A6BB84C7D70.jpeg

Vervolgens ben ik opzoek gegaan naar een portaalfrees om e.a. te kunnen bouwen. Klinkt allemaal eenvoudig, is het niet, komt veel meer bij kijken dan eerst gedacht maar met wat hulp van een collega bouwer zijn we op de goede weg. Om de frees aan te sturen heb je bestanden nodig die eerst met bijv. Autocad getekend worden. Hieronder een klein voorbeeldje.



65211465-9786-49F1-87F0-5B3C7CC63EF8.jpeg


Project gaat nog wel wat tijd in beslag nemen eer het klaar is maar we gaan weer een periode in om lekker te bouwen.
 

Bijlagen

  • 45C3D999-B4C1-4590-AEC0-BF0BB18DD43E.jpeg
    45C3D999-B4C1-4590-AEC0-BF0BB18DD43E.jpeg
    270,3 KB · Weergaven: 371
De tekening zoals gekocht kunnen niet meer dan als een begin gezien worden, ze zijn niet compleet en ook niet de juiste maten. Heb daarom besloten enkele delen te maken, vervolgens in elkaar zetten en de volgende delen aan de hand van het samengestelde te frezen. Op de tekening wordt ook gesteld om hem te maken van balsa en enkele delen multiplex. Heb er voor gekozen om de eerste 8 rompdelen van 5 mm multiplex te maken en de rest van 4 mm multiplex. Model zal hierdoor wellicht zwaarder worden maar liever iets zwaarder dan te zwak.
7F15DC79-96FF-49AF-8757-906F7DE94B21.jpeg
 

Bijlagen

  • A3525F7D-9439-4E8F-B5A3-D3B23DA8C8F1.jpeg
    A3525F7D-9439-4E8F-B5A3-D3B23DA8C8F1.jpeg
    240,9 KB · Weergaven: 345
  • D5115BB2-F29D-45EA-8F36-1307182E867B.jpeg
    D5115BB2-F29D-45EA-8F36-1307182E867B.jpeg
    261,6 KB · Weergaven: 355
Er is werkelijk geen millimeter recht aan die kist maar wat een bijzonder mooi ding. Heel veel succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
 
kleine kanttekening: Hij lijkt nogal op de gee bee qua idee en rompvorm.
de voornaamste problemen rond het vlieggedrag van de gee bee hangen samen met een hoog gewicht tov vleugeloppervlak
vanwege de hoge vleugel zul je bij deze wat minder last hebben van rare nukken bij landen en opstijgen, dus dat scheelt wel

Maar persoonlijk zou ik (en dat zegt wat) proberen te schaven waar logisch..
 
kleine kanttekening: Hij lijkt nogal op de gee bee qua idee en rompvorm.
de voornaamste problemen rond het vlieggedrag van de gee bee hangen samen met een hoog gewicht tov vleugeloppervlak
vanwege de hoge vleugel zul je bij deze wat minder last hebben van rare nukken bij landen en opstijgen, dus dat scheelt wel

Maar persoonlijk zou ik (en dat zegt wat) proberen te schaven waar logisch..
Bedankt voor je input, model komt volgens tekening op 16 kg, ga daar ook naar streven.
 
Ze zijn in ieder geval (voor een radial) goed betaalbaar... Ik heb ook met de gedachte gespeeld, voor mocht mijn ASP onverhoopt in elkaar lopen...
 
Als je uitgaat van 16, en je weet al dat je naar 12,5 kg moet, heb je nog wel wat schaaf werk:D

Enig idee hoe je “echt” uit gaat komen met je houtwerk en alles?
 
de UMS heeft een, op zijn zachts gezegd, "twijfelachtige"reputatie....
Yup... dat heeft ie... maar dat is wel een reputatie die al weer een jaar of 10, 15 geleden "opgebouwd" is.
ASP had ook een twijfelachtige reputatie, om het maar zo te zeggen, en die was al minstens tien jaar niet meer gerechtvaardigd.
Ik heb zo het vermoeden, dat UMS in de tussenliggende jaren best wel bijgeleerd heeft. Per slot van rekening verkopen zaken als Lindinger ze ook. En ik neem aan dat die ook niet zitten te wachten op de ene garantie claim na de ander.

Het is dat ik het geld niet voor het opscheppen heb, anders zou ik er best een willen testen. Ik heb alleen een principieel bezwaar tegen "open rockers"... Ik hou niet van motoronderdelen die in de open lucht draaien.
 
Moki's hebben dat ook, is toch best een "redelijke"motor.
:D :D :D Ik zei toch ook niet dat het een "bewijs van slecht" is? Ik heb alleen een hekel aan open draaiende motoronderdelen vanwege vuil en stof (na een radslag of zo), handmatig smeren, en het mogelijk kwijtraken van stoterstangen bij een oeps-landing.
Ik hou er gewoon niet van, net zoals ik dol ben op Ducati en weinig heb met Guzzi, ondanks dat het beide dikke 90 graden V-twins zijn, gewoon omdat ik van mening ben dat langsgeplaatste krukassen niet in een motorfiets thuishoren...

Niet dat ik weet.... Geen idee wat het dan wel is.

Maar volgens mij zijn we off-topic aan het gaan....
 
Laatst bewerkt:
Enig idee hoe je “echt” uit gaat komen met je houtwerk en alles?[/QUOTE]

Nee, nog geen idee waar hij op uit gaat komen, hangt ook af van welke motor het gaat worden, zit ook 0,5 kilo verschil in. Vleugel en staart worden geheel van balsa. Zal regelmatig wegen om een idee van het totaal te krijgen.
 
Back
Top